Spis treści
Czytasz teraz:
Jak dobierać hasztagi na Instagramie
Zamknij
Hasztagi na Instagramie nie są, jak w przypadku innych platform społecznościowych, dodatkiem do głównej treści. W tym medium są one integralnym elementem publikacji, bez którego nie można liczyć na szerokie zasięgi, niezależnie od poziomu atrakcyjności wpisu. Nie oznacza to jednak, że możemy wpisać losowe hasztagi i spocząć na laurach w oczekiwaniu na wyniki. Dobór tagów, z którymi będzie powiązany post, powinien być prowadzony na podstawie researchu, skupionego na wyfiltrowaniu najpopularniejszych tagów do danej treści.
Ile hasztagów dodawać na Instagramie?
Co do tego, ile hasztagów powinno się dodawać do jednego posta, jest wiele różnych zdań. Niezgoda ta wynika to z faktu, że algorytm Instagrama zmienia się bardzo szybko i tym samym widoczność postów z konkretną liczbą hasztagów także może się zmieniać. Według ostatnich doniesień zalecane jest, aby dodawać 3-5 hasztagów do posta, natomiast jeszcze kilka miesięcy temu radzono dodawanie 8-15 hasztagów. Których danych się trzymać? Postanowiła sprawdzić to marka Later.com, analizując dane z 18 mln postów, co jest już próbą, na podstawie której można wyciągać pewne wnioski.
Analizy te pokazują, że zasięg posta znacznie wzrasta, gdy dodajemy do niego więcej niż 5 hasztagów. Według tych samych badań największe zaangażowanie osiągają posty z 30 hasztagami – to one mają statystycznie najwięcej komentarzy i polubień. Co ciekawe, nie mają one jednak wcale największego zasięgu – ten zyskuje największe wartości w przypadku postów z około 20 hasztagami.
Takich badań jednak nie można traktować jako ostatecznej wyroczni, gdyż widoczność postów może być różna w przypadku różnych branż czy nawet konkretnego posta. Dodatkowo zaś Instagram stale doskonali własny algorytm służący do wyszukiwania treści, a jak wiemy z aktualizacji algorytmów Google, jedna zmiana może zrobić spore zamieszanie w wynikach. Dlatego warto potestować z dodawaniem różnej liczby tagów do postów i sprawdzić, jaka opcja przynosi najlepsze efekty. To, czego można być stosunkowo pewnym, to fakt, że warto wychodzić poza 5 hasztagów, bo tutaj skok widoczności jest mocno odczuwalny.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Jak wybierać hasztagi na Insta – podstawowe informacje
Hasztagi w poście na Instagramie powinny być dobrze dobrane do treści wpisu, gdyż platforma coraz bardziej dba o to, by użytkownicy dostawali wyniki jak najlepiej dopasowane do ich potrzeb. Prawdopodobnie będzie się więc utrzymywać zasada, że największy zasięg osiągają te posty, które mają najlepiej dobrane hasztagi, a nie te, które mają ich najwięcej. Zamiast na siłę walczyć, by dobić do 30 tagów, lepiej więc skupić się na uważnym wybraniu mniejszej ich liczby.
Hasztagi do postów można podzielić na kilka podstawowych kategorii:
- związane z branżą – czyli takie, które odnoszą się do obszaru rynku, w którym działamy, np. #socialmediaagency, #hairdresser, #kosmetyki #naturalne, #seo,
- związane z tematyką konkretnego posta – czyli opisujące, co znajduje się na zdjęciu, materiale wideo itp.,
- związane z lokalizacją – czyli opisujące, w jakim kraju, mieście czy konkretnym miejscu się znajdujemy, np. #italy, #poznan, #mcdonalds,
- społecznościowe – które pozwalają przyciągnąć grupy osób o konkretnych zainteresowaniach, np. #diyfomedecor, #travel,
- tzw. codzienne hasztagi – czyli charakterystyczne dla treści umieszczanych często, bez okazji, np. #photooftheday, #instadaily,
- okazjonalne – związane z konkretnym świętem czy okazją, np. #blackfriday, #christmas,
- dotyczące produktów lub usług, np. #botki, #balsam.
Te kategorie nie wyczerpują listy dostępnych hasztagów, ale mogą pomóc w wyborze – dzięki nim wiemy, od czego możemy zaczynać poszukiwania. Warto jednak pamiętać, że nie zawsze musimy wykorzystywać wszystkie typy hasztagów. Najlepiej wybierać tylko te z nich, które pasują do konkretnego contentu.
Hasztagi na Insta – najlepsze metody poszukiwań
Metody wybierania hasztagów na Instagrama bywają różne i każdy publikujący prędzej czy później odnajduje taką, która jest dla niego wygodna. Jeśli jednak dopiero zaczynamy działać na Insta, warto mieć rozeznanie, jakie sposoby w ogóle są dostępne.
Pierwszą opcją jest samodzielne tworzenie tagów związanych z naszą działalnością, branżą i typem contentu. Możemy stworzyć listę hasztagów, grupując je w takie, których można używać w każdym poście, oraz te, które są wskazane tylko przy jednej publikacji czy serii publikacji. Musimy jednak pamiętać, że to, co wydaje nam się dobrym hasztagiem, niekoniecznie musi już funkcjonować na Instagramie, a tym samym być często wyszukiwane. Dlatego następnym krokiem w tej metodzie powinno być wpisanie po kolei wybranych hasztagów do wyszukiwarki Instagrama i sprawdzenie, jak wiele postów zostało już opublikowanych z tym właśnie oznaczeniem.
Bardzo niszowe hasztagi, czyli takie z niewielką liczbą wyszukań, nie zapewnią pożądanej widoczności, dlatego warto je odrzucić i zasugerować się powiązanymi hasztagami z większym zasięgiem, które pokaże nam wyszukiwarka Instagrama. W ten sposób w puli dostępnych tagów znajdą się tylko te, które przynoszą realną korzyść. O tym, co oznacza w tym wypadku “mało wyszukań” i jak popularne powinny być hasztagi, przeczytasz nieco niżej.
Drugą metodą jest monitoring działań konkurencji. Możemy wytypować marki o podobnym profilu działania i wypisać hasztagi, których one używają w swoich treściach. Następnie z tej listy wybieramy takie, które sami możemy stosować na swoim profilu i tę listę sprawdzić w wyszukiwarce Instagrama pod kątem popularności. Korzystając z tej metody, warto jednak prześwietlać nie tylko największe marki w branży, ale też firmy zbliżone pod względem wielkości i zakresu usług do tej, którą sami prowadzimy. Pozwoli to na wyłonienie średnio popularnych fraz, na które łatwiej będzie wypozycjonować nasze wpisy.
Trzecia metoda to wykorzystanie narzędzi do wyszukiwania wartościowych hasztagów. Po wpisaniu w narzędzie dowolnego hasła otrzymamy listę hasztagów z nim powiązanych, które są polecane przy danym zagadnieniu. W większości narzędzi otrzymamy również informację o tym, jaka jest popularność każdego z tagów, co sprawia, że wyszukiwanie w ten sposób jest prostsze i zabiera mniej czasu. Co jest minusem tego rozwiązania? Z pewnością to, że wiele z programów do wyszukiwania hasztagów jest płatnych. Istnieją również darmowe narzędzia, choć liczba dostępnych opcji może być w nich ograniczona. Dlatego warto przetestować kilka wyszukiwarek, by wybrać tę, która najlepiej odpowiada naszym potrzebom.
Jak duże hasztagi wybierać?
Pozostaje kwestia tego, jaka powinna być popularność hasztagów, które wybieramy do swojej publikacji. Hasztagi na Instagramie możemy najprościej podzielić na trzy kategorie – duże, średnie i małe. Są to pojęcia dość niejednoznaczne i mogą być różnie rozumiane przez różnych specjalistów. Najczęściej jednak przez duże rozumiemy takie, pod którymi znajduje się kilkaset tysięcy postów lub więcej – czasem nawet kilkadziesiąt milionów. Te hasztagi potencjalnie dają wielu odbiorców, ale trudno się na nie pozycjonować, bo konkurencja do miejsc w ścisłej czołówce jest ogromna. Co więcej, takie tagi są z reguły bardzo ogólne, więc trudno w ich przypadku trafić na odbiorców, którzy faktycznie będą zainteresowani naszą treścią.
Średnie hasztagi to takie, które mają mniej więcej 100-200 tysięcy powiązanych treści. W ich przypadku łatwiej dostać się do ścisłej czołówki wyników, a jednocześnie potencjalne grono odbiorców nadal jest spore.
Małe tagi to te, do których przypisane jest mniej niż 100 tysięcy postów. To na nie najłatwiej zdobyć wysokie pozycje, ale liczba użytkowników, którzy je wyszukują, jest najniższa. Nadal mogą być one skuteczne, ale warto ustalić tu sobie minimum zasięgu, za które nie będziemy schodzić. Z reguły przyjmuje się, że nieopłacalne jest używanie hasztagów, które mają mniej niż 10 tysięcy powiązanych treści.
Które spośród tych hasztagów najlepiej wybierać? Tutaj najczęściej proponowane są dwie metody. Jedna z nich zakłada korzystanie wyłącznie z małych i średnich hasztagów, które dają możliwość znalezienia się wysoko w wynikach wyszukiwania. Druga z kolei – stosowanie wszystkich trzech typów hasztagów po równo – 10 dużych, 10 średnich i 10 małych. Dzięki temu w teorii możliwe jest zbudowanie efektu kuli śnieżnej – post początkowo zyskuje reakcje i komentarze dzięki małym tagom, co sprawia, że łatwiej mu uzyskać wysokie pozycje na średnie hasztagi, aż w końcu – w idealnym scenariuszu – zyskuje również popularność na te największe. Obie te metody mogą przynosić dobre rezultaty, dlatego na początku swojej działalności na Instagramie warto je testować i obserwować, która z nich przynosi lepsze rezultaty w przypadku konkretnego profilu.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.