Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Co to jest fraza?

co to jest fraza

Fraza kluczowa to – nomen omen – jedno z kluczowych pojęć związanych z pozycjonowaniem strony w wyszukiwarce. To od właściwego doboru fraz oraz ich liczby zależy, na ile dana witryna będzie widoczna w sieci, a tym samym, jak wielu potencjalnych klientów ją znajdzie. Czym jednak tak właściwie są frazy kluczowe i jakie ich rodzaje możemy wyróżnić? Co to jest fraza?

Co to jest fraza?

Frazy kluczowe, z angielskiego keywords, to inaczej zapytania, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę – na przykład w Google – kiedy szuka czegoś w internecie. Haseł wpisywanych do wyszukiwarki są oczywiście miliardy i codziennie pojawiają się nowe, jednak istnieje spora pula takich, które powtarzają się wiele razy – to z tej grupy wybieramy wartościowe frazy do pozycjonowania witryny.

Ale po kolei: o co chodzi z pozycjonowaniem na konkretne frazy? Kiedy użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę konkretne hasło, algorytmy tworzą dla niego ranking wyników. Najwyżej znajdują się w nim te strony, które najprawdopodobniej najlepiej odpowiadają na pytanie internauty. Na ocenę, czy witryna powinna pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania przy konkretnym haśle, ma wpływ wiele czynników – między innymi jakość i wiarygodność strony, poprawność i formatowanie tekstów czy linki z innych portali. Jednym z najważniejszych jest jednak to, czy w nagłówkach i samych tekstach na stronie znajduje się ta konkretna fraza, którą użytkownik wpisał w Google. Kiedy się ona pojawia, jest to dla algorytmów sygnał, że w tej witrynie odbiorca prawdopodobnie znajdzie odpowiedź na swoje pytanie, a to sprawia, że umieszczają ją wysoko w wynikach.

Frazy kluczowe w tekstach

Odkrycie, że algorytmy biorą pod uwagę frazy kluczowe, sprowadziło istną plagę tekstów pisanych wyłącznie pod boty. Były one naszpikowane hasłami, które miały najwięcej wyszukań, ale nie przedstawiały sobą żadnej wartości dla użytkownika. Szybko jednak Google ukróciło te praktyki, wprowadzając do wyszukiwarki algorytm o wdzięcznej nazwie Panda. Został on stworzony po to, by promować strony wysokiej jakości, podające rzetelną wiedzę i zawierające oryginalne treści. Od tego momentu wrzucanie fraz w każdym zdaniu przestało mieć sens i dziś należy dbać, by w tekście znajdowała się ich optymalna liczba i by były wplecione naturalnie w ciąg narracji. 

Frazy kluczowe – rodzaje

Frazy kluczowe mogą być krótkie – jednowyrazowe – albo złożone nawet z kilku słów. Najczęściej dzielimy je na frazy ogólne i frazy long tail, czyli tak zwane długie ogony.

Frazy ogólne są krótkie i – jak sama nazwa wskazuje – raczej nieprecyzyjne. Wpisują je użytkownicy, którzy są zazwyczaj na początku ścieżki zakupowej, czyli nie mają jeszcze skonkretyzowanych oczekiwań co do usługi lub produktu. Frazami ogólnymi mogą być na przykład hasła typu “letnia sukienka”, “adidasy” czy “mechanik samochodowy”. Mają one bardzo dużo wyszukań w sieci, dlatego często są uważane za najlepsze do pozycjonowania strony. W rzeczywistości nie zawsze tak jest, bo często użytkownik wpisujący taką frazę robi dopiero wstępny research i nie jest zdecydowany na dokonanie transakcji. 

Frazy long tail są dużo bardziej rozbudowane i dość precyzyjne, gdyż wpisują je użytkownicy, którzy wiedzą już, czego szukają. Długie ogony mają mniej wyszukań niż frazy ogólne, ale często bywają bardziej skuteczne – jeśli bowiem internauta sformułował już swoje oczekiwania względem produktu lub usługi, oznacza to, że najprawdopodobniej jest gotów się na nie zdecydować. Frazy long tail stają się coraz istotniejsze w pozycjonowaniu stron, gdyż z roku na rok zwiększa się popularność Voice Search, czyli wyszukiwania głosowego. Ten typ wyszukiwania sprzyja stosowaniu dłuższych i naturalnie brzmiących haseł, czyli właśnie długich ogonów. 

Dobór fraz kluczowych

Jak dobrać frazy kluczowe? Nie ma tutaj uniwersalnego sposobu. Wszystko zależy od rodzaju i skali działalności, oferty, działań konkurencji i wielu innych czynników. Przykładowo jeśli prowadzimy zakład fryzjerski, sprawdzą się przede wszystkim frazy lokalne, czyli takie, które podają nazwę miejscowości czy dzielnicę, w której dany zakład się znajduje. Niepotrzebne jest pozycjonowanie na bardzo ogólne frazy, bo logika nakazuje szukać klientów wyłącznie w okolicy. Sklepy internetowe nie będą za to stosować pozycjonowania lokalnego, lecz powinny skupić się na dłuższych hasłach pasujących do ich asortymentu. Dobór fraz powinien więc każdorazowo być poprzedzony wnikliwą analizą branży oraz konkurencji i sformułowaniem celów, jakie chcemy osiągnąć.

Audyt Google Ads

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Co daje konto LinkedIn Premium – 5 powodów
Dominika Słomka

Rodzaje kont LinkedIn Premium – co wybrać? Posiadasz konto na Linkedin? Jeszcze nie? To radzimy, zakładaj czym prędzej! Szczególnie jeśli […]

Sprawdź jak działa Twoja witryna na urządzeniach mobilnych
Redakcja

Twoja witryna na urządzeniach mobilnych – sprawdź czy jest przyjazna użytkownikowi! Przeciętnie 9 z 10 osób opuści witrynę mobilną jeśli […]

reklama księgarni
Reklama księgarni
Maciej Popiołek

Już od dawna mówi się o upadku czytelnictwa w Polsce. Coroczne badanie pokazują, jak niewielka część społeczeństwa regularnie sięga po […]

marketplace czy sklep internetowy
Marketplace czy sklep internetowy – w co inwestować sprzedając produkty w internecie?
Kasia Nowakowska

Blisko 28 milionów Polaków dokonuje zakupów przez Internet. Polski rynek e-commerce rośnie z roku na rok średnio o 18%, jednakże […]

Kampanie internetowe – na co postawić?
Maciej Popiołek

Marketing internetowy to narzędzie, dzięki któremu można poszerzyć grono potencjalnych klientów z wykorzystaniem nowoczesnych kanałów komunikacji. Jeśli chcesz zaistnieć w […]

Marketing internetowy definicja
Redakcja

Marketing internetowy definicja Marketing internetowy to stosunkowa nowa forma marketingu, używająca jako medium internetu. Służy do pozyskiwania nowych klientów oraz […]