Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Jeden komentarz

Pliki cookies – zmiany. Jak zjeść ciastko i mieć ciastko?

Polityka plików cookies - zmiany

Google wprowadza zmiany w polityce plików cookies, co kładzie się cieniem na ciasteczkach. Jaki ma to realny wpływ na funkcjonowanie użytkownika i jakie obowiązki nakłada na właściciela stron internetowych? Co grozi za niedostosowanie się do nowych zasad polityki prywatności? O tym i paru innych ciekawych aspektach wprowadzanych zmian rozmawiałam z Klaudią Zielke, Head of Web Analytics w Verseo. Przeczytajcie!

Banery z plikami cookie stały się nieodzownym elementem stron internetowych, które działają zgodnie z przepisami dotyczącymi polityki prywatności. Jaką powinny mieć formę? Banery wyłącznie informacyjne, czyli niedające użytkownikowi możliwości zarządzania „ciasteczkami”, są niezgodne z RODO. Co zrobić, by po wprowadzeniu zmian gromadzone dane witryny nie ograniczały się do „okruszków”, a wyświetlanie reklam i działania na rzecz personalizacji komunikatów nie straciły na swojej efektywności? 

Nim przejdziemy do tych „mięsistych” informacji odnośnie ciasteczek, najpierw trochę podstaw.

Co to są pliki cookies?

„Ciasteczka”, czyli niewielkie pliki cookies to dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniach końcowych użytkowników.

Pliki cookies przeznaczone są do zbierania danych o użytkownikach korzystających ze stron internetowych. Pliki cookies (czyli dane przeglądania) wykorzystywane są do różnych celów, w tym między innymi do zapamiętywania danych logowania do serwisu, elementów w koszyku zakupów online, czy do dostosowywania reklamy do zainteresowań, uwzględniając prywatne preferencje użytkownika.

Należy pamiętać…

Używanie plików cookie jest ograniczone. Wymaga poinformowania i zgody użytkownika niezależnie od tego czy gromadzisz dane osobowe, czy nie.

Poprawnie zaimplementowany cookie baner  nie ma wpływu na działania SEO. Wprowadzając go, nie musisz obawiać się spadków pozycji w wynikach wyszukiwarki.

Jak wyczyścić historię przeglądania i pliki cookies w przeglądarce?

Z wykorzystaniem  “ciasteczek” określane są preferencje dotyczące interesujących treści lub wyświetlanych reklam pod konkretnego użytkownika. 

Przykład

W tym tygodniu szukałeś nowej lodówki. Przeglądałeś kilka stron internetowych, ale ostatecznie postanowiłeś poczekać na akcję promocyjną. Następnego dnia widzisz reklamy lodówek w wielu odwiedzanych witrynach. Dlaczego tak się stało? Ponieważ zapisane w przeglądarce ciasteczka, zarówno strony, którą odwiedzałeś jak i stron trzecich wykorzystują te informacje do wyświetlania bardziej dopasowanych reklam. Co więcej, jeśli Twoje okno przeglądarki usłane jest wieloma otwartymi kartami, musisz wiedzieć, że lawirując między nimi, przekazujesz informacje o swojej historii odwiedzin innymi witrynom i stronom. Czyli nieświadomie kroczysz po tak zwanej ścieżce okruchów!

Usuwanie plików cookie nie odbywa się automatycznie po tym, jak zamknie się okno przeglądarki (Opera lub Chrome – nie ma to znaczenia, zasada działania jest taka sama). Chyba że w prawym górnym rogu użytkownik wybierze tryb „incognito”. Wówczas żadna z historii przeglądania, plików cookie, danych witryn ani informacji wprowadzanych w formularzach nie zostanie zapisywana na Twoim urządzeniu. Oznacza to, że aktywność nie będzie widoczna w historii przeglądarki, a witryny internetowe zarejestrują Cię jako nowego użytkownika – nie będą wiedzieć, kim jesteś, dopóki się nie zalogujesz.

Jeśli nie korzystasz z trybu „incognito”, dane zbierane przez pliki cookies (w Google Chrome i innych przeglądarkach), będą wymagały ręcznego czyszczenia. 

New call-to-action
New call-to-action

Jak wyczyścić pliki cookies po każdej sesji?

Jeśli chcesz, aby “ciasteczka” zniknęły po zamknięciu przeglądarki, wybierz poniższą opcję, która może się różnić w zależności od przeglądarki, z której korzystasz:

  • Chrome: Zachowaj dane lokalne tylko do zamknięcia przeglądarki.
  • Firefox: Wyczyść historię po zamknięciu Firefoxa.
  • Internet Explorer: Usuń historię przeglądania przy wyjściu.

Jeśli nie określisz tych preferencji, przeglądarka będzie zachowywać dane plików cookies po każdej sesji.

Ogólne czyszczenie plików cookies

Pliki cookie możesz również usunąć zbiorczo w przeglądarce Google Chrome szybko i w prosty sposób. Jak? Krótka instrukcja KROK PO KROKU poniżej.

Jak wyczyścić historię w przeglądarce Chrome – instrukcja

  1. Kliknij ikonę Chrome.
  2. Otwórz Chrome na komputerze.
  3. W prawym górnym rogu kliknij „Więcej” na komputerze.
  4. Kliknij „Więcej narzędzi”. Wyczyść dane przeglądania.
  5. U góry wybierz zakres czasowy. Wybierz opcję „Od początku”, jeśli chcesz usunąć wszystko.
  6. Zaznacz pola „Pliki cookies i inne dane witryn” oraz kliknij „Obrazy i pliki zapisane w pamięci podręcznej”.
  7. Kliknij „Wyczyść dane”.

I gotowe! Nie ma starych ciasteczek, nie musisz zaprzątać sobie głowy danymi podręcznymi pobieranymi z innych witryn.

  • Musi jasno informować o wszystkich używanych kategoriach plików cookie.
  • Precyzyjnie określać cel gromadzonych plików cookie, wykorzystując przy tym prosty, zrozumiały język.
  • Mieć domyślnie odznaczone pola lub checkboxy przekazujące zgodę (pomijając te absolutnie konieczne).
  • Łączyć pliki cookies i politykę prywatności. 
  • Dawać użytkownikowi możliwość wyrażenia zgody na określone kategorie plików cookies. 
  • Dawać użytkownikowi możliwość zmiany zgody.
  • Systematycznie rejestrować zmianę zgody użytkowników przydzieloną witrynom.
  • Automatycznie blokować skrypty innych firm, dopóki użytkownicy nie wyrażą zgody.
  • Pojawiać się najlepiej na górze, w prawym górnym rogu lub w stopce strony.
  • Wyświetlać informacje  w języku witryny lub języku przeglądarki użytkownika (w przypadku witryn wielojęzycznych). 
  • Zapewniać przyjazny dla użytkownika układ zoptymalizowany dla różnych urządzeń (mobile czy desktop).
  • Polityka plików cookie powinna mieć datę ostatniej aktualizacji.

Pliki cookies – co się zmienia w 2022?

Zmiany polityki plików cookies są wprowadzane z uwagi na zapisy RODO oraz dyrektywy o prywatności i łączności elektronicznej (ePR). Użytkownik ma otrzymywać informacje, jakie dane gromadzi i udostępnia strona internetowa osobom trzecim. Do tej pory właściciele stron internetowych i e-sklepów mieli obowiązek informować użytkownika o wykorzystywaniu plików cookies, które zbierała dana witryna. Zmiany mają zapewnić użytkownikowi prawo wyboru. Od teraz będzie on mógł świadomie podjąć decyzję co do zapisywanych przez stronę plików cookie. Czy chce wyrazić zgodę na pliki – czyli śledzenie i zbieranie informacji na potrzeby tej konkretnej strony www oraz często stron trzecich, czy wybrać opcję „blokuj pliki cookie” i zgodzić się jedynie na niezbędne “ciasteczka”, które pozwalają stronie działać poprawnie. 

Jak wyjaśnia Klaudia Zielke, Head of Web Analytics w Verseo:

Wprowadzane zmiany sprawiają, że użytkownicy dokonują wyboru – godzą się na zbieranie danych, lub nie. Ich decyzja nie ma wpływu na możliwość dalszego przeglądania strony, co jest największą zmianą z perspektywy użytkowników. Mogą oni nie zgodzić się na śledzenie, a jedynie przystać na wykorzystanie funkcyjnych plików cookie, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania strony – na przykład zapamiętanie produktu, który został dodany do koszyka.

Moja rozmówczyni zwraca uwagę, że do tej pory często zdarzało się (i – o zgrozo! – nadal zdarza), że użytkownik klika button „Odrzuć”, nie godzi się na zbieranie danych, a i tak strona internetowa gromadzi je ”z automatu”. Wpływ na to ma najczęściej błędne wdrożenie techniczne tej funkcjonalności w obrębie domeny.

Dobrze wiedzieć…

W momencie, gdy użytkownik wybierze opcję “Dostosuj pliki cookie”, przypisane do odpowiedniej grupy ciasteczka (np. lokalizacyjne, reklamowe czy analityczne) powinny być domyślnie odznaczone, pozostawiając w pełni dowolną możliwość ich włączenia. Często spotykane działanie odwrotne, polegające na odznaczaniu domyślnie ustawionych zgód, jest niezgodne z obowiązującymi zapisami. TSUE (Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej) jasno wskazuje, iż zgoda na zapisywanie plików cookies musi zostać złożona w sposób dobrowolny. Jest ona uznana za nieważną, jeśli została uzyskana poprzez domyślnie zaznaczone pole, które użytkownik musi odznaczyć. Uwaga: nie dotyczy do plików cookie niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania strony, które zawsze będą włączone, bez możliwości zmiany zgody.

Pliki cookies – błędna implementacja i jej skutki

Jak dobrze włączyć pliki cookies? Okazuje się, że z pozoru proste zadanie, może być trudne do wcielenia w życie. A efekty ewentualnej pomyłki zaowocują mocno odczuwalnymi konsekwencjami!

Wprowadzenie zmian musi być w 100% kompletne i dobrze zrobione. Tu nie ma miejsca na pomyłki. Jeśli implementacja nie będzie przemyślana i sprawdzona w środowisku testowym, możemy stracić więcej niż 50% danych. Z kolei błędne przepięcie na “Akceptację  plików cookies” poskutkuje zawyżeniem danych nawet o 300%. I w jednym i w drugim przypadku, będzie to mieć negatywne konsekwencje dla prowadzonych kampanii, niezgodne z rzeczywistością piki lub wyrwy w gromadzonych danych webowych. Powoduje to, że zaczynamy działać na oślep, a algorytmy wspomagające prowadzone przez nas działania reklamowe uczą się na nowo, bazując na błędnych wynikach – tłumacz Klaudia Zielke.

To jednak nie wszystkie konsekwencje niewłaściwego dostosowania baneru cookie do nowej polityki prywatności.

New call-to-action
New call-to-action

Zmiany polityki plików cookies (ciasteczek) a kary Google

Jeśli Twoje reklamy są dostępne w sieci, ale prześpisz zmiany w polityce prywatności i nie dostosujesz ich do nowych wymogów, Google zapuka do wirtualnych drzwi Twojego biznesu.

Otrzymasz upomnienie. To informacja, że Twoja polityka plików cookies wymaga dostosowania do obecnych standardów. Na wdrożenie nowych funkcji masz określony czas – 7 dni. Co ważne, czas jest liczony od momentu przesłania upomnienia i nie ma możliwości jego wydłużenia. W momencie wprowadzenia zmian dotyczących cookie baneru procedura wymaga każdorazowej weryfikacji przez Google. Jeżeli Twoja „pierwsza poprawka” okazuje się niewystarczająca, proces należy powtórzyć, a czas biegnie nieubłaganie – podkreśla Zielke.

Co w przypadku, gdy przekroczysz okres wymaganych 7 dni dla wprowadzenia zmian z zakresu polityki prywatności na stronie?

Wtedy dojdzie do zablokowania konta i wstrzymania kampanii. To rodzi spore koszty czasowe i finansowe. Jeśli kampania zostaje wstrzymana, nie generuje przychodów ze sprzedaży reklamowanych produktów i nie odsyła na promowaną stronę internetową – tłumaczy Klaudia Zielke.

W skrócie – to się bardzo nie opłaca!

Jak dobrze zaimplementować tryb uzyskiwania zgody?

Klaudia Zielke mówi wprost, że ścieżka jest dość prosta. Właściciel strony internetowej lub e-sklepu musi skonsultować treść polityki plików cookies ze swoją obsługą prawną. Po wspólnym ustaleniu jej brzmienia, prawnicy doprecyzują, po co dane witryn są zbierane, jak będą wykorzystywane i kto będzie ich właścicielem. 

Następnie właściciel domeny powinien zakupić specjalne narzędzie (jak choćby to polecane przez support Google – między innymi Cookiebot, Consentmanager, czy Cookie Information A/S), które pozwoli dostosować działanie obecnych na stronie tagów zgodnie z przekazaną przez użytkownika zgodą. Dodatkowo pozwoli na szybkie dopasowanie wyglądu cookie baneru i miejsca jego rozmieszczenia na stronie. Jak podaje Cookieyes, najpopularniejszą praktyką jest umieszczenie baneru cookie w stopce.

Dobrze wiedzieć…

Zasady odnośnie wyglądu cookie banera ustalane są dla poszczególnych regionów. Polska podlega pod wytyczne Google ustanowione dla całej Unii Europejskiej.

Wdrożeniem technicznym cookie baneru może zająć się obsługująca go agencja. W Verseo służymy wsparciem także w tym zakresie. Nasza rada? Nie rekomendujemy wdrażania tagów bezpośrednio w kodzie strony. Metodę tę cechuje wysoki wskaźnik potencjalnej pomyłki. Znacznie bezpieczniej skorzystać z dostępnych na rynku platform do zarządzania zgodą użytkowników. Dzięki temu możemy integrować się z trybem i ustawieniami uzyskiwania zgody w Menedżerze tagów Google (GTM). 

Nie jest stała. Wysokość stawki często uzależniona jest od wielkości serwisu internetowego lub ilości użytkowników sprowadzanych na stronę www.   

Nasza rada…

Dobrze wdrożony baner cookie powinien wymagać interakcji – to gwarantuje możliwość zbierania danych od samego początku kontaktu użytkownika ze stroną.

Interesujesz się plikami cookies i zmianami wprowadzanymi przez Google w obrębie Twojej przeglądarki? Świetnie! W takim razie sprawdź powiązane artykuły dostępne na naszym blogu!

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Możesz zerknąć między innymi na Google Analytics 4: Jak stworzyć usługę GA4? Instrukcja. W drugim oknie przeglądarki możesz odpalić Poradnik RODO dla e-commerce. Na stronie poświęconej temu materiałowi szczegółowy opis. Gwarantujemy, że informacje, które tam znajdziesz, będziesz mógł bez problemu wdrożyć na strony swojego serwisu.

Komentarze (1)

Zaloguj się, lub wypełnij poniższe pola, aby dodać komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • robertM

    26 cze 2022, 08:08

    Kiedyś nie było tych idiotyzmów i żyło się lepiej niż dziś, a teraz przed otwarciem każdej strony człowiek musi się coraz więcej gimnastykować