Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Brak komentarzy

Marketing społecznościowy – co to jest? Jak dobrać media?

Marketing społecznościowy - czym jest Social Media Marketing?

Media tradycyjne skutecznie wypierane są przez potężne środki przekazu, jakim są media społecznościowe: Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, YouTube, Linkedin. Marki coraz częściej wybierają taką formę reklamy swoich działań. Największą zaletą promocji w mediach społecznościowych jest niewątpliwie siła przekazu oraz interaktywna forma komunikacji z odbiorcą. Marketing społecznościowy jest dobrą drogą do umacniania wizerunku marki na rynku.

Profil firmowy w mediach społecznościowych jest niezbędny przy tworzeniu trwałej i wyrazistej kampanii reklamowej. To dlatego, że prawie 50% użytkowników internetu w Polsce korzysta z mediów społecznościowych i ma na nich profil. Tylko na samym Facebooku, swoje konto ma ponad 16 milionów Polaków! Takie statystyki dają ogromne pole popisu do działań marketingowych i promocji swojej marki – oczywiście przy umiejętnym użyciu właściwych mediów.

>> 7 błędów w marketingu w mediach społecznościowych <<

Czym jest Social Media Marketing?

W dobie zmieniających się trendów Social Media Marketing to pojęcie ważne i aktualne, którego nie można pomijać przy tworzeniu strategii reklamowej swojej firmy. Nie bez znaczenia jest stwierdzenie „nie ma Cię w social mediach, to nie istniejesz”. Można je odnieść także do firm i marek, dla których platformy społecznościowe są doskonałym sposobem na promocję i szybką komunikację z klientem. Wymiana interesujących treści, zdjęć i filmów za pośrednictwem tego rodzaju mediów przekazu, odbywa się dosłownie za sprawą jednego kliknięcia. W ten sposób dobrze skonstruowany marketing treści może sam się napędzać.

Samo pojęcie Social Media Marketingu wiąże się z generowaniem ruchu na stronie poprzez atrakcyjne dla danej grupy odbiorców działania. Kanałem komunikacji z użytkownikiem są takie platformy jak Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, Pinterest, YouTube, Linkedin, czy TikTok. Dla firm to sposób, aby dotrzeć do nowych klientów ze swoją reklamą przez spójne i czytelne działania.

New call-to-action
New call-to-action

Jakie korzyści daje promowanie marki w social mediach?


Aktywność firm, usług i marek w social mediach jest coraz większa. Założenie profilu jest bardzo proste, a systematyczne i kreatywne działania mogą przynieść na nim pozytywne efekty. Zdecydowanie warto zainwestować w budowanie swojej marki poprzez media społecznościowe, gdyż niesie to za sobą wiele korzyści.

Korzyści z Social Media Marketingu

  • Budowanie wizerunku – dobrze prowadzony profil w social mediach wpływa korzystnie na postrzeganie marki przez odbiorcę i budzi w nim zaufanie. Poprzez profil firmowy można kształtować spójny wizerunek marki, który daje użytkownikowi jasny przekaz i wgląd w jej działalność. Interesujące i angażujące treści, autorskie zdjęcia i ikonografiki, to czynniki, które mogą generować duży ruch na stronie. Jest to ponadto sposób na interakcję z potencjalnym klientem.
  • Umacnianie marki – profil firmowy na platformach społecznościowych nie tylko buduje wizerunek marki, ale też go umacnia. Social Media Marketing sprawia, że marka wydaje się odbiorcy bliższa, a to za sprawą odpowiedniej narracji. Marketing społecznościowy nie powinien opierać się na sprzedaży produktu, ale na promowaniu marki. Warto umacniać ją poprzez dzielenie się branżową wiedzą, dyskusje w komentarzach oraz firmowymi ciekawostkami.
  • Tworzenie własnej społeczności – jak sama nazwa sugeruje, media społecznościowe nastawione są na budowanie wzajemnych relacji. Fenomen tego typu platform przełożyć można także na tworzenie więzi między marką a odbiorcą. Social media zburzyły swego rodzaju mur komunikacyjny, który dzielił konsumenta i sprzedawcę, a za to pomogły na tej linii stworzyć łatwe i przejrzyste relacje. Kontakt z klientem, szybkie odpowiedzi, sprawna obsługa i do tego dobry produkt – to czynniki, które korzystnie wpływają na budowanie własnej społeczności konsumentów.
  • Komunikacja marka -odbiorca i odbiorca-marka – profil firmowy na social mediach jest doskonałym sposobem na komunikację klienta z marką. To jedna z najprostszych i najbardziej korzystnych – dla obu stron – sposobów komunikacji. Komentarze, opinie, udostępnienia, wiadomości prywatne, recenzje i polubienia – to istotna informacja zarówno dla klienta, jak i marki. Odbiorca szuka opinii o produkcie oraz firmie właśnie w internecie, a szczególnie w mediach społecznościowych. Chętnie dzieli się także swoimi przemyśleniami na dany temat, dlatego warto zadbać o dobre relacje z konsumentem.
  • Zwiększenie sprzedaży – media społecznościowe w sposób bezpośredni nie sprzedają produktu, ale mogą znacząco wpłynąć na ruch w sklepie. Dobre opinie o marce, interesujące zdjęcia produktowe, świetne recenzje i kontakt z firmą, może wpłynąć na decyzję o zakupie. Coraz częściej marki angażują się we współpracę z influencerami, którzy w sposób pośredni lub bezpośredni promują markę i produkt. Ponadto prawie 17 milionów aktywnych użytkowników – tylko na portalu Facebook – daje ogromne możliwości reklamy i sprzedaży.
  • Reklama – właściwy marketing społecznościowy jest samonapędzającą się skuteczną reklamą. Interesujący post może bardzo wpłynąć na udostępnienia i promocje posta.
  • Viral – marketing wirusowy szybko się rozprzestrzenia. To treści, które są na tyle interesujące, że użytkownicy udostępniają je między sobą. Jest to działanie wymagające dużej kreatywności, która przyciągnie odbiorców.
  • Marketing szeptany – buzz marketing ma w odbiorcach wzbudzać pozytywne opinie o marce lub produkcie. Dyskusje, komentarze, filmy video – to działania promocyjne, które można uskuteczniać w sposób jawny, np. przez influencera lub ambasadora marki, a także niejawny poprzez konta użytkowników (czasem fikcyjne).

>> Podstawy marketingu w mediach społecznościowych <<

Jak dobrać właściwe media społecznościowe do promocji swojej marki?

Kluczem do właściwej i skutecznej promocji w social mediach jest treść, która dostarczana jest za pośrednictwem właściwych środków przekazu.

Przede wszystkim – tak jak w każdych działaniach marketingowych – trzeba określić docelową grupę odbiorców. To wiek i płeć potencjalnych konsumentów pozwala w sposób właściwy wybrać media społecznościowe oraz dopasowane do nich treści.

Dobór grupy docelowej – przykład

Jeżeli promujesz sklep z odzieżą dla młodzieży, to Twoją grupą docelową są właśnie młodzi ludzie, dla których trzeba umiejętnie dopasować przekaz – mówić ich językiem, lubić to, co oni, komunikować się za pośrednictwem obowiązujących trendów. W działaniach promocyjnych możesz wykorzystać takie media społecznościowe jak: Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube, a także aplikację TikTok, która jest bardzo popularna wśród młodzieży.

New call-to-action
New call-to-action

Jeśli marka zajmuje się designem, aranżacją wnętrz, branżą beauty – to Twoją grupą docelową są kobiety, które szukają przede wszystkim inspiracji, poradników, wskazówek i oczywiście produktów, które spełniają ich oczekiwania. W tym przypadku najodpowiedniejszymi nośnikami treści w mediach społecznościowych jest: Facebook, Instagram, Pinterest oraz YouTube. Działania marketingowe na tych mediach powinny opierać się przede wszystkim na dostarczaniu przydatnych treści, tutoriali oraz pięknych i inspirujących zdjęć. To czynniki, które promują produkt i markę.

Poważna kancelaria adwokacka lub branża specjalistyczna nie powinna promować się np. za pośrednictwem portalu Snapchat czy Pinterest, gdyż traci wtedy na wiarygodności i rzetelności. Odpowiednią formą przekazu marketingowego dla takich usług jest Facebook, czy Linkedin.

>> Marketing rekomendacyjny – co to jest? <<

Marketing społecznościowy – podsumowanie

Promocja marki za pośrednictwem portali społecznościowych daje ogromne możliwości, dlatego wiele firm powinno zdecydować się na założenie tam konta. Marketing Social Media umożliwia poznanie konsumentów, określenie ich potrzeb, umocnienia z nimi relacji.

Wartościowe treści, branżowa wiedza, interesujące zdjęcia, dobry kontakt z klientem – to czynniki, które wpływają na wiarygodność i atrakcyjność marki, a co za tym idzie ruch na stronie oraz zwiększenie sprzedaży. Działania marketingowe w social mediach trzeba prowadzić w sposób spójny i konsekwentny, a przede wszystkim przemyślany pod względem umiejętnego doboru środka przekazu do grupy odbiorców.

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany