Spis treści
Czytasz teraz:
Marketing automation: Jakie działania automatyzować?
Zamknij
W dobie internetu i budowania szerokich zasięgów dla kampanii promocyjnych trudno sobie wyobrazić, że wysyłanie maili reklamowych czy budowanie bazy klientów odbywa się manualnie. W wielu sytuacjach byłoby to zupełnie bezcelowe. Wyobraź sobie np. marketingowca, który ręcznie wysyła tysiące maili – w jednym po drugim zmieniając imię adresata. Zupełnie bez sensu, prawda? Zwłaszcza że obecnie wiele działań można sobie uprościć. Wystarczy sięgnąć po narzędzia z obszaru marketing automation. Kiedy to się opłaca? Sprawdź.
Czym jest automatyzacja marketingu?
Marketing automation, a więc automatyzacja marketingu nie jest już niczym nowym. Pierwsze próby automatyzacji komunikacji z potencjalnymi klientami podjęto już na początku lat 90-tych. Ale to dopiero w XXI wieku, gdy technologia – zwłaszcza ta związana z analityką ruchu internetowego oraz SaaS – osiągnęła właściwy poziom zaawansowania. Wraz z pojawieniem się serwisów takich ja HubSpot, wszystko stało się o wiele prostsze.
>> Jak sprzedawać więcej dzięki Amazon i Google? PORADNIK <<
Automatyzacja marketingu w praktyce
Dziś marketing automation pozwala na przykład:
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
- Efektywnie monitorować i analizować działania internautów – w odniesieniu do pożądanych wskaźników.
- Inteligentnie dzielić użytkowników z uwagi na cechy demograficzne, a co za tym idzie – precyzyjnie selekcjonować docelową grupę odbiorców.
- Personalizować oferty – dopasowując je do zainteresowań oraz działań podejmowanych przez klienta (np. użytkownik aplikacji bankowej, który przeglądał oferty kredytowe swojego banku, może się spodziewać w niedługim czasie telefonu od sprzedawcy, który przygotuje dla niego konkretną ofertę).
- Zautomatyzować e-mail marketing, a więc wysyłkę newsletterów oraz wiadomości sprzedażowych,„bezobsługowo” pozyskiwać leady i budować bazy danych.
- Powiązać ze sobą komunikaty sprzedażowe w wielu źródłach (chodzi również o remarketing, a więc pojawianie się reklam kontekstowych powiązanych ze stronami internetowymi odwiedzanymi przez klienta).
Jak więc widać, potencjał, jaki drzemie w marketing automation jest ogromny, a jego niewykorzystanie byłoby wielkim niedopatrzeniem ze strony nowoczesnego marketingowca.
Pojawia się jednak pytanie, kiedy automatyzacja marketingu naprawdę się opłaca.
Marketing automation a opłacalność
Na pytanie o opłacalność poszczególnych działań automatyzacyjnych trudno jest odpowiedzieć zupełnie jednoznacznie. Wszystko zależy od wielu czynników – począwszy od specyfiki prowadzonej kampanii marketingowej, przez ustalone cele, aż po efektywność zastosowanych narzędzi. Dlatego „pakiet” rozwiązań z zakresu marketing automation warto skonfigurować, konsultując się ze specjalistami, po przeanalizowaniu własnych potrzeb, działań konkurencji i możliwości rynkowych. Pewne jest jedno: zmierzamy w stronę coraz intensywniejszej automatyzacji. Nie da się więc jej uniknąć. Trzeba ją jednak wprowadzać z głową. Zawsze możesz przetestować, jak sprawdzają się poszczególne rozwiązania w dłuższej perspektywie i stworzyć idealny zestaw dla siebie.
>> Zwiększenie współczynnika konwersji e-commerce <<
Co warto zautomatyzować?
Aby wskazać najbardziej opłacalne obszary do zautomatyzowania, warto przyjrzeć się temu, jakie zadania są najchętniej realizowane przy pomocy marketing automation. Oto te kluczowe.
- Newsletter
Wysyłanie newslettera to najprostsza forma, w jakiej możesz prowadzić e-mail marketing. Regularnie wysyłając swoim klientom link do ciekawych i istotnych (to BARDZO ważne!) dla nich artykułów czy ofert, przypominasz o swoim istnieniu i zwiększasz szanse na konwersję. Musisz mieć jednak świadomość, że średnio 3 na 4 maile marketingowe… nie zostaną przeczytane. A skoro tak, tym bardziej nie ma sensu męczyć się z przygotowaniem każdej indywidualnie. Oprogramowanie marketing automation pozwoli:
- automatycznie dodać do bazy każdego nowego zarejestrowanego użytkownika (który np. utworzy profil na Twoim portalu albo prześle adres mailowy poprzez formularz na landing page),
- zaklasyfikować użytkownika do konkretnej grupy docelowej, bazując na jego zachowaniu i profilu demograficznym,
- spersonalizować wiadomości wysyłane do niego,
- zadbać o odpowiednią częstotliwość wysyłania mailingu (tak, aby docierał regularnie, ale nie w irytującej ilości).
Pamiętaj również, że maile reklamowe będą monitorowane po wysyłce. Otrzymasz więc informację zwrotną o tym:
- ile maili zostało otwartych, a ile skasowanych,
- jak wielu czytelników zareagowało na umieszczone w nim CTA, a więc np. kliknęło w link do artykułu czy ofertę promocyjną,
- ile kliknięć przełożyło się nas konwersję i, docelowo, sprzedaż.
Dzięki temu zyskasz mierzalne dane, które pozwolą Ci usprawnić i udoskonalić komunikację mailową.
2. Pozyskiwanie leadów
Pozyskiwanie leadów to jeden z filarów nowoczesnego marketingu. Tak budujesz bazę klientów i potencjalnych klientów, których możesz potem poprowadzić przez cały marketingowy lejek. Ten proces również warto zautomatyzować – pozwoli Ci na to np. stworzenie landing page. Odpowiednio zoptymalizowany serwis tego typu to kluczowy element inbound marketingu, który sprawi, że baza leadów „stworzy się” (prawie) sama.
To jednak nie koniec. Pamiętaj, że narzędzia z obszaru marketing automation pozwolą również monitorować zachowania konsumenckie Twoich leadów. To zaś pomoże automatycznie dobierać wysyłane do nich komunikaty, adekwatnie do tego, na jakim etapie drogi ku zakupowi się znajdują.
>> Sales Automation i HubSpot – duet idealny <<
3. Promocja w social mediach
Pełna automatyzacja social mediów? Absolutnie nie. Niemniej jednak, narzędzia marketing automation mogą wspomóc komunikację przy pomocy tego kanału. Przykład? System otrzymuje informację o tym, że użytkownik odwiedził stronę danego sklepu internetowego i przeglądał takie, a nie inne produkty. Te dane mogą wywołać wyświetlenie się odpowiednich postów sponsorowanych na Facebooku – odnoszących dokładnie do tych towarów albo tematów z nimi powiązanych.
To oczywiście tylko kilka przykładów działań, które opłaca się zautomatyzować. Możesz zrobić oczywiście więcej. Sprawdź zatem, jakie możliwości daje Ci oprogramowanie marketing automation i wykorzystaj je zgodnie ze swoimi potrzebami.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.