Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Jeden komentarz

Książki o marketingu – 16 przykładów

Książki o marketingu – 16 przykładów - zdjęcie nr 1

książki o marketingu

Kiedy zaczynamy prowadzić działania marketingowe, często poruszamy się nieco po omacku. Testujemy różne opcje, publikujemy posty i płacimy za reklamę, która nie przynosi zysku, a w końcu zniechęcamy się niewielkim odzewem wśród odbiorców. Dlatego warto uzbroić się w szczyptę wiedzy teoretycznej, popartej przykładami z rozwoju innych marek i doświadczeniem najlepszych marketerów w branży. Oto zestawienie publikacji marketingowych i okołomarketingowych, które warto znać, by tworzyć spójne i – co najważniejsze – skuteczne strategie komunikacji marki.  Pamiętaj jednak, że książki o marketingu dają ogólną wiedzę i – z racji wykorzystywanych przykładów dużych marek – niejednokrotnie mogą nie przystawać do potrzeb mniejszych firm, gdzie liczy się głównie skuteczność sprzedażowa w danym kanale, a to już kwestia performance, a nie ogólnej strategii.

Paweł Tkaczyk, Zakamarki marki 

Książka ma już 10 lat, jednak upływ czasu nie odjął jej aktualności – przedstawione w niej mechanizmy i idee stosujemy do dziś, dopasowując je jedynie do nowych możliwości technologicznych. Pozycja przede wszystkim przyda się osobom stawiającym pierwsze kroki w dziedzinie marketingu i tym, które budują swoją markę od zera. 

Czego dowiesz się z tej książki?

  • jak zbudować strategię komunikacji marki;
  • jak tworzyć identyfikację wizualną firmy;
  • jak metodycznie, krok po kroku realizować swoją koncepcję rozwoju marki.

Co daje wiedza na temat budowania marki? Dzięki niej możemy kontrolować to, jak firma będzie odbierana przez klientów i dowiedzieć się, jak przejść od pomysłu do jego wykonania. Książka pisana jest przez praktyka, więc przekazuje wyłącznie przetestowane rozwiązania.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Byron Sharp, How Brands Grow

Świeża pozycja, która bazując nad twardych danych rozprawia się z marketingowymi mitami. Brzmi jak opis połowy książek, które pretendują do „czegoś nowego”, ale w tym przypadku faktycznie tak jest. Autor bardzo sensownie argumentuje, że programy lojalnościowe są pozbawione sensu i że w marketingu liczy się przede wszystkim częstotliwość, a nie kreatywność. Bardzo dobry rozdział dotyczy również zagadnień konkurencji – z kim tak naprawdę konkurujemy i czy marki premium mogą zapominać o tych masowych?

Czego dowiesz się z tej książki?

  • Z kim tak naprawdę konkurujesz?
  • Co jest istotne w przekazach marketingowych?
  • Czy zasada Pareto działa jak myślisz, że działa?

How Brands Grow to – w odróżnieniu od większości tytułów z tego zestawienia – pozycja dla doświadczonych marketerów. Jest szczególnie cenna, by zestawić jej wnioski z własnymi doświadczeniami – wtedy prawdopodobnie przyniesie najwięcej korzyści czytelnikowi.

Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan – Marketing 4.0

Autorzy książki opisują, jak marketing zmienia się pod wpływem nowych technologii, i przedstawiają wskazówki, które pozwalają się zdobyć zainteresowanie konsumentów w internecie. Omawiają znaną chyba każdemu marketerowi ścieżkę zakupową AIDA, ale wzbogacają ją o nowy element – orędownictwo. Uczą, jak sprawić, by lojalny klient stał się zaangażowanym lobbystą marki.

Czego dowiesz się z tej książki?

  • jak zamienić zwykłe zakupy w spersonalizowane doświadczenie;
  • jak sprawić, by konsument polecał markę swoim znajomym i nie tylko;
  • w jaki sposób zdobyć cenną wiedzę na temat naszych klientów i ich zachowania w sieci.

Dlaczego warto zapoznać się z tą pozycją? Gdyż książka opowiada w zsyntetyzowany sposób o najważniejszych mechanizmach rządzących marketingiem cyfrowym i pozwala uporządkować wiedzę na ten temat. 

Seth Godin, To jest marketing!

Autor książki działał w marketingu ćwierć wieku, obserwując zachodzące w nim przemiany, po czym postanowił spisać swoją wiedzę i doświadczenie, tworząc poradnik dla marketerów. Jego zaletą jest to, że nie skupia się na opisywaniu sposobów manipulacji, agresywnej, atakującej odbiorców reklamy czy sztuczek poniżej pasa. Pokazuje, jak zyskać uwagę odbiorców, rozwiązując ich problemy, okazując empatię i budując z konsumentem relację opartą zaufaniu. 

Czego dowiesz się z tej książki?

  • jak zidentyfkować swoje grupy odbiorców;
  • jak się komunikować ze swoimi odbiorcami, by zyskać ich zaufanie;
  • jak zarobić, rozwiązując problemy swoich potencjalnych klientów.

Dlaczego warto sięgnąć po tę pozycję? Książka pokazuje, jak tworzyć nie tylko skuteczną, ale i wartościową markę, której klienci mogą zaufać.  

Daniel Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym

Książka nie jest pozycją marketingową sensu stricto, ale prawdy o funkcjonowaniu ludzkiego mózgu, które przedstawia, powinien znać każdy marketer. Jej autor – Daniel Kahneman, laureat nagrody Nobla z ekonomii – w przystępny sposób przedstawia dwa systemy myślenia razem z ich defektami i niedoskonałościami.  

Dużą wartością książki jest to, że poparta jest wieloletnimi badaniami, testami, ankietami i eksperymentami, dlatego wiedzę w niej zgromadzoną można uznać za wartościową w procesie tworzenia strategii biznesowej. 

Czego dowiesz się z tej książki?

  • jak myślenie szybkie – intuicyjne i emocjonalne – wpływa na nasze decyzje i osądy;
  • dlaczego i w jaki sposób błędy w myśleniu wpływają na nasze inwestycje i ocenę ryzyka;
  • jak wykorzystać potencjał myślenia wolnego – logicznego i racjonalnego – w życiu zawodowym i nie tylko;
  • w jakie pułapki myślenia najczęściej wpadamy.

Co daje nam wiedza na temat ludzkich mechanizmów myślowych? Z jednej strony pomaga zrozumieć, jak myśli nasz potencjalny klient, a tym samym dotrzeć do niego z przekazem reklamowym. Z drugiej jednak pozwala uniknąć choć niektórych pułapek myślowych przy rozwijaniu własnego biznesu i podejmowaniu trudnych decyzji z nim związanych. 

Dan Ariely, Potęga irracjonalności. Ukryte siły, które wpływają na nasze decyzje

Może zdawać nam się, że nas odbiorcy – potencjalni klienci – zachowują się nieracjonalnie – i będzie to słuszne mniemanie. Człowiek ma tendencje do zachowywania się nielogicznie, co może utrudniać tworzenie dla niego skutecznych komunikatów reklamowych, ofert czy nowych produktów. Dan Ariely pokazuje jednak, że w tym szaleństwie jest metoda i że da się zrozumieć z pozoru bezsensowne działania. Książka dla każdego, kto chce reklamować się efektywniej.

Czego dowiesz się z tej książki?

  • dlaczego ludzie zachowują się irracjonalnie;
  • w jaki sposób przewidywać irracjonalne zachowania innych ludzi;
  • jak wykorzystać wiedzę o procesie wyborów ekonomicznych.

Co daje przeczytanie tej książki? Przede wszystkim wiedzę, że nielogiczne zachowania też są schematyczne i łatwe do przewidzenia. To zaś, co da się przewidzieć, można wykorzystać do prowadzenia jeszcze skuteczniejszych działań marketingowych.

Robert B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka 

Kolejna pozycja z dziedziny psychologii marketingu, która pozwala lepiej zrozumieć, jak funkcjonuje ludzki mózg. Autor przedstawia w niej podstawowe mechanizmy, które pomagają nam przekonać innych, by działali zgodnie z naszym zamierzeniem. Pokazuje, jak można manipulować ludźmi, ale daje również wskazówki, w jaki sposób samemu uchronić się przed manipulatorami.

Czego dowiesz się z tej książki?

  • jakie są podstawowe reguły wywierania wpływu na innych;
  • jak działają manipulatorzy;
  • jak wykorzystać wiedzę o technikach wywierania wpływu w swoim biznesie;

Dlaczego warto przeczytać tę książkę? Każdy, kto chce sprzedawać więcej, powinien wiedzieć, jak wywierać wpływ na potencjalnych klientów, by podnieść konwersję. 

Magdalena Pawłowska, Jedna kampania do wolności

Ta pozycja traktuje nie tylko o marketingu online, ale też o produktach, które w całości są dostępne online – jak na przykład platformy VOD. Autorka omawia proces tworzenia takiego produktu, jego rozpowszechniania i promowania. Dzięki niej można dowiedzieć się, że marketing cyfrowy wcale nie jest taki straszny, jak go malują.

Czego dowiesz się z tej książki?

  • na czym polega tworzenie produktów online;
  • jak wprowadzać na rynek produkty dostępne wyłącznie w sieci;
  • jak układać kampanię marketingową dla produktów online.

Co daje przeczytanie tej książki? Sporo wiadomości na temat tego, jak rozwijać produkt wyłącznie w sieci – bez kosztów przesyłek, dostaw i opakowań. Ciekawa lektura dla przedsiębiorców chcących rozwijać biznes w dobie pandemii.   

Chris Anderson, Za darmo. Przyszłość najbardziej radykalnej z cen

Ciekawa książka, która traktuje nie tylko o marketingu, ale też o psychologii społecznej i ekonomii. Jej autor pokazuje czytelnikom, że udostępniając coś w sieci za darmo, również można zarobić – i to całkiem nieźle. Przykładów nie trzeba daleko szukać – Google jest tu jednym z najlepszych dowodów. Ta pozycja nie jest jednak hołdem dla gigantycznych firm, ale praktycznym poradnikiem, który pokazuje 50 modeli biznesowych opartych właśnie na oferowaniu produktów bezpłatnie. 

Czego dowiesz się z tej książki?

  • dlaczego udostępnianie materiałów za darmo przynosi zyski;
  • jaką strategię przyjąć, by budować markę na darmowych produktach.

Joanna Wrycza-Bekier, Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy?

Wiele osób potrafi pięknie pisać, jednak tylko część z nich potrafi przy tym pisać skutecznie – a to jest największa wartość dla marketera. Książka pokazuje techniki i sztuczki, które można stosować, pisząc teksty sprzedażowe i reklamowe. Pokazuje, że ważne jest nie tylko to, co piszemy, ale też w jakie słowa to ubieramy.

Czego dowiesz się z tej książki?

  • jak swoim tekstem wywołać u czytelnika emocje;
  • jak pisać, żeby odbiorca zrozumiał, co chcemy mu powiedzieć;
  • jak odpowiednimi komunikatami budować spójny i zgodny z intencją wizerunek marki.

Co daje przeczytanie tej książki? Pozycja daje świadomość, że słowo jest ważniejsze, niż większość osób przypuszcza. Pomaga pisać, bez wpadania w pułapkę wiedzy, bez akademickich wywodów – prosto, ale przekonująco. 

Piotr Bucki, Viral. Jak zarażać ideami i tworzyć wirusowe treści

Dlaczego ludzie czują potrzebę, żeby niektóre treści przekazywać dalej? Na to pytanie stara się odpowiedzieć autor książki, posługuje się jednak nie przypuszczeniami, lecz badaniami na temat rozprzestrzeniania się contentu w sieci. Pokazuje mechanizm rządzący wszystkimi viralami i wskazuje czynniki, które wpływają na to, że treści rozchodzą się niczym wirus.

Czego dowiesz się z tej książki?

  • dlaczego niektóre treści stają się viralami;
  • jakie czynniki je łączą;
  • jak tworzyć content, który spotka się z dużym odzewem.

Dlaczego ta książka jest warta przeczytania? Jest cennym źródłem wiedzy dla wszystkich osób tworzących content na strony, blogi czy social media. Pomaga ocenić, z jakim odzewem może się spotkać nasz pomysł na wpis, film czy grafikę.  

Rebecca Lieb, Jaimy Szymanski, Content: elementarna cząstka marketingu

Ta książka traktuje o content marketingu, ale z naciskiem na tworzenie strategii komunikacji. Przyda się właścicielom firm czy managerom, którzy muszą rozplanować, w jaki sposób marka ma budować swój wizerunek poprzez publikowanie treści na własnej stronie i w social mediach.

Czego dowiesz się z tej książki?

  • jak tworzyć strategię content marketingową;
  • co pozwala zbudować zaangażowaną społeczność wokół marki;
  • jakie trendy panują obecnie w content marketingu.

Dlaczego warto sięgnąć po tę pozycję? Dobrze opisuje content marketing nie tylko od strony tworzenia treści, ale też planowania.

Gary Vaynerchuk, W market[r]ingu, czyli jak nie zginąć w świecie mediów społecznościowych

Mimo dość clickbaitowego tytułu książka podaje sporo wartościowych informacji na temat rozwijania marki w social mediach. Konkretne porady i przykłady z życia sprawiają, że łatwo przyswoić nową wiedzę i wykorzystać ją w praktyce. Autor omawia strategie narracji dla najpopularniejszych obecnie mediów społecznościowych, czyli Facebooka, Instagrama, Twitera, Pinteresta i Tumblra.  

Czego dowiesz się z tej książki?

  • jak prowadzić profile firmowe w social mediach;
  • co decyduje o tym, czy odbiorcy polubią markę;
  • jakie techniki stosować, by social media były narzędziem przynoszącym konkretne zyski.

Paweł Tkaczyk, Grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych

Książka, mimo że napisana ładnych kilka lat temu, nadal pozostaje aktualna i dobrze tłumaczy, dlaczego gry tak nas pociągają i jak wykorzystać ten fakt w biznesie. Pokazuje, że tak naprawdę cały świat oparty jest na grze i zrozumienie jej mechanizmów może pomóc w podniesieniu zaangażowania grupy odbiorczej i rozpromowaniu produktu lub usługi.

Czego dowiesz się z tej książki?

  • o co chodzi w teorii gier;
  • jak przenieść mechanizmy z gier do biznesu;
  • jak zaangażować odbiorców marki.

Dlaczego warto sięgnąć po tę książkę? Na pewno dlatego, że pozwala inaczej podejść do działań content marketingowych i przetestować nowe spojrzenie na kwestię angażowania odbiorców. 

Steve Krug, Nie każ mi myśleć! O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych

Książka Kruga krótko i zwięźle wyjaśnia, jak powinna wyglądać strona internetowa, żeby użytkownik poruszał się po niej bezproblemowo i zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Zbiór uniwersalnych porad dotyczących UX i UI, który przyda się nie tylko początkującym projektantom graficznym. Podstawy tworzenia witryn zgodnych z doświadczeniem użytkownika to wiedza, którą powinien mieć każdy, kto działa w marketingowej branży.

Czego dowiesz się z tej książki?

  • w jaki sposób użytkownicy poruszają się po stronach internetowych;
  • jak sprawić, by strona www stała się skutecznym narzędziem marketingowym;
  • jak tworzyć system nawigacji na stronie;
  • w jaki sposób testować nowe funkcjonalności.

Dlaczego warto przeczytać tę pozycję? Książka dobrze pokazuje, w jakim stopniu sukces marki zależy od prawidłowo zaprojektowanej strony internetowej. Daje wiedzę, która pozwoli wybrać szablon witryny lub przygotuje do stworzenia briefu dla grafika. 

Douglas B. Holt, How Brands Become Icons: The Principles of Cultural Branding

Książka nie jest typowym poradnikiem, ale pokazuje na przykładach najbardziej znanych firm na świecie, takich jak Coca Cola czy Nike, w jaki sposób można zbudować wokół marki mit. Holt omawia procesy sprawiające, że zwykły producent zmienia się w ikonę kulturową. Pozycja może być inspiracją dla marek, które mierzą wysoko i chcą szukać niekonwencjonalnych strategii brandingowych.

Czego dowiesz się z tej książki?

  • dlaczego niektóre marki stają się ikonami, a inne nie;
  • jak największe marki na świecie sprawiły, że odbiorcy podchodzą do nich emocjonalnie;
  • jakie są przykłady nieszablonowych strategii marketingowych.

Dlaczego warto przeczytać tę książkę? Historie światowych gigantów są dla młodych marek świetną inspiracją do działania, możemy uczyć się zarówno na ich sukcesach, jak i błędach.

Komentarze (1)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany