Ten tekst przeczytasz w 7 minut

SEO Marketing – co to jest?

seo marketing

SEO Marketing to jedna z popularniejszych aktywności reklamowych, na który decydują się firmy prowadzące strony internetowe i poszukujące możliwości pozyskania większej liczby klientów w internecie. SEO budzi zainteresowanie zarówno doświadczonych marketerów i właścicieli biznesów, którzy doskonale znają rynek marketingu online, jak i tych, którzy w tym świecie dopiero stawiają pierwsze kroki. Warto więc już na wstępie powiedzieć, że choć jest to jeden z bardziej popularnych kanałów, nie zawsze sprawdzi się u każdego, lub też jako pierwszy kanał marketingowy online. Kiedy i dla kogo będzie opłacalny SEO Marketing? Na jakie efekty można liczyć? O tym, w poniższym artykule!

  • SEO Marketing to proces, którego celem jest stały wzrost pozycji strony internetowej w wyszukiwarce.
  • To dobre rozwiązanie zarówno dla stron usługowych jak i sklepów internetowych. Strategia SEO w każdym z tych przypadków będzie się jednak różnić.
  • SEO Marketing to długofalowo najtańsza z metod pozyskiwania klientów w Internecie. 

SPRAWDŹ NASZE STUDIUM PRZYPADKU DZIAŁAŃ SEO DLA REHASPORT!

SEO Marketing – co to jest?

SEO Marketing to proces polegający na podejmowaniu zaplanowanych działań, dzięki którym dana strona internetowa będzie efektywniej znajdowana w wyszukiwarce, tj. będzie osiągała lepsze pozycje dla określonych fraz. W efekcie działań SEO, strony stają się bardziej widoczne dla robotów sieciowych (ang. web crawler’ów). 

Pojęcie SEO w języku angielskim oznacza Search Engine Optimization. Najczęściej spotykaną nazwą dla tych działań jest pozycjonowanie stron bądź optymalizacja stron.

Optymalizację SEO dzielimy na dwa podstawowe obszary

  • techniczny – możemy tutaj wymienić m.in. optymalizację kodu, szybkość działania serwisu, naprawienie błędów, itp.,
  • treściowy – w tym miejscu wyróżniamy np. rozwinięcie zawartości tekstowej, zoptymalizowanie nagłówków itp.

Pozycjonowanie stron internetowych powinno być procesem etycznym i sprawiedliwym, zarówno dla konkurencji jak i dla użytkowników stron, a co za tym idzie zgodne z wytycznymi dla webmasterów przygotowanymi przez Google. Niewłaściwe jest np. pozyskiwana sztucznych linków i automatyczne linkowanie, co nienaturalnie zawyża pozycję witryn w wyszukiwarkach. SEO powinno za to obejmować działania w obszarze link building, nakierowane na pozyskiwanie linków z innych stron internetowych. Dzięki linkom promowana strona jest częściej odwiedzana przez roboty wyszukiwarek i oceniana wyżej niż strony konkurencji.

SEO Marketing jest więc połączeniem działań optymalizacyjnych z linkowaniem stron. A oba te działania powinny być prowadzone w spójny sposób. Projektując strategię w ramach usługi SEO Marketingu zawsze warto uwzględnić korzyści i potrzeby użytkownika, cele biznesowe oraz uwzględnić działanie algorytmów i dodatkowe wytyczne. 

dla kogo projektuje się seo?

SEO Marketing – z czego się składa?

Marketing SEO zakłada kompleksowe podejście do widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. SEO i link building są częścią szerokiego spektrum działań. Poza nimi w zakres działań optymalizacyjnych wchodzi również monitorowanie i eliminowanie potencjalnych zagrożeń dla efektów pozycjonowania oraz poszukiwanie i implementacja korzystnych rozwiązań.

Ponad połowę pracy nad sukcesem większości pozycjonowanych stron pochłania analiza, przygotowanie i implementacja zmian optymalizacyjnych na stronach. Linkowanie jest uzupełnieniem przemyślanej optymalizacji. 

ile w seo jest działań on-site a ile off-site?
Przykładowy podział pracy w ramach usługi SEO w Verseo

Działania on-site – to wszystkie te działania, które prowadzimy w obrębie naszej strony internetowej, tj. optymalizacja techniczna strony, wzbogacanie treściami, linkowanie wewnętrzne.

Działania off-site to natomiast m.in linkowanie strony z zewnętrznych serwisów (zaplecza, blogi, fora internetowe, artykuły sponsorowane, przejmowanie domen).

SEO Marketing – dla kogo?

Korzyści z prowadzenia działań w ramach SEO Marketingu czerpać mogą zarówno biznesy lokalne czy regionalne, reklamujące swoje usługi poprzez stronę internetową, jak i właściciele sklepów internetowych. SEO Marketing pozwala im uzyskać przewagę nad konkurencją, pojawiając się wyżej w wynikach wyszukiwania. Co więcej, pozwala również zdobyć zaufanie klientów i wzmocnić efektywność innych działań marketingowych, jak np. kampanie Google Ads, reklamy w mediach społecznościowych czy marketing offline. W jaki sposób poszczególne typy biznesów mogą skorzystać z SEO Marketingu?

  • Firmy usługowe, prowadzące swoje biznesy lokalne. Takim firmom głównie zależy na pozycjonowaniu na frazy lokalne, by pozyskać nowych klientów ze swoich rejonów, np. wpisujących zapytania w wyszukiwarkę “fryzjer Skórzewo”, “hydraulik Swarzędz”, “krawiec Murowana Goślina”. Dla tych firm szczególnie niezwykle ważne będzie uzyskanie ruchu z wyszukiwań w rejonach prowadzenia swojej działalności.
  • Sklepy internetowe, które oczekują długofalowych efektów i chcą uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, zarówno na frazy brandowe, niebrandowe, jak i long-tail. Są to firmy, obejmujące swoim zasięgiem dużo większe tereny, często działające na cały kraj. Pozycjonowanie na frazy lokalne nie spełnia tutaj swojej funkcji. Często słowa kluczowe są tutaj bardziej precyzyjne i unikalne, a także bardziej rozbudowane.

Jak mierzyć efekty w SEO marketingu?

Efektywność działań prowadzonych w ramach SEO Marketingu jest uzależniona od otoczenia rynkowego i zmieniających się algorytmów Google. Dlatego ważne jest, by prowadzenie prac SEO było procesem długofalowym i na bieżąco monitorowanym. Na rzecz ich skuteczności pracują również czynniki stałe, niezależne od uwarunkowań rynkowych i zmian w algorytmach. 

Do czynników stałych wpływających na skuteczność SEO Marketingu należą m.in.: 

  • działania związane z zamieszczonymi treściami (teksty na www, poradniki, artykuły);
  • wdrażanie nowych stron, podstron czy produktów; 
  • przebudowa lub przenosiny strony;
  • wspierające i uzupełniające działania reklamowe. 

Opracowując strategię SEO, warto także zaplanować sposób oceny wyników prac i analizę okresowych raportów kontrolnych, na podstawie których można obiektywnie ocenić wdrażane  i nadzorowane działania. Gwarancją skuteczności prac SEO jest bowiem ciągłość procesów optymalizacyjnych i konsekwentna racjonalizacja wszelkich niezbędnych obszarów związanych z działaniem strony. 

Efektywność SEO Marketingu wyznaczać będą m.in wcześniej ustalone KPI (eng. Key Performance Indicators,czyli wskaźniki efektywności) Do najczęściej stosowanych KPI w przypadku SEO są np.:

  • Wzrost ruchu na stronie w danym okresie o założoną liczbę unikalnych użytkowników;
  • Wzrost liczby fraz brandowych w TOP100, TOP50, TOP10 i TOP3;
  • Wzrost liczby fraz nie brandowych w TOP100, TOP50, TOP10 i TOP3;
  • Docelowo, wzrost konwersji (sprzedaży konkretnych produktów, zapytań, złożonych formularzy kontaktowych, pobrań materiałów itp.) pochodzących z ruchu organicznego;

Ile trzeba czekać na efekty?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie kiedy zobaczymy pierwsze efekty działań SEO. Większość specjalistów powie, że to zależy od wielu czynników, opisywanych między innymi powyżej. Możemy jednak założyć, że dla stron lub sklepów internetowych, które nigdy wcześniej nie stosowały żadnych technik SEO i nie podejmowały się optymalizacji, już w pierwszych 6-ciu miesiącach strona powinna zanotować wzrosty. Bardzo często wystarczy wdrożyć pierwsze rekomendacje od specjalisty SEO, by zobaczyć jak pozytywnie wpłyną one chociażby na odbiór strony przez użytkowników, a co za tym idzie i robotów sieciowych. 

Rozpoczęcie współpracy w zakresie pozycjonowania wiąże się ze stosunkowo dużymi kosztami początkowymi i brakiem zwrotu z inwestycji w krótkim czasie. Jednak wraz z kolejnymi miesiącami następuje wzrost pozycji pozycjonowanych fraz, co się przekłada na zwiększenie ruchu na stronie. W efekcie liczba klientów pozyskanych dzięki pozycjonowaniu jest coraz wyższa.

W przypadku stron o ugruntowanej pozycji, która wcześniej była już pozycjonowana i optymalizowana pierwsze znaczne wzrosty możemy osiągnąć bazując na długofalowej strategii. Za przykład możemy wziąć tutaj stronę jednego z naszych klientów, u którego dzięki kompilacji działań w ramach SEO Marketingu w 3 lata zwiększyliśmy ruch na stronie o 394%. Co ważne, oceniając efektywność działań pozycjonujących powinniśmy również brać pod uwagę m.in to czy dane wzrosty są stosunkowo stałe, a przychody oraz inne KPI, które osiągamy również idą w górę. 

Jak wygląda współpraca z agencją w zakresie działań SEO Marketing?

Decydując się na powierzenie działań w ramach SEO Marketingu agencji, warto zdać sobie sprawę z konieczności wdrożenia wszystkich propozycji i zmian sygnalizowanych w trakcie pozycjonowania. Wiedza pozycjonera jest poparta bogatym doświadczeniem, a priorytetem w jego pracy jest zaproponowanie klientowi takich zmian, które przyniosą wymierne, czyli jak najlepsze rezultaty. Współpraca pomiędzy dwoma podmiotami, których wspólnym interesem jest jak najlepszy efekt optymalizacji witryny, tylko wtedy jest efektywna, gdy pozycjoner może liczyć na zaufanie klienta w obszarze działań na rzecz racjonalizowania strony.

Co jeśli proponowane zmiany nie mogą być wdrożone?

Jeśli w jakimś przypadku wprowadzenie zmian będzie utrudnione z powodu np. pojawiających się ograniczeń wynikających z niedostatecznej funkcjonalności silnika strony,  rekomendowana może być zmiana oprogramowania odpowiadającego za działanie witryny internetowej. Każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie, a większe zmiany, wymagające przygotowania strony oraz zaplanowania działań pozycjonujących i optymalizacyjnych, zawsze uzgadniane z klientem. 

W trakcie współpracy SEO cały czas prowadzone są pracuje i wdrażane zmiany na stronie, eliminowane kolejne błędy i optymalizowane mniej istotne elementy strony. Warto zaznaczyć, po raz kolejny 😊, że optymalizacja strony jest procesem ciągłym. Po wprowadzeniu zmian analizowane są działania oraz to w jaki sposób wpłynęły one na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Na podstawie wyciągniętych wniosków, realizowane są kolejne etapy optymalizacji.

co wchodzi w skład usługi seo
Co wchodzi w skład usługi SEO w Verseo? Sprawdź tutaj

Najnowsze trendy w Marketingu SEO 

Samo pozycjonowanie stron to termin znany już od wielu lat, a w działania w jego ramach zainwestowało mnóstwo firm. Nie sposób zauważyć jednak pewnych trendów, które w mniejszym lub większym stopniu wpłynęły na środowisko i praktykę specjalistów SEO. 

User Experience

W ostatnich latach coraz częściej mówimy o użytkownikach, w tym o ich doświadczeniu na stronie (UX – user experience) i o tym, jak ważną rolę sprawuje również w kwestii pozycjonowania stron i optymalizacji. Dlaczego jest to tak ważne? Dlaczego SEO Marketing musi brać UX pod uwagę? 

rola ux na stronie
rola UX na stronie

Strona internetowa stanowi obecnie potężne narzędzie reklamowe w sieci. Można się pokusić o stwierdzenie, że “jeśli Twój biznes nie posiada strony www, to nie istnieje”. Witryna stanowi wizytówkę firmy w sieci, przedstawia ofertę, portfolio oraz umożliwia bezpośredni kontakt z Twoją firmą. Projekty stron www są więc coraz bardziej zaawansowane, pozwalają na umieszczenie obrazów wysokiej jakości, szybkich metod płatności czy przedstawienia tysięcy produktów. Aby wszelkie udogodnienia rzeczywiście służyły użytkownikom i sprawiały, że dzięki nim firma będzie odnotowywała lepsze wyniki, warto, by były one dostosowane do potrzeb potencjalnych klientów. 

Również SEO Marketing musi wziąć te wytyczne pod uwagę. Dlatego wyznaczając strategię SEO dla danego biznesu, warto mieć więc na uwadze również aspekt:

  • wizualny – związany z łatwością odczytywania komunikatów przez użytkownika, prostotą nawigacji po stronie oraz jej czytelnością.
  • user-friendly – w tym, zawierający szybkość ładowania się strony oraz jej dostosowanie do różnych urządzeń (mobile, tablet, desktop), posiadać prosty proces zakupu oraz płatności.
  • biznesowy – nadrzędnym celem jest bowiem sprzedaż / pozyskanie większej liczby klientów. Strony powinny więc zawierać jasne CTA (ang. call-to-action), możliwość kontaktu, okienko czatu customer service itp.

Intencja użytkownika

Coraz większą uwagę przykłada się więc do dostosowania działań w ramach pozycjonowania stron do intencji użytkownika. Google coraz lepiej rozumie, co ma na myśli użytkownik wpisując daną frazę i jakich wyników wyszukiwania oczekuje. Jeśli jest możliwość podania mu prostego rozwiązania w TOP3 czy TOP10, to tam znajdzie się dana strona. Nie ważne jak bardzo nasycimy słowami kluczowymi nasze treści. Dla algorytmu będzie miało znaczenie to, czy są one rzeczywiście wartościowe z punktu widzenia użytkownika i czy po wejściu na naszą stronę uzyskał odpowiedź na swoje zapytanie.

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

0 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

Do Verseo dołączyła od razu po studiach z zarządzania projektami i digital marketingu - obecnie Content Marketing Manager. A więc jest jedną z tych szczęściarzy, którzy pasjonują się tym, co robią. Marketing i nowoczesne technologie to nie tylko jej praca, ale także zainteresowanie. Domi należy do tych ludzi, których wspaniale jest poznać. Oferuje bowiem bogactwo wyobraźni, mrówczą pracowitość i wiosenną otwartość. Niezwykle kompetentna jeżeli chodzi o LinkedIn, budowanie contentu i wykłady na temat zdrowego żywienia.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

dobre praktyki pisania artykułów sponsorowanych
Dobre praktyki pisania artykułów sponsorowanych
Artykuł gościnny

Z powodu pandemii wiele firm przeniosło swoje działania online, zatem konkurencja wciąż rośnie. Walka o wyższe pozycje w wyszukiwarce stała […]

case study reklamy branża meblowa
Case study – branża meblowa
Magdalena Walczak

Google Ads i pozycjonowanie stron internetowych to dwa działania promocyjne, które egzystują w pełnej harmonii – wspierając sprzedaż krótko- i […]

pozycjonowanie sklepów shoper
Pozycjonowanie sklepów Shoper
Maciej Popiołek

Shoper to jedna z popularnych platform e-commerce, w oparciu o które może funkcjonować Twój sklep internetowy. Z tego rozwiązania korzysta […]

Pozycjonowanie stron samodzielnie – na co zwracać uwagę
Artykuł gościnny

Pozycjonowanie stron samodzielnie – na co zwracać uwagę W celu zwiększenia liczby wyświetleń strony internetowej nie zawsze trzeba zatrudniać profesjonalną […]

Duplicate content, czyli jak skopiowane treści szkodzą Twojej stronie.
Maciej Popiołek

Z każdym rokiem pozycja content marketingu w Polsce stale się umacnia. Świadczy o tym ilość tworzonych treści, które codziennie publikowane […]

Pozycjonowanie stron samodzielnie – możliwe?
Joanna Michalska

Pozycjonowanie stron samodzielnie – warto? W Internecie bez większych problemów można znaleźć sporo stron internetowych, poradników, kursów, artykułów, blogów itp. […]