Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Brak komentarzy

Skracanie linków – jakie narzędzie wybrać?

Skracanie linków – jakie narzędzie wybrać? - zdjęcie nr 1

Skracanie linków

Czasem adresy podstron bywają bardzo długie. Przez to są trudne do zapamiętania lub wysłania w wiadomościach. Dlatego popularne stało się skracanie linków za pomocą specjalnych narzędzi. Jest to bardzo prosty proces, choć szeroka oferta „skracarek linków” może utrudniać wybór tej dla nas najwłaściwszej. Dowiedz się, jak wygodnie skracać linki zgodnie ze swoimi potrzebami.

Na czym polega skracanie linków?

Bardzo długi adres URL wygląda nieestetycznie i jest niepraktyczny. Dlatego coraz częściej używa się linków skróconych, szczególnie w przypadku chęci doprowadzenia użytkownika na jedną z podstron serwisu. Skracanie linków pozwala na ich prezentację w znacznie bardziej przystępnej formie. Skrócenie linku jest możliwe za sprawą specjalnego oprogramowania. Ma ono formę serwisów internetowych, które niejako pośredniczą w przekazywaniu ruchu na daną podstronę. „Skracacz linków” tworzy krótki, prosty odnośnik prowadzący do wskazanej witryny. Standardowy odnośnik jest zastąpiony krótkim adresem zwykle zawierającym nazwę domeny (serwisu umożliwiającego skracanie linków) oraz unikalny ciąg znaków znajdujący się po ukośniku.

W sieci funkcjonuje wiele serwisów tego typu – darmowych i płatnych. Zwykle podstawowe funkcje są dostępne za darmo. Dzięki temu każdy może skrócić dowolny link w wybranym przez siebie celu. Użytkownicy, którzy zapłacą abonament, mogą natomiast korzystać z zaawansowanych opcji i statystyk.

Skracanie linków – jakie narzędzie wybrać? - zdjęcie nr 4

Kiedy i dlaczego stosuje się krótkie linki?

Krótkie linki mają atuty związane zarówno z funkcjonalnością czy bezpieczeństwem, jak i wizerunkiem. Ponadto mogą pomóc w zbieraniu danych analitycznych.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Statystyki ruchu często są dostępne jedynie w płatnych „skracaczach linków”, ale stanowią ważną motywację do ich stosowania. Dzięki temu, że ruch jest przekazywany na stronę za pośrednictwem zewnętrznej witryny, może ona zbierać dane dotyczące kliknięć, takie jak:

  • liczba przejść na stronę,
  • rozgraniczenie miejsc ruchu,
  • rozłożenie ruchu w czasie,
  • lokalizacje kliknięć,
  • popularność konkretnych linków.

Może to być bardzo przydatne z punktu widzenia marketingu (np. badania skuteczności reklam). Ponadto pozwala to sprawdzić, które propozycje firmy cieszą się największym zainteresowaniem.

Do ważnych zalet krótkich linków należy też możliwość zwiększenia czytelności. Są one najczęściej zamieszczane w postach w mediach społecznościowych, w komunikacji e-mail i na stronach internetowych. Krótki link prezentuje się znacznie bardziej estetycznie, a do tego profesjonalnie. Ułatwiają też bezproblemowe umieszczanie odnośników wszędzie tam, gdzie liczba znaków na pojedynczy post jest ograniczona.

W każdym z tych przypadków skrócone linki wyglądają również bardziej zachęcająco i czytelnie. Tym samym skłonność do kliknięcia odnośnika wzrasta!

Warto również wspomnieć, że skrócone linki często są odbierane jako bardziej profesjonalne. Ustandaryzowane odnośniki wzbudzają większe zaufanie i sygnalizują dbałość o wygodę użytkownika.

Skracanie linków – jakie narzędzie wybrać? - zdjęcie nr 5

Jak skracać linki do strony?

Skracanie linków jest banalnie proste. Służą do tego specjalne narzędzia dostępne w internecie. Po wpisaniu w Google hasła „skracanie linków” można natrafić na kilka takich serwisów. Jeśli nie masz szczególnych wymagań co do krótkiego linku, możesz wybrać dowolną z usług pojawiających się na szczycie wyników wyszukiwania. Są to znane i bezpieczne strony. Wystarczy podać adres do skrócenia, następnie nacisnąć przycisk „skróć link” lub „skróć URL”. Najprostsze narzędzia generują odnośniki zawierające przypadkowy ciąg znaków po ukośniku. Wiele z nich jest dostępnych bez rejestracji, dzięki czemu idealnie nadają się do użytku.

Istnieje również możliwość, aby skróty linków miały wybraną przez Ciebie formę. W niektórych przypadkach możesz sam zdecydować, jak będzie wyglądać skrócony URL. Zwykle jest to jednak opcja płatna. Podobnie jest z masowym skracaniem linków, które przydaje się np. właścicielom sklepów internetowych.

Jak skracać linki – najpopularniejsze serwisy

Jakie narzędzie do skracania linków wybrać? Wiele zależy od Twoich oczekiwań.

Narzędzie do skracania linków Bitly.com

Jednym z bardziej uniwersalnych narzędzi jest Bitly.com. Jest to jednocześnie pierwszy „skracacz linków” w internecie. Funkcjonuje już od 2008 roku i jest wykorzystywany przez największe światowe marki. Umożliwia szybkie skrócenie dowolnego linku bez konieczności logowania, ale pozwala też założyć darmowe konto dające m.in. wgląd do statystyk. Zaawansowane funkcje są płatne, ale dają bardzo szerokie możliwości, w tym:

  • tworzenie nieograniczonej liczby linków,
  • tworzenie kodów QR,
  • masowe tworzenie skróconych linków,
  • dostęp do szczegółowych danych analitycznych.

Atutem portalu są duża rozpoznawalność i zaufanie, jakim darzą go użytkownicy. Darmowe skracanie linków oferują też m.in.:

  • Cutt.ly – bardzo zbliżony do Bit.ly,
  • Tiny.pl – umożliwia również sprawdzenie, co kryje się za skróconym linkiem,
  • TinyURL.com – generujący bezterminowe skrócone linki oraz możliwość personalizacji URL bez rejestrowania konta,
  • Utn.pl – umożliwiający m.in. ochronę linku hasłem oraz korzystanie z opcji geotargetowania (dzięki temu można kierować użytkowników z różnych krajów na dedykowane im strony za pomocą tego samego skróconego URL).

Powyższe rozwiązania zapewniają również dostęp do zaawansowanych funkcji dla zarejestrowanych lub opłacających abonament użytkowników.

Zakres oferowanych opcji i sposób obsługi czy też prezentacji danych analitycznych są w nich zróżnicowane. Dlatego warto dobrze zapoznać się z ich możliwościami, aby wybrać właściwy serwis dla siebie.

Nieco innym narzędziem jest Ow.ly, które umożliwia między innymi ustawienie podglądu skróconego linku.

Jak skracać linki z własną nazwą?

Większość skróconych adresów URL generowanych przez darmowe narzędzia zawiera nazwę domeny („skracacza linków”, np. bit.ly), a następnie krótki ciąg przypadkowych znaków po ukośniku. Niektóre platformy umożliwiają jego personalizację (to np. TinyURL.com oraz Utn.pl). Oznacza to, że można samemu wybrać, jakie znaki pojawią się po ukośniku. Gotowy skrócony link może więc wyglądać np. tak: tinyurl.com/mojlink.

Istnieje również możliwość bardziej zaawansowanego skracania linków z własną nazwą, ale wymaga to podjęcia dodatkowych kroków i poniesienia pewnych kosztów. Najlepszym sposobem na całkowicie spersonalizowane linki jest wykupienie dodatkowej domeny o wybranym brzmieniu. Następnie należy umieścić na stronie specjalny skrypt, który będzie tworzył podstrony z automatycznym przekierowaniem do wskazanych miejsc w sieci. Narzędziem, które można wykorzystać w tym celu, jest np. Rebrandly. Dzięki temu można uzyskać pełną kontrolę nad brzmieniem skróconych adresów URL i tworzyć atrakcyjne kombinacje.

Skracanie linków — podsumowanie

Długie adresy URL (długie linki) są nieestetyczne, trudne do zapamiętania i rzadziej klikane. Między innymi z tej przyczyny opłaca się skracać linki, jednak plusów jest znacznie więcej. Skrócone adresy URL sprawdzą się na przykład w mediach społecznościowych, które pozwalają na wrzucanie postów z ograniczoną liczbą znaków. Taką praktykę w social mediach stosuje choćby Twitter.

Warto też skracać linki wysyłane w wiadomości sms, gdzie liczba znaków ma szczególne znaczenie. Taka praktyka polecana jest również w materiałach drukowanych. Dobrze uprawiany marketing marki bazuje na jej lokowaniu i zapisywaniu w pamięci użytkowników. Jeśli user trafi na krótki link, z pewnością zwiększymy szanse na jego zapamiętanie, czy przychylniejszy współczynnik klikalności.

Linki skraca się szybko i łatwo. Jeśli chcesz skrócić link, wystarczy wybrać popularny skracacz adresów URL. Jeśli korzystasz z niego sporadycznie, najprawdopodobniej wystarczy jego darmowa wersja (skrócisz linki bez rejestracji).

Chcesz skorzystać z najpopularniejszego skracacza linków? Odwiedź stronę Bitly.com, który cieszy się dobrą opinią wśród użytkowników. Skrócony link możesz wygodnie przesłać dalej w e-mailu, lub udostępnić go w mediach społecznościowych. Dodatkowo zyskasz statystyki kliknięć, które często są oferowane przez domeny z narzędziami do skracania linków.

Skracacz linków pomoże Ci też budować bardziej profesjonalny odbiór w oczach użytkowników.

Przeczytaj także… Analiza SEO – na czym polega? Dlaczego warto?

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany