Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Brak komentarzy

Trendy marketingowe 2022. SPRAWDŹ!

Trendy marketingowe 2022

Witaj strudzony marketingowcu! Każdy z nas jest pod gradobiciem obowiązków i wciąż myśli o tym jak przekuć użytkowników Internetu w nowych klientów. Niekiedy warto się zatrzymać, spojrzeć na dotychczasowe działania marketingowe i zobaczyć co nam mówią o rynku najnowsze badania, deklaracje i statystyki! Jednym słowem – wziąć pod lupę trendy marketingowe.

Trendy marketingowe 2022 i ich wpływ na działania reklamowe

Trendy marketingowe zmieniają się na tyle dynamicznie, że trudno robić plany na dłużej niż 6 do 12 miesięcy. Pandemia, inflacja, przeniesienie usług publicznych do sfery cyfrowej i konflikt zbrojny na Ukrainie tylko przyspieszają dynamikę zmian, które długo raczkowały i nagle musiały dorosnąć. Sprawdźmy zatem trendy w marketingu na 2022 rok i co warto wziąć pod uwagę w naszych działaniach reklamowych.

>> Lejek sprzedażowy – co to? Definicja i przykład <<

Trend marketingowy numero uno – czy kryzys faktycznie wpływa na decyzje zakupowe?

Wiele mów się o pandemii, jako katalizatorze zmian w obszarze handlu elektronicznego. Okazuje się jednak, że pandemia to – patrząc przez pryzmat kampanii performance – raczej seria pojedynczych zdarzeń, które miały w większości przypadków krótkofalowy wpływ na kampanie reklamowe niż jedno długie wydarzenie. Przeciętną stronę internetową odwiedzało tyle samo użytkowników Internetu lub więcej.

Były to np. decyzja o zamknięciu szkół, decyzja o zamknięciu sklepów czy lasów, a później ich sukcesywne otwieranie. Wówczas reklamodawcy podejmowali nerwowe decyzje i ograniczali aktywności marketingowe, co wynikało z niezrozumienia zachowań konsumenckich. Spadek wartości i ilości zakupów utrzymywał się po kluczowych decyzjach rządu przez około tydzień, ale trudno ocenić, w jakim stopniu wynikał on z obaw konsumentów o przyszłość, a w jakim stopniu z decyzji reklamodawców o ograniczeniu inwestycji reklamowych.

Należy również pamiętać, że systemy jak Google Ads i Facebook Ads to również „ofiary” automatyzacji marketingu, cały czas „uczą się” z danych i podejmują na ich podstawie decyzje. Jeżeli z dnia na dzień fundujemy im wstrzymanie działań albo drastycznie ograniczamy budżety, wówczas dochodzi do zachwiana powtarzalności danych i system wymaga czasu, by nauczyć się zachowań konsumentów od nowa.

Jak widać po wykresie, nie warto podejmować pochopnych decyzji NAWET przy tak ekstraordynaryjnych sytuacjach jak zamknięcie szkół. Konsumenci w wielu wypadkach zostali zmuszeni do pozostania w domach z dziećmi, a godziny dla seniorów i limity osób w marketach skutecznie przekonały je do dokonywania zakupów w sieci. Dlaczego zatem ograniczać wydatki na reklamy płatne? Nie ma żadnego uzasadnienia dla takich nerwowych zagrywek i warto pamiętać, żeby nie podejmować pochopnych decyzji. Podejmuj działania dopiero po dłuższym okresie obserwacji danych – np. 30 dni. Automatyzacja działań marketingowych pozwala na elastyczność, ale związana z nią jest również odpowiedzialność. 🙂

>> Jak sprzedawać więcej dzięki Amazon i Google? PORADNIK <<

Trend w marketingu 2 – Nie lubimy długiej dostawy, ale…

Ale czasy się zmieniają! 🙂 Pięć podstawowych czynników, które wpłynęły przez ostatnie 2 lata na wydłużające się terminy dostaw to:

  • przerwane łańcuchy dostaw,
  • problemy surowcowe,
  • rosnące koszty transportu,
  • problemy z personelem (kwarantanny, hospitalizacje),
  • wzrost liczby przesyłek kurierskich niewspółmierny do liczby kurierów.

Nieustanne bombardowanie nas informacjami o problemach logistycznych i produkcyjnych sprawiło, że podchodzimy nieco tolerancyjniej do kwestii terminów dostaw. Oczywiście, że na dobra podstawowe, kosmetyki czy książki nie chcemy czekać więcej niż 2/3 dni i to całkiem zrozumiałe. Coraz częściej jednak akceptujemy fakt, że odzież trafia do nas po tygodniu, a na samochody jesteśmy zdolni poczekać nawet rok, co jeszcze kilkanaście miesięcy temu wywołałoby raczej delikatny wyraz politowania na twarzy.

Klienci chcą transparentności i wiarygodności podanych na stronie danych. Jeżeli wiesz, że Twoje przesyłki średnio docierają do klienta od momentu zamówienia w 4 dni, to nie baw się w machlojki, pisząc o dostawie w przeciągu 2-3 dni. Nawet dzień opóźnienia potrafi sfrustrować niejednego klienta, szczególnie jeżeli np. kupuje coś na prezent w ostatniej chwili.

New call-to-action
New call-to-action

Komunikuj powód dłuższej dostawy. 

Czy wiesz, że…
40% ankietowych z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej za 2022 rok wskazuje, że długi czas oczekiwania na dostawę jest barierą zakupową. Jednocześnie jednak raport Deloitte 2022 podpowiada, że 66% pytanych jest przygotowanych na długą dostawę ze względu na problemy logistyczne.

Trend marketingowy 3 – ziomek

Słownik PWN nie pozostawia pola do interpretacji. Ziomek to człowiek pochodzący z tego samego kraju, z tej samej miejscowości czy okolicy. Dlaczego o tym piszę? Ponieważ lokalność zaczyna odgrywać znaczącą rolę i trudno wyobrazić sobie trendy marketingowe, content marketing i media społecznościowe bez wspomnienia o budowaniu społeczności i społeczeństwie glokalnym. Kilka liczb dla zrozumienia:

  • 51% konsumentów przyznało, że w 2022 roku ich zaangażowanie ekonomiczne w lokalne i małe biznesy jest większe niż kiedyś. Raport PWC 2021
  • 62% ankietowanych bardziej ufa członkom swoich społeczności, niż reklamie, prezesom czy instytucjom. Edelman Trust Barometer 2021
  • 40% konsumentów deklaruje, że czuje osamotnienie, co spotęgowała pandemia i rosnące obciążenia psychiczne. IPSOS 2022

Wygląda na to, że wreszcie zrozumieliśmy – zakup to wpływ! Wpływ na nasze otoczenie, infrastrukturę, perspektywy. Coraz chętniej skłaniamy się do lokalnych zakupów i coraz częściej cenimy rzemieślników. Można powiedzieć, że historia zatoczyła koło. 🙂 Jaka nauka z tego płynie dla marketingowców?

Przede wszystkim wykorzystaj mechanizm tworzenia społeczności. Potrzebę tworzenia grup świetnie wykorzystał influencer marketing, ale ta forma przechodzi coś w rodzaju kryzysu autentyczności kiedy okazuje się, że odzież made in poland w rzeczywistości jest szyta w Chinach, a kosmetyki są – mimo odmiennych zapewnień – dalej testowane na zwierzętach, tyle że nie w UE. Za wcześnie by odtrąbić zmierzch influencer marketingu, ale coś wyraźnie zaczyna się zmieniać w krytycznym podejściu do wielu kreatorów opinii. Influencer marketing dał się zatem poznać jako kolejna forma business as usual, a przecież każdy z nas chce autentyczności.

>> Komunikacja niewerbalna: Pokaż to, czego mi nie mówisz. <<

Dlatego w social mediach obserwujemy obecnie tworzenie grup wokół marek, które są zarządzane przez samozwańczych ambasadorów marek i są napędzane samą społecznością. W content marketingu nie jest już ważny plan, a jedynie pozwolenie, by tworzył się sam – innymi słowy na powierzchnię znowu wypływa znany, lubiany i… diablo trudny do odpalenia user generated content. Gra jest jednak warta świeczki.

W komunikowaniu marki i content marketingu miło też stawiać na lokalny charakter, receptury, poszanowanie środowiska, dobre praktyki. Warto również raportować swój wpływ na otoczenie, nawet jeżeli to z pozoru małe rzeczy. Klienci docenią to, co robisz dla otoczenia. Skąd to wiemy? Płynnie przechodzimy do kolejnego trendu.

Trend 4 na 2022 rok – kupować odpowiedzialnie

Raport od agencji HAVAS za 2022 jednoznacznie stwierdza, że:

Znowuż PWC w 2021 roku mówi:

Nie jest to rewolucyjne, że jeżeli mamy do wyboru kupno produktu A) bez niczego i B) z dodatkowym bonusem to wybierzemy ten drugi. Możemy przy okazji zakupu po prostu zrobić coś dobrego, skompensować swój wpływ środowiskowy czy po prostu poczuć się lepiej zaspokajając potrzebę wewnętrzną.

New call-to-action
New call-to-action

Okazuje się jednak, że marki słabo komunikują swoje zaangażowanie w akcje charytatywne czy strategie CSR. Warto przetestować takie komunikaty w grupie własnych odbiorców i sprawdzić, czy nie zmienią one na plus zachowań konsumenckich na Twojej stronie internetowej. 🙂

Trend w marketingu 5 – 55 letni game changer!

Pandemia i przeniesienie usług administracji publicznej do świata cyfrowego to dwa kluczowe czynniki stojące za tym, że osoby powyżej 55 roku życia to najszybciej przyrastająca grupa wiekowa w Internecie. To świeży i bardzo niedoceniony fakt wśród pracowników marketingu, którzy jeszcze nie zauważają starszych osób jako jednej ze swoich grup docelowych. Co o nich wiemy? Z raportu Izby Gospodarki elektronicznej za 2022 wynika, że:

  • W odróżnieniu od młodszych grup wiekowych ta kupuje głównie, gdy zachodzi taka potrzeba.
  • 52% osób powyżej 55 roku życia wskazuje, że kluczowe znaczenie przy decyzji zakupowej ma dla nich opinia/porada innego człowieka.
  • U osób do 55. roku życia sposób pozyskiwania informacji o produkcie jest rozłożony równo między wszystkie kanały.

Co zatem robić? Po pierwsze dobrze przenieść doświadczenia offline do świata digital tak, by starsze osoby miały szansę skonsultować swój wybór lub w jakiś sposób upewnić się, że dokonany zakup jest tym, co wybierają ludzie podobni. W tym celu warto np. stworzyć wirtualnego konsultanta albo na kartach produktu tworzyć grafiki z ludźmi w podobnym wieku, którzy już wyrazili opinię o produkcie, są zadowoleni i zwrócili uwagę na konkretne zalety oferowanego rozwiązania.

>> Zwiększenie współczynnika konwersji e-commerce <<

Trend 6 – albo grubo, albo wcale

Według raportu rocznego Nielsena za 2022 rok, wydatki na media społecznościowe wśród marketingowców na całym świecie wzrosły o 53% w 2021 roku. 2022 nie będzie pod względem dynamiki zmian odmienny. Prawie połowa marketingowców na świecie chce zwiększyć wydatki na reklamy płatne i komunikaty w mediach społecznościowych. Nie mniej istotny będzie jakościowy content marketing, a działania marketingowe mają być oparte na twardych danych płynących z narzędzi analitycznych. Zbieranie danych to ponadto niezwykle ważna – przyszła kompetencja każdego marketingowca.

Oprócz tego marketingowcy zadeklarowali, że najważniejszym celem do osiągnięcia w tym roku będzie zwiększenie świadomości i budowanie wizerunku marki u swoich odbiorców.

Doświadczonemu reklamodawcy, po przeczytaniu powyższych statystyk i deklaracji, powinna z miejsca zapalić się czerwona lampka. Budżety rosną bowiem szybciej niż czas i przestrzenie reklamowe, które możemy kupować. Kanały płatne robią się droższe, a potencjalnym klientom oprócz Twoich reklam, wyświetlają się komunikaty firm, które dostarczają to samo co Ty i to relatywnie częściej niż Ty możesz sobie na to pozwolić. Co to wszystko oznacza? Mini rewolucję, czyli koniec lejka zakupowego!

Klienci codziennie i mimowolnie pochłaniają gigabajty informacji. Stymulowani, inspirowani, bombardowani przekazami reklamowymi nawet sami nie jesteśmy w stanie przewidzieć kiedy dojrzejemy do zakupu produkty czy skorzystania z usługi. W 2022 roku nie jesteś w stanie stwierdzić, na jakim etapie lejka znajduje się odbiorca Twoich treści.

Pamiętaj też, że Twój klient może być u Ciebie na etapie świadomości, a w komunikacji innej firmy może już kwalifikować się do sprzedaży. To wszystko sprawia, że teraz trzeba docierać do klientów możliwie tanio i możliwe często. Wszystko po to, by zwiększyć prawdopodobieństwo wyświetlenia się klientowi wtedy, kiedy faktycznie jest gotowy dokonać zakupu. Nie brzmi to finezyjnie, ale jest skuteczne. Zadaniem marketingowca w takim układzie jest dostarczanie paliwa do powrotu klienta na strony internetowe, zachęcanie i szukanie nowych ścieżek dotarcia, które potencjalnie będą jeszcze skuteczniejsze.

>> Marketing społecznościowy – co to jest? Jak dobrać media? <<

Działania marketingowe i działania remarketingowe muszą być w pierwszej kolejności obliczone na częstotliwość, a nie kreatywność. Warto wziąć również pod uwagę wnioski z niedawno wydanej – drugiej części książki How Brand Grow, która argumentuje, że zdecydowanie łatwiej docierać do nowych klientów i w ten sposób penetrować rynek niż skupiać się na budowaniu lojalności wśród klientów już pozyskanych.

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Tak – digital marketing bywa okrutny. 😉

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Zaloguj się, lub wypełnij poniższe pola, aby dodać komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany