Spis treści
Czytasz teraz:
Pillar Page – strategia organizacji treści na stronie www
Zamknij
Czym jest pillar page i jakie ma znaczenie z perspektywy SEO?
Jak działają algorytmy Google i podobnych wyszukiwarek? Odpowiedź na to pytanie nieustannie się zmienia. Dlaczego? Ponieważ twórcy wyszukiwarek chcą zapewniać użytkownikom coraz to precyzyjniejsze odpowiedzi na zadawane przez nich pytania. Zmienia się też jednak sposób zadawania tych pytań. Co więc zrobić, żeby osiągnąć wysoki page rank? Dziś już nawet standardowe pozycjonowanie na długi ogon nie wystarczy. Aby skutecznie dotrzeć ze swoimi treściami do odbiorcy docelowego, przyjrzyj się bliżej temu, czym jest pillar page. Niniejszy artykuł powstał dzięki współpracy z platformą Hubspot, największej platformy marketing automation, której jesteśmy partnerem na polskim rynku.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Zasady SEO zmieniają się dynamicznie. Z roku na rok pojawiają się nowe wymagania, a wyszukiwarki promują i ucinają różne aktywności. Przykładowo, jeszcze jakiś czas temu najlepszym sposobem na wysoką pozycję na liście wyników było pozycjonowanie „long-tail”, a więc z użyciem „długiego ogona” słów kluczowych, a także dodawanie (jakiegokolwiek) linkowania wewnętrznego. Dziś niepowiązane tematycznie linki raczej szkodzą niż pomagają, a bogactwo słów kluczowych – choć wspiera działania SEO – może nie wystarczyć.
Skąd zmiany w wymogach SEO?
Aby zrozumieć, jaki jest powód zmiany zasad pozycjonowania, wystarczy przyjrzeć się temu, w jaki sposób obecnie wyszukuje się informacji w sieci. Wyobraź sobie, że jesteś na wakacjach i szukasz ciekawego miejsca na kolację. Znaleźć pomoże Ci je oczywiście Google. Ale jak o nie zapytasz? Jeszcze kilka lat temu byłoby to zapewne zapytanie w stylu: „restauracja Kraków”. Dziś jednak najprawdopodobniej ułożysz pytanie w języku zbliżonym do naturalnego, a więc np. „gdzie dobrze zjeść w Krakowie” – szczególnie, jeżeli powoli przyzwyczajasz się do wyszukiwań głosowych.
Jeśli tak właśnie byś zrobił, jesteś w większości. Jak pokazują badania, obecnie ponad 60% zapytań ma cztery lub więcej słów. To dlatego zasadne jest pozycjonowanie „long-tail”. Duża ilość wariacji słów kluczowych, fraz pokrewnych czy synonimów zwiększa Twoje szanse na to, że trafisz w sposób, w jaki potencjalny klient zada pytanie wyszukiwarce.
Nie bez znaczenia dla zmiany sposobu zadawania pytań wyszukiwarkom jest upowszechnienie się wyszukiwania głosowego. Od jakiegoś czasu można korzystać z głosowej wersji Asystenta Google także po polsku. Można więc się spodziewać, że trend bardziej naturalnych, formułowanych jako zdania wyszukiwań utrzyma się, a nawet nasili.
Warto też zauważyć, że w konsekwencji zmiany zadawania pytań, również i same wyszukiwarki zmieniają sposób wyświetlania wyników. Już kilka lat temu pojawiły się np. featured snippet, a więc wyniki z uznanej za najbardziej powiązaną z zapytaniem strony, które są bezpośrednią odpowiedzią na zadane pytanie. Wszystko po to, aby użytkownik szybko otrzymał informacje, jakich wymagał – dokładnie te, których potrzebuje, a nie zbiór ogólnych wiadomości. Dlatego Google staje się coraz bardziej precyzyjne, a ogólnie powiązane z zapytaniem wyniki „spycha” na dalsze pozycje.
To wszystko sprawia, że po raz kolejny trzeba zmienić strategię pozycjonowania – dostosowując się do nowych oczekiwań, wymogów oraz mechanizmów rządzących algorytmami.
Pillar page – nowy sposób organizacji treści
Już co najmniej od kilku lat wiadomo, że w świecie SEO „content is the king”. Treści, które publikujesz na swojej stronie i w serwisach z nią powiązanych, to kluczowy element strategii związanej z pozycjonowaniem w Internecie. Te, które nie niosą za sobą wartości merytorycznej, w ogóle się nie liczą. Google promuje teksty, które są napisane dla użytkownika i dostarczają mu niezbędnych informacji. Tak jest też dzisiaj. To, co jednak powinieneś zmienić, aby zyskać lepsze wyniki, to struktura organizacyjna treści.
Prowadzisz bloga firmowego? Znajduje się na nim dziesiątki artykułów? Spójrz, w jaki sposób są one zorganizowane. Obecnie w większości serwisów każdy wpis blogowy stanowi niejako osobną jednostkę. Zazwyczaj jest powiązany z konkretną frazą kluczową i odpowiada na jakieś pytanie użytkowników. Problem w tym, że brak dobrej struktury organizacyjnej treści w ramach serwisu obniża wartość wpisów w oczach wyszukiwarki.
Właśnie dlatego nowym trendem są tzw. klastry tematyczne (topic clusters), które pozwalają stworzyć bardziej rozbudowaną, a zarazem uporządkowaną sieć powiązań między poszczególnymi treściami.
Klastry tematyczne, czyli co?
Mówiąc najprościej, klaster tematyczny jest zbiorem treści opublikowanych na różnych podstronach Twojego serwisu, które koncentrują się wokół określonego zagadnienia tematycznego. Czym to się różni od poprzedniego systemu organizacji? Tym, że takich klastrów jest co najmniej kilka, a w obrębie każdego z nich poruszane są inne tematy. Co za tym idzie – w każdym z nich pojawiają się odmienne kluczowe słowa oraz frazy.
Dlaczego to działa? Ponieważ uporządkowana tematycznie struktura serwisu:
- pozwala wyszukiwarkom lepiej „zrozumieć” zakres zagadnień, które są z nią powiązane,
- wzmacnia wiarygodność serwisu dla Google,
- pozwala treściom skupionym wokół jednego tematu wzajemnie wzmacniać swoją pozycję.
Z czego składa się klaster tematyczny?
Klaster tematyczny składa się z trzech podstawowych elementów:
- pillar page – strony, która jest „sercem” klastra i jest wypełniona treścią poświęconą jego kluczowemu zagadnieniu,
- cluster content – to treści (głównie blogowe) powiązane tematycznie z głównym zagadnieniem klastra i rozszerzające je,
- hiperłącza – wewnętrzne linkowanie pomiędzy poszczególnymi podstronami, zorganizowane w taki sposób, aby linki były wartościowe.
Czym jest pillar page?
Skoncentrujmy się na pillar page, bo to ta strona jest kluczowa dla całego klastra tematycznego. Czym jest? To rozbudowana strona, która zawiera swoisty komplet informacji na temat szerokiego zagadnienia powiązanego ze specyfiką działalności firmy. Znajdziesz na niej zazwyczaj kilka tysięcy słów – treści podzielone na sekcje poświęcone różnym aspektom kluczowego zagadnienia. Może przybrać formę treści wyjaśniających kluczowe pojęcia, praktycznego poradnika itp.
Przykładowo, pillar page dla sali weselnej może być poświęcony szeroko pojętej organizacji wesela. Strona będzie zawierała informacje o tym, kiedy i jak rozpocząć organizację wesela, o jakie elementy trzeba zadbać, jak wybrać salę, catering itp. Natomiast cluster content, a więc treści blogowe, które będą wokół niej zorientowane, skoncentrują się np. na weselnym menu, atrakcjach na sali weselnej, kosztach wynajmu i podobnych zagadnieniach. Wpisy blogowe będą przedstawiały odpowiedzi na konkretne pytania oraz problemy powiązane z tematem głównym.
Jak stworzyć pillar page?
Aby stworzyć pillar page, zmień sposób myślenia. Pamiętaj, że użytkownicy wyszukują informacji inaczej niż jakiś czas temu. Nie możesz więc określać jej problematyki tylko na podstawie słów kluczowych, na które chciałbyś się pozycjonować. Najważniejsze jest precyzyjne określenie TEMATU.
Jak wybrać temat? Nie może być on ani zbyt szeroki, ani też zbyt wąski. Przykładowo, dla firmy zajmującej się marketingiem internetowym temat „marketing internetowy” byłby zbyt szeroki. Ale już utworzenie pillar page skoncentrowanego na content marketingu ma większy sens.
Pamiętaj, że tematy pillar pages powinny:
- odpowiadać specyfice Twojej działalności biznesowej i jej przedmiotowi,
- być adekwatne do zainteresowań i potrzeb Twoich grup docelowych (im precyzyjniej je określisz, tym łatwiej Ci będzie się z nimi komunikować),
- odpowiadać kluczowym (a najlepiej wszystkim) zapytaniom dotyczącym kluczowego zagadnienia – wszystkie te treści powinny się znaleźć na jednej stronie, która stanie się swoistym kompendium,
- linkować do podstron powiązanych z nią – tak, aby użytkownik (a przy tym wyszukiwarki) z łatwością znalazły powiązane strony, zawierające dodatkowe informacje i szersze spectrum słów kluczowych.
Jeśli nadal masz wątpliwości, jak tworzyć pillar pages, aby zwiększyć swój potencjał SEO, skontaktuj się z nami! Wspólnie wypracujemy właściwą strukturę – taką, która przyniesie Ci mierzalne, długofalowe efekty.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.