Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Jeden komentarz

Brief marketingowy — co to jest? Jak go stworzyć?

Brief marketingowy — co to jest? Jak go stworzyć? - zdjęcie nr 1

Brief marketingowy - co to jest?

Chcesz podjąć współpracę z agencją marketingową? Przed rozpoczęciem działań, jej specjaliści muszą wiedzieć, dla kogo i nad czym będą pracować. Właśnie w tym celu powstaje brief marketingowy. Zobacz, czym dokładniej jest, a przede wszystkim – w jaki sposób go przygotować, aby stał się podstawą do realizacji założonych celów.

Brief marketingowy – co to jest?

Angielskie określenie „brief”można przetłumaczyć jako skrót. Brief marketingowy to streszczenie najważniejszych informacji o Twojej firmie – takich, które będą przydatne to zaplanowania strategii dopasowanej do jej potrzeb i celów biznesowych.

Właśnie dlatego wypełnienie briefu marketingowego to więcej niż uciążliwa formalność. Pozwoli on agencji marketingowej lepiej zrozumieć specyfikę Twojej działalności, czyli:

  • problemy i wyzwania, z którymi się mierzysz,
  • cele do realizacji, te krótko- i długoterminowe,
  • oczekiwania wobec działań promocyjnych,
  • Twoje flagowe produkty oraz usługi i ich najważniejsze przewagi nad konkurencją.

Takie informacje są dla specjalistów w zakresie marketingu bazą do podjęcia jakichkolwiek działań. Dobry brief marketingowy to Twój najważniejszy wkład w realizowane w przyszłości działania promocyjne, które pozwolą Ci zwiększyć sprzedaż oraz pozyskać nowych klientów.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Brief marketingowy — co to jest? Jak go stworzyć? - zdjęcie nr 4

Dlaczego brief reklamowy trzeba spisać? Czy nie wystarczy rozmowa?

Pytanie o to, czy brief marketingowy można po prostu „przegadać”, pojawiają się dość często. Z jednej strony – to dobre rozwiązanie. W trakcie dyskusji może się nasunąć znacznie więcej trafnych spostrzeżeń oraz uwag. Luźna dyskusja ma jednak poważną wadę: to, co nieutrwalone „na papierze” (czy w pliku tekstowym), zostaje szybko zapomniane.

To właśnie powód, dla którego agencje marketingowe proszą klientów o wypełnienie briefu. Oczywiście kolejnym krokiem może być rozmowa i dopracowanie zapisanych informacji. Jednak pisemny, dobry brief marketingowy:

  • utrwala najważniejsze informacje i wytyczne – może stanowić punkt odniesienia w negocjacjach czy ustalaniu warunków współpracy,
  • chroni przed zapomnieniem o ważnym parametrze czy oczekiwaniu,
  • pozwala powrócić do najważniejszych informacji na każdym etapie wdrażania strategii marketingowej – może do niego sięgnąć np. copywriter przygotowujący treści na stronę (sprawdź cenę za copywriting, by wiedzieć, ile zapłacisz za teksty), osoba odpowiedzialna za konfigurację kampanii Google Ads czy Facebook Ads. Ci specjaliści rzadko bywają na spotkaniach, na których są omawiane podstawowe założenia strategii. Dlatego muszą mieć pisemną bazę, określającą ramy graniczne powstających materiałów.

Jak wygląda brief marketingowy?

Nie ma jednego, uniwersalnego szablonu, o który powinien być oparty każdy brief reklamowy. Zazwyczaj agencje reklamowe mają swoje formularze, które przedstawiają klientom do wypełnienia. Zasadniczo jednak zestaw potrzebnych informacji jest w każdym przypadku podobny. Dlatego, nawet jeśli jeszcze nie podjąłeś współpracy z firmą zewnętrzną, możesz przygotować taki dokument.

Co powinie zawierać brief marketingowy?

Oto kilka pytań, na które trzeba odpowiedzieć, tworząc przykładowy brief marketingowy. To kluczowe informacje, baza udanej współpracy, gdy potrzebujesz pomocy zewnętrznej agencji przy tworzeniu kampanii marketingowej.

Czym zajmuje się Twoja firma i na czym opiera swoje działania?

Dla Ciebie odpowiedź na powyższe pytanie jest oczywista, ale dla specjalistów zewnętrznych – niekoniecznie. Oni potrzebują dodatkowych informacji na ten temat. Dobry brief marketingowy powinien ujmować między innymi to:

Jaki jest profil Twojej działalności?

Które produkty z oferty są „flagowymi” i na sprzedaży których zależy Ci najbardziej? Które towary Twoja grupa docelowa ceni i uważa, za prawdziwy „sztos”?

Jak wygląda typowy model sprzedaży?

Na przykład to, jak kontaktują się z Tobą klienci i ile czasu zajmuje zazwyczaj przekonanie ich do zakupu?

Kto jest Twoją bezpośrednią konkurencją?

W czym ta firma może być lub jest lepsza od Twojej marki?

Jakie cele biznesowe chce zrealizować firma?

Jeśli chcesz podjąć współpracę z agencją marketingową, robisz to po to, aby specjaliści wspomogli Twoją firmę w osiągnięciu określonych celów. Jakich konkretnie? Zastanów się, co chcesz osiągnąć poprzez przeprowadzenie działań marketingowych. Odpowiedzi mogą być różne, np.:

  • zwiększenie wolumenu sprzedaży,
  • poszerzenie portfela klienta,
  • zwiększenie wartości koszyka sprzedażowego,
  • zwiększenie zainteresowania nowo wprowadzanym na rynek produktem,
  • zbudowanie spójnego wizerunku marki i zwiększenie jej potencjału,
  • wypracowanie pozycji lidera swojej branży.

Oczywiście nie musi być to jeden konkretny cel, może być ich kilka. Trzeba o nich jednak koniecznie wspomnieć w briefie marketingowym. To one stoją u podstaw działań, które podejmie na każdym kroku zespół specjalistów.

Zadbaj o to, aby brief marketingowy zawierał zarówno informacje o celach krótko-, jak i długoterminowych. Tak związanych konkretnie ze sprzedażą, jak i z ogólną wizją rozwoju Twojej organizacji. Im precyzyjniej pokażesz, gdzie ma się znaleźć Twoja firma za rok, 5 czy 10 lat, tym lepiej będzie można przełożyć to na język strategii działania.

Do kogo kierujesz swoją ofertę?

Skuteczne kampanie reklamowe to takie, które są skierowane do konkretnej grupy osób, a nie do przypadkowych odbiorców. Tylko wówczas można z jednej strony zoptymalizować wydatki na marketing, a z drugiej osiągnąć naprawdę dobry poziom ROI. To dlatego każdy przykładowy brief zawiera konkretne informacje o grupie docelowej odbiorców.

Uwaga! Nie chodzi wyłącznie o „generyczne” określenie, że Twoimi klientami są np. mężczyźni w wieku 35-50 lat z dużych miast. Taka informacja jest ważna, ale… niewystarczająca. Konieczne jest zdefiniowanie w briefie reklamowym potrzeb i oczekiwań Twoich klientów wobec samego produktu, jak i sposobu obsługi. Dla ekspertów od marketingu cenną informacją będzie np., że Twoją ofertę wybierają zamożne osoby, dla których ważniejsza od ceny jest jakość produktów, doceniające szybką obsługę i dostawę. Te cechy można spokojnie wykorzystać na każdym etapie tworzenia kampanii reklamowej.

Czy prowadziłeś już działania marketingowe i jakie przyniosły efekty?

Zapewne Twoja firma ma już swoją stronę internetową. Być może zainwestowałeś jakieś środki w jej pozycjonowanie albo w płatną reklamę Google. Może masz profil na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn (sprawdź, kiedy publikować posty w Social Mediach)? Brief reklamowy powinien zawierać takie informacje. Powód jest prosty: strategia marketingowa firmy ma być spójna, a wszystkie jej elementy – zgrywać się ze sobą. Eksperci przyjrzą się bliżej temu, co zostało zrealizowane i zobaczą, jak można wykorzystać te efekty do podjęcia kolejnych działań.

Jakim budżetem dysponujesz na marketing?

Budżet firmy nie jest z gumy, a Ty zapewne możesz przeznaczyć na działania związane z promocją określoną sumę. Dlatego warto wiedzieć, jakie są to mniej więcej środki. Pamiętaj przy tym, że wydatki na marketing to nie jednorazowa inwestycja, a stały koszt prowadzenia działalności. Jednak jeśli pieniądze przeznaczone na ten cel zostaną dobrze wykorzystane, zwrócą się z nawiązką.

Między innymi tego dowiesz się z briefu reklamowego. Pomoże Ci on dobrać odpowiednie narzędzia dostosowane do grupy docelowej i spełnić oczekiwania klienta.

Brief marketingowy — co to jest? Jak go stworzyć? - zdjęcie nr 5

Jak wypełnić brief reklamowy, żeby stał się przydatnym narzędziem?

Przygotowując brief marketingowy, zadbaj przede wszystkim o to, aby był on:

  • Szczery i oparty na faktach – brief kreatywny, nadmiernie podkoloryzowany przyniesie efekty odwrotne do oczekiwanych. Przekaż specjalistom prawdziwe dane o wynikach firmy, spróbuj jak najuczciwiej określić zalety produktów, a także cechy klientów wybierających Twoją ofertę. Wskaż też słabe strony i potencjalne punkty zapalne, co usprawni komunikację i pomoże stworzyć naprawdę dobry brief.
  • Pogłębiony brief marketingowy – im bardziej szczegółowo przedstawisz każde z zagadnień, tym więcej wyciągną z tego specjaliści.
  • Konkretny – posługuj się również twardymi danymi. Pomogą one łatwiej wyznaczyć ramy współpracy.

Dobry brief marketingowy to pierwszy krok do podjęcia owocnej współpracy z agencją reklamową, czy SEM. Pamiętaj: jeżeli masz wątpliwości odnośnie do tego, jak przygotować taki dokument, co powinien zawierać dobry brief marketingowy, zawsze możesz się skontaktować ze specjalistami i poprosić ich o pomoc. Naprowadzą Cię na to, jakie informacje są im potrzebne do podjęcia skutecznego działania, określą preferowaną formę dokumentu tekstowego lub pomogą wybrać wskaźniki sukcesu.

Wszelkie informacje na temat twojej firmy, które przekażesz agencji marketingowej, będzie zawierać dobrze napisany brief marketingowy. Gotów do działania?

Komentarze (1)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany