Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Brak komentarzy

Co to jest fraza?

Co to jest fraza? - zdjęcie nr 1

co to jest fraza

Fraza kluczowa to – nomen omen – jedno z kluczowych pojęć związanych z pozycjonowaniem strony w wyszukiwarce. To od właściwego doboru fraz oraz ich liczby zależy, na ile dana witryna będzie widoczna w sieci, a tym samym, jak wielu potencjalnych klientów ją znajdzie. Czym jednak tak właściwie są frazy kluczowe i jakie ich rodzaje możemy wyróżnić? Co to jest fraza?

Co to jest fraza?

Frazy kluczowe, z angielskiego keywords, to inaczej zapytania, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę – na przykład w Google – kiedy szuka czegoś w internecie. Haseł wpisywanych do wyszukiwarki są oczywiście miliardy i codziennie pojawiają się nowe, jednak istnieje spora pula takich, które powtarzają się wiele razy – to z tej grupy wybieramy wartościowe frazy do pozycjonowania witryny.

Ale po kolei: o co chodzi z pozycjonowaniem na konkretne frazy? Kiedy użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę konkretne hasło, algorytmy tworzą dla niego ranking wyników. Najwyżej znajdują się w nim te strony, które najprawdopodobniej najlepiej odpowiadają na pytanie internauty. Na ocenę, czy witryna powinna pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania przy konkretnym haśle, ma wpływ wiele czynników – między innymi jakość i wiarygodność strony, poprawność i formatowanie tekstów czy linki z innych portali. Jednym z najważniejszych jest jednak to, czy w nagłówkach i samych tekstach na stronie znajduje się ta konkretna fraza, którą użytkownik wpisał w Google. Kiedy się ona pojawia, jest to dla algorytmów sygnał, że w tej witrynie odbiorca prawdopodobnie znajdzie odpowiedź na swoje pytanie, a to sprawia, że umieszczają ją wysoko w wynikach.

Frazy kluczowe w tekstach

Odkrycie, że algorytmy biorą pod uwagę frazy kluczowe, sprowadziło istną plagę tekstów pisanych wyłącznie pod boty. Były one naszpikowane hasłami, które miały najwięcej wyszukań, ale nie przedstawiały sobą żadnej wartości dla użytkownika. Szybko jednak Google ukróciło te praktyki, wprowadzając do wyszukiwarki algorytm o wdzięcznej nazwie Panda. Został on stworzony po to, by promować strony wysokiej jakości, podające rzetelną wiedzę i zawierające oryginalne treści. Od tego momentu wrzucanie fraz w każdym zdaniu przestało mieć sens i dziś należy dbać, by w tekście znajdowała się ich optymalna liczba i by były wplecione naturalnie w ciąg narracji. 

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Frazy kluczowe – rodzaje

Frazy kluczowe mogą być krótkie – jednowyrazowe – albo złożone nawet z kilku słów. Najczęściej dzielimy je na frazy ogólne i frazy long tail, czyli tak zwane długie ogony.

Frazy ogólne są krótkie i – jak sama nazwa wskazuje – raczej nieprecyzyjne. Wpisują je użytkownicy, którzy są zazwyczaj na początku ścieżki zakupowej, czyli nie mają jeszcze skonkretyzowanych oczekiwań co do usługi lub produktu. Frazami ogólnymi mogą być na przykład hasła typu “letnia sukienka”, “adidasy” czy “mechanik samochodowy”. Mają one bardzo dużo wyszukań w sieci, dlatego często są uważane za najlepsze do pozycjonowania strony. W rzeczywistości nie zawsze tak jest, bo często użytkownik wpisujący taką frazę robi dopiero wstępny research i nie jest zdecydowany na dokonanie transakcji. 

Frazy long tail są dużo bardziej rozbudowane i dość precyzyjne, gdyż wpisują je użytkownicy, którzy wiedzą już, czego szukają. Długie ogony mają mniej wyszukań niż frazy ogólne, ale często bywają bardziej skuteczne – jeśli bowiem internauta sformułował już swoje oczekiwania względem produktu lub usługi, oznacza to, że najprawdopodobniej jest gotów się na nie zdecydować. Frazy long tail stają się coraz istotniejsze w pozycjonowaniu stron, gdyż z roku na rok zwiększa się popularność Voice Search, czyli wyszukiwania głosowego. Ten typ wyszukiwania sprzyja stosowaniu dłuższych i naturalnie brzmiących haseł, czyli właśnie długich ogonów. 

Dobór fraz kluczowych

Jak dobrać frazy kluczowe? Nie ma tutaj uniwersalnego sposobu. Wszystko zależy od rodzaju i skali działalności, oferty, działań konkurencji i wielu innych czynników. Przykładowo jeśli prowadzimy zakład fryzjerski, sprawdzą się przede wszystkim frazy lokalne, czyli takie, które podają nazwę miejscowości czy dzielnicę, w której dany zakład się znajduje. Niepotrzebne jest pozycjonowanie na bardzo ogólne frazy, bo logika nakazuje szukać klientów wyłącznie w okolicy. Sklepy internetowe nie będą za to stosować pozycjonowania lokalnego, lecz powinny skupić się na dłuższych hasłach pasujących do ich asortymentu. Dobór fraz powinien więc każdorazowo być poprzedzony wnikliwą analizą branży oraz konkurencji i sformułowaniem celów, jakie chcemy osiągnąć.

Warto wiedzieć, że dobór właściwych fraz ma znaczenie nie tylko w przypadku stron internetowych – również algorytm YouTube bierze pod uwagę słowa kluczowe przy wyświetlaniu filmów w wynikach wyszukiwania. Karta „na czasie” na YouTube to nie tylko odpowiedni content i jakość filmu – to także właściwy opis.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany