Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Przekierowania 301 – najpopularniejsze typy

przekierowania 301

W internecie każda rzecz ma swoje miejsce określone przez adres URL. Jeśli z jakichś powodów ulegnie on zmianie, tworzy to szereg utrudnień – zarówno dla robotów indeksujących Google, które odpowiadają za pozycjonowanie strony, jak i dla użytkowników, którzy szukają określonych treści. Jest jednak na to sposób – przekierowanie 301 to odpowiednik zmiany adresu korespondencyjnego w świecie niewirtualnym. Sprawdź, jak to działa i jakie typy przekierowań 301 można zastosować.

Czym jest przekierowanie 301?

Przekierowanie 301 (Moved permanently) to mechanizm wskazujący, że dana strona została przeniesiona pod inny adres. Działa on automatycznie – to znaczy nie wyświetla informacji o „przeprowadzce”, ale od razu kieruje na właściwą stronę znajdującą się pod nową ścieżką URL. Dzięki temu np. roboty wyszukiwarki i użytkownicy Internetu nie muszą błądzić w poszukiwaniu konkretnej treści.

Można wyróżnić kilka typów przekierowań, jednak 301 jest najpopularniejszym z nich. Oznacza przeprowadzkę na stałe, czyli permanentną zmianę adresu strony. To rozwiązanie bardzo wygodne z punktu widzenia użytkownika, a jednocześnie niezwykle istotne dla SEO. Dzięki przekierowaniu, strona nie traci bowiem wypracowanej pozycji ani mocy i może nadal na nie pracować.

Kiedy stosuje się przekierowanie 301? Najpopularniejsze typy

Skonstruowanie przekierowania 301 może być konieczne z różnych powodów. Dokonuje się go (zazwyczaj) w pliku .htacces – wystarczy zastosować odpowiedni kod. Wyróżnia się kilka najpopularniejszych typów takiego działania. Przykłady wraz z potrzebnymi do ich dokonania kodami (w miejsce „twojastrona.pl” należy wstawić własny adres witryny) znajdziesz poniżej.

  • Przekierowania 301 z adresu z „www” na „bez www”

Adresy strony mogą występować z lub bez „www” na początku. Jeśli ta kwestia nie zostanie uporządkowana, może tworzyć chaos, a ruch będzie się rozkładał na dwa odrębne adresy, co jest wyjątkowo niekorzystne z punktu widzenia SEO.

Dlatego w takich przypadkach najczęściej stosuje się przekierowanie 301, które pozwala wybrać preferowaną formę zapisu adresu witryny. Sprawia to, że użytkownik trafi na docelową stronę niezależnie od tego, czy wpisze w pasku przeglądarki np. „www.twojastrona.pl”, czy też „twojastrona.pl”. Takie rozwiązanie wpływa pozytywnie na optymalizację i decyduje o wygodzie użytkownika.

Przykładowy kod:

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.twojastrona.pl$

RewriteRule (.*)$ http://twojastrona.pl/$1 [R=301,L]

  • Zmiana domeny

Zmiana nazwy domeny jest stosunkowo często wykonywanym zabiegiem. W takim przypadku należy zadbać o przekierowanie, by użytkownicy mogli z łatwością trafić pod nowy adres, a roboty Google nie uznały przeniesionych treści za duplicate content, co jest wysoce niewskazane ze względu na SEO.

Niezwykle ważne jest zadbanie o to, by przekierowanie 301 dotyczyło nie tylko strony głównej, ale również pozostałych zakładek. Najlepszym rozwiązaniem jest wytyczenie za ich pomocą bezpośrednich ścieżek do nowych adresów dla każdej podstrony. Warto się postarać chociażby po to, by nie zniechęcić użytkowników spotkaniem ze ścianą, czyli wejściem na nieistniejącą już stronę. To również jedyny sposób pozwalający na przeniesienie witryny bez utraty ruchu.

Najlepiej wdrożyć przekierowanie 301 przed migracją danych pod nowy adres. Dzięki temu roboty indeksujące prawidłowo odczytają Twoje działania: jako przeniesienie witryny, a nie stworzenie zupełnie nowej z powieloną treścią.

Przykładowy kod:

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^twojastrona.pl$

RewriteRule (.*)$ http://twojanowastrona.pl/$1 [R=301,L]

  • Zmiana HTTP na HTTPS

Zastosowanie protokołu SSL wiąże się ze zmianą adresu z HTTP na HTTPS. Wówczas również należy dokonać przekierowania. 

Przykładowy kod:

RewriteCond %{HTTPS} !=on

RewriteRule (.*) https://%{HTTP_HOST}/$1 [R=301,L]

  • Ukośnik („/”) na końcu adresu

Ten sam adres różniący się tylko ukośnikiem na końcu (np. „www.twojastrona.pl” i „www.twojastrona.pl/”) to dla Google dwie odrębne strony. Brak przekierowania w tym zakresie to bardzo częsty błąd, który sprawia, że algorytm odczytuje Twoje treści jako duplicate content, a tym samym uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania jest w zasadzie niemożliwe. 

Przykładowy kod:

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d

RewriteRule ^(.*)/$ /$1 [L,R=301]

  • Przekierowanie wildcard

Funkcja wildcard pomaga w łatwym tworzeniu nowych subdomen. Jednak w praktyce oznacza to również, że wpisanie dowolnego ciągu znaków przed adresem Twojej strony wyświetli jej zawartość, tworząc w efekcie kopię. Niekiedy roboty Google indeksują takie strony, tworząc niesamowity chaos. Wówczas w wynikach wyszukiwania może się pokazywać kilka (lub nawet kilkadziesiąt!) wersji tego samego adresu, np. dla przykładowej www.twojastrona.pl również www.www.twojastrona.pl, ww.twojastrona.pl czy np. twojastrona.twojastrona.pl. Jest to bardzo niebezpieczne i grozi karami od Google. Rozwiązanie? Przekierowanie 301, które przeniesie użytkowników i roboty Google z każdej subdomeny na stronę główną.

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(.+).twojastrona.pl$

RewriteRule (.*)$ http://twojastrona.pl/$1  [R=301,L]

Inne typy przekierowań

Przypomnijmy, że przekierowania 301 używa się wyłącznie w przypadku permanentnej zmiany adresu strony. Istnieje jednak również wiele innych możliwości przeniesienia internautów pod inny adres oraz wysłania odpowiedniego komunikatu do robotów wyszukiwarki. Inne dostępne rodzaje przekierowań to:

  • 302 (Found) – tymczasowe, pozwalające na przeniesienie treści pod inny adres, a następnie ich powrót do pierwotnego źródła;
  • 303 (See Other) – używane z formularzami wysyłającymi dane metodą HTTP POST, umożliwiające przekierowanie na konkretny adres w odpowiedzi na ów formularz;
  • 304 (Not Modified) – informuje przeglądarkę, że dane znajdujące się w jej pamięci są aktualne, nie uległy zmianom, nie muszą być więc pobierane ze źródła;
  • 305 (Use Proxy) – umożliwia skorzystanie z danego zasobu tylko podczas korzystania z określonego serwera Proxy, wyświetla komunikat z adresem serwera;
  • 307 (Temporary Redirect) – czasowe przekierowanie, nie umożliwia zmiany metody żądania z POST na GET.

O czym pamiętać, stosując przekierowania 301 i inne?

Warto pamiętać, że przekierowania są nie tylko korzystne dla użytkowników, ale również ułatwiają pracę robotów Google i pomagają zadbać o prawidłowe indeksowanie strony. Wpływają więc pozytywnie zarówno na UX, jak i SEO. Stosując je umiejętnie można „bezboleśnie” przenosić strony pod nowe adresy, a także pozwala na prowadzenie wielu innych działań bez uszczerbku na pozycji witryny.

Wykorzystując przekierowania różnych typów, należy jednak zachować ostrożność. Zastosowanie zbyt wielu poleceń może bowiem skutkować utworzeniem się pętli, a w wyniku tego powstaniem błędu 310 – Too many redirects (zbyt wiele przekierowań), który uniemożliwia trafienie na konkretną stronę.

0 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

To już 8 lat, od kiedy postawił pierwsze kroki w świecie marketingu - szczególnie tego związanego z treściami. Dotychczas pracował dla polityków oraz branż b2b oraz b2c. Wyjątkowy fan content marketingu w strategii digital i tego jak wpływa na nawigowanie klientów oraz budowanie reputacji marek. Od 2 lat zainteresowany również kwestią Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw i w tym upatrujący trampoliny dla rozwoju komunikacyjnego wielu firm. W Verseo odpowiedzialny za marketing. Prywatnie czyta reportaże ze świata i literaturę naukową + sci-fi. :)

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Darmowy poradnik SEO dla stron usługowych
Maciej Popiołek

SEO dla usług – dlaczego warto? Jesteś fotografem, hydraulikiem, grafikiem lub wykonujesz inny zawód freelancerski, a jednocześnie chcesz pozyskać nowych […]

Jak pozyskać klienta? 3 sposoby!
Maciej Popiołek

Jak pozyskać klienta? Daj się znaleźć! Biznes ruszył, koncepcja jest, strona stoi. Przed Tobą pytanie, jak pozyskać klienta? Wcześniej jednak […]

Cena za copywriting – czy wiesz, ile zapłacisz za teksty?
Kasia Jurewicz

Finanse są niewątpliwie trudnym tematem w branży copywriterskiej. Szerokie widełki cenowe sprawiają, że niełatwo zdefiniować dobrą okazję, dlatego dzisiaj weźmiemy […]

SEO i content – małżeństwo doskonałe
Maciej Popiołek

SEO, Content – dwa bratanki? Jak ma się content do SEO? Można spotkać się z opiniami, jakoby te dwie rzeczy […]

Zmiana strony internetowej a pozycjonowanie – jak do tego podejść?
Joanna Michalska

Zmiana strony internetowej a pozycjonowanie – strach ma wielkie oczy? Strona internetowa firmy ma ważne funkcje – prezentuje ofertę, przyciąga […]

Blog firmowy – skąd czerpać pomysły?
Maciej Popiołek

Blog firmowy – studnia bez dna? Chcesz dotrzeć do nowych klientów i podtrzymać dobre relacje z obecnymi? Postaw na wysokie […]