Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Brak komentarzy

Remarketing na Facebooku – jak wykorzystać?

Remarketing na Facebooku – jak wykorzystać? - zdjęcie nr 1

Remarketing na Facebooku – jak wykorzystać? - zdjęcie nr 2

Jak wykorzystać remarketing na Facebooku?

Remarketing na Facebooku – metoda powracania z reklamą do klientów przebywających na Facebooku, którzy mieli już styczność z naszą marką w postaci np. odwiedzenia naszej strony internetowej. Osoba, która zna już nasz produkt, ma zdecydowanie większy potencjał zakupowy niż osoba która o nas jeszcze nie słyszała. Remarketing, choć głównie kojarzony z reklamami Google ads (dawniej Adwords) można jednak wykorzystać również w reklamach na Facebooku. I o tym właśnie w dzisiejszym poście.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Myśląc o systemie reklamowym Facebooka na myśl przychodzi tworzenie grup odbiorców opartych o zainteresowania, wiek, płeć, język, stanowiska zawodowe czy zachowania. Jednak tworzenie takiej grupy opartej o dane demograficzne to tylko czubek góry lodowej i jedna z trzech opcji targetowania w reklamie na Facebooku. Pozostałe dwa rodzaje grup to:

  • odbiorcy niestandardowi
  • odbiorcy podobni – stworzeni na podstawie grup niestandardowych

Niestety określenie “Niestandardowi” niewiele tłumaczy, dlatego wyjaśnijmy sobie jak takie grupy są zbudowane i w jaki sposób działają.

niestandardowe grupy odbiorców
=
grupy remarketingowe

Mówiąc o grupach niestandardowych powracamy do tematu tego wpisu, czyli do remarketingu. Są to po prostu osoby, które podjęły działania w obrębie naszej marki, nieważne czy było to odwiedzenie fanpage, kliknięcie w post czy wejście na stronę internetową. Każda z tych osób zna już naszą markę, a dzięki grupie niestandardowych odbiorców można do nich powrócić z reklamą “fejsbukową”.

Tworzenie grupy a remarketing na Facebooku

Taką grupę utworzyć można w Menedżerze Reklam Facebooka w zakładce Grupy Odbiorców a następnie klikając w przycisk Utwórz odbiorców → Grupy niestandardowych odbiorców.

grupy odbiorców facebook

Gdy wybierzesz opcję utworzenia grupy niestandardowych odbiorców, możesz wybrać spośród kilku źródeł, na podstawie których grupa ma powstać:

grupa niestandardowych odbiorców facebook

Omówię dziś trzy najważniejsze, moim zdaniem, opcje budowania takich grup, które można utworzyć w oparciu o:

  • Stronę na Facebooku
  • Ruch w witrynie internetowej
  • Film

Strona na Facebooku (remarketing z fanpage)

Tu wbrew pozorom nie chodzi o osoby, które są fanami Twojej strony a te, które dokonały różnego typu interakcji ze stroną – nawet niewielkich.
Dzięki tej opcji dotrzesz do osób które:

  • podjęły działanie wobec strony (najobszerniejsza grupa),
  • odwiedziły Twój fanpage,
  • zareagowały na post lub reklamę (reakcje na post, udostępnienia, komentarze, lajki),
  • kliknęły dowolny przycisk CTA (przycisk call to action – np. “kup teraz”),
  • wysłały wiadomość do Twojej strony,
  • zapisały Twoją stronę lub dowolny post.

remarketing facebook grupy odbiorców

Maksymalny zakres czasu jaki może obejmować powyższe działania i aktywności to 365 dni, oznacza to że nie dotrzesz z reklamą do osób, które np. zareagowały na post dwa lata temu. Cały rok to jednak spory odcinek czasu i pozwala dotrzeć do osób, które będą o Twoim fanpage pamiętały – oczywiście im mniej dni tym większa szansa, że odbiorca o Tobie pamięta.

Takie grupy możesz wykorzystać jako target do reklam kierujących np. ruch na stronę internetową. W końcu ktoś kto zna już Twoją markę chętniej kliknie w link w reklamie i odwiedzi witrynę niż osoba, która widzi nazwę Twojej marki po raz pierwszy.

Może być to element lejka sprzedażowego w którym najpierw potencjalnych odbiorców opartych o dane demograficzne kierujesz na swój fanpage np. przy użyciu celu reklamowego aktywność, a następnie osoby, które wchodziły w interakcję z postami kierujesz na Twoją stronę internetową.

Przydatne, nieprawdaż?

przykłady grup niestandardowych opartych o stronę fanpage:

  • osoby które odwiedziły fanpage w ciągu 30 dni,
  • osoby które zareagowały na post lub reklamę w ciągu 7 dni,
  • osoby które kliknęły w dowolny przycisk CTA w ciągu 60 dni,
  • wszystkie osoby które podjęły działania wobec fanpage w ciągu 100 dni.

Ruch w witrynie internetowej (remarketing ze strony)

Prawdopodobnie najważniejszą grupą odbiorców w kontekście sprzedaży usług i produktów w reklamie na Facebooku może okazać się grupa niestandardowa oparta właśnie o Ruch w witrynie internetowej.

Uwaga!

By korzystać z tej opcji, na swojej witrynie musisz mieć zainstalowany pixel Facebooka
– kod śledzący, dzięki któremu możesz wracać z reklamą do osób, które odwiedziły Twoją stronę WWW. Taki kod instaluje się w sekcji <head> witryny, a wygenerować możesz go w zakładce Piksele w Menedżerze reklam. Podstawowy kod pozwoli Ci docierać do wszystkich osób które odwiedziły którąkolwiek ze stron, a tzw. zdarzenia piksela dostarczą Ci informację o konkretnych działaniach jakie zostały podjęte, np. dodanie do koszyka czy wypełnienie formularza.

Jest to jedna z najbardziej zaawansowanych form targetowania – wymaga w końcu “grzebania” w kodzie witryny internetowej – jednak jeśli myślisz o skutecznej reklamie na Facebooku, szczególnie w kontekście sprzedaży usług lub produktów – zdecydowanie należy zainteresować się właśnie pixelem, jego zdarzeniami oraz tworzeniem dzięki niemu grup niestandardowych.

Wracając jednak do samego tworzenia takiej grupy – klikając “Ruch w witrynie internetowej” w oknie wyboru źródeł, na podstawie których tworzona będzie grupa niestandardowa, pojawi się okno w którym wybrać możesz jakie działania na stronie Cię interesują oraz jaki zakres dni mają obejmować.

Najprostszym z nich będzie wybranie opcji wszystkie osoby odwiedzające witrynę. Utworzysz dzięki temu grupę wszystkich osób, które odwiedziły Twoją stronę WWW – nieważne czy była to strona główna czy może zakładka formularza kontaktowego. Jest to najobszerniejsza z grup, które możesz utworzyć na podstawie danych z piksela.
(dla zaawansowanych: dane te będą pochodzić wtedy ze zdarzenia PageView zaimplementowanego w podstawowym kodzie pixela)

Maksymalny zakres dni to 180, przy czym warto pamiętać, że te “najgorętsze grupy” odbiorców to osoby, które odwiedziły niedawno Twoją stronę – np. w ciągu ostatnich 7 dni.

Jeśli dodatkowo masz zainstalowane zdarzenia piksela w swojej witrynie, możesz dotrzeć do osób, które klikały konkretne przyciski czy odwiedzały konkretne zakładki.

Jeśli na Twojej stronie brakuje zdarzeń i masz zainstalowany sam kod podstawowy, możesz utworzyć grupy w oparciu o konkretne linki – wybierz wtedy opcję Osoby, które odwiedziły konkretne strony internetowe i wybierz URL, który Cię interesuje – np. twojadomena.pl/oferta

Przykłady grup niestandardowych opartych o ruch w witrynie:

  • osoby które odwiedziły Twoją witrynę w ciągu ostatnich 30 dni,
  • osoby które odwiedziły konkretne strony np. twojadomena.pl/oferta w ciągu ostatnich 3 dni,
  • osoby które wyświetliły zawartość w ciągu 3 dni (jeśli takie zdarzenie zainstalujesz na kartach produktów w sklepie ecommerce – dotrzesz do osób które przeglądały konkretne produkty, a nie do osób które po prostu odwiedziły stronę główną),
  • Osoby które dodały produkty do koszyka w ciągu 7 dni ale nie dokonały zakupu w w tym czasie – taką grupę ustawisz przez wykluczenie osób które dokonały zakupu,
  • Osoby które wypełniły formularz kontaktowy w ciągu ostatnich 60 dni.

remarketing fb

To właśnie dzięki tej opcji widzisz reklamy na Facebooku stron internetowych, które wcześniej odwiedziłeś w przeglądarce. Nie jest to łatwy temat szczególnie jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z Facebook ads. Jeśli masz pytania – napisz do nas śmiało – pomożemy! 

Film (remarketing facebook do osób, które oglądały video)

Trzecią, z pozoru niewinną opcją, jest możliwość tworzenia grupy niestandardowych odbiorców w oparciu o video opublikowane w Twoje reklamie lub poście na fanpage. Dlaczego ta opcja może okazać się tak przydatna? Ponieważ funkcjonalnością jaką dostarcza nam tu Facebook jest opcja wyboru czasu lub procentu obejrzanego przez odbiorcę filmu.

wybór grupy odbiorców facebook

Jak widzisz możesz dotrzeć do osób które obejrzały 3/10 sekund lub 25%/50%/75%95% filmu. Dzięki temu dotrzesz do osób, które wykazały szczególne zainteresowanie Twoim video, a co za tym idzie, zainteresowanie Twoją stroną, usługą lub produktem. Taka grupa może być doskonałym elementem lejka sprzedażowego.

Przykład:

  1. Tworzysz ogólną grupę odbiorców zbudowaną na podstawie danych demograficznych (grupa standardowa) np. zainteresowania, lokalizacja, wiek czy zachowania.
  2. Do tej grupy kierujesz film przy użyciu reklamy z celem Wyświetlenia filmu.
  3. Po zakończeniu kampanii lub w jej trakcie możesz utworzyć grupę niestandardową w oparciu o video – wybierz film który Cię interesuje i czas lub procent obejrzanego filmu.
  4. Do takiej grupy możesz kierować reklamę np. z celem ruch czy konwersje – wiesz już przecież że osoby w tej grupie wykazały zainteresowanie Twoim filmem i prawdopodobnie chętniej klikną w link czy podejmą działanie w Twojej witrynie – a przynajmniej będą to kliknięcia wysokiej jakości.

voilà!

Remarketing na Facebooku – inne rodzaje:

To tylko trzy opcje tworzenia grup remarketingowych, jest ich jednak znacznie więcej i warto się z nimi zapoznać – być może będą to opcje, które okażą się szczególnie przydatne w Twoich działaniach marketingowych. Oprócz tych, które wymieniłem, możesz tworzyć również grupy w oparciu o dane z:

  • aktywności w aplikacji.
  • pliku z danymi klientów.
  • aktywności offline.
  • profilu na Instagramie.
  • wydarzeń.
  • formularza kontaktowego.
  • materiału błyskawicznego.

W tym momencie okazuje się, że reklama na Facebooku to nie tylko trafianie do osób o konkretnych zainteresowaniach ale budowanie grup odbiorców opartych o zaawansowane i konkretne działania w różnych źródłach, takich jak fanpage czy strona internetowa. Wyłania się nam zatem potężne narzędzie reklamowe, które może mieć znaczny wpływ na Twoje działania remarketingowe.

W Verseo uważamy, że w kampaniach reklamowych na Facebooku najlepiej sprawdza się połączenie wszystkich trzech rodzajów odbiorców i to właśnie kombinacja ich wszystkich, pozwala tworzyć najbardziej skuteczne reklamy.
Każdą z grup – standardową, niestandardową i grupę osób podobnych, można wykorzystać na różnym poziomie lejka sprzedażowego. W końcu grupy standardowe można przekuć w grupy niestandardowe (remarketingowe) a z kolei te, zamienić możesz w grupy podobne.
Podstawą jest tu wiedza jak z tych opcji skorzystać i połączyć je w jedną, skuteczną całość.

Trzymam kciuki za Twoje grupy remarketingowe, a jeżeli chcesz wykorzystać wyżej wymienione działania, a nadal uważasz, że przyda Ci się pomoc – napisz do nas! Zajmę się Twoją kampanią i razem zdobędziemy nowych klientów dla Twojego biznesu!

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany