Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Reklama sklepu odzieżowego

reklama sklepu odzieżowego

Branża odzieżowa należy do najbardziej konkurencyjnych. Dlatego z pewnością nie warto czekać, aż klienci sami znajdą Twój sklep w Internecie – nawet jeśli oferujesz coś prawdziwie wyjątkowego. Jak działać, by zainteresować, zdobyć i zatrzymać klienta? Jakie narzędzia internetowe są najskuteczniejsze? Sprawdź, jakie masz możliwości i w co warto zainwestować swój czas oraz pieniądze. Reklama sklepu odzieżowego może przejawiać się na wiele sposobów!

Pozycjonowanie dla sklepu odzieżowego 

Pozycjonowanie to swoista baza do promocji każdej strony internetowej, a jednocześnie najskuteczniejsza długofalowa strategia reklamowa. Jeśli nie ma Cię w Google, w zasadzie nie istniejesz, dlatego przemyślane działania SEO są niezbędne niezależnie od branży.

Celem pozycjonowania jest zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce. Aby tego dokonać, potrzebne jest prowadzenie rozległych, wielotorowych i spójnych działań. Ich rezultaty nie są widoczne od razu, często trzeba na nie czekać nawet miesiącami, ale za to są długofalowe. Warto przy tym pamiętać, że pozycjonowanie sklepu internetowego, szczególnie takiego z szeroką ofertą, należy do najbardziej wymagających zadań ze względu na dużą ilość treści i jej rozbicie na liczne podstrony. Może to sprawić, że na efekty działań SEO będzie trzeba czekać nawet miesiącami, ale na pewno jest to opłacalne!

Oczywiście skuteczne pozycjonowanie wymaga odpowiedniego podejścia. W przypadku sklepów odzieżowych, które zwykle charakteryzują się szeroką gamą produktów, pozycjonowanie wyłącznie na ogólne słowa kluczowe (np. „ubrania damskie”, „sukienki”, „buty” itp.) nie ma większego sensu. Dlatego w tym przypadku stawia się przede wszystkim na frazy typu long tail. To wyrażenia, które są zdecydowanie dłuższe (składają się z kilku słów) i bardziej szczegółowe – np. „bluza z kapturem adidas niebieska” albo „czółenka na słupku skórzane”. Są one wyszukiwane rzadko, ale przy tym znacznie mniej konkurencyjne. To zaś oznacza, że znalezienie się w top 10 (czyli na pierwszej stronie wyników wyszukiwania) konkretnej frazy tego typu jest znacznie łatwiejsze. To jednak nie jedyna ich zaleta! 

Frazy long tail precyzyjnie określają potrzeby kupujących, co oznacza, że znacznie częściej prowadzą do konwersji. Jeśli ktoś szuka konkretnego przedmiotu, najprawdopodobniej jest zdecydowany na zakup. To zaś oznacza, że jeśli tylko znajdzie satysfakcjonującą ofertę, zapewne sfinalizuje transakcję. To właśnie dlatego taka strategia, jeśli tylko jest odpowiednio poprowadzona, stanowi bardzo skuteczną reklamę sklepu odzieżowego.

Sam dobór słów kluczowych do pozycjonowania również jest niezwykle ważny. W przypadku tak dynamicznej i podatnej na trendy branży jak ta odzieżowa najważniejszym kryterium powinny być właśnie one. Przyda się więc skrupulatna obserwacja rynku (np. poprzez media społecznościowe) oraz korzystanie z narzędzi ułatwiających dobór fraz, w tym np. Google Trends pokazującego tendencje wśród użytkowników wyszukiwarki. Dzięki temu znacznie łatwiej trafisz do potencjalnych klientów, w związku z czym reklama sklepu odzieżowego stanie się opłacalna.

Nieumiejętne prowadzenie działań SEO może przynieść jednak więcej szkody niż pożytku, ponieważ Google blokuje strony, które nie spełniają określonych kryteriów (np. duplikują treści). Dlatego warto w tym zakresie zdać się na profesjonalistów. Rozwiązaniem może być zatrudnienie specjalisty od pozycjonowania na etacie lub też skorzystanie z usług zewnętrznej firmy, która opracuje i wdroży kompleksową, przygotowaną specjalnie dla Twojego biznesu strategię SEO. Takie działania powinny obejmować pełną optymalizację strony wraz ze zwiększeniem jej funkcjonalności, co pomoże w zwiększeniu konwersji i zatrzymaniu klientów na dłużej.

Pozycjonowanie – dlaczego warto?

Przemyślane pozycjonowanie to jedna z lepszych strategii marketingowych. Główne zalety tego rozwiązania to:

  • zwiększenie widoczności sklepu w wynikach wyszukiwania wielu różnych fraz powiązanych z ofertą,
  • zwiększenie ruchu na stronie,
  • zwiększenie konwersji,
  • długotrwałe efekty,
  • poprawa funkcjonalności strony i wzbogacenie jej o wartościowe treści.

