Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Błędy w reklamach Google Ads

Jednym z najważniejszych elementów skutecznej promocji online są reklamy, które pojawiają się przed oczami internautów w sieci wyszukiwania Google. Reklamy te – jako pierwszy element styczności z ofertą reklamodawcy – powinny rzucać się w oczy, wzbudzać zainteresowanie użytkowników sieci oraz zachęcać ich do interakcji, czyli do kliknięcia oraz przejścia na stronę docelową, na której w efekcie końcowym będzie można dokonać konwersji.

Aby kampania reklamowa mogła działać, reklamy muszą spełniać wymogi Google. Poniżej przedstawiamy kilka najpowszechniejszych błędów, które mogą być przeszkodą w wyświetlaniu reklam tekstowych Google Ads. Jednocześnie chcielibyśmy zwrócić Waszą uwagę na to, że w niektórych przypadkach nowe reklamy mogą zostać zaakceptowane “z automatu” i wyświetlać się tak długo, aż Google nie zanotuje, że są niezgodne z polityką firmy. Dlatego właśnie od samego początku warto dbać o przestrzeganie zasad reklamowych.

Potencjalne błędy w kampanii Google Ads

Elementy, które mogą spowodować odrzucenie lub brak akceptacji reklam tekstowych:

  • brak spełnionych wymagań redakcyjnych – Google dba o wysoką jakość reklam oraz przekazu prezentowanego internautom. Z tego powodu może blokować teksty, które nie są przejrzyste, ani profesjonalne, tzn. takie, które:
  • prezentują zbyt krótkie i ogólnikowe reklamy zawierające niejasne informacje lub skróty, które trudno zrozumieć,
  • przekraczają dopuszczalną liczbę znaków,
  • zawierają zbyt dużą liczbę znaków specjalnych, interpunkcyjnych i symboli, np. wykrzykników, znaków zapytania, itp,
  • zawierają niedozwolone znaki interpunkcyjne w nagłówku, np. wykrzykniki,
  • są kombinacją różnych znaków, np. 4DID4S, G-r-a-t-i-S,
  • wykorzystują tylko wielkie litery, np. WYSOKIEJ JAKOŚCI KOSZULE JEDWABNE, BOGATA OFERTA KOLORÓW. KUP TERAZ,
  • zostały napisane niezgodnie z zasadami pisowni lub gramatyki, np. “U nas kup teraz”, “Zamuff jeszce dziś”, “Qpuj tylko u nas”,
  • zawierają zbyt ogólne lub niedopasowane do oferty wezwanie do działania, np. “Kliknij tutaj”,
  • poza standardowym tekstem zawierają emotikony,
  • mają zbyt dużo lub zbyt mało odstępów pomiędzy znakami/wyrazami, np. “Z a m ó w    t e r a z” lub “UnasDzisWszystkoWpromocji”,
  • mają wpisany numer telefonu w treść reklamy,
  • brak min. 2 nagłówków – Google umożliwia obecnie (w standardowych, tzw. rozszerzonych reklamach tekstowych) użycie maksymalnie 3 nagłówków oraz 2 linii tekstu. Nie ma obowiązku używania trzeciego nagłówka oraz drugiej linii tekstu, natomiast, aby reklama została zaakceptowana musi posiadać min. 2 nagłówki,
  • niedozwolone treści w tekście reklamowym – są to treści związane z produktami, których nie można reklamować w ramach Google Ads, np. alkohol, leki, hazard. Należy również pamiętać, że Google może zapobiegawczo odrzucić treści, które “kojarzą” mu się z produktami zabronionymi,
  • niedozwolone treści na stronie docelowej – podobnie, jak powyżej, są to treści dotyczące produktów zabronionych do reklamowania. Przykładem może być tutaj sytuacja jednego z naszych klientów, który w swojej ofercie T-shirtów miał koszulki z nadrukiem w kieliszki szampana. Informacja o nadruku, która znalazła się w opisie produktu na stronie, spowodowała odrzucenie reklam,
  • promowanie podróbek produktów – w związku z tym, że Google absolutnie zabrania reklamowania oraz sprzedawania podróbek, wszystkie produkty, które jedynie naśladują cechy danej marki nie zostaną zaakceptowane lub zostaną odrzucone,
  • treści szokujące, obraźliwe, erotyczne, promujące nienawiść, nietolerancję, dyskryminację lub przemoc – Google zwraca szczególną uwagę na wzajemny szacunek oraz stara się nie obrażać uczuć internautów. Z tego powodu nie ma możliwości reklamowania np. broni palnej, produktów skierowanych dla wybranej grupy etnicznej oraz używania w treściach reklam wulgarnego języka,
  • treści niemożliwe do weryfikacji – hasła typu:  “Producent najlepszych młynków do kawy”, “Buty do biegania nr 1 na świecie”, “Najczęściej kupowane suplementy diety”, “Najlepszy catering dietetyczny – z nami żadna konkurencja nie ma szans”,
  • problemy wynikające ze strony docelowej – Google bardzo chce, aby internauci klikający w reklamy byli zadowoleni z tego, co zobaczą po przejściu na stronę www. Strona docelowa musi zatem przede wszystkim działać oraz być użyteczna dla internautów. Poniższe problemy ze stroną mogą spowodować odrzucenie reklam:
  • kierowanie reklam na niedziałającą stronę docelową, 
  • brak powiązania pomiędzy wyświetlanym URL, a faktycznym adresem strony www, np. “google.pl” przekierowuje internautę do “gmail.pl”,
  • brak możliwości wyświetlenia strony w standardowych przeglądarkach,
  • brak możliwości kliknięcia w przycisk “Wstecz” w przeglądarce.

Ogromną zaletą systemu Google Ads jest fakt, iż po odrzuceniu reklamy nie ma konieczności kombinowania i domyślania się, cóż mogło być przyczyną takiego stanu rzeczy. Tak, jak widać na kilku powyższych screenach, jeżeli reklama nie może zostać zaakceptowana już na etapie jej tworzenia, system zawsze podaje powód braku możliwości zapisania reklamy. Jeżeli natomiast system odrzuca reklamę, która przez jakiś czas działała, jej stan (w panelu Google Ads) zostaje zmieniony na “Odrzucono”,

a po najechaniu kursorem na stan zatwierdzenia reklamy, pojawia nam się wyjaśnienie problemu.

Dodatkowo, na stronach supportu Google można znaleźć wiele cennych informacji i wskazówek na temat wymagań redakcyjnych i technicznych związanych z reklamami, które warto brać pod uwagę już na samym początku tworzenia kampanii.

Jeżeli reklamy zostaną odrzucone, należy możliwie najszybciej zabrać się za ich naprawę. W tej sytuacji można kliknąć w powiadomienie, które pojawi się w prawym górnym rogu panelu Google Ads (pod guzikiem dzwonka) lub wyszukać odrzuconą reklamę używając filtra (Stan) na karcie Reklamy. Po odnalezieniu reklamy, należy sprawdzić, co jest przyczyną braku akceptu, po czym – w zależności od powodu odrzucenia – edytować treść reklamy, docelowy adres URL lub stronę, na którą kierowany jest internauta i poczekać na akcept ze strony Google.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.