Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Jeden komentarz

Marketing prawniczy

Marketing prawniczy - zdjęcie nr 1

marketing prawniczy

Reklama nie zawsze jest tak prostym zagadnieniem, jak mogłoby się wydawać. Niekiedy podlega poważnym ograniczeniom – tak jest w przypadku branży prawniczej, w której w zasadzie zakazane jest promowanie swoich usług. Jak więc dotrzeć do klientów z informacjami o swojej działalności? Są na to sposoby! Dowiedz się więcej o specyficznej dziedzinie, jaką jest marketing prawniczy.

Czym jest marketing prawniczy?

Mianem marketingu określa się działania dążące do promocji działalności i pozyskania nowych klientów. W przypadku zawodów prawniczych (takich jak adwokat, radca prawny, notariusz) jest to jednak znacząco utrudnione. Zabronione jest bowiem prowadzenie kampanii reklamowych obejmujących m.in. porównywanie jakości własnych usług do konkurencji (np. „najlepsza kancelaria w mieście”) czy też składających zapewnienia, co do których nie ma gwarancji realizacji (np. „wygramy każdą sprawę”). Z tego powodu wiele kancelarii rezygnuje z jakichkolwiek działań promocyjnych lub prowadzi je nieudolnie. Wydaje się bowiem, że przepisy nie pozostawiają przedstawicielom zawodów prawniczych zbyt dużego pola do działania.

Dlatego marketing prawniczy wymaga spojrzenia na reklamę i promocję od zupełnie innej strony. Zamiast wychwalania zalet danej kancelarii stosuje się treści typowo informacyjne, które pomagają budować renomę firmy i kształtować jej profesjonalny wizerunek i to najczęściej na rynku stricte lokalnym.

Jak promować usługi prawnicze?

Zawody związane z prawem są specyficzne pod wieloma względami. W tej branży największe znaczenie mają kompetencje i doświadczenie. Dlatego warto pokierować komunikacją kancelarii w taki sposób, by je podkreślić. Agresywna reklama nie jest potrzebna, jeśli prawnik ma opinię rzetelnego profesjonalisty. Dlatego marketing prawniczy zwykle opiera się na doradztwie połączonym z eksponowaniem wiedzy i doświadczenia danego podmiotu. Internet stwarza ku temu idealne warunki. Często wystarczy połączony ze stroną kancelarii blog regularnie uzupełniany o rzetelne artykuły wyjaśniające interesujące klientów kwestie, komentujący zmiany w przepisach i tłumaczący inne zawiłości prawne czy reagujący na najnowsze zmiany. Możliwe jest jednak korzystanie ze znacznie większej ilości kanałów komunikacji, w tym mediów społecznościowych. Ponadto coraz większą popularnością cieszą się treści wideo (filmy) i audio (podcasty).

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Marketing prawniczy – dobra strona internetowa to podstawa

Obecnie podstawą do promocji działalności związanej z prawem jest strona internetowa. Profesjonalna wizytówka w sieci jest w zasadzie obowiązkowa dla każdej kancelarii. To właśnie ona pozwala poinformować klientów o jej istnieniu. Jest też jednym z niewielu dostępnych sposobów na „reklamę” działalności prawnej.

Strona internetowa może dużo powiedzieć o biznesie, który reprezentuje – i to nie tyle poprzez zawartą na niej treść, ale poprzez formę. Dlatego warto z najwyższą starannością podejść do jej tworzenia. Idealna strona internetowa prawnika powinna być przede wszystkim:

  • profesjonalna,
  • prosta,
  • przejrzysta,
  • merytoryczna,
  • angażująca.

Zazwyczaj jest to miejsce, w którym potencjalny klient po raz pierwszy spotyka się z ofertą kancelarii, więc musi robić pozytywne wrażenie. Jak tego dokonać? Budowę witryny bezwzględnie należy zlecić profesjonalistom. Nie można dopuścić do tego, by nie działała prawidłowo lub też odbiegała od współczesnych standardów pod względem technicznym czy też wizualnym. Sam projekt powinien być przede wszystkim nieskomplikowany – zbędne elementy mogłyby bowiem odwracać uwagę od najważniejszego, czyli treści.

Skoro o nich mowa, również warto je przygotować w porozumieniu ze specjalistami z zakresu SEO i copywritingu. Dlaczego? Ci pierwsi pomogą upewnić się, że strona pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Natomiast ci drudzy pomogą tak sformułować treści, by od razu trafiały do czytelnika i zachęcały go do głębszego zapoznania się z ofertą. Informacje zawarte na stronie powinny być konkretne – nie może na niej zabraknąć danych kontaktowych, zakresu działalności kancelarii ani informacji o pracujących w niej prawnikach. Warto również wygospodarować miejsca na referencje od klientów – to jeden z lepszych sposobów na kreowanie wizerunku i całkowicie legalne wyróżnienie się na tle konkurencji. Dobrym rozwiązaniem jest też zamieszczenie w witrynie sekcji FAQ – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Może to znacząco pomóc w pozycjonowaniu, a jednocześnie zdobyciu sympatii potencjalnych klientów. Ponadto strona powinna zachęcać do kontaktu i umożliwiać co najmniej kilka dróg jego nawiązania.

Wizerunek marki – identyfikacja wizualna

Mimo ograniczeń marketingowych każda kancelaria jest marką. Warto więc zadbać o jej spójny wizerunek, inwestując w stworzenie logo i całej identyfikacji wizualnej. Jednolita szata graficzna strony internetowej, wizytówek, papeterii, gadżetów takich jak długopisy i teczki wpływa na rozpoznawalność marki oraz podnosi jej prestiż. Dbałość o tego rodzaju detale komunikuje, że kancelaria drobiazgowo podchodzi do każdego postawionego przed nią zadania. Podstawą identyfikacji wizualnej jest logotyp – w branży prawniczej najczęściej sprawdzają się te minimalistyczne i eleganckie. Prostota nie oznacza jednak banału. Logo powinno być przemyślane i uniwersalne, tak by dobrze prezentowało się zarówno na drzwiach kancelarii, jak i na najdrobniejszym gadżecie. Warto je opracować już na początku działalności, tak by móc od razu pracować na swój spójny wizerunek. Wraz z logo należy zaś stworzyć szczegółową księgę znaków określającą m.in. kolory, czcionki i proporcje używane w komunikacji marketingowej.

Blog firmowy – podstawa marketingu prawniczego

Jak wspomniano na początku, firmowe blogi to w zasadzie podstawa działań marketingowych prawników ponieważ mają niezwykle ważny wpływ na pozycjonowanie serwisu w wyszukiwarce Google. Im na więcej pytań czy branżowych fraz odpowiesz swoimi wpisami, tym więcej potencjalnych klientów przyciągniesz do swojej strony internetowej. Ciekawe, objaśniające zawiłe kwestie prawne artykuły stanowią ogromną korzyść dla klientów kancelarii, którzy często nie rozumieją przepisów lub nie wiedzą, jak je interpretować. Im chętniej prawnik dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, tym większym zaufaniem obdarzą go klienci. Warto zadbać o regularność publikacji wpisów blogowych, publikując nowe treści co najmniej raz w tygodniu. Dobrze planować ich tematykę z wyprzedzeniem, ale jednocześnie reagować na bieżące wydarzenia, poruszając tematy, które aktualnie interesują społeczeństwo.

O czym pisać teksty na bloga firmowego? Warto poruszać zagadnienia związane z:

  • poradami dotyczącymi najczęstszych usług prawnych – np. jak napisać pozew;
  • aktualnymi zmianami w prawie – nowymi przepisami, które weszły lub mają w najbliższym czasie wejść w życie i budzą wątpliwości;
  • case studies – przykładami konkretnych zakończonych już spraw.

Warto poruszać tematy, o które najczęściej pytają klienci. Można też sprawdzić, co wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy Google. Należy pamiętać, by podejmując jakiś temat, starać się go wyczerpać, prezentując dość szczegółowo. Jednocześnie jednak treści muszą być zaprezentowane w sposób przystępny i atrakcyjny – należy unikać branżowych sformułowań, zbyt długich zdań i definicji. Warto zamiast tego stawiać na konkrety i przykłady oraz prosty język. Artykuły można przygotowywać samodzielnie. Wówczas przed publikacją warto dać je komuś do przeczytania – najlepiej osobie bez fachowej wiedzy prawniczej. Dzięki temu można upewnić się, że treść będzie zrozumiała, a jednocześnie wyeliminować drobne błędy, które niekiedy trudno zauważyć samodzielnie. Bezpieczniejszym rozwiązaniem jest jednak zlecenie przygotowania treści profesjonalistom. Outsourcing usług copywritingu nie kosztuje wiele, a może sprawić, że artykuły zaczną przyciągać znacznie szersze grono odbiorców. Najlepsze rezultaty przynosi ścisła współpraca z copywriterem, który pomoże ubrać ekspercką treść w bardzo przystępną dla czytelnika formę.

Warto pamiętać, że własny blog kancelarii nie jest jedynym miejscem, w którym można publikować artykuły. Warto podejmować współprace z rozmaitymi mediami (internetowymi lub tradycyjnymi – np. gazetami, czasopismami, telewizją), zamieszczając w nich własne treści lub wstępując w roli eksperta. Takie działania nie tylko niesamowicie poszerzają zasięg dotarcia do różnych grup klientów, ale również w znaczącym stopniu wpływają na prestiż kancelarii.

Media społecznościowe w marketingu prawniczym

Kancelaria może, a nawet powinna mieć również swoje profile w mediach społecznościowych. To coś, co pomaga w pozycjonowaniu i dotarciu do szerszego grona potencjalnych klientów. Z punktu widzenia prawników najbardziej atrakcyjny jest LinkedIn, który ma najbardziej formalny, biznesowy charakter. Profil w tym portalu może być wizytówką danego specjalisty i dokładnie wyszczególniać jego kompetencje, wykształcenie i doświadczenie zawodowe. 

Na największą ekspozycję treści można za to liczyć na Facebooku. Taki profil wymaga jednak regularnego uaktualniania i bardzo starannego prowadzenia. Zaczynając od podstaw – powinien zawierać wszelkie dane kontaktowe kancelarii, link do jej strony internetowej, odpowiednie zdjęcie profilowe. Warto również zamieścić chwytliwy slogan (np. w formie zdjęcia w tle) oraz krótką, acz przemyślaną treść w sekcji „O nas”. Facebook to idealny kanał do informowania o nowych artykułach na blogu kancelarii, a także zamieszczania dodatkowych, krótszych notek – np. dotyczących aktualnych wydarzeń. Ze względu na mniej formalny charakter portalu jest to również dobre miejsce na aktualności i ciekawostki z życia kancelarii, a nawet treści o humorystycznym charakterze (oczywiście z wyczuciem). Dzięki temu można pracować nie tylko nad renomą kancelarii, ale również sympatią klientów. Prowadzenie profilu na Facebooku nie jest łatwe, szczególnie w tak wymagającej branży. Dlatego zwykle lepiej powierzyć to zadanie specjalistom od marketingu prawniczego. Pomogą oni zadbać o spójną strategię komunikacji, regularność postów i ciągłość interakcji z innymi użytkownikami portalu.

Dobrym miejscem dla prawnika może być też Twitter służący do komentowania bieżących wydarzeń, nowych przepisów czy orzecznictwa. To również miejsce, w którym można prowadzić dyskusje i odpowiadać na pytania związane z prawem.

Marketing prawniczy – kontrola wizerunku

Prowadząc marketing prawniczy, należy zwracać również uwagę na to, co o danym podmiocie mówią inni. Obecnie opinie publikowane w sieci to jedno z najważniejszych narzędzi służących potencjalnym klientom do wyrobienia sobie zdania na temat danej firmy i jej usług. Dlatego bardzo ważne jest stałe kontrolowanie nowych opinii o kancelarii pojawiających się w sieci.

Warto poprosić klientów kancelarii o wystawienie swojej opinii np. w Google czy na Facebooku. Co niezwykle ważne, nie można ignorować negatywnych głosów, jeśli takowe się pojawią. To, w jaki sposób dany podmiot odpowiada na pojedynczy głos krytyki (konstruktywnej lub nie) wystawia mu świadectwo w znacznie większym stopniu niż dziesiątki 5-gwiazdkowych opinii. Jak radzić sobie w takiej sytuacji? Ponownie warto zaufać specjalistom, którzy mają doświadczenie w tej materii.

Kampanie Google Ads i Facebook – legalna reklama dla prawników

facebook i google kancelaria prawna

Zakaz reklamowania usług prawniczych nie oznacza, że nie można korzystać z płatnych kampanii Google Ads lub Facebook. Należy jedynie uważać na sformułowania pojawiające się w treści przekazu reklamowego. Treść reklamy może być wyłącznie informacyjna – a więc np. wymieniać, jakimi dziedzinami prawa lub konkretnymi zagadnieniami zajmuje się kancelaria (np. prawo karne, prawo cywilne, prawo spadkowe, rozwody, alimenty itd.). Ważne jest umieszczenie w jej treści wezwania do działania (CTA – Call to Action), czyli np. „zadaj nam pytanie” czy „rezerwuj termin spotkania”. Zachęca to do kliknięcia w link bez jednoznacznego reklamowania działalności. 

Reklamy w Google i Facebook są kierowane do określonych grup docelowych. Umożliwia to precyzyjne dopasowanie przekazu do odbiorcy. Warto to wykorzystać, starannie komponując promowaną treść. Należy również pamiętać, by nie rozczarować użytkownika, który kliknie w reklamę. Na stronie, do której zostanie przekierowany, powinien znaleźć wszystkie niezbędne informacje przedstawione w przystępny i ciekawy sposób.

Często też zdarza się, że Facebook Ads i Google Ads służą do promowania nie tyle usług kancelarii co materiałów przez nie przygotowanych – np. poradników czy webinarów. Ich temat powinien być relewantny dla danej grupy odbiorców, na której nam najbardziej zależy. Tego typu content wpłynie pozytywnie również na pozycjonowanie Twojej witryny i pozwoli zainteresować nią większą ilość potencjalnych klientów.

Marketing prawniczy – to nie musi być trudne

Prowadzenie skutecznych działań marketingowych jest możliwe nawet w wymagającej i podlegającej surowym ograniczeniom branży prawniczej. Najlepszym pomysłem jest postawienie na profesjonalizm, rzetelność i intensywnie prowadzone działania content marketingowe. Spójne działania i zaangażowanie mogą przynieść naprawdę dobre rezultaty. Aby je zmaksymalizować, warto skorzystać z profesjonalnego wsparcia.

Komentarze (1)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • Marketing prawniczy - zdjęcie nr 6

    Strona

    20 sty 2021, 02:26

    Dlatego warto zadbać o poprawną strukturę tego typu linków o czym wiele sklepów internetowych wciąż nie pamięta