Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Powiadomienia PUSH alternatywą dla newsletterów?

powiadomienia push

Komunikaty marketingowe mają jeden podstawowy cel: zwrócić uwagę odbiorcy i zachęcić do podjęcia określonych działań. Mogą przybierać wiele form. Pytanie jednak, która z nich jest najlepsza? Dziś pod lupę bierzemy dwa typy wiadomości: powiadomienia PUSH oraz newslettery. Czym się różnią? Które rozwiązanie jest bardziej opłacalne? Które wybrać? Dowiedz się więcej.

Marketing za przyzwoleniem – co to jest?

Zarówno newslettery, jak i powiadomienia PUSH to formy tzw. marketingu za przyzwoleniem. Co to jest? Kojarzysz prośby o pozwolenie na wysyłanie powiadomień, które wyświetlają Ci się na rozmaitych stronach internetowych? Dopóki nie potwierdzisz, że chcesz otrzymać informacje… serwis nie może Ci ich wysyłać. Podobnie jest z newsletterem – aby go otrzymać, musisz podać swój adres e-mail i potwierdzić, że jesteś zainteresowany odbieraniem wiadomości od danej marki.

Ten czynnik „zgody” sprawia, że nadawca ma pewność, że dociera do wstępnie zainteresowanych odbiorców. Mogą oni być na różnych etapach lejka marketingowego, jednak kontakt do każdego z nich jest wartościowy i może prędzej czy później zaowocować.

Jest jeszcze jedna ważna zaleta, psychologiczna. Skoro odbiorca sam zgodził się na otrzymywanie wiadomości – wykonał jakąś akcję. W związku z tym jest w pewnym stopniu zaangażowany w proces komunikacji. Taka swoista „stopa w drzwiach” również zwiększa prawdopodobieństwo, że nawiązana relacja zaowocuje zakupem.

Trzeba jednak pamiętać, że marketing za przyzwoleniem niesie za sobą również wyzwania: przede wszystkim wymaga zbudowania bazy osób, które same z siebie zdecydowały się na subskrypcję wiadomości. Mimo to, efekty są warte zaangażowania, a umiejętnie zaplanowane i stargetowane kampanie przynoszą dobre efekty. Dlatego z całą pewnością warto iść w tym kierunku.

Newsletter i powiadomienia PUSH: jak działają?

Zanim odpowiemy sobie na pytanie o zalety poszczególnych narzędzi marketingu za przyzwoleniem, warto przyjrzeć się bliżej, jak dokładnie wygląda każda z form komunikacji.

Powiadomienia PUSH

Powiadomienia PUSH to krótkie informacje, które pojawiają się na ekranie urządzenia użytkownika za udzieloną przez niego uprzednio zgodą. Mogą być generowane m.in. przez aplikacje zainstalowane na telefonie, jednak najistotniejszą rolę pełnią wiadomości sms oraz web-PUSH, a zatem te wyświetlane przez przeglądarki internetowe.

Te powiadomienia:

  • mają niewielkie rozmiary – zawierają dosłownie 1-2 zdania tekstu i niewielką grafikę,
  • wyświetlają się samoistnie w momencie wybranym przez reklamodawcę, 
  • są wzbogacone o element CTA, który odsyła najczęściej do strony internetowej z większą ilością informacji.

Newsletter

Newsletter to forma komunikacji za pośrednictwem e-maila. Chodzi o regularne przesyłanie do zainteresowanej grupy nowych wiadomości – czy to z informacjami o nowościach i aktualnych promocjach w sklepie, czy też z ciekawymi wpisami na blogu firmowym.

Newsletter:

  • może przybrać różne formy graficzne i tekstowe – może być bardzo prosty i minimalistyczny, a może zawierać długą wiadomość,
  • również najczęściej zawiera CTA kierujące na stronę internetową.

Jakie są podobieństwa między tymi narzędziami?

Poza omówionym wcześniej podobieństwem, polegającym na tym, że w obu przypadkach komunikaty są wysyłane po otrzymaniu zgody od odbiorcy, można wskazać także inne zbieżności.

Obie formy komunikacji:

  • mogą zostać zastosowane na każdym etapie lejka marketingowego – mieć na celu zarówno budowanie widoczności marki, jak i wzbudzanie zainteresowanie produktami czy chęć natychmiastowego zakupu,
  • muszą być atrakcyjne dla odbiorcy, aby zechciał podjąć interakcję,
  • mogą zostać wykorzystane w połączeniu z narzędziami marketing automation, co w efekcie usprawnia cały proces komunikacji i obniża koszty obsługi w tym zakresie.

Podobnie może się też kształtować koszt wysłania obu typu wiadomości, zwłaszcza gdy wyliczyć koszt kliknięcia.

Newsletter vs powiadomienia PUSH: najważniejsze różnice

Mimo znaczących zbieżności między omawianymi formami komunikacji, istnieje także wiele różnic. Oto te najważniejsze.

  1. Czas potrzebny na zaplanowanie kampanii

Powiadomienia PUSH działają trochę jak reklamy Google – zawierają mało treści o bardzo dużym nasyceniu CTA. Jako że są wyświetlane przez przeglądarkę, nie ma potrzeby projektowania ich layoutu graficznego czy dokonywania innych, żmudnych przygotowań. Jedyne, co niezbędne, aby zacząć, to chwytliwy, krótki tekst, który zachęci do działania oraz niewielka grafika. 

W przypadku newslettera może być potrzebna znacznie szersza strategia – należy zastanowić się nad layoutem, treścią, schematem komunikacji i wieloma innymi rzeczami. Przygotowanie kampanii mailowej może więc być bardziej czasochłonne.

  1. Czas wysyłki

Nawet zautomatyzowane przesyłanie maili do dużej bazy subskrybentów może zająć długi czas, w porywach do kilku godzin. Takie opóźnienia mogą spowodować, że mail trafi do skrzynki z opóźnieniem i… zostanie zignorowany. Powiadomienia PUSH są wyświetlane w czasie rzeczywistym.

  1. Łatwość dostarczenia do adresata

Wiadomości PUSH w przeglądarce nie są blokowane ani przez oprogramowanie typu AdBlock, ani przez inne systemy. Jedynym ograniczeniem jest to, czy dany użytkownik ma włączoną przeglądarkę, kiedy wysyłany jest komunikat.

W przypadku newslettera nie zawsze jest tak różowo – zbyt czułe filtry spamu mogą przechwycić takiego maila. Może on też utknąć w mniej odwiedzanej zakładce „oferty” lub pozostać niewidzialny między dziesiątkami innych maili.

  1. Szybkość rozrostu bazy odbiorców

W przypadku powiadomień PUSH wystarczą właściwie 2 kliknięcia, żeby uruchomić otrzymywanie wiadomości. Co więcej, odbiorca nie musi podawać żadnych swoich danych osobowych ani nigdzie się rejestrować. Zapisanie się na newsletter wymaga zaś podania co najmniej adresu e-mail i potwierdzenia chęci otrzymywania wiadomości przez kliknięcie w otrzymany link aktywacyjny. 

Te cechy przekładają się na efektywność pozyskiwania nowych odbiorców. Jak można się domyślić, subskrybentów powiadomień PUSH przybywa znacznie szybciej niż zapisanych na newsletter.

  1. Prawdopodobieństwo odczytania / konwersji

Wiadomości PUSH zakładają zazwyczaj natychmiastową reakcję i wymagają szybkiego działania. To może być miecz obosieczny. Z jednej strony użytkownik, jeśli zostanie np. zarzucony zbyt dużą ilością takich komunikat, może je odrzucić bez patrzenia. Z drugiej – może instynktownie kliknąć, np. jeśli dowie się, że za 30 minut kończy się szybka wyprzedaż w sklepie.

Maile najczęściej przegląda się co najwyżej kilka razy w ciągu dnia, jednak jeśli odbiorca zdecyduje się już na zajrzenie do wiadomości z newslettera, zazwyczaj przygląda jej się dokładniej niż szybkiemu powiadomieniu. Coś za coś.

Czy to oznacza, że należy zamienić newsletter na wiadomości PUSH? Niekoniecznie. Newsletter jest elementem każdej dobrej strategii inbound marketingu, a efekty jego prowadzenia mogą przynieść długofalowe skutki. Web-PUSH działa bardziej krótkofalowo. Te narzędzia nie wykluczają się więc wzajemnie. Wręcz przeciwnie – mogą się uzupełniać.

Udostępnij:

0 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

Do Verseo dołączyła od razu po studiach z zarządzania projektami i digital marketingu - obecnie Content Marketing Manager. A więc jest jedną z tych szczęściarzy, którzy pasjonują się tym, co robią. Marketing i nowoczesne technologie to nie tylko jej praca, ale także zainteresowanie. Domi należy do tych ludzi, których wspaniale jest poznać. Oferuje bowiem bogactwo wyobraźni, mrówczą pracowitość i wiosenną otwartość. Niezwykle kompetentna jeżeli chodzi o LinkedIn, budowanie contentu i wykłady na temat zdrowego żywienia.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

reklama sklepu sportowego
Reklama sklepu sportowego
Daria Nawrocka

W ostatnich latach zdecydowanie da się zauważyć rosnące zainteresowanie Polaków zdrowym stylem życia oraz sportem (i to nie tym oglądanym […]

Raport Interaktywnie.com: Marketing w wyszukiwarkach 2017
Redakcja

Marketing w wyszukiwarkach internetowych – raport! Chcesz wiedzieć więcej na temat szeroko pojmowanego marketingu w wyszukiwarkach? Zapraszamy do lektury raportu […]

Ścieżka zakupowa klienta – czyli flywheel vs sales funnel
Krzysztof Masłowski

Ścieżka zakupowa klienta – i jej transformacja Metoda lejka sprzedażowego towarzyszy mi od lat. Jego wykorzystanie jako narzędzia pracy od […]

Influencer marketing – co to jest?
Dominika Słomka

Chcesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, wśród których znajdują się potencjalni klienci? Zainteresuj się influencer marketingiem, dzięki któremu zwiększysz sprzedaż […]

Raport IDG eCOMMERCE STANDARD 2017: zapraszamy do lektury!
Redakcja

Coś dla fanów branży e-commerce! Jeśli interesuje Cię branża e-commerce i chcesz być zawsze na bieżąco z branżowymi newsami, zestawieniami […]

Rynek podróży zmienia się w rynek doświadczeń? Co na to Google?
Jakub Nowak

Poszukiwacze przygód dyktują warunki branży turystycznej. Jak znaleźć z nimi wspólny język? Można wyróżnić dwa rodzaje turystów. Pierwszą grupę tworzą […]