Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Brak komentarzy

Youtube live do webinarów – plusy i minusy serwisu

Youtube live do webinarów – plusy i minusy serwisu - zdjęcie nr 1

Webinar na Youtube Live

YouTube live do webinarów – tak czy nie? Tą publikacją rozwiewamy wszelkie wątpliwości!
Webinary cieszą się coraz większą popularnością. To świetne narzędzia do budowania marki osobistej czy wizerunku eksperta.

Użytkownicy doceniają je natomiast za interaktywność i możliwość pozyskania ważnych dla nich informacji. Webinary można organizować na kilka sposobów, między innymi za pośrednictwem serwisu YouTube Live. Czy jednak jest to dobry pomysł? Sprawdź!

>> YouTube Select – nowe rozwiązanie premium dla reklamodawców <<

Czym jest kanał YouTube Live?

Jeśli do tej pory nie miałeś zbyt dużo do czynienia z transmisjami i spotkaniami na żywo realizowanymi przez Internet, o aplikacji Zoom, czy zyskującej na popularności platformie YouTube Live mogłeś słyszeć niewiele. Narzędzie pozwala na prostą transmisję webinarów na żywo, jest tanie i dostępne dla każdego.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Dobrze wiedzieć…

Webinar to spotkanie szkoleniowe lub informacyjne prowadzone na żywo, organizowane jest w wirtualnej przestrzeni.


Oczywiście funkcja umożliwia też bezpośrednią interakcję z innymi uczestnikami webinaru, którzy mogą na żywo komentować, oglądając transmisję webinarów. Wszystko to sprawia, że YouTube Live całkiem często organizuje się różnego rodzaju webinary. Czy jednak warto postawić na transmisje na żywo z wykorzystaniem tej platformy? Czytaj dalej i sprawdź, jakie są zalety i wady tego rozwiązania z perspektywy uczestników webinaru i osób go organizujących.

Webinar na Youtube Live - plusy

YouTube Live do webinarów – zalety

YouTube Live może być wykorzystywany do różnych celów. A jak sprawdza się podczas webinarów? Na pewno można wskazać kilka ważnych atutów tego narzędzia.
Niewątpliwą zaletą jest to, że serwis jest darmowy – zarówno dla streamera, jak i dla użytkowników.
Ich liczba nie jest w żaden sposób ograniczona – streaming może gromadzić osoby oglądające z każdego miejsca na świecie, liczone nawet w tysiącach!


To narzędzie intuicyjne i przystępne – obecnie praktycznie każdy internauta korzysta z YouTube, a transmisje na żywo i ich oglądanie nie różni się niczym od oglądania standardowych filmów wideo na tej platformie. Dlatego nie powstają bariery technologiczne mogące zniechęcać niektórych do uczestnictwa w spotkaniu. Streaming jest dostępny dla wszystkich – kliknij i po prostu oglądaj transmisje!
Po zakończeniu transmisji jest ona od razu, automatycznie zapisywana na kanale portalu internetowego nadawcy. To oznacza możliwość dotarcia do jeszcze większej liczby użytkowników.
Zapisanym wystąpieniem można się również łatwo dzielić – np. udostępniać w mediach społecznościowych. Dzięki temu „żyje” znacznie dłużej i może się znacząco przyczynić do rozwoju marki.


YouTube to ponadto platforma międzynarodowa, dlatego można dzięki niej dotrzeć do widzów z całego świata. Warto przy tym przypomnieć, że są oni liczeni w miliardach!
Webinary na YouTube Live to bardzo dobry sposób na rozwój kanału na tej platformie. Jeśli będziesz oferować ciekawe spotkania na żywo, więcej osób zdecyduje się na subskrypcję, aby nie przegapić kolejnych.
Gdy skupimy się na zaletach, YouTube Live wygląda bardzo interesująco! Nie bez powodu tak wiele osób wykorzystuje go do różnego rodzaju transmisji na żywo. Czy jednak jest to odpowiednie narzędzie do webinarów?

Youtube i nadawanie webinarów - wady

YouTube Live do webinarów – wady


Nie ma rozwiązania bez wad. Dotyczy to również YouTube Live. Mimo iż narzędzie ma naprawdę sporo atutów i możesz korzystać z niego za darmo, są też pewne rzeczy, które mogą przeszkadzać jego użytkownikom. Co to takiego?
YouTube Live oferuje raczej skromny zestaw narzędzi, przez co sam w sobie nie pozwala na prowadzenie bardzo zaawansowanych prezentacji. Umożliwia dodanie tylko jednego dodatkowego prezentera, przemawianie do mikrofonu przed kamerą, udostępnianie ekranu i pisanie na czacie. Dodatkowo przy udostępnianiu ekranu jakość obrazu jest średnia. Dedykowane platformy do webinarów umożliwiają udostępnianie np. prezentacji czy treści graficznych w znacznie wygodniejszy sposób.


Korzystając z tego narzędzia, trzeba się liczyć również z tym, że w zamian za brak opłat transmisja na żywo będzie opatrzona reklamami. Serwis emituje je zarówno przed wejściem na żywo, jak i przed lub w trakcie odtwarzania zapisanego nagrania. Co prawda reklamy na YouTube nie są bardzo uciążliwe, ale niektórym mogą przeszkadzać.
Problemem może też być obowiązkowa rejestracja – transmisje na żywo na YouTube mogą oglądać wyłącznie zalogowani użytkownicy.
Ponadto YouTube przy każdej wyświetlanej treści wideo poleca inne, które według algorytmu mogą się spodobać konkretnemu użytkownikowi. Często są o treści o bardzo zbliżonej tematyce, co oznacza, że działając na YouTube, możesz też pośrednio reklamować swoją konkurencję.


Warto pochylić się też nad czatem, który daje widzom możliwość wypowiedzenia się lub zadania pytań. Jest on jednak mało wygodny i niepraktyczny. Wiadomości szybko znikają, a odnalezienie wcześniejszych wypowiedzi bywa trudne. Jest to szczególnie uciążliwe w spotkaniach na żywo, przy których toczy się żywa dyskusja lub w których uczestniczy bardzo wielu widzów.
Ponadto transmisja na żywo zwykle jest opóźniona o ok. 30 sekund, co może utrudniać dynamiczną interakcję z widzami śledzącymi webinar.


Za wadę można także uznać częściową utratę kontroli. Po pierwsze, do webinaru może dołączyć każdy, również np. tzw. troll lub spamer, który wpłynie na negatywny odbiór doświadczenia. Ponadto w zasadzie każdy może złożyć skargę związaną z Twoimi treściami, co może prowadzić do ich zablokowania.
Trzeba również brać pod uwagę to, że YouTube nie działa wszędzie. Bywa blokowany przez rządy różnych krajów, ale również np. pracodawców na komputerach służbowych. Może to utrudniać obejrzenie transmisji niektórym Twoim widzom.

>> Wideo marketing. Jak założyć kanał Youtube? <<

Webinar Youtube - podsumowanie

YouTube Live do webinarów – czy warto?


Jakie są zatem wnioski? Czy warto prowadzić webinar poprzez YouTube Live? Trudno wskazać jednoznaczna odpowiedź. Wiele zależy bowiem od indywidualnych potrzeb i oczekiwań. Jeśli chcesz poprowadzić raczej niewielkie spotkanie, licząc, że dotrze ono również do nowych osób, które nie znają twojej marki, YouTube Live może być bardzo dobrym wyborem. To również świetne miejsce dla osób niedysponujących dużym budżetem.
Trzeba jednak przyznać, że webinary na YouTube czasami mogą wyglądać mało profesjonalnie. Dlatego należy się do nich solidnie przygotować. Nie jest to również idealna platforma dla tych, którzy liczą na skorzystanie z zaawansowanych, interaktywnych narzędzi.

Jak zrobić webinar?

Jak zrobić webinar na YouTube Live?


Zdecydowałeś się na webinar na YouTube? Na pewno ucieszy Cię fakt, że jego organizacja jest raczej prosta. Co ważne, stream można zaplanować z wyprzedzeniem. Ułatwia to spokojny dobór wszelkich ustawień i rozpoczęcie transmisji o czasie. Ponadto informacja o zaplanowanym spotkaniu na żywo będzie widoczna na Twoim kanale, co powinno pomóc w zareklamowaniu wydarzenia i zdobyciu liczniejszej publiczności.


Jak zrobić webinar na YouTube Live krok po kroku?


By rozpocząć nadawanie, najpierw trzeba aktywować możliwość prowadzenia transmisji na żywo. Możemy to zrobić po pomyślnym uwierzytelnieniu konta z użyciem numeru telefonu. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że potwierdzenie na poziomie konta może zająć nawet kilka dni. Uwaga – prowadzenie streamu za pomocą urządzenia mobilnego (nie komputera) jest dostępne tylko dla kanałów z co najmniej 1000 subskrybentów.


Otwórz nową kartę przeglądarki, zaloguj się na swoje konto, przejdź do YouTube Studio i kliknij „Transmituj na żywo”. Następnie kliknij kartę „Zarządzanie” i opcję „Zaplanuj transmisję”.

Kliknij przycisk „Utwórz nową”. Przy następnych transmisjach można ponownie wykorzystać ustawienia, wybierając „Użyj poprzednich ustawień”.
Ustaw rodzaj transmisji pod względem dostępu. Domyślnie ustawiona jest transmisja publiczna. Możliwe jest też stworzenie streamu prywatnego dostępnego tylko dla Ciebie oraz wybranych osób (wymagane jest podanie ich adresów e-mail). Ta opcja pozbawiona jest jednak możliwości komentowania. Trzeci rodzaj to transmisja niepubliczna, która nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania, podobnych filmach i rekomendacjach ani nie jest publikowana na kanale po zakończeniu. Można ją natomiast udostępniać za pomocą adresu URL, komentować i umieszczać w sekcjach kanału.
Następnie można ustawić między innymi czas rozpoczęcia transmisji i miniaturkę. Oczywiście niezbędne będą też tytuł i opis. Po zatwierdzeniu ustawień zapowiedź transmisji, o ile jest ona publiczna, pojawi się na Twoim kanale.


Spotkanie prowadzone przez YouTube Live można również umieścić na swojej stronie internetowej w formie wideo. Potrzebne jest jednak do tego dodatkowe oprogramowanie – np. OBS Studio. Program umożliwia też skorzystanie z funkcji, których nie ma YouTube Live. To na przykład możliwość wygodnego pokazania wszelkich dodatkowych materiałów (bez konieczności udostępniania ekranu komputera). Nawet bez niego możesz jednak zorganizować udany webinar poprzez YouTube Live!

Youtube live do webinarów – plusy i minusy serwisu - zdjęcie nr 8

>> Webinar – co to jest? Jak zorganizować webinarium? <<

Webinar na Youtube Live – podsumowanie

Jeśli chcesz przesyłać strumieniowo merytorycznie wartościowe treści i w ten sposób promować swoją markę – możesz skorzystać z narzędzia Youtube Live. Wybierz kanał Youtube i zacznij korzystać z jego darmowych możliwości. Narzędzie jest intuicyjne i pozwala dotrzeć do szerokiej publiczności – klucz transmisji strumieniowej otwiera furtkę do pozyskania wiedzy audytorium liczonemu nawet w tysiącach.

W serwisie Youtube możesz prowadzić spotkania na żywo, w których uczestniczyć będą Twoi fani i potencjalni klienci. Łatwo nawiążesz z nimi interakcję, wykorzystując choćby chat. Pamiętaj jednak, że Youtube live nie jest jedyną platformą, która pozwala organizować tego typu spotkania.

Zainwestuj w odpowiednie kamery i zadbaj o doświetlenie miejsca webinaru. Na żywo spotkania będą wymagać też wcześniejszego zaplanowania i przygotowania. Doprecyzuj ustawienia prywatności, wypromuj wydarzenie i… kliknij ikonę blokady, w celu jej uwolnienia. Niczym w maszynie losującej LOTTO!

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany