Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Reklama displayowa

reklama displayowa

Różnorodność formatów reklamowych oferowanych przez Google Ads jest imponująca. Każdy realizuje nieco inne cele, dlatego to ich umiejętne łączenie często składa się na sukces działań marketingowych. Dzięki temu możemy trafiać do użytkowników na różnych etapach ścieżki zakupowej i stopniowo budować ich zaufanie, a w następnej kolejności – przywiązanie do marki. Na pierwszym etapie tego procesu ogromnym wsparciem marketera jest reklama displayowa nastawiona na zwiększanie świadomości marki. Czym charakteryzują się reklamy display i jak wykorzystać je do promocji firmy?

Reklama displayowa – co to?

Reklamami displayowymi nazywamy treści promocyjne, które mają postać graficzną i pojawiają się nie w samej wyszukiwarce, ale już na konkretnych stronach internetowych. Każdy użytkownik internetu styka się z nimi niemal non stop, za każdym razem, gdy odwiedza sieć. Gdzie są one widoczne? Praktycznie wszędzie. Do reklam displayowych należą banery, które pojawiają się obok tekstu głównego na stronie lub na górze witryny czy pomiędzy akapitami czytanych artykułów. Reklama displayowa to również pop-upy, czyli wyskakujące okienka, reklamy pełnoekranowe i reklamy wyświetlające się w tle, za faktyczną treścią witryny. 

Najczęściej używamy określenia reklama displayowa w przypadku googlowskich kampanii, czyli tych, które wyświetlane są w Google Display Network (Sieci Reklamowej Google). Ta rozbudowana struktura liczy około 2 miliony witryn, a swoim zasięgiem obejmuje lwią część wszystkich aktywnych internautów na całym świecie. W GDN znajdują się portale informacyjne (np. Onet czy Wirtualna Polska), blogi tematyczne, platformy wideo czy strony lifestylowe. Dzięki temu format display sprawdza się w przypadku niemal każdej branży, niezależnie od preferowanej grupy odbiorców. 

W skrócie: co to jest reklama display? To reklama graficzna na danej stronie internetowej, najczęściej publikowana w ramach sieci Google Display Network.

Z czego składają się reklamy displayowe?

Najczęściej tego typu komunikaty sprzedażowe zawierają obraz i niewielką ilość tekstu, choć bywają reklamy displayowe, które opierają się wyłącznie na słowie – są to wtedy niewielkie, białe kwadraty z hasłem i buttonem zawierającym CTA. Z reguły jednak reklamodawcy starają się w pełni wykorzystać potencjał formatu display i tworzą komunikaty oparte na obrazie, które dużo skuteczniej zwracają uwagę odbiorców. 

Aby stworzyć taką kampanię, nie trzeba koniecznie mieć profesjonalnych grafik wykonanych przez specjalistę. W systemie Google Ads dostępna jest biblioteka darmowych zdjęć, które reklamodawcy mogą wykorzystać przy budowaniu swoich przekazów. Jeśli jednak mamy taką możliwość, warto skorzystać z unikalnego projektu – wtedy na banerze możemy umieścić na przykład produkty z naszego sklepu internetowego, zdjęcia pracujących w firmie specjalistów, fotki z prowadzonego lokalu itp. Takie materiały wzbudzają dużo większe zaufanie odbiorców i budują silniejszą relację z marką.

Przykłady reklam display:

reklama displayowa przykład
reklama display przykład
baner reklama displayowa przykład
reklama display google
reklama displayowa google przykład

Reklama displayowa – na jakich stronach jest widoczna?

Jak już wspominaliśmy, reklamy displayowe wyświetlają się w witrynach należących do liczącej blisko 2 miliony stron sieci partnerów Google. Nie oznacza to jednak, że nasza reklama będzie się wyświetlać w przypadkowych zakamarkach internetu – prawidłowe użycie GDN pozwala uniknąć przepalania budżetu i zadbać o to, by reklama display trafiła dokładnie tam, gdzie powinna. To jej ogromna przewaga nad wieloma innymi formatami reklamowymi. 

Reklamodawca ma wpływ na miejsca publikacji banerów poprzez wybór typów kierowania. Możemy przykładowo skierować reklamy wyłącznie na serwisy o konkretnym zagadnieniu, wybranym z szerokiej listy tematycznej. Znajdziemy na niej takie kategorie jak dom i ogród, gry, podróże, sport, samochody i pojazdy oraz wiele, wiele innych. Wybierając ten typ kierowania, mamy pewność, że reklama nie wyświetli się w powiązaniu z zupełnie przypadkowymi zagadnieniami. 

Możemy jednak także położyć nacisk na odbiorców i ustawić kampanię tak, by wyświetlała się użytkownikom, którzy mają odpowiadające naszym potrzebom zainteresowania czy w ostatnim czasie szukali produktów z konkretnej kategorii. Wtedy reklamy display będą mogły się wyświetlać na niepowiązanych z nimi tematycznie portalach, ale tylko takim odbiorcom, którzy mogą być zainteresowani tym, co przedstawiają. 

Reklamy displayowe świetnie nadają się również do remarketingu. Za ich pomocą możemy “ścigać” odbiorców, którzy już weszli w interakcję z naszą stroną, i wyświetlić im różne typy reklam, w tym dynamiczne, ukazujące te produkty, które wcześniej oglądali na stronie. 

Typy reklam displayowych

Pośród reklam typu display znajduje się kilka formatów, skupiających się na realizowaniu różnych celów marketingowych. Znajdziemy wśród nich takie rodzaje reklamy jak:

  • tradycyjne reklamy displayowe

W tym przypadku przesyłamy do systemu Google Ads gotowy produkt w postaci bannera opracowanego w taki sposób, by zawsze wyświetlał się dokładnie tak samo. Najczęściej jest on złożony z tła lub zdjęcia, hasła reklamowego i logo firmy. Mogą być na nim podane dodatkowe informacje, na przykład o promocji, rabacie czy innej specjalnej ofercie. Takie reklamy przesyłamy do systemu w formacie .jpg, .png albo .gif. Alternatywę dla nich stanowią banery tworzone w HTML5, które są ruchome i interaktywne, dlatego wyjątkowo interesujące dla odbiorców. 

Przesłane pliki muszą być wymiarami dopasowane do wymogów Google Ads – system dopuszcza banery w wielu rozmiarach, więc nie jest to żadnym ograniczeniem dla reklamodawców. 

  • elastyczne reklamy displayowe

Zasada działania reklam elastycznych jest nieco inna. W tym typie przekazu wgrywamy do systemu Google Ads tylko poszczególne elementy banerków: osobno logo, co najmniej jeden obraz i kilka wersji tekstu. Następnie system analizuje przesłane materiały i łączy je ze sobą na różne sposoby, testując poszczególne wersje przekazu. O tym, jaką formę reklamy zobaczy dany odbiorca, decyduje sztuczna inteligencja, kierując się prawdopodobnymi preferencjami tego użytkownika (na podstawie jego dotychczasowego zachowania w internecie). Dzięki temu formatowi nie musimy korzystać z gotowych rozwiązań graficznych, a dodatkowo mamy przekaz maksymalnie dopasowany do potrzeb grupy docelowej. Przykład reklamy elastycznej:

elastyczna reklama displayowa
  • standardowe reklamy remarketingowe

Takie banery tworzone są pod użytkowników, którzy już odwiedzili stronę, być może nawet wykonali jakieś działanie – na przykład wrzucili produkt do koszyka – ale nie dokonali konwersji. W tym przypadku również przesyłamy do systemu gotowy materiał, ale z nieco innym komunikatem – tutaj nie chodzi już o zapoznanie odbiorcy z marką i jej ofertą, ale o zachęcenie go do powrotu na stronę i sfinalizowania transakcji.

  • dynamiczne reklamy remarketingowe

Tutaj, podobnie jak w przypadku reklam elastycznych, użytkownikom wyświetlane są komunikaty sprzedażowe, których komponenty dobierane są przez algorytmy samouczące się. Różnica polega jednak na tym, że w tym wypadku odbiorca dostaje reklamę ukazującą dokładnie te produkty/usługi, które wcześniej przeglądał na stronie. 

  • reklamy lightbox

Ten typ reklamy ma postać baneru, który po najechaniu myszką (lub dotknięciu palcem w przypadku urządzeń mobilnych) rozwija się i prezentuje użytkownikowi materiał wideo albo zestaw obrazów. Może on powiększać się na całą szerokość ekranu albo jedynie do nieco większego okna. Ten format ma na celu maksymalne zaangażowanie odbiorców.

Zalety reklamy displayowej w Google Ads

Reklama displayowa jest przydatnym narzędziem każdego marketera, który inwestuje w kampanie Google Ads. Do jej największych zalet należą:

Ogromny zasięg

Z uwagi na to, że sieć googlowska obejmuje tak szeroką gamę portali z różnych branż, trudno o lepszy sposób na reklamowanie swojej oferty niż skorzystanie z możliwości, jakie daje reklama displayowa. Łączny zasięg witryn, które do niej należą, obejmuje ponad 90% wszystkich użytkowników globalnej sieci, więc możemy być pewni, że znajdzie się wśród jej odbiorców idealna grupa docelowa dla naszego produktu. 

Zwiększenie świadomości marki   

Reklamy tekstowe kierowane na konkretne słowa kluczowe świetnie sprawdzają się w przypadku osób, które już szukają konkretnego produktu, ale nie wpływają znacząco na rozpoznawalność marki. Reklamy displayowe z kolei pozwalają użytkownikowi zapamiętać nazwę firmy i jej logo, budują pierwsze skojarzenia związane z marką i kształtują jej wizerunek w oczach szerokiego grona odbiorców. 

Wiele możliwości targetowania

W reklamach displayowych bardzo precyzyjnie można dobierać grupę docelową. W opcjach kierowania możemy ustalić odpowiadające nam dane demograficzne, zainteresowania odbiorców czy sposób ich zachowania w internecie. Dostępne jest również targetowanie kontekstowe, czyli umieszczanie reklam display wyłącznie w sąsiedztwie treści odpowiadających im tematycznie, co zwiększa szansę na to, że kampanie odniosą skutek. 

Atrakcyjność wizualna

Obraz przyciąga wzrok skuteczniej sam tekst i daje dużo większe możliwości oddziaływania na odbiorcę. Z tego powodu interesująca grafika w połączeniu z odpowiednio dobranym CTA (call to action) dają ogromną szansę na zdobycie uwagi odbiorcy, który w konsekwencji może zostać klientem reklamowanej marki.

Łatwe do zmierzenia efekty

Na bieżąco możemy śledzić, jaki skutek przynosi reklama, którą stworzyliśmy. Statystyki z Google Analytics pozwalają zobaczyć stosunek liczby wyświetleń do konwersji, co daje nam obraz tego, w jakim stopniu reklama jest atrakcyjna dla naszej grupy docelowej. W ten sposób dużo łatwiej jest śledzić wyniki, niż gdy decydujemy się na przykład na tradycyjne banery na ulicach miasta – mierzalność wyników to ogromna zaleta reklamy display i jej przewaga nad bardziej tradycyjnymi formami przyciągania uwagi.

Audyt Google Ads

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Jak sprawdzić dane Google AdWords w Google Analytics?
Patrycja Krawczyk

Dane Google AdWords w Google Analytics – sprawdź teraz! Decydując się się na korzystanie z Google AdWords zazwyczaj chcemy wiedzieć […]

Zrozumieć marketing online. Słownik terminów – część 2
Redakcja

Terminologia marketingu online nie jest łatwa w sytuacji, gdy dopiero rozpoczyna się swoją przygodę z reklamą w Sieci. Nazewnictwo związane […]

Digital Marketing – co to jest
Maciej Popiołek

Marketing tradycyjny i cyfrowy przeplatają się dziś ze sobą – niczym dwie strony medalu. Ale w ostatnich latach rola tego […]

Trendy Google Ads 2019
Maksymilian Melion

Trendy Google Ads – wyjęliśmy szklaną kulę! 2018 był rokiem obfitym w zmiany w systemie reklamowym Google’a. Po pierwsze, zmianie […]

Błędy w reklamach Google Ads
Martyna Mikołajczak

Jednym z najważniejszych elementów skutecznej promocji online są reklamy, które pojawiają się przed oczami internautów w sieci wyszukiwania Google. Reklamy […]

Case study: kampania Google AdWords promująca usługi
Redakcja

Reklamy AdWords – idealne narzędzie do promowania usług! Niezbędnym elementem optymalizacji kampanii AdWords jest analiza słów kluczowych wybranych do kampanii, […]