Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Jak prowadzić sklep internetowy?

jak prowadzić sklep internetowy

Rynek e-commerce rośnie gwałtownie, zwłaszcza w dobie pandemii. Lockdown przekonał wiele osób do tego, że kupowanie w sieci jest wygodne i „nie gryzie”. Dlatego sprzedaż kanałami elektronicznymi wzrasta, a potencjał drzemiący w cyfrowej dystrybucji produktów jest ogromny. Może i Ty zacząłeś zatem myśleć o tym, jak prowadzić sklep internetowy? Oto, co warto wiedzieć!

Czy wiesz, że aż 73% internautów w Polsce robi zakupy online? To wynik o 11 punktów procentowych wyższy niż w 2019 roku. W dużej mierze odpowiada za to pandemia, która niejako zmusiła konsumentów do korzystania z kanałów online. Wielu z nich, kiedy raz spróbowało, zostało na dłużej. Nie ma się czemu dziwić – kupowanie przez internet jest coraz wygodniejsze, a przy okazji bezpieczniejsze niż wizyty w zatłoczonych galeriach handlowych. Poza tym polscy konsumenci mogą korzystać z e-sklepów również w niedziele, które w naszym kraju są niehandlowe. Jak więc widać, przyczyn dużych wzrostów na rynku e-commerce jest sporo.

Właśnie dlatego teraz jest najlepszy moment, aby założyć sklep internetowy, szczególnie dlatego, że polski rynek e-commerce nie jest jeszcze nasycony. Jednak aby wszystko funkcjonowało zgodnie z oczekiwaniami, musisz wiedzieć, jak wygląda jego prowadzenie w praktyce. Spokojnie. Choć na początku może Ci się to wydawać sporym wyzwaniem – zwłaszcza, jeśli nie miałeś dużej styczności ze światem digital – wystarczy odrobina determinacji i otwarta głowa, aby opanować podstawy i… dowiedzieć się, jak prowadzić sklep internetowy.

Jak założyć e-sklep?

Zanim przystąpisz do prowadzenia e-sklepu, musisz go… założyć. Czego potrzebujesz na start? Oto elementy, o które obowiązkowo trzeba zadbać.

  1. Biznes plan

Koncepcja to absolutna podstawa. Musisz wiedzieć, co chcesz sprzedawać, komu i w jakim modelu. Przykładowo inaczej będzie wyglądał e-sklep, który jest przedłużeniem działalności stacjonarnej, a inaczej zafunkcjonuje ten w modelu dropshippingowym (gdy e-sklep nie zajmuje się fizyczną dystrybucją dóbr, a po zakończeniu transakcji przekazuje zamówienie do magazynu, który odpowiada za wysłanie go do klienta).

Na tym etapie warto opracować też:

  • nazwę marki – i sprawdzić, czy nie jest już zajęta w rejestrze domen. Pamiętaj: najbardziej chwytliwe są krótkie adresy w domenach .pl lub .com. Warto więc wziąć to pod uwagę przy planowaniu nazwy sklepu. Musi być ona łatwa do zapamiętania przez klientów;
  • system identyfikacji wizualnej – a zatem logotyp, fonty, a także kolorystykę, jaka ma być kojarzona z marką. Te informacje przydadzą się przy tworzeniu layoutu docelowej strony internetowej.

Należy również oczywiście zdefiniować budżet, jaki może być przeznaczony na start e-sklepu. Warto mieć świadomość, że im większa liczba dystrybuowanych produktów oraz im więcej klientów planuje się obsługiwać, tym bardziej zaawansowane (i kosztowniejsze) rozwiązania technologiczne staną się zasadne i potrzebne. 

  1. Zaplecze logistyczne

Zanim jeszcze zacznie powstawać sklep internetowy, należy dokładnie sprecyzować, jak będzie wyglądał proces zakupowy. Zadbaj o:

  • odpowiednie zapasy produktów, które będą dystrybuowane,
  • miejsce na ich składowanie (być może będzie konieczne wynajęcie magazynu),
  • dopełnienie formalności biznesowych (jeśli to konieczne, założenie działalności gospodarczej oraz konta bankowego, na które będą spływały płatności od klientów),
  • uzgodnienie zasad współpracy z kontrahentami,
  • wybranie metod płatności udostępnianych klientom (systemy transakcyjne, typu Przelewy24, choć wiążą się z koniecznością opłacania prowizji, zwiększają potencjał konwersji, ponieważ ułatwiają klientowi dokonanie szybkiej płatności),
  • wybranie metod dostawy (warto zapewnić choć kilka opcji, np. wybór między kurierem a paczkomatem).

Na początku być może poradzisz sobie z obsługą e-sklepu samodzielnie – zwłaszcza, że pierwsze miesiące będą czasem inwestycji, a na zyski dopiero przyjdzie pora.

  1. Zaplecze techniczne

To wszystkie kwestie związane z założeniem e-sklepu od strony „cyfrowej”. W tym obszarze czekają Cię zadania takie jak:

  • wykupienie domeny, a więc adresu sklepu internetowego – warto od razu zainwestować też w adresy pokrewne, aby przekierowywać z nich do swojego e-sklepu,
  • wybór platformy e-commerce – do wyboru masz platformy open-source’owe typu WooCommerce oraz wygodny (zwłaszcza na początek) model SaaS, w którym wykupujesz odpowiedni do swoich potrzeb pakiet usług,
  • wybór serwera hostingowego (gdy sklep jest oparty na platformie open source, a nie na modelu SaaS),
  • zlecenie zaprojektowania i wykonania e-sklepu – tak, aby jego wygląd był unikalny dla marki i czytelny dla klienta, a mechanika intuicyjna i pomocna kupującemu oraz Tobie jako sprzedawcy. Zadanie przygotowania layoutu oraz implementację najlepiej powierzyć fachowcom, którzy zadbają, aby wszystko działało zgodnie z oczekiwaniami.
  1. Przygotowanie produktów

Kiedy e-sklep będzie gotowy, przyjdzie czas na zapełnienie go produktami. Potrzebne będą zatem:

  • treści – zarówno na stronę główną serwisu, jak i do stron kategorii, a także opisy produktów,
  • dobre zdjęcia produktowe.

Sprzedajesz towary pochodzące od zewnętrznych producentów? Jeśli tak, zapewne otrzymałeś od nich materiały promocyjne. I o ile wykorzystanie zdjęć produktowych będzie dobrym pomysłem, o tyle gdy chodzi o treści… warto pomyśleć o jak najszybszym wprowadzeniu tych unikalnych. Dlaczego? Ponieważ kopie ze strony producenta potencjalnie mogą obniżyć wartość Twojego serwisu pod kątem SEO. A to przełoży się na słabszą widoczność i gorsze wyniki pozycjonowania.

Na koniec należy również zadbać o kwestie prawne – konieczne będzie sporządzenie regulaminu sklepu, a także opracowanie polityki RODO. E-sklep będzie przetwarzać dane klientów, w związku z tym musi zostać opracowana procedura zarządzania nimi w bezpieczny sposób. Na tym etapie warto skonsultować się z prawnikiem lub skorzystać z pomocy operatora e-sklepu. Jeśli wybierasz platformę e-commerce w modelu SaaS, możesz zazwyczaj liczyć na wsparcie i bogaty pakiet wskazówek w tym zakresie. 

Gotowe? W takim razie możesz zacząć działalność swojego sklepu. 

Jak prowadzić e-sklep?

Prowadzenie sklepu internetowego po dopełnieniu podstawowych obowiązków opisanych powyżej wymaga nieustannej pracy nad tym, aby zapewnić Klientom jak najbardziej komfortowe warunki zakupów. Pamiętaj, że wraz z popytem na usługi e-commerce rośnie także ich podaż. Dlatego, żeby przebić konkurencję, musisz być od niej po prostu lepszy.

Co wpłynie na jakość obsługi klienta i popularność serwisu? Elementów, o które należy zadbać, jest również wiele.

  • Sprawna bieżąca obsługa klienta

Istotne jest, aby zamówienia były do niego wysyłane w ustalonym czasie, a przepływ informacji o statusie realizacji każdego z nich – przejrzysty. I w tym zakresie warto się wesprzeć odpowiednim oprogramowaniem. Pozwoli ono w dużej mierze zautomatyzować proces obsługi każdego zamówienia, a w efekcie uniknąć pomyłek i opóźnień.

Sprawna obsługa klienta oznacza również szybkie odpowiadanie na pojawiające się zapytania. Ten proces można również częściowo zautomatyzować, np. przy pomocy czatbota, który będzie odpowiadał na najczęściej zadawane pytania.

  • Uczciwe traktowanie klientów

Rzetelność i uczciwość to cechy, które są niezwykle doceniane przez nowoczesnego konsumenta. Co zrobić, aby być postrzeganym w pozytywnym świetle? Po pierwsze, bardzo istotne jest rzetelne informowanie klientów o cechach oferowanych produktów i ich właściwościach – obiecywanie przysłowiowych gruszek na wierzbie skończy się zawiedzeniem kupującego i negatywną recenzją. Może także prowadzić do nałożenia na sklep kary z UOKiK!

Po drugie, ważny jest sposób radzenia sobie z obiekcjami klientów, reklamacjami czy zwrotami. Jeśli w procesie obsługi nastąpi jakaś pomyłka po Twojej stronie, nie wahaj się przeprosić osobiście i zaoferować kupującemu np. rabat na kolejne zakupy lub voucher na zakupy. To zatrze ewentualne negatywne wrażenie i pozwoli zbudować wizerunek e-sklepu.

  • Dołączenie do sieci opinii

Klienci, poszukując informacji o danym e-sklepie, bardzo często odnoszą się do portali z opiniami, typu Opineo. Pozytywne oceny w takim miejscu wzmacniają wiarygodność danego serwisu i służą jako „dowód społeczny” – im jest im więcej, tym większe zaufanie nowych klientów.

Dlatego warto zachęcać klientów do wystawiania recenzji na portalach z opiniami – można to zrobić, posługując się mailingiem. Za wystawienie krótkiej recenzji warto zaoferować klientowi dodatkowy bonus, np. kod rabatowy do wykorzystania podczas kolejnej wizyty.

  • Brand

Pamiętaj, że klientów coraz częściej skłania do zakupu nie tyle sam produkt co to, co on komunikuje lub jakie wartości stoją za daną marką. Możesz dowolnie kształtować.

Marketing ma znaczenie, czyli daj się zauważyć!

Dobra obsługa klienta, która prowadzi do pojawiania się coraz większej ilości pozytywnych recenzji, to tylko jedna strona medalu. Druga to działania związane z promocją serwisu w Sieci. Pamiętaj: twój sklep internetowy nie jest jedynym w sieci, a jednym z wielu. Dlatego musisz zadbać o zwiększenie jego widoczności. Koniecznie w ramach spójnej strategii marketingowej, ale realizowanej kilkoma kanałami. Co możesz zrobić, aby z jednej strony wzmocnić jego pozycję w wynikach wyszukiwania, a z drugiej zwiększyć konwersję?

Optymalizacja serwisu pod SEO

Optymalizacja i pozycjonowanie strony to pierwsza ważna kwestia, o którą warto zadbać. Jeżeli myślisz o swoim biznesie w kategoriach długofalowych, wówczas zdecydowanie warto przyjrzeć się tej kwestii. W tym aspekcie istotne będą takie elementy jak:

  • optymalizacja kodu strony i mechanizmów jej działania – tak, aby serwis szybko się otwierał, działał bez opóźnień i barier,
  • optymalizacja treści i metatreści – ponownie przypomnijmy o unikalnych treściach produktów, ale przede wszystkim o contencie na strony kategorii i podkategorii, napisanym w zgodzie z zasadami SEO (z uwzględnieniem nagłówków, słów kluczowych, wypunktowań, a przede wszystkim merytorycznie!),
  • responsywność serwisu – a więc możliwość korzystania z niego również na urządzeniach mobilnych,
  • dobre User Experience, a więc wygodny mechanizm obsługi sklepu, który prowadzi klienta przez cały proces zakupowy i… sprawi, że użytkownik zostanie dłużej na stronie serwisu,
  • optymalizacja adresów URL – tak, aby zawierały słowa kluczowe adekwatne do każdej z kategorii i podkategorii.

Reklamy

Masz do wyboru bardzo szeroką gamę narzędzi reklamowych. Z czego skorzystać? Najpopularniejsze rozwiązania to:

  • reklamy Google Ads – to m.in. linki sponsorowane, które pojawią się w zakupowych sugestiach po wpisaniu przez użytkownika określonych zapytań lub reklamy produktowe – czyli te mini fotki z produktami oraz ceną, które również niekiedy dostrzegasz obok lub nad wynikami wyszukiwania,
  • reklama remarketingowa – banery wyświetlane odbiorcom na różnego rodzaju portalach (zarówno w sieci reklamowej Google, jak i np. na Facebooku), nawiązujące do produktów obejrzanych przez nich podczas poprzedniej wizyty w Twoim sklepie,
  • reklama w mediach społecznościowych – można wykorzystać np. rozmaite formy promocji dostępne na Facebooku.

Nie zapomnij też o pozyskiwaniu leadów na newsletter – może się on stać dobrym narzędziem, które pozwoli być w stałym kontakcie z klientami i sprawiać, że będą co jakiś czas wracać do Twojego sklepu. By zapisać się do newslettera warto na wejściu podarować jakiś benefit w postaci kodu rabatowego czy darmowej wysyłki.

Działania wizerunkowe

Dobrze, aby Twój sklep internetowy miał fanpage’a na Facebooku i profile w innych mediach społecznościowych istotnych dla Twojej grupy docelowej. Przykładowo, sklep z produktami beauty lub fashion może się pojawić na Instagramie, a ten działający na rynku B2B, np. z częściami zamiennymi do profesjonalnych urządzeń gastronomicznych – na LinkedIn.

Dobrym pomysłem, o potencjale wizerunkowym i SEO mogą też być artykuły publikowane w wartościowych serwisach zewnętrznych z linkowaniem do e-sklepu. Większe sklepy online coraz częściej podejmują też współpracę z influencerami. To także dobra droga do zwiększenia zainteresowania.

Poza wszystkim, co opisane powyżej, czeka Cię również comiesięczne dopełnianie formalności związanych z prowadzeniem działalności i rozliczeniami z ZUS i US, współpraca z kontrahentami, w tym zarządzanie magazynem i kontrola nad jego stanem oraz podobne zadania.

Dużo wszystkiego? Z jednej strony tak, ale z drugiej… w wielu sprawach możesz skorzystać z pomocy ekspertów. Profesjonalne wsparcie pozwoli Ci zautomatyzować wiele procesów, w tym marketingowych, a co za tym idzie – pozostawi dużo czasu na rozwój clou Twojego biznesu.

Komentarze

  1. Adam Milewicz

    Podsumowując: w świecie gdzie e-commerce i sklepy online wyrastają jak grzyby po deszczu, trzeba się po prostu wyróżniać. Produktem, marką i i czymś więcej. Czasem wieloma czynnikami. Tough buisness..

Powiązane artykuły

Certyfikaty Google Tag Manager
Joanna Michalska

Certyfikaty Google Tag Manager na Google Analytics Academy Poznawać Google Tag Manager można przez cały rok, ale egzamin potwierdzający zdobycie […]

Black Friday – jak przygotować swój sklep internetowy?
Jakub Nowak

Każdy ma swój ulubiony czas w roku. Jedni z zegarkiem w ręku czekają na wakacje, inni z utęsknieniem wypatrują Świąt […]

Rodzaje targetowania na YouTube
Witold Chęciński

Dane dotyczące YouTube’a i jego użytkowników robią wrażenie. YouTube określany jest mianem największej platformy video na świecie, a liczbę jego […]

Verseo na Sycylii
Redakcja

Mini reprezentacja Verseo na Sycylii dzięki konkursowi Google! Wyprawa na Sycylię nie oznacza (jeszcze) założenia tam nowego oddziału Verseo. Choć […]

Jak promować firmę na rynku lokalnym. 5 sposobów
Maksymilian Melion

5 sposobów na to jak promować firmę na rynku lokalnym Wśród części przedsiębiorców lokalnych pokutuje przekonanie, że reklama w sieci […]

Marketing szeptany – co to jest i czy warto?
Maciej Popiołek

Lubisz plotkować? Nawet jeśli to nie Twoja bajka, na pewno doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, jaką moc mogą mieć […]