Spis treści
Czytasz teraz:
Jaki sklep internetowy wybrać – popularne platformy
Zamknij
Branża e-commerce stale się rozwija, a jednocześnie dzięki postępowi technologicznemu daje coraz szersze możliwości. Chcesz założyć swój własny sklep? Jedną z najważniejszych decyzji do podjęcia jeszcze przed rozpoczęciem działalności jest ta dotycząca wyboru oprogramowania, które pozwoli ci prowadzić sprzedaż. Jaki sklep internetowy wybrać? Na co zwracać uwagę? Podpowiadamy i porównujemy kilka popularnych rozwiązań.
Czym jest platforma e-commerce?
Jeśli prowadzisz tradycyjny sklep, na pewno zgodzisz się, że zarządzanie procesem zakupowym, produktami, cenami i stanami magazynowymi jest dość skomplikowane. W przypadku handlu wirtualnego potrzebne jest oprogramowanie, które obsłuży te wszystkie operacje. Jego zadaniem jest również zapewnienie bezpieczeństwa danych, które jest niezwykle istotne. System powinien również wspierać działania marketingowe i SEO – dzięki temu zdobycie klientów będzie łatwiejsze. To swoisty kręgosłup, który zdecydowanie upraszcza wiele kwestii związanych z prowadzeniem e-sklepu i w wielu przypadkach sprawia, że nie jest do tego potrzebna zaawansowana wiedza techniczna.
Platform e-commerce jest mnóstwo. Każda z nich ma inne zalety, oferuje odmienny zestaw funkcji i sposób obsługi. Dostępne są systemy dedykowane zarówno drobnym przedsiębiorcom, jak i największym sklepom internetowym. Ta różnorodność sprawia, że każdy może wybrać narzędzie dopasowane do swoich potrzeb. Jednocześnie jednak może utrudniać podjęcie tej decyzji.
Platforma Open Source czy SaaS?
Platformy dla sklepów internetowych można podzielić na dwa podstawowe typy: Open Source i SaaS (Software as a Service – oprogramowanie jako usługa). Nic Ci to nie mówi? Nie szkodzi. Przedstawimy pokrótce wady i zalety obu rodzajów systemów, dzięki czemu łatwiej podejmiesz decyzję.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
- Platformy Open Source
Platformy Open Source są przeznaczone do instalacji na własnym serwerze. Zapewnia to znacznie większą swobodę i niezależność. Założenie oparte na otwartym kodzie oznacza, że mogą być rozwijane przez wielu programistów i oferują rozmaite wtyczki czy też dodatki pozwalające na rozszerzenie ich funkcjonalności. Ich inne zalety to:
- dopasowanie do potrzeb zarówno małych, jak i dużych sklepów (skalowalność),
- możliwość sprzedawania dowolnego asortymentu,
- możliwość zmiany wyglądu sklepu,
- możliwość edycji kodu źródłowego,
- dostęp do narzędzi marketingowych,
- szerokie możliwości prowadzenia działań SEO,
- dostęp do pomocy technicznej.
Należy jednak pamiętać, że systemy typu Open Source wymagają samodzielnej instalacji i wdrożenia, co wymaga przynajmniej podstawowej wiedzy technicznej lub pomocy profesjonalisty. Większa swoboda to również więcej odpowiedzialności – m.in. za stworzenie regulaminu czy polityki prywatności, a także bezpieczeństwo danych. Ponadto korzystając z takiej platformy, trzeba liczyć się również z kosztami utrzymania własnej domeny i hostingu.
- Platformy SaaS
Platformy SaaS zwane są też abonamentowymi. Umożliwiają one stworzenie sklepu bez konieczności inwestowania we własny hosting, przeprowadzania instalacji czy tworzenia kopii bezpieczeństwa. Zwykle oferują kompletny zestaw narzędzi niezbędnych do sprzedawania w sieci. Można z nich korzystać na zasadzie opłacanego co miesiąc abonamentu. Do zalet takiego rozwiązania należą na pewno:
- łatwość założenia sklepu i jego obsługi,
- szybka konfiguracja,
- brak konieczności wykupienia hostingu – mniejsza inwestycja na początek,
- dostęp do wszystkich potrzebnych funkcji bez konieczności instalowania wtyczek,
- dostęp do wsparcia technicznego,
- brak konieczności dostosowywania sklepu do norm prawnych – dba o to dostawca usługi.
Specyfika platform SaaS sprawia jednak, że korzystając z nich, jesteś jedynie najemca wirtualnej przestrzeni, w której prowadzisz swój sklep, a nie jej właścicielem. Warunkiem jego działania jest opłacanie abonamentu. Ponadto należy pamiętać, że tego typu systemy mogą tworzyć wiele ograniczeń, dlatego zwykle nie nadają się dla wymagających.
>> Poradnik Google Ads dla e-commerce <<
Platformy Open Source – popularne rozwiązania
Przypomnijmy – platformy Open Source to zdecydowanie mniej ograniczeń, ale również większe wyzwania. Tego rodzaju silniki są polecane przede wszystkim przynajmniej średnio zaawansowanym użytkownikom, którzy znają podstawy działalności w e-commerce, mają wiedzę technologiczną lub chcą i mogą skorzystać z zewnętrznej pomocy w tym zakresie. To również rozwiązanie dla tych, którzy chcą swobodnie rozwijać swoją działalność. Co warto wybrać w takiej sytuacji? Omawiamy kilka popularnych platform.
- PrestaShop
PrestaShop to obecnie jedna z popularniejszych platform e-commerce działająca na całym świecie. Zdobywa uznanie przede wszystkim dzięki brakowi opłat. Ta całkowicie darmowa platforma jest jednak również ceniona za połączenie prostoty z wysoką funkcjonalnością. Instalacja silnika na serwerze jest bardzo prosta, podobnie jak konfiguracja sklepu. Dzięki czemu jest to dobre rozwiązanie nawet dla początkujących z podstawową wiedzą techniczną.
PrestaShop udostępnia rozmaite szablony pozwalające na zmianę wyglądu sklepu, a także wiele wtyczek pozwalających na zwiększenie jego funkcjonalności. Niestety są one w znacznej mierze płatne. Platforma stwarza jednak bardzo duże możliwości, również w zakresie indywidualnego dostosowania sklepu. Deweloperzy często tworzą na bazie silnika rozwiązania odpowiadające na potrzeby konkretnych użytkowników.
Najważniejsze cechy PrestaShop:
- darmowa platforma typu Open Source,
- dostęp do wielu wtyczek (głównie płatnych) pozwalających na rozbudowę funkcji sklepu,
- możliwość dostosowania wyglądu sklepu za pomocą szablonów,
- prosta obsługa z poziomu panelu administracyjnego,
- wydajność,
- uniwersalność,
- częsta aktualizacje pozwalające zadbać o bezpieczeństwo, które jednak trzeba samodzielnie instalować.
Sklep na PrestaShop może być odpowiedni zarówno dla początkujących (platforma jest darmowa, co pozwala ograniczać początkowe koszt), jak i dla większych sklepów.
- Magento
Magento to bardzo uniwersalny system dedykowany przede wszystkim większym sklepom. Ułatwia zarządzanie dużymi ilościami produktów i może być rozbudowywany o rozmaite dodatkowe funkcje. Dostępny jest w dwóch wersjach: darmowej (Community Edition) i płatnej (Enterprise Edition), która daje więcej możliwości działania.
Najważniejsze cechy Magento to:
- dostępność darmowego skryptu (Community Edition) o dość rozbudowanych funkcjach,
- wiele możliwości rozbudowy i rozszerzenia funkcji sklepu za pomocą wtyczek (darmowych),
- możliwość prowadzenia kilku sklepów z jednego miejsca,
- możliwość obsługi sklepu mobilnego,
- skomplikowana instalacja i modyfikacja,
- dość skomplikowana obsługa poprzez panel administracyjny,
- dość duże wymagania co do możliwości serwera – zazwyczaj wymaga stosowania serwera dedykowanego.
Sklep utworzony z użyciem Magento jest bardzo funkcjonalny, choć wdrożenie i obsługa systemu są dość skomplikowane. To rozwiązanie przede wszystkim dla tych, którzy zarządzają kilkoma platformami e-commerce i wieloma różnymi produktami, a jednocześnie dysponują wydajnym hostingiem i generalnie większym budżetem operacyjnym.
- WooCommerce + WordPress
WordPress to darmowy CMS, który pozwala na tworzenie wielu różnych stron internetowych. Korzystają z niego zarówno małe, prywatne strony, jak i duże witryny znanych firm. Dzięki dodatkowi WooCommerce pozwala on również na tworzenie sklepów. To dobre rozwiązanie dla tych, którzy korzystają już z WordPressa. Platforma jest jednak bardzo intuicyjna, dlatego nada się również dla początkujących. Jej dużym atutem jest to, że jest bezpłatna.
Najważniejsze cechy rozwiązań opartych o WooCommerce i WordPress:
- darmowa platforma typu Open Source,
- odpowiednia dla początkujących i zaawansowanych,
- łatwość obsługi,
- możliwość rozbudowy o niezbędne funkcje,
- wysoki poziom bezpieczeństwa i częste aktualizacje,
- szerokie możliwości personalizacji wyglądu sklepu dzięki szablonom,
- bardzo dobra integracja z SEO,
- możliwość integracji z różnymi formami wysyłki i płatności,
- łatwość integracji sklepu z firmowym blogiem.
Integracja WooCommerce z WordPressem pozwala na stworzenie profesjonalnie wyglądającego, funkcjonalnego i prawdziwie darmowego sklepu (wyłączając oczywiście koszt własnej domeny i hostingu). To bardzo wszechstronne rozwiązanie, polecane jednak w szczególności dla małych i średnich platform handlowych.
>> Zwiększenie współczynnika konwersji e-commerce <<
Platformy SaaS – popularne rozwiązania
Platformy SaaS (abonamentowe) są świetne na początek. Wystarczy niewielka inwestycja i dosłownie parę minut na konfigurację, by sklep zaczął działać. Ich wadą może być brak niezależności i pewne ograniczenia np. związane z pozycjonowaniem sklepu internetowego czy customizowaniem, jednak nie zmienia to faktu, że wiele osób bardzo chwali sobie tego typu rozwiązania. Co masz do wyboru?
- Shoper
Shoper to polska platforma wybierana m.in. ze względu na integrację z wieloma często wykorzystywanymi usługami – np. serwisami aukcyjnymi, firmami kurierskimi czy programami do księgowości. Sklep na platformie można utworzyć dosłownie w kilka minut, korzystając z jednego z kilku darmowych szablonów. Udostępnia ona hosting, do którego można podpiąć własną domenę.
Najważniejsze cechy platformy Shoper to:
- system abonamentowy – różne progi abonamentu już od kilkudziesięciu złotych miesięcznie,
- pomoc techniczna dostępna w języku polskim,
- możliwość integracji z Allegro, Ceneo, firmami kurierskimi, programami do księgowości,
- darmowa aplikacja mobilna do zarządzania sklepem,
- możliwość skorzystania z indywidualnie przygotowanego projektu graficznego (za opłatą – kilka tys. zł),
- promocyjne ceny pakietów na pierwszy rok działalności.
Abonamenty Shopera spełniają oczekiwania zarówno początkujących, jak i bardzo wymagających przedstawicieli świata e-commerce. Dlatego jest to tak popularna platforma!
- Shoplo
Shoplo to usługa międzynarodowa oferująca liczne funkcje, w tym sprzedaż w wielu kanałach (Shoplo Multichannel). Oferuje różne abonamenty skierowane przede wszystkim do małych i średnich sklepów. Zapewnia wiele przydatnych funkcji dostępnych jednak przede wszystkim w droższych pakietach.
Najważniejsze cechy Shoplo to:
- system abonamentowy – różne progi abonamentu już od kilkudziesięciu złotych miesięcznie,
- ograniczone funkcje i ilość produktów w podstawowych pakietach,
- 15-dniowy darmowy okres próbny,
- możliwość dostosowania wyglądu sklepów z użyciem szablonów lub konfiguratora,
- możliwość sprzedaży subskrypcyjnej i produktów wirtualnych,
- funkcja odzyskiwania porzuconych koszyków,
- możliwość integracji z firmami kurierskimi, systemami do księgowości i zarządzania magazynem,
- możliwość utworzenia zintegrowanego sklepu na Facebooku,
- panel do komunikacji z klientami – wiadomości z różnych platform w jednym miejscu,
- dostęp do narzędzi marketingowych.
Shoplo zapewnia stosunkowo prostą konfigurację i obsługę oraz wiele ciekawych funkcji. Sprawdza się przy małych oraz średnich sklepach, również tych sprzedających produkty wirtualne czy subskrypcje!
- Shopify
Shopify to międzynarodowa platforma dla e-commerce, która cieszy się ogromną popularnością na całym świecie. W Polsce jest jednak rzadko stosowana i nie prowadzi odrębnej witryny w naszym języku. Sklepy stworzone na bazie Shopify odznaczają się dostosowaniem do wymogów UX, jednak szablony pozwalające na zmianę wyglądu są płatne. To system uniwersalny, który pozwala na sprzedawanie różnych rodzajów produktów za pośrednictwem sklepu, który można uruchomić w kilka chwil.
Najważniejsze cechy Shopify to:
- system abonamentowy – różne progi abonamentu, od 29 USD miesięcznie,
- prowizja od sprzedaży,
- platforma międzynarodowa, polecana do sprzedaży za granicą,
- brak możliwości integracji z usługami charakterystycznymi dla polskiego rynku,
- brak witryny i pomocy technicznej w języku polskim,
- kompatybilność z serwisami społecznościowymi – możliwość sprzedaży przez Facebooka,
- ograniczone możliwości personalizacji,
- responsywne motywy,
- brak możliwości zaawansowanego zarządzania produktami.
Shopify raczej nie sprawdzi się na polskim rynku, ale może być idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą sprzedawać za granicą. Obsługa serwisu jest prosta, a różne abonamenty ułatwiają skalowanie działalności.
To platforma działająca w modelu SaaS przeznaczona do prowadzenia sprzedaży w modelu B2C oraz B2B. Jej wyróżnikiem jest bezpośrednia integracja z systemami klasy Comarch ERP m.in. w zakresie gospodarki towarowej, magazynowej oraz cenowej. Klienci Comarch e-Sklep mogą skorzystać z wielu dostępnych integracji rozwijających sklep internetowy, a także testować rozwiązanie przez 30 dni za darmo. Z platformy korzystają zarówno małe firmy jak i duże przedsiębiorstwa. Zaletą e-Sklepu jest m.in. dwukierunkowa integracja z Allegro rozszerzona o narzędzia automatyzacji oraz kreator wyglądu pozwalający użytkownikom na stworzenie niepowtarzalnego profilu własnego e-Sklepu.
Jaki sklep internetowy wybrać?
Jak więc wybrać platformę do prowadzenia sklepu?
- Zacznij od dokładnego określenia i spisania swoich oczekiwań. Porównaj je z możliwościami (np. finansowymi czy też technicznymi), a zapewne bez trudu zadecydujesz, czy w Twoim przypadku lepiej sprawdzi się platforma typu Open Source, czy też SaaS.
- Następnie możesz samodzielnie przeanalizować oferty dostępnych systemów pod kątem niezbędnych funkcji i cech. Jeszcze łatwiejszym rozwiązaniem jest jednak wysłanie zapytania do konkretnych platform z prośbą o dobranie pakietu do określonych wymogów.
- Na tej podstawie zapewne wytypujesz maksymalnie 2 lub 3 interesujące serwisy.
- Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, skorzystaj z okresów próbnych wszędzie tam, gdzie to możliwe.
- Jeśli nadal się wahasz, porównaj nie tylko ceny, ale również inne korzyści, jakie oferują platformy – często są to rozmaite zniżki, które mogą się okazać przydatne przy prowadzeniu sklepu.
Pamiętaj, że przy wyborze platformy najważniejsze są Twoje potrzeby i odczucia! Dlatego nie zawsze warto kierować się recenzjami i opiniami, które zwykle są stronnicze.
Damian Hliwa
25 cze 2021, 11:01
„darmowość” Prestashop jest jednocześnie wadą i zaletą, bowiem wsparcie społeczności jest bardzo mizerne, sporo funkcjonalności wymaga płatnych wtyczek lub napisanie dedykowanego rozwiązania. Dlatego też, choć zaletą jest to, iż jest to darmowa platforma, ostateczny koszt funkcjonalnego i ładnego sklepu niekiedy może przerosnąć koszty działania SaaS opartego o Idosell, Sote, Shoplo czy Shopera. Wszystko dlatego, że jeśli nie zapłacimy za wtyczki – będziemy musieli zapłacić komuś, za napisanie za nas kodu (zakładając, że sami nie jesteśmy w tym na tyle biegli). Ostatecznie WordPress+Woocommerce dla nowych biznesów wydaje się najlepszym, darmowym rozwiązaniem – w mojej opinii.
haiku\
25 cze 2021, 16:01
Myślę, że na samym początku na pewno warto jest postawić na gotowe rozwiązania SaaS lecz z czasem może to się okazać dla nas zbyt mało. Przede wszystkim chodzi o samą opcję rozbudowy i wdrożenia przydatnych modułów, które mogą być niestandardowe. Jednak osoba niedoświadczona w e-commerce także może sobie nie poradzić z postawieniem własnego sklepu oraz jego późniejszą konfiguracją.