Główną wadą tej metody jest konieczność nawet wielomiesięcznego oczekiwania na wyniki. Warto również zaznaczyć, że teoretycznie działania SEO można prowadzić samodzielnie i zupełnie za darmo. Nie jest to jednak zalecane rozwiązanie, ponieważ skuteczne pozycjonowanie wymaga rozległej wiedzy w tej dziedzinie.

Kolejną popularną strategią marketingową jest wykorzystanie Google Ads (dawniej Google Adwords), czyli reklam pojawiających się w wynikach wyszukiwania oraz na rozmaitych portalach w ramach sieci reklamowej Google. Jak to działa? Silnik umożliwia prowadzenie różnych rodzajów kampanii o ściśle określonych kryteriach. Należy sprecyzować słowa kluczowe, które mają być objęte promocją, a także zasięg terytorialny i inne kryteria pomagające określić grupę docelową. Właściwe ustawienie parametrów reklam jest kluczowe, ponieważ pozwala skierować na stronę wyłącznie internautów, którzy faktycznie mogą być zainteresowani ofertą. Warto przy tym pamiętać, że w Google Ads reklamodawca płaci za każde kliknięcie w promocyjną treść (sponsorowany link, baner itd.). Zaletą tego rozwiązania jest brak płatności za wyświetlenia, które nie przynoszą żadnych korzyści (tzn. nie przekierowują użytkownika na stronę). Wadą mogą być jednak wysokie koszty przy marnych wynikach,  jeśli reklama nie jest odpowiednio skonstruowana. 

Reklama sklepu odzieżowego za pośrednictwem Google Ads może być prowadzona na kilka sposobów. Na co możesz się zdecydować?

  • Reklama tekstowa to promowane wyniki wyszukiwania. Po wpisaniu przez użytkownika określonej frazy wyświetlają się zarówno organiczne wyniki, jak i reklamy, które wizualnie są do nich bardzo podobne. Jest to jedna z najskuteczniejszych form reklamy sklepu odzieżowego w sieci.
  • Kampanie produktowe (Product Listing Ads – PLA) to rodzaj reklamy przeznaczonej dla sklepów internetowych. W tym przypadku po wpisaniu w wyszukiwarkę określonej frazy na górze strony pojawiają się określone produkty wraz z ceną i linkiem do sklepu. To metoda o dość wysokiej konwersji, jednak wypromowanie w ten sposób całego asortymentu jest bardzo kosztowne, dlatego najczęściej stosuje się ją dla określonych kategorii produktów.
  • Google Display Network to sieć reklamowa wyświetlająca banery lub treści multimedialne na różnych stronach internetowych spełniających określone przez reklamodawcę kryteria. Zaletą tego rodzaju reklamy sklepu odzieżowego jest możliwość dotarcia do bardzo dużej liczby odbiorców – dlatego sprawdza się np. przy budowaniu marki i zwiększaniu jej rozpoznawalności.

Z reklamą Google związane jest też pojęcie remarketingu. To forma reklamy, w której bannery (lub inne treści) promujące Twój sklep, wyświetlają się osobom, które już go odwiedziły. Dzięki temu można przypomnieć potencjalnym klientom o ofercie. Ustawienia kampanii przewidują wiele kryteriów, dzięki którym promocję można ograniczyć do osób, które np. odwiedziły tylko stronę główną lub porzuciły niezrealizowany koszyk. Można również zastosować remarketing dynamiczny. Wówczas w ramach reklamy sklepu odzieżowego klientowi będą się wyświetlać produkty, które oglądał (lub też towary pokrewne – np. z tej samej kategorii). Skuteczność działań remarketingowych w przypadku sklepów odzieżowych może być naprawdę spora!

Google Ads to reklama stosowana przez tak wiele sklepów odzieżowych nie bez powodu. Do zalet tego rozwiązania należą:

  • płatność wyłącznie za kliknięcie reklamy,
  • możliwość dokładnego określenia grupy docelowej,
  • natychmiastowe rezultaty,
  • duży wybór formatów reklamowych,
  • dostęp do reklamy na setkach portali z wieloma odwiedzającymi,
  • śledzenie ścieżki konwersji i zaawansowane statystyki.

Reklama sklepu odzieżowego w Google Ads ma jednak również pewne wady. Rezultaty są zauważalne tylko podczas prowadzenia kampanii (nie są długofalowe, jak w przypadku pozycjonowania), a koszty rosną wraz z ilością konkurencji na danym polu. Ponadto skala działania ograniczona jest budżetem.

Reklama sklepu odzieżowego przez Facebook Ads

Obecnie media społecznościowe odgrywają ogromną rolę w promowaniu działalności w dowolnej branży. Reklama sklepu odzieżowego powinna polegać na skrupulatnym prowadzeniu profili na najpopularniejszych portalach – przede wszystkim Facebooku, Instagramie czy TikToku – oraz interakcjach z użytkownikami. Warto postawić również płatną reklamę na Facebooku (który zarządza również Instagramem, więc zasady prowadzenia kampanii na obu portalach są bardzo podobne). Umożliwia ona jeszcze bardziej precyzyjne określenie grupy docelowej niż w przypadku kampanii Google Ads. Facebook stwarza dość szerokie możliwości promocji, a jednocześnie nie określa minimalnego budżetu dla reklamodawców. Oczywiście im większa skala, tym droższa reklama, jednak kampanie można prowadzić nawet za kilkadziesiąt złotych. Możliwe jest zastosowanie płatności za wyświetlenia lub kliknięcia, a także prowadzenie kampanii nakierowanych na zdobywanie nowych „fanów” danego profilu. Dzięki reklamom na Facebooku można precyzyjnie kontrolować, do kogo trafiają posty, a zatem jest to bardzo przydatne narzędzie, które może być bardzo skuteczne, jeśli tylko zostanie odpowiednio wykorzystane.

Facebook Ads – dlaczego warto?

Właściciele sklepów odzieżowych cenią narzędzia Facebook Ads przede wszystkim za:

  • niskie koszty kampanii,
  • możliwość dotarcia do wielu osób ze względu na dużą liczbę użytkowników portalu,
  • możliwość precyzyjnego określenia grupy docelowej.

Ponadto prowadzenie profilu w serwisie ułatwia bezpośrednią komunikację z klientami i budowanie wiernej marce społeczności. Wadą korzystania z Facebooka mogą być za to niskie zasięgi organiczne, co niejako wymusza stosowanie reklam.

Reklama sklepu odzieżowego przez Pinterest

Dobrą platformą do promocji sklepów jest też Pinterest. To portal, którego użytkowniczkami są w szczególności młode kobiety, a zatem idealna grupa docelowa dla wielu sklepów odzieżowych. Stwarza on możliwość tworzenia postów wraz z bezpośrednim przekierowaniem na stronę sklepu, a jednocześnie może stanowić rodzaj wizytówki firmy. Platforma nadaje się do wykorzystania na wiele sposobów. W przypadku sklepu odzieżowego może się sprawdzić np. publikacja atrakcyjnych stylizacji z wykorzystaniem produktów dostępnych w sklepie i z bezpośrednimi odnośnikami do witryny, a także z najważniejszymi informacjami, np. ceną. Pinterest umożliwia prowadzenie zarówno bezpłatnych działań, jak i płatnej promocji, oferując firmom wiele formatów reklam i zaawansowane narzędzia pozwalające na prowadzenie, optymalizowanie oraz kontrolowanie kampanii, w tym rozbudowane statystyki.

Reklama na Pinterest – dlaczego warto?

Reklama sklepu odzieżowego na Pinterest może być bardzo skuteczna. Zwolennicy kampanii prowadzonych na portalu cenią go m.in. za:

  • możliwość prowadzenia różnorodnych działań,
  • długie „życie” postów – znacznie dłuższe niż w przypadku Facebooka czy Instagrama,
  • obecność idealnej grupy docelowej dla wielu sklepów odzieżowych,
  • wysoką skuteczność w kierowaniu użytkowników na stronę sklepu,
  • zaawansowane statystyki pozwalające sprawdzić skuteczność promocji.

Pinterest to jednak znacznie bardziej ograniczona grupa użytkowników niż np. w przypadku Facebooka. Korzystają z niego głównie młode kobiety, dlatego może się nie nadawać do promocji każdego sklepu odzieżowego.

Audyt Google Ads

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Kilka najwyższych pozycji okupowanych przez jedną stronę? Google mówi: „Dość!”
Jakub Nowak

Google wprowadziło zmianę, która uderzy w strony zagarniające dla siebie zbyt dużo przestrzeni w wynikach wyszukiwania. Od tej pory na […]

reklama apteki
Reklama apteki
Dominika Słomka

Jeśli prowadzisz aptekę, doskonale wiesz, że jej reklama jest zakazana. Takie prawo ma za zadanie chronić pacjentów, a niestosowanie się […]

Jak prowadzić bloga – poradnik pdf
Maciej Popiołek

Jak prowadzić bloga w kontekście biznesu? Myślisz o blogowaniu – prywatnie lub by działać na korzyść swojej firmy? Ok – […]

google ads za 5000
Google Ads za 5000 zł dla sklepu internetowego
Martyna Mikołajczak

Reklama w Google produktów dostępnych w sklepie internetowym to jedno z głównych źródeł pozyskiwania klientów. Jako właściciel e-sklepu na pewno […]

Wirus a handel czyli krajobraz po bitwie
Maciej Popiołek

COVID – 19. Już sama nazwa, owiana nimbem tajemnicy, sprawia, że trochę zaczynamy panikować. Narodzony w Chinach, początkowo traktowany z […]

Reklama w telewizji VS reklama na Youtube
Martyna Mikołajczak

Już na wstępie zaznaczam, że niniejszy wpis ma subiektywny charakter. Wynika z mojego doświadczenia, ważenia danych i tego, czym zarabiam […]