Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Brak komentarzy

Google Analytics 4: Jak stworzyć usługę GA4? Instrukcja

Google Analytics 4: Jak stworzyć usługę GA4? Instrukcja - zdjęcie nr 1

Google Analytics 4: Jak stworzyć usługę GA4? Instrukcja

Korzystasz z Google Analytics? Zadbaj o swoje dane, wprowadzając już teraz Google Analytics 4! Dlaczego warto wdrożyć GA4, jakie korzyści da Ci śledzenie i analiza danych zarówno w wersji Universal, jak i Google Analytics 4? Przeczytaj!

Zmiana Google Analytics Universal na GA4 będzie koniecznym wyzwaniem dla wszystkich biznesów, działających online. Już 1 lipca 2023 Google w pełni zastąpi usługę Universal nowym produktem – GA4. Warto się do tej zmiany odpowiednio wcześnie przygotować, by zacząć gromadzić dane historyczne i korzystać z najnowszych innowacji, przy jednoczesnym zachowaniu raportów i danych zgromadzonych w obecnej wersji.

Zdajemy sobie sprawę, że nie każdy ma czas na zapoznanie się ze szczegółami zmian, jakie wynikają z nowej wersji Google Analytics. Dlatego ułatwiamy Ci proces wdrożenia nowej wersji. 

Google Analytics 4: dwie ścieżki poznania i wdrożenia

Bardzo szybka – z pomocą analityków Verseo. Zrobimy wszystko za Ciebie.

Jak sprawnie wdrożyć Google Analytics 4? Wystarczy, że umówisz się na spotkanie z naszą ekspertką, która przedstawi Ci krok po kroku, jak wdrażamy najnowszą wersję Google Analytics 4 i opowie jakie wsparcie otrzymasz. 

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Umów się na spotkanie tutaj – zapraszamy. 😊

Zadbamy o bezpieczeństwo Twojej witryny podczas wdrożenia i upewnimy się, że wszystko działa tak, jak powinno. A Ty możesz spokojnie analizować dane w dwóch odsłonach Google Analytics (obecnej – Universal i nowej – GA4). 

GA4 to nie zmiana interfejsu, to nowa generacja analityki!

Nieco dłuższa – czyli konkretnie o Google Analytics 4 z instrukcją tworzenia usługi.

Poznaj 4 najważniejsze zmiany jakie niesie za sobą Google Analytics 4. Dowiedz się, jak samodzielnie wdrożyć kod śledzenia GA4. Otrzymaj instrukcję wdrożenia krok po kroku. 

To mini-poradnik dla specjalistów marketingu, analityków biznesowych i właścicieli biznesów, którzy na co dzień pracują z Google Analytics i chcą wiedzieć co w analitycznej trawie piszczy. W tej wersji spodziewaj się więcej szczegółów na temat zmian i różnic między Google Analytics Universal, a Google Analytics 4.

W bonusie bezpłatny webinar o GA4 z naszą Head of Web Analytics – Klaudią Zielke.

Poniżej dłuższa droga do sukcesu:

Top 4 najważniejsze zmiany, jakie niesie Google Analytics 4

Przed wdrożeniem najnowszej wersji Google Analytics warto poznać najważniejsze zmiany, jakie to nowe narzędzie za sobą niesie. Różnica dotyczy zarówno śledzenia, jak i prezentowania i analizowania danych. GA4 to bowiem nie tylko zmiana interfejsu (choć i z nim będzie trzeba się zaznajomić), to nowa generacja analityki! Jakie 4 najważniejsze zmiany wprowadza Google Analytics 4?

Zmiana osi zbierania danych w Google Analytics 4

1. Zmiana osi zbierania danych w Google Analytics 4

Dzięki tej zmianie uzyskamy dokładniejsze informacje o interakcjach użytkowników z witryną. 

GA4 - zmiana osi zbierania danych

Na czym dokładnie polega ta zmiana?

Obecna wersja Google Analytics (Universal) koncentruje się na zbieraniu danych na temat ruchu na podstawie sesji. To założenie było słuszne przez wiele lat działania Universala. Jednak obecnie zjawisko crossowania się urządzeń, czyli korzystania przez użytkowników zarówno z komputerów jak i urządzeń mobilnych, zaburza adekwatność danych spływających do naszych raportów. 

Dodatkowo coraz bardziej skomplikowana ścieżka zakupowa klienta, w której to dochodzi do mieszania się różnych kanałów i urządzeń, zanim jeszcze użytkownik zdecyduje się na konwersje, sprawia, że dotychczasowa analiza na podstawie sesji nie daje na tyle wiarygodnego obrazu. Co więcej, podejście zbierania danych w Google Analytics Universal opiera się w dużej mierze na ciasteczkach, co również skutkuje coraz większym bałaganem w danych i znaczną rozbieżnością między właściwymi metrykami. 

Z pomocą przychodzi Google Analytics 4, w którym to zbieranie danych na temat ruchu koncentruje się na użytkownikach. GA4 pozwala nam łączyć dane ze strony webowej z danymi z aplikacji mobilnej. Otrzymujemy więc jedno źródło prawdy o ruchu i konwersjach z dwóch odrębnych środowisk. Dzięki temu, mimo przełączania się użytkowników między różne urządzenia i kanały otrzymujemy wiarygodne dane o ich liczbie, podejmowanych działaniach i zachowaniach. 

W najnowszej wersji Google Analytics (GA4) wszystkie działania podejmowane przez użytkowników są rejestrowane i mierzone jako zdarzenia (Event + Parametr). Choć w Universalu zdarzenia również istniały, nie stanowiły w tej wersji głównej podstawy śledzenia danych. W GA4 zdarzenia są odpowiednio importowane i kwalifikowane jako konwersje, według naszych ustaleń.

Zdarzenia w GA4.

W Google Analytics 4 mamy do czynienia z Enhanced Measurement, czyli wzmocnionym śledzeniem zdarzeń. Dzięki temu nasze pomiary są wzbogacone dodatkowymi zdarzeniami, które pojawią się automatycznie przy implementacji kodu GA4 – istnieje również możliwość wyłączenia tej funkcji. To wszystko pozwala nam jeszcze dokładniej poznawać zachowania naszych użytkowników. 

Jakie eventy możemy śledzić w Google Analytics 4?

Wyróżniamy cztery rodzaje zdarzeń:

  • zdarzenia zbierane automatycznie (niewymagające zmian w kodzie),
  • zdarzenie objęte pomiarem zaawansowanym – Enhanced Measurement (niewymagające zmian w kodzie),
  • zdarzenia zalecane (wymagające zmian w kodzie), 
  • zdarzenia niestandardowe (wymagające zmian w kodzie). 

Przykładowe zdarzenia pomiaru zaawansowanego to:

  • file_download, gdy użytkownik kliknie link prowadzący do pliku w celu ściągnięcia;
  • click, gdy użytkownik kliknie link prowadzący poza bieżącą domenę.,
  • scroll po pierwszym dotarciu użytkownika do dolnej części każdej strony.
  • i znacznie więcej!

Po implementacji kodu Google Analytics 4 panel od razu zacznie nam zbierać dane dotyczące zdarzeń automatycznych lub tych objętych pomiarem zaawansowanym.

2. Lepsze zrozumienie cyklu życia klienta w Google Analytics 4

Dzięki uporządkowaniu danych w Google Analytics 4 możemy dokładnie przeanalizować ścieżkę zakupową klienta – od momentu pozyskania, przez wszelkie interakcje z witryną lub aplikacją, po konwersje oraz utrzymanie relacji i zaangażowania wokół marki i jej produktów czy usług.

Ścieżka zakupowa klienta w GA4

Na czym polega ta zmiana?

W GA4 koncentrujemy się na użytkowniku i jego zachowaniu. Dzięki temu możemy przeanalizować przepływ użytkowników oraz odpowiednio dobrać przekaz reklamowy. Co więcej, mamy możliwość dokładnie sprawdzić potrzeby naszych userów w zależności od etapu na ścieżce i tym samym, dostosować swoją witrynę do ich oczekiwań. Wszystko to korzystając z raportów w obrębie Google Analytics 4! 

Jak i gdzie sprawdzić w raportach Google Analytics 4 cykl życia klienta? Sprawdź na bezpłatnym webinarze o GA4 prowadzonym przez Klaudię – Head of Web Analytics w Verseo. Na żywo przejdziesz przez panel GA4 i przyjrzysz się bliżej raportom dotyczącym cyklu życia klienta. 

Przegląd raportów w Google Analytics 4

3. Atrybucja oparta na danych w GA4

Dzięki atrybucji opartej na danych dostępnej tylko w Google Analytics 4 uzyskasz precyzyjne informacje o interakcjach użytkowników z Twoją witryną, które zakończyły się konwersją. Czyli wszystkie te interakcje, które doprowadziły użytkownika na przykład do sfinalizowania zakupu, przesłania zapytania ofertowego, złożenia zamówienia czy skontaktowania się z Twoją firmą. 

🔎 Wskazówka

Co to tak naprawdę jest ta atrybucja?

Atrybucja to zbiór reguł, które pozwalają przypisać kanał (na przykład: kampanię Google Ads, Facebook Ads, reklamę na Youtube, ruch organiczny) na ścieżce naszego użytkownika do konwersji. Możemy w różny sposób przypisywać „moce” do danego kanału w zależności od strategii, którą przyjmiemy. 

Warto zaznaczyć, że wybór odpowiedniej atrybucji jest kluczowy dla późniejszych pomiarów skuteczności naszych działań w internecie. 

Zgodnie z tym jaki model atrybucji wybierzemy, tak ten udział (danego kanału) zostanie podzielony i odpowiednio przypisany. Nadal ciężko to zrozumieć?

Spróbujmy wytłumaczyć atrybucję na przykładzie meczu piłkarskiego naszej reprezentacji:

  • Jeśli weźmiemy pod uwagę model atrybucji oparty o „ostatnie kliknięcie” – to całość zasług zostanie przypisana Robertowi Lewandowskiemu, który strzelił gola. 
  • Jeśli wybierzemy inny model, na przykład „liniowy”, wtedy każdy piłkarz rozgrywający akcję, która doprowadziła do gola, dostanie tyle samo punktów. 


W zależności od wybranego modelu atrybucji te „punkty” zostaną przypisane odpowiednim kanałom i w odpowiednich proporcjach.

Modele atrybucji

Wróćmy jednak do modelu atrybucji opartego na danych w Google Analytics 4, który został stworzony pod zachowania użytkowników Twojej witryny czy aplikacji mobilnej. Jest unikatowy i ściśle dopasowany do ruchu na Twojej stronie – przypisuje udział w konwersji na podstawie tego, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z Twoimi reklamami i postanawiają zostać Twoimi klientami. Ten model atrybucji nie jest dostępny w Google Analytics Universal. 

Aby móc analizować i wyciągać wnioski korzystając z modelu atrybucji opartego na danych system GA4 musi zebrać wystarczającą ilość danych do nauki. 

Zobacz, jak model oparty na danych działa na żywo. Poznaj, jak wyglądają różnice między innymi modelami atrybucji.  Zobacz webinar o GA4 prowadzony przez Klaudię Zielke – Head of Analytics w Verseo. 

Google Analytics 4 -  model oparty na danych

4. Uczenie maszynowe w nowej usłudze Google Analytics 4

Dotychczas, korzystając z Universal Analytics nie mieliśmy możliwości wypróbowania działania uczenia maszynowego na “własnej skórze” (przynajmniej na tak zaawansowanym poziomie). W GA4 machine learning umożliwia prognozowanie zachowania użytkowników oraz ich skłonności do dokonania konwersji. 

Bazując na dostępnej ilości danych, system przetwarza je i dostarcza estymacji, na podstawie których możemy przewidywać ruch, liczbę oraz wartość konwersji. Dzięki tym danym uzyskasz stabilną podstawę do opierania swoich decyzji biznesowych i strategicznych, a także zaplanujesz wydatki na reklamę.

Universal Analytics + Google Analytics 4 = małżeństwo doskonałe! Czyli na czym polega dual tagging (tagowanie równoległe)?

Dual tagging polega na jednoczesnym skonfigurowaniu dwóch systemów analitycznych: Universal Analytics i GA4. Dzięki temu mamy na spokojnie czas zaznajomić się z nowym panelem, raportami oraz ustawieniami Google Analytics 4, podczas gdy nasze dotychczasowe dane i cała historia pozostają bezpieczne w Google Universal. 

Co więcej dzięki dual-tagging, zyskujemy przewagę nad konkurencją, która jeszcze nowej usługi nie wdrożyła (a wdrożyć będzie musiała!), a także zdobywamy uznanie naszych klientów szybciej rozwijając nowe możliwości w GA4 i tym samym odpowiadając na ich oczekiwania dzięki lepszemu śledzeniu ścieżki zakupowej. 

Wdrażając Google Analytics 4 już teraz, nadal korzystając z wersji Universal, to trochę tak, jakby zjeść ciastko i nadal mieć ciastko. 😃

Google Analytics 4: Jak stworzyć usługę GA4? Instrukcja - zdjęcie nr 12

Jak stworzyć usługę Google Analytics 4? Instrukcja krok po kroku

Krok 1. Zaloguj się na swoje konto Google Analytics i przejdź do panelu administracyjnego.

Krok 2. Kliknij po prawej stronie przycisk: + Utwórz usługę.

GA4 - nowa usługa

Krok 3. Wpisz nazwę usługi na przykład GA4 – Twojadomena.pl 

Krok 4. Wybierz kraj i walutę.

GA4 - konfiguracja usługi

Pamiętaj, by ustawić strefę czasową obowiązującą w kraju, z którego ruch chcemy analizować. 

Krok 5. Aktywuj “enhanced measurement” w ustawieniach.

Konfiguracja strumienia danych - GA4

Krok 6. Jeśli chcesz dodatkowo stworzyć usługę Universal Analytics, zaznacz odpowiednią opcję. Jeśli korzystasz już z Google Analytics Universal, pomiń tę opcję. 

Krok 7. Wybierz strumień danych. Co to znaczy? W zależności od tego czy prowadzisz: stronę internetową, aplikację mobilną na Androida czy system IOS musisz utworzyć dla tych środowisk osobne strumienie. Warto odpowiednio je oznaczyć, by później łatwiej działać na koncie i analizować dane.

Raporty Google Analytics

Czas wdrożyć nową usługę GA4 na Twojej stronie! Z pomocą przyjdą nasi eksperci, którzy odpowiednio zaimplementują kod na stronie oraz wydłużą czas zbierania danych na Twoim koncie, oraz połączą je z Twoim kontem Google Ads. 

Google Analytics 4: Jak stworzyć usługę GA4? Instrukcja - zdjęcie nr 17

Umów się na spotkanie, by poznać możliwości wdrożenia Google Analytics na Twojej stronie www – zapraszamy. 😊

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany