Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Brak komentarzy

Google PageSpeed Insights – czy wynik wpływa na pozycję strony?

Google PageSpeed Insights – czy wynik wpływa na pozycję strony? - zdjęcie nr 1

PageSpeed Insights - sprawdź szybkość strony www

Czynniki rankingowe Google nie są znane w 100%. Wiadomo jednak, że na pozycję strony wpływają dziesiątki, jeśli nie setki mniejszych i większych zmian. Wśród nich z całą pewnością znajdują się szybkość ładowania strony i jej wydajność. W związku z tym zasadne jest monitorowanie wskaźnika PageSpeed Insights. Czy faktycznie wpływa on na pozycję strony? Wyjaśniamy.

>> Kalendarz Marketingowy 2023 <<

Google PageSpeed Insights – co to jest?

PageSpeed to narzędzie od Google, które mierzy szybkość wczytywania strony (choć jest to jedynie uproszczona definicja). Wynik jest zależny między innymi od konstrukcji i optymalizacji witryny. Zbyt duże pliki graficzne, zbędne wtyczki, złośliwe oprogramowanie i inne niepożądane elementy mogą wpływać na szybkość ładowania strony, a tym samym na jej użyteczność. Nie jest bowiem zaskoczeniem, że użytkownicy najchętniej korzystają z szybko ładujących się witryn. Jeśli Twoja strona wypada mizernie w PageSpeed Insights, ryzyko opuszczenia domeny znacząco wzrasta!

Ponadto PageSpeed Insights pozwala ocenić wydajności witryny. Wystarczy podać adres URL, aby sprawdzić, ile czasu potrzeba do jej pełnego załadowania oraz by uzyskać informacje na temat tego, co można poprawić. Aplikacja przyznaje stronie punktację w skali od 0 do 100 (gdzie 100 jest najlepszym wynikiem). Zawiera też checklistę przedstawiającą możliwości optymalizacji witryny i zwiększenia jej wydajności. Co ważne, narzędzie obrazuje wydajność na komputerach (PC) i urządzeniach mobilnych. Wyniki Speed Insights są precyzyjne dzięki wykorzystaniu dwóch typów danych. To:

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

  • tzw. dane laboratoryjne pozyskane za pomocą narzędzia Lighthouse,
  • dane pochodzące z faktycznych odwiedzin pozyskiwanych za pomocą mechanizmu CrUX (ang. Chrome User Experience Report).

Dzięki temu test results PageSpeed Insight strony można uznać za naprawdę wiarygodny. Na bazie monitorowanych wskaźników i otrzymanych danych można zaplanować optymalizację w witrynie.

>> Jak zacząć marketing internetowy? <<

Jak Page Speed Insights oblicza wynik witryny?

Jak dokładnie działa algorytm Google Insights? Wynik tworzy sześć składowych, do których należą:

  • First Contentful Paint (FCP) – wynik tej części jest obliczany na podstawie czasu, jaki zajęło testowanej stronie internetowej wyrenderowanie dowolnej części zawartości strony na ekranie; odpowiada on za 15% oceny;
  • Largest Contentful Paint (LCP) – jest to wskaźnik zależny od czasu, jaki strona potrzebuje do wygenerowania największego bloku tekstu lub obrazu na stronie testowanej; czas ten mierzony jest od pojawienia się pierwszego elementu (FCP) i odpowiada za aż 25% ogólnego wyniku witryny;
  • Total Blocking Time (TBT) – to kolejny czynnik odpowiadający za aż ¼ końcowego wyniku; jest to całkowity czas blokowania, czyli wskaźnik odzwierciedlający responsywność strony na działania użytkownika; sumuje on czas pomiędzy FCP a interaktywnością witryny, biorąc pod uwagę tylko te czynności, które blokują możliwość interakcji ze stroną przez więcej niż 50 ms;
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – mierzy stabilność wizualną strony internetowej; wynik przekraczający dopuszczalny próg przekłada się na tzw. przeskakiwanie treści podczas przeglądania strony; ten czynnik odpowiada zaledwie za 5% ogólnego wyniku, ale ma ogromna znaczenie dla UX, czyli użyteczności i wygody obsługi strony z punktu widzenia użytkownika
  • Time To Interactive (TTI) – odpowiada za 15% końcowej oceny; w uproszczeniu jest ustalany na podstawie tego, ile czasu zajmuje stronie osiągnięcie pełnej interaktywności;
  • Speed Index (SI) – mierzy szybkość wyświetlania poszczególnych elementów zawartości strony internetowej podczas jej ładowania.

Maksymalny wynik to 100 punktów i jest on możliwy do uzyskania na stronie pozbawionej większych błędów. Każdy wskaźnik wpływa na końcowy wynik, według funkcji logarytmicznej. Oznacza to, że poprawienie wyniku o 1 punkt jest tym trudniejsze, im bliżej 100 się on znajduje. Warto przy tym zaznaczyć, że wynik obrazujący działanie strony na poziomie 50 punktów otrzymywany jest wtedy, gdy wszystkie wskaźniki znajdują się co najwyżej na granicy akceptowalności. Dlatego na tym poziomie szybkość dostępu stanowi mocną sugestię poprawy.

Google Page Speed Insights - jak obliczany jest wynik witryny?

Czy wynik uzyskany w Google PageSpeed checker wpływa na pozycję witryny?

Dyskusję na temat tego, czy wynik z Google PageSpeed Insights wpływa na pozycję witryny w Google, prowadzone są od lat. W przeszłości były co do tego wątpliwości. Dziś jednak można bez obaw stwierdzić, że są to powiązane ze sobą dziedziny.

Trzeba jednak wiedzieć, że wynik PageSpeed Insights nie przekłada się bezpośrednio na stronę i jej pozycję. Oznacza to więc, że poprawienie go np. z 70 na 100 nie sprawi, że Twoja strona od razu „podskoczy” w rankingu o określoną liczbę oczek, a współczynnik odrzuceń przez użytkowników drastycznie spadnie. Wskaźniki badane przez to narzędzie są również wykorzystywane przez roboty Google przy ustalaniu pozycji. Szybkość strony i wydajność działania witryny to cechy, które znajdują się w oficjalnych rekomendacjach Google – ich wpływ na pozycję strony nie jest więc żadną tajemnicą. Warto więc wykorzystać test PageSpeed od Google, aby zdobyć cenny wgląd w wydajność witryny i zorientować się, które czynniki wymagają poprawy.

>> Reklama SEO – jak inwestować w nią z głową? <<

Jaki wynik PageSpeed Insights zapewni poprawę pozycji witryny?

Niestety nie można powiedzieć, aby konkretny wynik uzyskany w PageSpeed Insights mógł bezpośrednio przełożyć się na pozycję witryny. Czynników rankingowych jest bowiem bardzo dużo. Każda poprawa w tym zakresie powinna jednak przynieść efekty – jeśli nie w postaci lepszej widoczności, to na pewno w zakresie better User Experience. Osiągnięcie maksymalnej punktacji sugeruje, że strona jest odpowiednio zoptymalizowana i nie wymaga drastycznych zmian w tym zakresie, a jedynie zadbanie o utrzymanie takiego stanu. Zapewnia też przewagę nad konkurencją, która może pomóc w uzyskaniu większego ruchu organicznego, zapewnić dodatkowe kliknięcia i zwiększenie zainteresowania użytkowników.

Google PageSpeed Insights – dlaczego warto badać wynik strony?

Wydajność witryny jest jednym z głównych czynników wpływających na ocenę doświadczeń użytkowników. Eksperci oceniają, że wpływa ona na UX nawet w 75%. Ponadto wydajność jest znacznie ważniejsza od wygody obsługi i wyglądu strony. Można z tego wyciągnąć jednoznaczny wniosek – użytkownicy oczekują szybkich witryn, które nie każą im czekać na wyświetlenie pożądanych treści. Zwłaszcza jeśli chodzi o urządzenia mobilne. Z każdą sekundą takiego oczekiwania wzrasta ryzyko, że użytkownik opuści stronę i prawdopodobnie na nią nie powróci.

W związku z tym wyniki Google PageSpeed Insights mają ogromny wpływ na program naprawczy. Warto je potraktować jako zbiór niezwykle przydatnych informacji i zoptymalizować witrynę, jeśli to narzędzie wskazuje na taką potrzebę. Jego atutem jest dokładność – zarówno analiz, jak i przedstawienia wyników. Dzięki temu można je uznać za wiarygodne.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany