Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Jak przenieść firmę do internetu? Krok po kroku.

Jak przenieść firmę do internetu?

W ostatnich miesiącach w internecie aż huczy od treści pt. Jak przenieść firmę do internetu? Wiele agencji marketingowych uruchomiło dodatkowe wsparcie dla tych, którzy wcześniej prowadzili sprzedaż tylko stacjonarnie, zaopatrując ich w artykuły ze wskazówkami, webinary i kursy wspomagające proces przejścia ze świata offline do online. Niemniej jednak, to nie takie “hop-siup”. 😬 Przejście firmy do online wymaga podjęcia ważnych decyzji oraz poniesienia pewnych kosztów, na których zwrot (i więcej!) warto mieć plan! 

Jeżeli więc w ostatnich miesiącach prawie zemdlałeś od natłoku informacji związanych z przenoszeniem firmy do świata digitalowego, na pewno głęboko odetchniesz na wiadomość, że zebraliśmy wszystko do jednej, jakże praktycznej i prostej w zrozumieniu, pigułki! I to nią się dzielimy poniżej. 

Praktyczny poradnik krok po kroku – Jak przenieść firmę do internetu?

Jeżeli jesteś fanem wersji video, zapraszamy Cię na webinar “Jak tanio wejść w biznes online?” z jednym z założycieli i CEO Verseo, w którym wszystko to, co spisane poniżej, zostało jasno omówione (tak z perspektywy właściciela biznesu – dla innych właścicieli💼). 

Mały disclaimer: poniższe kroki stanowią praktyczne wskazówki działań, które firma dobrze prosperująca offline może wdrożyć “od zaraz” by przenieść się do świata online. Pomijamy tu kwestie związane ze strategią komunikacji, którą zakładamy, że dana firma już opracowała, a teraz jest gotowa do działania. 🔥

Krok 1. Jaką domenę wybrać dla swojej firmy? 

Jaką nazwę domeny wybrać?

Choć atrakcyjne nazwy, w stylu “tanieubrania.pl” ,”wygodnebuty.pl czy też “dobryksiegowy.pl” kuszą, to na dłuższą metę, może być bardzo trudno z nimi kontynuować komunikację i zwiększać rozpoznawalność marki wśród potencjalnych klientów. Co więcej, o TOP10 w wyszukiwarce bije się tak wiele firm, że nazwa wykorzystująca hasło wpisywane przez użytkowników, nie zagwarantuje wysokich pozycji. Pamiętaj, że nazwa domeny nie wpływa na proces jej pozycjonowania. Bardziej liczy się np. jej historia. Warto więc, by nazwa domeny nawiązywała do nazwy Twojej firmy. To proste i skuteczne rozwiązanie. 

Wybierając nazwę domeny dla swojej firmy, upewnij się, że:

  • odnosi się do nazwy Twojej firmy lub kluczowej usługi / produktu,
  • jest łatwa do zapamiętania (i wpisania w wyszukiwarkę!),
  • nie zawiera znaków specjalnych, myślników i znaków występujących tylko w danym kraju,
  • nie będzie naruszała praw i znaków towarowych innych firm / instytucji / podmiotów.

Pamiętaj, by wykupić podobne nazwy do swojej domeny i końcówki adresu strony, tak aby już na przyszłość, uchronić się przed kopiowaniem konkurencji lub by wykorzystać je kiedy zajdzie taka potrzeba.

Ile kosztuje domena dla firmy lub sklepu online?

W tym przypadku sytuacja jest całkiem prosta. Koszt domeny u najbardziej popularnych i sprawdzonych dostarczycieli waha się od 0 do 10 zł za pierwszy rok. Następnie, każdy kolejny rok jej utrzymania to koszt ok. 100zł. (również za rok). 

Ważne! Zanim zdecydujesz się na zakup domeny sprawdź obowiązującą cenę po okresie promocyjnym / po pierwszym roku świadczenia usługi. To właśnie te ceny najczęściej stanowią o atrakcyjności oferty danego dostarczyciela.

Krok 2. Firmowy adres e-mail – po co i jak założyć?

Większość operatorów zapewnia dedykowany firmie e-mail, który może być spójny z nazwą firmy lub nazwą jej domeny. Najczęściej mamy do wyboru pakiet podstawowy z prostym kontem e-mail, dedykowany osobom prywatnym i mikroprzedsiębiorcom lub rozszerzony, dla małych lub średnich i większych firm. 

Na początku zapewne będziesz potrzebować ogólnego maila dla zakładki “kontakt” lub “pomoc”. Następnie, w zależności od branży, w której działasz, przyda się też “współpraca” czy “marketing” lub “administracja”. Pamiętaj, by już na wstępie przydzielić obsługę firmowych maili danym pracownikom, którzy będą nad nimi sprawowali pieczę i odpowiadali na zapytania klientów.

Krok 3. Cel! Dlaczego i do czego potrzebujesz strony internetowej lub sklepu internetowego?

To właściwie pierwsze pytanie jakie powinien sobie stawiać właściciel firmy. Do czego ma służyć strona internetowa? W jaki sposób ma pomagać potencjalnym klientom? 

Jak przenieść firmę do internetu?

Zastanów się:

  • jaki jest główny cel strony?
  • co chcesz za jej pomocą osiągnąć?
  • jakie funkcje ma spełniać:
    • informacyjną, sprzedażową, ma przede wszystkim zbierać dane, a może generować telefony?

Ten cel powinien być zawsze “z tyłu głowy”, zarówno u Ciebie, jako właściciela firmy jak i marketingowców, programistów, czy innych osób, które będą miały wpływ na to jak ma wyglądać strona www oraz co powinno się na niej znajdować. 

Jaka powinna być Twoja strona internetowa?

Odpowiedź brzmi:

jaka strona - Jak przenieść firmę do internetu?

Choć powyższe wydaje się wręcz banalną wskazówką, wciąż można napotkać się na wiele stron www, które zupełnie nie odpowiadają chociażby jednej z przytoczonych zasad. Dlaczego prostota, szybkość, dostosowanie pod mobile (o, to również ważne!) i sprawne działanie są tak ważne? Odpowiedź znajdziesz na webinarze, prowadzonym przez CEO Verseo. O tutaj

I jeszcze jedna bardzo ważna rzecz. Fanpage (czy to na Facebooku, Instagramie czy innym medium społecznościowym) to nie strona www firmy. Choć fanpage może czasami gromadzić o wiele więcej zapytań czy zdobywać szybciej fanów marki, to jednak pamiętajmy, że tak naprawdę nie należy on do nas, a do platformy, na której jest założony. Oznacza to, że jesteśmy w pewnym stopniu od niej uzależnieni. Nasze zasięgi, lajki, szybkość zdobywania obserwujących itp. są więc uzależnione od algorytmu danej platformy. A ten, jak wiemy, przechodzi ciągłe update’y, ulepszenia (niekoniecznie dobre dla naszego biznesu). Co więcej, każda platforma ma swoje specyficzne cechy (jak np. wiek użytkowników, ich zachowania w sieci czy też cel, dla którego na niej spędzają czas). To wszystko może się z biegiem czasu zmieniać, a więc i Twoja firma będzie musiała, często wbrew swojej woli, się dopasować. Dlatego warto stworzyć stronę internetową i to ją traktować jako główny łącznik z klientami, jedynie korzystające ze wsparcia innych platform :).

Krok 4. Jakie zakładki powinny znaleźć się na stronie?

Są zakładki, których użytkownicy się po prostu spodziewają! Ich brak powoduje, że czują się zdezorientowani i nie wiedzą czego szukać i jak szukać. Dlatego planując strukturę swojej strony internetowej, uwzględnij zakładki:

  1. Oferta – pamiętaj o porządnych opisach. Zastanów się jakie pytania będzie miał potencjalny klient i czy można na nie odpowiedzieć w opisie oferowanych przez Ciebie usług lub produktów. 
  2. Kontakt – uwzględnij numer telefonu, adres e-mail, formularz na stronie, czat, czat na Facebooku czy Linkedin, itd. Weź pod uwagę również to, kto ma znaleźć się po drugiej stronie? Kto odbierze formularz zapytania – autoresponder, dedykowany pracownik, Ty? Pamiętaj o potwierdzeniu klientowi otrzymania zapytania, możesz go poinformować, że dostanie odpowiedź np. w ciągu X min/godz./dni). 
  3. Informacje o firmie – daj się poznać, pokaż kto nią zarządza, przedstaw pracowników, opisz czym się firma zajmuje, z jakimi klientami pracujesz). 
  4. Galeria / Portfolio – pokaż co robisz, jakie masz wzory, realizowane zamówienia itp. 

Krok 5. Ile kosztuje strona internetowa? 

Odpowiedź brzmi oczywiście: to zależy. Cena strony internetowej może się wahać bowiem od 0 do 100 000 złotych. Cena postawienia sklepu internetowego może dojść nawet do 1 000 000 zł. W Verseo specjalizujemy się w projektowaniu i budowie stron w HTML5 oraz na systemie WordPress. Nasi klienci najczęściej decydują się na kompleksowe rozwiązania, budując stronę www z myślą już o późniejszym jej pozycjonowaniu czy prowadzeniu kampanii w Google, a tym samym, przystosowanym do wymagań jakie niosą za sobą zarówno roboty Google (w kontekście pozycjonowania stron), jak i system reklamowy Google Ads. 

Prosta, funkcjonalna strona wizytówkowa to koszt ok 4-5 tysięcy złotych.

Czy warto korzystać z gotowych szablonów? 

Nie ma co bać się gotowców, tj. szablonów, które zostały zaprojektowane i można je wykupić, np. w Themeforest gotowy szablon dostaniemy już za 50$. Za darmo nie zawsze oznacza taniej. Jeśli masz w domu droższy telewizor, niż koszt jaki chcesz ponieść na budowę strony www lub sklepu, to oznacza, że coś tu jest nie tak. 

Z drugiej strony, na samym początku nie ma co przepłacać. Jeśli nie jesteś pewien czy dane funkcje Ci się przydadzą, to nie wykupuj do nich dostępu na starcie. Z biegiem czasu zobaczysz czego jeszcze potrzebuje Twoja strona www i w co warto zainwestować. Mimo wszystko, bądź gotowy na testy.  Nie płać za coś, jeśli nie wiesz czy będziesz z tego korzystał. Zacznij od rzeczy najważniejszych, zastanów się czego naprawdę potrzebujesz.  Zawsze możesz później rozbudować stronę lub sklep online. 

Jeśli nie czujesz się na siłach, by stworzyć stronę internetową (od projektu, po aspekty techniczne) zaufaj profesjonalistom. Nikt nie zna się na wszystkim równie dobrze. Jeśli czujesz, że budowa strony lub sklepu Cię przerasta, skorzystaj z gotowych schematów i szablonów. Jeśli nie jesteś stolarzem, nie rób sam mebli. 

Wycena 

Wyceń, sprawdź szczegóły i porównaj oferty! Jeśli zdecydujesz się zlecić zaprojektowanie strony www lub sklepu internetowego zewnętrznej firmie, zawsze zbierz 2-3 wyceny do porównania. Przede wszystkim, sprawdź opinie i portfolio danej firmy. Zobacz co w ramach umowy zapewniają (czy tylko postawienie danej strony czy również support lub dodatkowe poprawki są w cenie?). Sprawdzenie portfolio i porównanie ofert pozwoli Ci dokonać najbardziej optymalnego wyboru (w kontekście jakości, ceny i obsługi klienta).

Krok 6. Firma w internecie a prawo. Polityka prywatności, cookies, RODO. 

Nie zapomnij o aspektach prawnych. Poszukaj zagadnień i poradników w sieci, jeśli masz pytania skorzystaj z porad prawnych – każdy biznes jest inny, a w miarę jak będziesz rozwijał swoje działania online, tych regulaminowych “kruczków” będzie więcej. Regulamin Usług, Polityka Prywatności, RODO, to wszystko może spędzać sen z powiek niejednemu przedsiębiorcy, który wcześniej, prowadząc biznes stacjonarny, nie miał z tym do czynienia. 

Jakie dodatkowe działania wspomogą przejście Twojego biznesu do online?

Przygotuj dedykowane materiały o oferowanych produktach i usługach, np.:

  • opisy tychże produktów lub usług, w rozszerzonej wersji,
  • ulotki w formacie pdf,
  • dedykowane oferty, 
  • prezentacje i inne materiały (szczególnie w przypadku drogich produktów, które wymagają dodatkowej “otoczki”).

Krok 7. Wszystko gotowe? Zacznij analizować dane i wspomagać stronę online innymi kanałami!

Działalność w internecie daje Ci mnóstwo możliwości analizy danych demograficznych i behawioralnych swoich odbiorców. Jeśli Twoja strona www już stoi, czas podpiąć ją do Google Analytics – jednego z najlepszych narzędzi do analityki internetowej na świecie – zupełnie za darmo!

Podczas pierwszych kroków w świecie online nie zapomnij o wizytówce Google. Dzięki niej zagwarantujesz swojej firmie wysoką pozycję w wyszukiwarce jak tylko dany użytkownik wpisze nazwę Twojej firmy. A to już pierwszy krok do tego, by dać się znaleźć internecie. Utworzenie Mapki Google sprawi, że Twoją firmę będzie łatwo znaleźć w Google Maps, a co za tym idzie, lokalizacja siedziby oraz wskazówki dojazdu, będą dokładnie oznakowane w sieci!

Strona internetowa to podstawa, niemniej jednak, swoja obecność online możesz zaznaczyć też w innych kanałach, np. na Facebooku, Instagramie, Youtube, Linkedin czy TikTok.

Krok 8. Strzeż się! Poznaj najgorszy błąd firm, które przenoszą biznesy do online. 🙁

Zainwestowałeś już w profesjonalny projekt strony internetowej, postawiłeś na dobrym silniku sklep internetowy, stworzyłeś świetne opisy na stronę i… czekasz?! Pamiętaj o przysłowiowej “kropce nad i”, czyli o kampanii reklamowej, która rozbuja Twój biznes. Pozwól kampanii reklamowej pokazać to, nad czym pracował Twój team (nowa strona, udogodnienia szybkiej dostawy, możliwość kontaktu online itp.) w końcu docelowym klientom. Zrób to dobrze, a jak to mówią, coś co zostało raz zobaczone, już się nie odzobaczy, a Twój potencjalny klient, będzie o Tobie pamiętał. 😃

źródło: demotywatory

Planując przeniesienie firmy do świata online, uwzględnij w całościowym budżecie również część na reklamę. Kampania w Google pozwoli Ci już w pierwszych dniach uzyskać wartościowych ruch na stronie, zbadać zachowania pierwszych klientów oraz zdobyć feedback – co działa, a co należy poprawić. 

Istnieje wiele kanałów dotarcia do potencjalnego klienta w świecie online (Pozycjonowanie stron, wyżej wspomniana reklama w Google i na Youtube, reklama na Facebooku czy Instagramie, na Linkedin itd.). Aż żal nie sprawdzić jak działają i w jaki sposób mogą przynieść Twojej firmie więcej klientów! Oczywiście nie od razu Rzym zbudowano, dlatego powoli rozkręcaj swój biznes online i testuj nowe kanały, narzędzia i dodawaj kolejne ulepszenia. Sprawdzaj czy wybrane przez Ciebie kanały osiągają ustalone KPI i przynoszą zamierzoną liczbę zamówień czy określoną wysokość przychodów. 

Więcej o tym:

  • Jak reklamować dopiero co przeniesiony biznes do online?
  • Jak mierzyć wyniki z działań reklamowych i na ich podstawie podejmować decyzje?
  • Jak zarządzać biznesem online?

Dowiesz się z webinaru z jednym z założycieli i CEO Verseo  “Jak tanio wejść w biznes online?”  Dostęp do nagrania jest zupełnie darmowy, a przy okazji, zapisujesz się do Akademii wiedzy, w której to znajdziesz jeszcze więcej materiałów wspomagających rozwój Twojego biznesu w świecie online! 

Bądź pierwszym który napisze komentarz.