Spis treści
Czytasz teraz:
Czym jest LCP? Co oznacza skrót LCP?
Zamknij
W 2021 roku Google wdrożyło Core Web Vitals, czyli szereg nowych czynników rankingowych decydujących o widoczności stron internetowych w wyszukiwarce. Wśród wprowadzonych kryteriów znalazło się tytułowe LCP, czyli Largest Contentful Paint. W praktyce oznacza to czas ładowania największego elementu w zawartości witryny. Optymalizacja tej kwestii wpływa nie tylko na skuteczność pozycjonowania, ale również na doświadczenia użytkownika. Warto zatem dołożyć wszelkich starań w celu usprawnienia tego aspektu. Poznaj szczegółową charakterystykę LCP i dowiedz się jak efektywnie pracować nad tym czynnikiem.
W jakiej formie może występować LCP?
Strona internetowa składa się z wielu różnorodnych treści. Zobacz, które z nich mogą zostać potraktowane jako LCP:
- obrazy,
- filmy,
- animacje,
- bloki tekstowe,
- elementy tła.
Warto podkreślić, że pomiar skupia się na komponentach umieszczonych w pierwszym widoku strony, czyli części zauważalnej bez przewijania. Treści znajdujące się niżej nie są uwzględnione w ramach tej metryki.
Dlaczego LCP jest tak ważne?
Pozornie mogłoby się wydawać, że jest wiele czynników rankingowych mających większe znaczenie niż Largest Contentful Paint. Google podjęło jednak decyzję, że Core Web Vitals, a zatem również LCP, zacznie odgrywać fundamentalną rolę. Tym samym poziom optymalizacji tego aspektu ma niebagatelny wpływ na następujące kwestie:
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
- szybkość wczytywania strony,
- lepsze pierwsze wrażenia po rozpoczęciu sesji,
- współczynnik odrzuceń (bounce rate),
- doświadczenia użytkownika,
- większa widoczność w wynikach wyszukiwania,
- wyższy współczynnik konwersji.
Narzędzia do mierzenia LCP
Do skutecznego monitorowania i optymalizacji LCP możesz wykorzystać następujące narzędzia:
- Google PageSpeed Insights – to darmowe rozwiązanie służące do analizy wydajności stron internetowych. Zapewnia szczegółowe dane o LCP, ale też FID (First Input Delay) i CLS (Cumulative Layout Shift). Możesz liczyć też na sugestie, dzięki którym usprawnisz działanie witryny. Dużymi zaletami tego narzędzia jest prosta obsługa, łatwość dostępu i przejrzyste raporty.
- Lighthouse – to narzędzie open source wbudowane w przeglądarkę Chrome (w DevTools). Jest dostępne jako wtyczka, która analizuje różne aspekty wydajności strony. Wśród dostępnych metryk znajdziesz zarówno tytułowe LCP, jak i FID oraz CLS. Na korzyść tego rozwiązania przemawia możliwość generowania szczegółowych raportów oraz analizowania wpływu zmian na wydajność.
- Google Search Console – to narzędzie służące głównie do monitorowania wyników wyszukiwania. Dostarcza jednak też dane dotyczące wydajności, takie jak LCP. Warto sięgnąć po to rozwiązanie ze względu na intuicyjny interfejs, możliwość porównywania wyników oraz szczegółowe wskazówki sprzyjające podejmowaniu dalszych działań optymalizacyjnych
- GTmetrix – to intuicyjne narzędzie analizujące różne aspekty wydajności strony. Korzystając z tego rozwiązania, możesz liczyć na szereg praktycznych rekomendacji. Możesz sukcesywnie wdrażać sugestie, aby poprawić szybkość ładowania witryny.
Jak interpretować wyniki LCP?
Według wytycznych Google, wyniki LCP można podzielić na trzy kategorie:
- dobry: poniżej 2,5 sekundy,
- wymaga poprawy: między 2,5 a 4 sekundy,
- słaby: powyżej 4 sekund.
Powyższe progi odnoszą się do 75% spośród wszystkich odsłon strony. Przykładowo zatem strona zostanie uznana za dobrą pod względem LCP, jeżeli czas ładowania największego elementu nie przekroczy 2,5 sekundy w ramach przynajmniej 3 sesji na 4.
Najczęstsze problemy z LCP
Można wyróżnić szereg przeszkód, które zazwyczaj stoją na drodze do poprawy wyników w ramach omawianej metryki. Wyzwaniem okazują się zazwyczaj następujące kwestie:
- zbyt duże obrazy — brak odpowiedniej kompresji i optymalizacji,
- powolny serwer — nieodpowiedni hosting lub przeciążenie serwera,
- nieład w kodzie JavaScript i CSS — zbyt duża ilość skryptów ładowanych synchronicznie,
- nieoptymalna kolejność ładowania poszczególnych elementów — brak priorytetyzacji kluczowych zasobów,
- wiele zapytań http – nadmierna liczba żądań od serwera.
Jak poprawić LCP?
- Optymalizacja obrazów — kluczowe jest kompresowanie grafik bez utraty jakości. Stosuj też nowoczesne formaty takie jak WebP. Cechują się one mniejszym rozmiarem niż obrazy z rozszerzeniami.png, a nawet .jpg.
- Zastosuj lazy loading – to technika wczytywania poszczególnych elementów pozwalająca na zwiększenie wydajności strony. Wdrożenie tego rozwiązania sprawia, że zawartość jest doładowywana w miarę przewijania strony internetowej przez użytkownika. To znacznie mniej obciążające niż domyślna opcja zakładająca wczytanie wszystkich treści od razu.
- Wybór serwera – odpowiedni hosting oraz konfiguracja serwera pod względem wydajności ma ogromny wpływ na LCP. Przeprowadź zatem gruntowną selekcję rozwiązań dostępnych na rynku. Sprawdź opinie ekspertów oraz innych użytkowników. Finalnie zdecyduj się na usługę gwarantującą najwyższe standardy wydajności.
- Priorytetyzacja wczytywania zasobów — należy zidentyfikować i priorytetowo załadować elementy niezbędne do wyświetlenia głównej treści strony. Taki rezultat uzyskasz poprzez dodanie atrybutu preload do kluczowych zasobów. Mniej istotna zawartość może zostać doładowana w drugiej kolejności.
- Uproszczenie zasobów CSS i JavaScript — usunięcie nieużywanego kodu oraz kompresja plików przyczynią się do usprawnienia działania witryny. Warto również rozważyć łączenie plików CSS i JS w jeden zoptymalizowany pakiet.
- Wskazanie krytycznego CSS – wyodrębnienie elementów niezbędnych do wyświetlania pierwszego ekranu.
- Wykorzystanie CDN – sieć dostarczania treści (Content Delivery Network) umożliwia szybsze ładowanie zasobów poprzez ich dystrybucję na serwerach znajdujących się bliżej użytkownika.
- Optymalizacja czcionek – nietypowe i różnorodne style mogą okazać się istotnym obciążeniem, zwłaszcza gdy są pobierane z zewnętrznych platform takich jak Google Fonts. Należy zatem uprościć strukturę, aby uniknąć niedogodności w tej materii. Używaj jak najmniejszej liczby wariantów czcionek. Dzięki temu ograniczysz ilość danych, które muszą zostać załadowane. Postaraj się też umieścić zasoby na własnym serwerze, zamiast pobierać je z zewnętrznych źródeł. Wówczas cały proces wczytywania powinien przebiegać zdecydowanie szybciej.
- Utrzymanie responsywności – uwzględnij wszystkie wersje strony w działaniach służących poprawie LCP. Zadbaj o nienaganną wydajność zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach.
Podsumowanie
Pozornie Largest Contentful Paint może jawić się jako skomplikowana kwestia. Okazuje się jednak, że wiele działań w ramach usprawnienia tego aspektu można zrealizować stosunkowo szybko. Oprócz doraźnych działań warto też zaplanować regularne prace służące optymalizacji LCP. Każde udoskonalenie wprowadzone w tym zakresie zwiększa Twoją szansę na utrzymanie się w czołówce wyników wyszukiwania oraz utrzymanie zainteresowania użytkowników. W rezultacie możesz liczyć na uzyskanie większej liczby konwersji w postaci zakupów, rejestracji bądź jeszcze innej formie, na której Ci zależy.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.