Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Brak komentarzy

SERM – co to jest pozycjonowanie wizerunku?

SERM – co to jest pozycjonowanie wizerunku? - zdjęcie nr 1

Co to jest SERM?

W trudnych czasach dużej konkurencji rynkowej wizerunek ma ogromne znaczenie. Tymczasem reputację nawet renomowanej, dużej firmy dość łatwo nadszarpnąć. Czasami wystarczą negatywne komentarze o danej marce, wystawione w wyszukiwarkach internetowych. Jak sobie z tym radzić? Z pomocą przychodzi SERM, odnoszący się do pozycjonowania wizerunku, nie tylko w mediach społecznościowych. Sprawdź, w jaki sposób zarządzać pozytywnymi opiniami i odbiorem brandu przez potencjalnych klientów. Droga do pozytywnych opinii na temat twojej działalności nie jest długa i wyboista, a może wesprzeć Cię dodatkowo w walce o pierwszą stronę wyników wyszukiwania!

SERM - co to jest? Co ma na celu budowanie pozytywnego wizerunku?

Co to jest SERM?

Search Engine Reputation Management (SERM) to termin oznaczający zarządzanie reputacją marki, co przekłada się również na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce (SEO). Chodzi o działania mające sprawić, że po wpisaniu nazwy firmy w wyszukiwarkach, na pierwszą stronę wyników wyszukiwania wpadną pozytywne komentarze odnośnie świadczonych przez Ciebie usług lub oferowanych produktów, opublikowane w sieci. To swoiste uzupełnienie tradycyjnych działań SEO, nakierowane na poprawę lub utrzymanie pozytywnego wizerunku marki.

Działania z zakresu SERM w internecie pozwalają zabezpieczyć się przed często bezpodstawnymi negatywnymi opiniami i dostarczyć potencjalnym klientom rzetelnych informacji na temat Twojej firmy. O budowaniu pozytywnego wizerunku marki nie wspominając!

Pozycjonowanie wizerunku w sieci – jak to się robi?

Istnieje szereg działań umożliwiających pozycjonowanie wizerunku. Najlepsze rezultaty uzyskuje się, łącząc co najmniej kilka z nich. Warto zlecić prowadzenie takich aktywności profesjonalistom, by faktycznie uzyskać oczekiwane efekty i nie zaszkodzić reputacji firmy. Jak prowadzi się SERM, czyli jak powinna wyglądać dobrze opracowana strategia pozycjonowania wizerunkowego?

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Pozycjonowanie wizerunkowe w praktyce:

Monitorowanie komentarzy w wynikach wyszukiwania

Pierwszy krok do pozycjonowania wizerunku w wyszukiwarkach polega na monitorowaniu komentarzy internautów na temat firmy. Dzięki nieustannym sprawdzaniu forów, mediów społecznościowych i innych kanałów komunikacji możliwe jest rozpoznanie ewentualnych problemów.

Promowanie pozytywnych informacji o danej marce, które wystawiają użytkownicy w internecie

>> Polityka prywatności: Baner Cookie zgodny z RODO. Ważne informacje! <<

Usunięcie negatywnych opinii o marce

Negatywne opinie zamieszczane w rozmaitych serwisach nie zawsze są zgodne z prawdą. Często powstają pod wpływem impulsu, przez co opisana sytuacja jest wyolbrzymiona. Wtedy liczy się szybkie reagowanie – wpisy niekiedy można usunąć, kontaktując się z administracją danej strony. Takie działania zwykle podejmuje się po weryfikacji opisanych zdarzeń, mając konkretne dane i informacje od każdej strony.

Promowanie wartościowych opinii i treści o pozytywnym wydźwięku

W tym samym czasie należy dbać o wysoką pozycję w wyszukiwarkach tych treści, które kreują pozytywny wizerunek firmy lub świadczonej przez nią usługi. Wykorzystując techniki pozycjonowania strony, dba się o promowanie opinii oraz innych treści o korzystnym wydźwięku, tak by miały okazję trafić do zainteresowanych. To uniwersalne działania, podejmowane w ramach promowania strony i jednoczesnego zarządzania reputacją – niezależnie od branży!

Publikowanie treści promujących firmę

W ramach działań SERM powinno się również dbać o dostarczanie treści umożliwiających budowanie wizerunku przedsiębiorstwa. Mogą to być teksty i multimedia publikowane na oficjalnej stronie przedsiębiorstwa lub w rozmaitych kanałach zewnętrznych (np. na portalach społecznościowych). Dzięki przedstawieniu działalności firmy, jej wartości oraz standardów potencjalni klienci mogą się zapoznać z jej zaletami.

Kampanie reklamowe na temat marki

Działania SERM w sieci to również kampanie reklamowe, najczęściej prowadzone za pośrednictwem Google Ads. Odpowiednie podejście do tematu płatnej promocji pozwala wpływać na reputację i ułatwia potencjalnym klientom zapoznanie się z ofertą. Poprzez działania reklamowe promuje się przede wszystkim strony o charakterze informacyjnym – opisujące firmę, jej zespół, stosowane technologie lub doświadczenie. Reklamy mogą też kierować do stron z referencjami od zadowolonych klientów. Dzięki takim działaniom pozytywny przekaz ma szansę przytłoczyć ewentualne negatywne opinie, które mogą pojawić się w Internecie. To korzystniejsze zarządzanie reputacją niż usuwanie negatywnych komentarzy, które wystawia niezadowolony użytkownik.

Marketing szeptany na forach internetowych a zarządzanie reputacją

W celu poprawy wizerunku marki w sieci można również prowadzić marketing szeptany. Polega on na udziale w rozmowach prowadzonych na forach internetowych i związanych z działalnością firmy. Warto odwiedzać także blogi tematyczne i tam również wchodzić w dyskusje z odbiorcami. Celem takich postów jest oczywiście pozytywne przedstawienie przedsiębiorstwa, jednak warto zaznaczyć, że należy publikować tylko prawdziwe i istotne informacje o marce (chodzi o wiarygodność), a treść opinii musi mieć naturalny wydźwięk. Możemy też publikować pozytywne komentarze o samym produkcie, oferowanym przez markę. To ma znaczenie -dla budowania wizerunku, sprzedaży i … wyświetlania na pierwszej stronie wyników wyszukiwania!

>> Komunikacja niewerbalna: Pokaż to, czego mi nie mówisz. <<

Inne działania pozwalające na pozyskanie pozytywnych opinii na temat firmy lub usługi

Kompleksowe działania SERM w internecie powinny również obejmować dbałość o jak największą liczbę pozytywnych informacji i opinii o firmie pochodzących od jej zadowolonych klientów i użytkowników. Nawet tak proste działania, jak wysyłanie maili do klientów z podziękowaniem za transakcję i prośbą o opinię (np. na jednym z popularnych portali w internecie do ich zbierania) lub komentarz dotyczący współpracy, lub produktów mogą przynieść zadowalające skutki.

Ponadto należy zadbać o odpowiednią komunikację – czy to za pośrednictwem poczty elektronicznej, czy też mediów społecznościowych. Warto szybko reagować na wszelkie problemy zgłaszane przez klientów, proponując rozwiązanie lub jakąś formę zadośćuczynienia. Zwykle jest to doceniane i potrafi zatrzeć niezbyt korzystne wrażenia. Większość klientów zdaje sobie sprawę, że błędy mogą się zdarzyć każdemu, jednak oczekuje właściwej reakcji na tego typu sytuacje.

SERM – co to jest pozycjonowanie wizerunku? - zdjęcie nr 6

SERM – czy warto?

Działania z obszaru SERM w internecie interesują przede wszystkim tych przedsiębiorców, którzy mieli już wątpliwą przyjemność spotkać się z negatywnymi opiniami psującymi wizerunek marki. Warto jednak zadbać o reputację, zanim będzie to naprawdę konieczne – dzięki konsekwentnie prowadzonym działaniom wizerunkowym niekorzystne komentarze mają szansę „zginąć” w ogromie pozytywnego przekazu o marce. Proces ten jest długotrwały, dlatego warto go rozpocząć jak najwcześniej. Dzięki wdrożeniu działań z obszaru SERM firma może:

  • budować i wzmacniać swój pozytywny wizerunek,
  • szybko reagować na negatywne opinie i zapobiegać ich wpływowi na reputację,
  • zdobyć więcej klientów,
  • zwiększyć współczynnik konwersji,
  • pozyskać partnerów biznesowych cieszących się renomą, wysoko wykwalifikowanych pracowników itd.,
  • zbudować wokół firmy społeczność lojalnych klientów.

>> Dawid Didiuk: Łatwa sprzedaż w trudnych czasach? <<

Pozycjonowanie wizerunkowe – dla kogo to ciekawy temat?

To rozwiązanie zarówno dla nowych firm, które chcą na wstępie zadbać o swój pozytywny wizerunek, jak i „starych wyjadaczy” rynku, którzy podczas swojej wieloletniej działalności mieli okazję mierzyć się z różnymi sytuacjami i opiniami o danej marce. Należy jednak pamiętać, że zastosowanie tego narzędzia i działań z obszaru SERM musi być spójne, przemyślane – dlatego dobrze zlecać je specjalistom.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany