Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Co to jest CTR?

co to jest ctr

Jak sprawdzić, czy prowadzone przez Ciebie kampanie działają? Skąd czerpać wiedzę na temat skuteczności prowadzonego mailingu, płatnych reklam czy też innych działań marketingowych? Istnieje wiele wskaźników, które pomagają to zobrazować. Jednym z nich jest CTR (Click Through Rate). Dowiedz się zatem, co to jest CTR, o czym mówi ten parametr i jak go wykorzystać w swojej działalności w internecie. 

CTR co to znaczy?

Skrótem CTR oznacza się tzw. wskaźnik kliknięć lub współczynnik klikalności (Click Through Rate). Jak go rozumieć? Chodzi o stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń danej treści (np. reklamy, wyniku wyszukiwania, maila). Jeśli Twoją reklamę zobaczy 1000 osób, a 250 kliknie zawarty w niej link, Twój współczynnik klikalności będzie wynosił 25%.

CTR jest jedną z głównych miar zaangażowania odbiorców. Może odnosić się do organicznych wyników wyszukiwania, a także płatnych reklam, e-mail marketingu, powiadomień typu push i wielu innych działań. Często mówi się o nim w kontekście reklam Google Ads, ponieważ pozwala sprawdzić skuteczność w zakresie kierowania ruchu na stronę. W skrócie współczynnik klikalności mówi o tym, do ilu osób przekaz zawarty w danej reklamie (lub też powiadomieniu, mailu itd.) trafił na tyle, że zechciały dowiedzieć się więcej poprzez kliknięcie w link. Pozwala więc sprawdzić, czy dany materiał prawidłowo spełnia swoją funkcję. Stałe monitorowanie CTR umożliwia również śledzenie, czy kampanie idą w dobrym, czy też złym kierunku.

CTR a inne statystyki w kampanii mailingowej

Oczywiście jednak sam współczynnik CTR nie zapewnia wystarczającej ilości informacji w odniesieniu do skuteczności prowadzonych działań. Warto porównywać go z innymi wskaźnikami, by zyskać pełniejszy obraz sytuacji. Na jakie korelacje warto zwrócić uwagę?

  • CTR a OR

Wysoki Open Rate (OR, wskaźnik otwarć wiadomości) oznacza, że kampania wzbudziła zainteresowanie, została zaplanowana na właściwy czas i przeszła przez filtry antyspamowe. Jeśli jednak jednocześnie współczynnik CTR jest niski, może to oznaczać, że treść wiadomości nie była wystarczająco zachęcająca. Niekiedy może to również oznaczać problemy techniczne.

  • CTR a ROI

ROI to skrót oznaczający opłacalność inwestycji (Return On Investment). To tak naprawdę najważniejszy wskaźnik mówiący o tym, czy zarabiasz dzięki prowadzonym działaniom. Jeśli sprzedaż jest niska mimo wysokiej klikalności, oznacza to np. problemy związane z samą ofertą lub jej przedstawieniem na stronie www.

  • CTR a wypisy z subskrypcji

Połączenie wysokiego CTR z rosnącą ilością wypisów z subskrypcji jest czynnikiem alarmującym. Może to oznaczać, że treść mailingu zupełnie nie trafia do grupy docelowej lub jest mało interesująca.

CTR w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google

Google używa wskaźnika CTR do oceny wyników jakości kampanii Google Ads. Korzysta z niego również  przy ocenie organicznych wyników wyszukiwania. Istnieją też przesłanki, by sądzić, że wskaźnik wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce. (oczywiście jako jeden z wielu innych czynników). Algorytmy Google stale się uczą na podstawie zachowań internautów, a więc najpewniej również wykorzystują informacje dotyczące klikalności po to, by rozpoznać, co cieszy się największym zainteresowaniem i dlaczego. Wysoka klikalność oznacza więc nie tylko większy ruch na stronie, ale również lepsze pozycjonowanie na konkretne frazy, co pozwoli zyskać jeszcze więcej odbiorców (oczywiście to ostatnie stwierdzenie to domniemanie, a nie fakt :). Informacje na temat CTR swojej strony możesz sprawdzić w Google Search Console.

CTR w reklamie a współczynnik konwersji

Wysoka klikalność reklam (np. Google Ads) powinna cieszyć. Celem kampanii jest jednak zazwyczaj nie samo zwiększenie ruchu na stronie, ale sprzedaż. Dlatego wysoki CTR powinien prowadzić do wzrostu współczynnika konwersji. A jeśli się tak nie dzieje? Co to oznacza? Powodów może być kilka. Najczęściej to:

  • niewłaściwe dopasowanie treści reklamy do treści strony,
  • złe dopasowanie reklamy do słów kluczowych,
  • nieatrakcyjna oferta,
  • problemy natury UX/UI (np. nieintuicyjna ścieżka konwersji),
  • problemy techniczne na stronie.

Jeśli więc pozornie dobre wyniki reklam nie przekładają się na zyski, dokładnie przyjrzyj się prowadzonym działaniom.

Dobry CTR, czyli jaki?

Jak wysoki powinien być współczynnik CTR? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Optymalne wyniki będą się różnić m.in. w zależności od kanału marketingowego. W przypadku e-mail marketingu już kilka procent można uznać za zadowalający wynik – szczególnie, jeśli przełoży się na konwersję.

W przypadku organicznych wyników wyszukiwania wysoka klikalność pozwala poprawić pozycję strony, a jednocześnie wpływa na dalsze zwiększanie ruchu. Średnia wartość CTR dla pierwszego linku w wynikach wyszukiwania Google to 30 – 50%. Druga pozycja może już liczyć jedynie na 10 – 15%, a trzecia na 5 – 9%.

Przy analizie współczynnika CTR warto się skupiać nie tyle na jego wysokości, ile na trendach związanych z jego wzrostami lub spadkami. Dostarczają one bowiem informacji na temat słuszności podjętych w zakresie kampanii wyborów.

Jak podnieść CTR?

Na pytanie „jak podnieść CTR?” również można odpowiedzieć na wiele sposobów. Kluczowe jest wzbudzenie zainteresowania odbiorców. Przekaz musi być więc dopasowany do grupy docelowej – spersonalizowane komunikaty pozwalają osiągać znacznie lepsze wyniki. Możesz zastosować segmentację bazy odbiorców, kierując odrębne komunikaty do różnych grup potencjalnych klientów.

Niezależnie od kanału marketingowego czynnikiem, który wpływa na klikalność jest zdecydowanie stosowanie CTA (Call To Action – wezwania do działania). Nawet używając tak prostych zwrotów jak „Sprawdź!” lub „Dowiedz się więcej!”, jesteś w stanie uzyskać lepsze wyniki. Niewątpliwie korzystne są też CTA mówiące wprost o korzyściach, np. „Pobierz za darmo”. Warto analizować na bieżąco wysokość osiąganego CTR, by sprawdzić, które z zabiegów sprawdzają się najlepiej. Kluczem do wysokiej klikalności jest bowiem stała optymalizacja i udoskonalanie prowadzonych działań. 

Pamiętaj również, by nie przytłaczać odbiorców przekazem. To zasada, która ma zastosowanie przede wszystkim w przypadku kampanii e-mailowych i powiadomień push. Zbyt duża ilość wiadomości wpływa na obniżenie CTR i może powodować zwiększenie ilości rezygnacji z subskrypcji.

Udostępnij:

0 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

To już 8 lat, od kiedy postawił pierwsze kroki w świecie marketingu - szczególnie tego związanego z treściami. Dotychczas pracował dla polityków oraz branż b2b oraz b2c. Wyjątkowy fan content marketingu w strategii digital i tego jak wpływa na nawigowanie klientów oraz budowanie reputacji marek. Od 2 lat zainteresowany również kwestią Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw i w tym upatrujący trampoliny dla rozwoju komunikacyjnego wielu firm. W Verseo odpowiedzialny za marketing. Prywatnie czyta reportaże ze świata i literaturę naukową + sci-fi. :)

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Social media w 2017 roku
Redakcja

Social Media w 2017 – podsumowanie Koniec roku to tradycyjnie sezon rankingów, zestawień i podsumowań mijających 365 dni. Po prostu […]

Poradniki z marketingu – baza sprawdzonej wiedzy
Maciej Popiołek

Regularnie publikowane przez nas artykuły eksperckie cieszą się popularnością wśród menedżerów firm powiązanych nie tylko z branżą marketingową. Niemal każde […]

Jak działa sklep internetowy
Jak działa sklep internetowy?
Izabela Pirańska

Chcesz założyć własny sklep internetowy? To dobre rozwiązanie! Rynek e-commerce rozwija się w błyskawicznym tempie, które na dodatek przyspiesza. Zastanawiasz […]

5 najczęstszych błędów, których należy unikać na LinkedIn
Dominika Słomka

Największa na świecie sieć biznesowych kontaktów zrzesza obecnie ponad 610 milionów użytkowników pochodzących z 200 krajów. LinkedIn w Polsce również […]

Pokemon Go – łap je dla swojego biznesu!
Barbara Oleszek

Internet wprost oszalał na punkcie gry Pokemon Go, będącej efektem współpracy firmy Niantic (start-up, który wcześniej stworzył Ingress) oraz Nintendo. […]

Kanał marketingowy – jaki wybrać dla swojej firmy?
Dominika Słomka

Jeśli się nie promujesz, na nowoczesnym, bardzo konkurencyjnym rynku, nawet z najlepszymi produktami nie dotrzesz do swoich klientów. Aby wzbudzić […]