Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Brak komentarzy

Co to jest CTR?

Co to jest CTR? - zdjęcie nr 1

co to jest ctr

Jak sprawdzić, czy prowadzone przez Ciebie kampanie działają? Skąd czerpać wiedzę na temat skuteczności prowadzonego mailingu, płatnych reklam czy też innych działań marketingowych? Istnieje wiele wskaźników, które pomagają to zobrazować. Jednym z nich jest CTR (Click Through Rate). Dowiedz się zatem, co to jest CTR, o czym mówi ten parametr i jak go wykorzystać w swojej działalności w internecie. 

CTR co to znaczy?

Skrótem CTR oznacza się tzw. wskaźnik kliknięć lub współczynnik klikalności (Click Through Rate). Jak go rozumieć? Chodzi o stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń danej treści (np. reklamy, wyniku wyszukiwania, maila). Jeśli Twoją reklamę zobaczy 1000 osób, a 250 kliknie zawarty w niej link, Twój współczynnik klikalności będzie wynosił 25%.

CTR jest jedną z głównych miar zaangażowania odbiorców. Może odnosić się do organicznych wyników wyszukiwania, a także płatnych reklam, e-mail marketingu, powiadomień typu push i wielu innych działań. Często mówi się o nim w kontekście reklam Google Ads, ponieważ pozwala sprawdzić skuteczność w zakresie kierowania ruchu na stronę. W skrócie współczynnik klikalności mówi o tym, do ilu osób przekaz zawarty w danej reklamie (lub też powiadomieniu, mailu itd.) trafił na tyle, że zechciały dowiedzieć się więcej poprzez kliknięcie w link. Pozwala więc sprawdzić, czy dany materiał prawidłowo spełnia swoją funkcję. Stałe monitorowanie CTR umożliwia również śledzenie, czy kampanie idą w dobrym, czy też złym kierunku.

CTR a inne statystyki w kampanii mailingowej

Oczywiście jednak sam współczynnik CTR nie zapewnia wystarczającej ilości informacji w odniesieniu do skuteczności prowadzonych działań. Warto porównywać go z innymi wskaźnikami, by zyskać pełniejszy obraz sytuacji. Na jakie korelacje warto zwrócić uwagę?

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

  • CTR a OR

Wysoki Open Rate (OR, wskaźnik otwarć wiadomości) oznacza, że kampania wzbudziła zainteresowanie, została zaplanowana na właściwy czas i przeszła przez filtry antyspamowe. Jeśli jednak jednocześnie współczynnik CTR jest niski, może to oznaczać, że treść wiadomości nie była wystarczająco zachęcająca. Niekiedy może to również oznaczać problemy techniczne.

  • CTR a ROI

ROI to skrót oznaczający opłacalność inwestycji (Return On Investment). To tak naprawdę najważniejszy wskaźnik mówiący o tym, czy zarabiasz dzięki prowadzonym działaniom. Jeśli sprzedaż jest niska mimo wysokiej klikalności, oznacza to np. problemy związane z samą ofertą lub jej przedstawieniem na stronie www.

  • CTR a wypisy z subskrypcji

Połączenie wysokiego CTR z rosnącą ilością wypisów z subskrypcji jest czynnikiem alarmującym. Może to oznaczać, że treść mailingu zupełnie nie trafia do grupy docelowej lub jest mało interesująca.

CTR w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google

Google używa wskaźnika CTR do oceny wyników jakości kampanii Google Ads. Korzysta z niego również  przy ocenie organicznych wyników wyszukiwania. Istnieją też przesłanki, by sądzić, że wskaźnik wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce. (oczywiście jako jeden z wielu innych czynników). Algorytmy Google stale się uczą na podstawie zachowań internautów, a więc najpewniej również wykorzystują informacje dotyczące klikalności po to, by rozpoznać, co cieszy się największym zainteresowaniem i dlaczego. Wysoka klikalność oznacza więc nie tylko większy ruch na stronie, ale również lepsze pozycjonowanie na konkretne frazy, co pozwoli zyskać jeszcze więcej odbiorców (oczywiście to ostatnie stwierdzenie to domniemanie, a nie fakt :). Informacje na temat CTR swojej strony możesz sprawdzić w Google Search Console.

CTR w reklamie a współczynnik konwersji

Wysoka klikalność reklam (np. Google Ads) powinna cieszyć. Celem kampanii jest jednak zazwyczaj nie samo zwiększenie ruchu na stronie, ale sprzedaż. Dlatego wysoki CTR powinien prowadzić do wzrostu współczynnika konwersji. A jeśli się tak nie dzieje? Co to oznacza? Powodów może być kilka. Najczęściej to:

  • niewłaściwe dopasowanie treści reklamy do treści strony,
  • złe dopasowanie reklamy do słów kluczowych,
  • nieatrakcyjna oferta,
  • problemy natury UX/UI (np. nieintuicyjna ścieżka konwersji),
  • problemy techniczne na stronie.

Jeśli więc pozornie dobre wyniki reklam nie przekładają się na zyski, dokładnie przyjrzyj się prowadzonym działaniom.

Dobry CTR, czyli jaki?

Jak wysoki powinien być współczynnik CTR? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Optymalne wyniki będą się różnić m.in. w zależności od kanału marketingowego. W przypadku e-mail marketingu już kilka procent można uznać za zadowalający wynik – szczególnie, jeśli przełoży się na konwersję.

W przypadku organicznych wyników wyszukiwania wysoka klikalność pozwala poprawić pozycję strony, a jednocześnie wpływa na dalsze zwiększanie ruchu. Średnia wartość CTR dla pierwszego linku w wynikach wyszukiwania Google to 30 – 50%. Druga pozycja może już liczyć jedynie na 10 – 15%, a trzecia na 5 – 9%.

Przy analizie współczynnika CTR warto się skupiać nie tyle na jego wysokości, ile na trendach związanych z jego wzrostami lub spadkami. Dostarczają one bowiem informacji na temat słuszności podjętych w zakresie kampanii wyborów.

Jak podnieść CTR?

Na pytanie „jak podnieść CTR?” również można odpowiedzieć na wiele sposobów. Kluczowe jest wzbudzenie zainteresowania odbiorców. Przekaz musi być więc dopasowany do grupy docelowej – spersonalizowane komunikaty pozwalają osiągać znacznie lepsze wyniki. Możesz zastosować segmentację bazy odbiorców, kierując odrębne komunikaty do różnych grup potencjalnych klientów.

Niezależnie od kanału marketingowego czynnikiem, który wpływa na klikalność jest zdecydowanie stosowanie CTA (Call To Action – wezwania do działania). Nawet używając tak prostych zwrotów jak „Sprawdź!” lub „Dowiedz się więcej!”, jesteś w stanie uzyskać lepsze wyniki. Niewątpliwie korzystne są też CTA mówiące wprost o korzyściach, np. „Pobierz za darmo”. Warto analizować na bieżąco wysokość osiąganego CTR, by sprawdzić, które z zabiegów sprawdzają się najlepiej. Kluczem do wysokiej klikalności jest bowiem stała optymalizacja i udoskonalanie prowadzonych działań. 

Pamiętaj również, by nie przytłaczać odbiorców przekazem. To zasada, która ma zastosowanie przede wszystkim w przypadku kampanii e-mailowych i powiadomień push. Zbyt duża ilość wiadomości wpływa na obniżenie CTR i może powodować zwiększenie ilości rezygnacji z subskrypcji.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany