Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Brak komentarzy

E-commerce B2B: 6 najczęstszych błędów

Błędy w e-commerce B2B

Sprzedaż internetowa B2B, zawłaszcza w dobie pandemii, niepostrzeżenie urosła do takich rozmiarów, że znacznie przekroczyła zyski generowane przez sprzedaż B2C! Bierzemy pod lupę tę odnogę e-commerce. Jeśli chcesz wiedzieć, jak sprawnie się w niej poruszać i przede wszystkim, jakich nie popełniać błędów – zapraszamy do lektury.

O potrzebie eksplorowania tego tematu świadczą same dane. Zyski generowane przez sprzedaż e-commerce B2B w samym USA wyglądają następująco:

kampanie lokalne na facebooku

Jednocześnie zyski generowane przez sprzedaż e-commerce B2B w samym USA prezentują się tak:

promocja firmy facebook

Jak widać, w samym 2016 roku sprzedaż B2B e-commerce w USA była niemal 3 razy większa, niż sprzedaż B2C na całym świecie! Jak wynika z raportu „B2B e-commerce NOW” stworzonego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej:

Globalnie sprzedaż B2B online w 2021 roku wyniosła 7,72 tryliona USD. Po raz pierwszy pod koniec roku sprzedawcy B2B w USA preferowali sprzedaż online, a nie tradycyjną.

Dla wielu osób zaskakujący jest fakt, że sprzedaż internetowa elementów złącznych, podzespołów elektrycznych i innych produktów biznesowych generuje większe zyski w sieci niż handel butami, ubraniami, elektroniką użytkową itp. Jednak wielu przedsiębiorców dostrzega ten fakt i inwestuje w internetowe platformy sprzedaży biznesowej.

Czy wiesz, że…

Ponad 90 proc. przedsiębiorstw oferujących produkty, usługi i rozwiązania dla biznesu planuje rozwijać e-handel. Już 41% firm działa na tym rynku i oceniło wejście w ten obszar jako sukces, a co czwarta firma ponad 80% przychodów czerpie właśnie z e-commerce.

New call-to-action
New call-to-action


Niestety, wiele firm popełnia pewne popularne błędy, tworząc swoją platformę e-commerce. Skutkuje to jej nieoptymalnym wdrożeniem, a później niezadowolonymi i utraconymi klientami.
Jakich błędów zatem uniknąć podczas budowy i rozwoju takiej platformy? W tym artykule poznasz 5 z nich!

>> Zwiększenie współczynnika konwersji e-commerce <<

6 błędów w e-commerce B2B

1. Wybór niewłaściwego oprogramowania dla e commerce

Wybór niewłaściwej platformy e-commerce może praktycznie zepsuć Twoje plany na starcie. Niektóre firmy współpracują z agencjami projektującymi strony internetowe, które nie są zaznajomione w sprzedaży B2B oraz z platformami dostosowanymi pod taki kanał. Z tego powodu tworzą sklep na nieodpowiednio dobranym oprogramowaniu, które nie jest dostosowane pod potrzeby firmy.
Często prowadzi to do konieczności wprowadzania rozbudowanych poprawek i z czasem tworzy platformę, która jest bardzo trudna i droga w utrzymaniu.


Oprócz tego, aby Twoja firma mogła się rozwijać i dostosowywać do zmieniającej się dynamiki rynku, musisz być elastyczny. Jeśli Twoja platforma e-commerce jest bardzo zamknięta i utrudnia wprowadzanie nowych integracji i elementów, może zaszkodzić to Twojej firmie.
Konieczna jest bezproblemowa integracja z różnymi narzędziami innych organizacji, które ułatwiają lub zastępują pewne procesy. Powinieneś być w stanie dodawać różne funkcjonalności, które pomogą angażować klienta, takie jak helpdesk, live chat, powiadomienia, integracja z mediami społecznościowymi oraz wszelkie inne API przydatne w ulepszaniu funkcjonowania firmy.
Jeśli dana platforma będzie wymagać zbyt wiele czasu i kosztów, aby zintegrować ją z odpowiednimi narzędziami, będziesz skazany na rozwiązanie, które znacząco zahamuje Twój wzrost.

2. Brak integracji z innymi segmentami biznesu w e-commerce

B2B e-commerce nie należy postrzegać jako coś, co dzieje się w izolacji. Zamówienia online w B2B składają się na rosnącą część ogólnej sprzedaży, ale transakcje przeprowadzane offline nadal stanowią duży segment rynku. Kiedy zintegrujesz swoją strategię online z innymi systemami, będziesz w stanie uzyskać to, co najlepsze zarówno w sprzedaży online, jak i offline.


Połączenie obu tych systemów w jeden pozwala zmniejszyć ilość pracy, którą należy wykonać i zaoszczędzić pieniądze. Integracja systemów ERP i CRM ze sklepem internetowym pozwoli na uzyskanie dokładniejszych danych i zapewni bardziej płynne działanie firmy w celu zwiększenia wydajności oraz zysków.

>> HubSpot vs Salesforce, Bitrix24 i inne systemy <<

3. Brak dopasowanych opcji płatności za zamówienia online w B2B

Osoby dokonujące zakupów na potrzeby firmowe oczekują większej ilości form płatniczych niż standardowego wpisania numeru karty kredytowej.
Twoi klienci B2B mogą chcieć wystawić zamówienie zakupu czy też mieć dostęp do wybranej formy kredytu lub zapłacić czekiem elektronicznym albo czekiem standardowym wysyłanym pocztą.

New call-to-action
New call-to-action


Twoim zadaniem jest spełnienie takich i podobnych oczekiwań kupujących. W niektórych przypadkach będziesz musiał utworzyć grupy klientów, które pozwolą Ci zaoferować odpowiednie opcje płatności w zależności od typu kupującego.

4. Te same ceny dla wszystkich klientów B2B

W przeciwieństwie do B2C, gdzie ceny są takie same dla wszystkich klientów, rozwiązania e-commerce B2B muszą mieć możliwość oferowania niestandardowych wycen dla poszczególnych kupujących. Ceny dla różnych klientów będą inne w zależności od wielkości zamówienia, czasu trwania relacji biznesowej, a także dostępności produktu w porównaniu do popytu na niego.


Jeśli Twój sklep nie ma zautomatyzowanych procesów oferowania niestandardowych cen dla poszczególnych klientów, możesz stracić niektórych z nich lub wygenerować mniejsze zyski. Z drugiej strony, jeśli Twoja platforma B2B oferuje funkcje, dzięki którym można zmieniać się między cenami hurtowymi i detalicznymi, czy też ceny są nadpisywane na podstawie IP klienta, masz znacznie większe szanse na zadowolenie kupujących.

5. Brak wyczerpujących informacji produktowych dla klienta B2B

Twój sklep musi mieć przyjazne dla klienta opisy produktów, odpowiednie tytuły i specyfikacje. Gotowe firmowe opisy mogą nie wystarczyć. Konieczne są także wysokiej jakości zdjęcia produktowe. Szczegółowe dane produktowe powinny pomagać klientom podejmować świadome decyzje zakupowe i zawierać co najmniej następujące informacje:

  • Model lub numer części.
  • Kod UPC, ISBN lub inny odpowiadający.
  • Cena.
  • Typ opakowania.
  • Waga.
  • Objętość.
  • Klasa towarowa.
  • Dostępność.
  • Czas realizacji zamówienia.

Sklep B2B powinien udostępniać wyczerpujące informacje o produktach, aby Twoi klienci nie musieli dzwonić lub wysyłać wiadomości e-mail do zespołu sprzedaży, aby uzyskać odpowiedź.

6. Brak user experience charakterystycznego dla B2C

B2C e-commerce ustanowiło wysoką poprzeczkę dla wszystkich sprzedawców internetowych.
Pamiętaj, że ta sama osoba, która realizuje hurtowe zamówienie w Twoim sklepie, po pracy kupuje dla siebie ubrania w wysokiej jakości sklepach internetowych. Wszyscy kupujący oczekują dlatego świetnego user experience niezależnie od urządzenia, z jakiego korzystają, szybkiej realizacji zamówienia, kompetentnej pomocy od działu obsługi klienta itp.

>> UX UI – co to jest i jakie są różnice? <<

E-commerce B2B: Podsumowanie

E-commerce B2B nieustannie się rozwija. Aby jednak móc generować zadowalające zyski w tej branży, musisz dostosować się do wymagań klientów, projektując świetną platformę. Unikaj zatem wymienionych tutaj błędów, a Twoje powodzenie w branży na pewno się zwiększy.

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Zaloguj się, lub wypełnij poniższe pola, aby dodać komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany