Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Brak komentarzy

Wskaźniki marketingowe – mierz lub umieraj!

Wskaźniki marketingowe – mierz lub umieraj! - zdjęcie nr 1

Wskaźniki marketingowe – mierz lub umieraj! - zdjęcie nr 2

Wydaje Ci się, że przygotowałeś inteligentną, angażującą i skuteczną kampanię marketingową? Sądzisz, że Twój landing page pozwoli Ci pozyskać wartościowe leady? No właśnie. „Sądzisz” i „wydaje Ci się”. Choć zabrzmi to brutalnie, Twoje domysły są… niewiele warte, o ile nie poprzesz ich twardymi danymi. Wskaźniki marketingowe i ich analiza, to kluczowe źródło informacji dla każdego sprawnego marketingowca. Co i jak mierzyć? Sprawdź najważniejsze informacje.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Wskaźniki marketingowe – po co?

Po co w ogóle mierzyć? Odpowiedź wydaje się oczywista. Dzięki analizie kluczowych wskaźników efektywności (KPI) m.in.:

  • otrzymujesz mierzalne wyniki prowadzonych działań marketingowych,
  • widzisz, które z opublikowanych treści zadziałały lepiej, a które gorzej,
  • możesz precyzyjnie obliczyć przełożenie kosztów działań marketingowych na zyski ze sfinalizowanych transakcji,
  • łatwiej jest Ci planować kolejne kampanie promocyjne – tak, aby jeszcze lepiej dopasowywać je do wymogów rynkowych.

Problem jednak w tym, że wraz z rozwojem trackingu i narzędzi analitycznych również i liczba wskaźników znacząco się zwiększyła. Znaczenie ma oczywiście każdy z nich. Czasem jednak trudno jest przedrzeć się przez gąszcz liczb i procentów. Warto więc wiedzieć, które wskaźniki – dostępne np. w Google Analytics, na stronie administracyjnej fanpage’a FB czy w CRMach – mają naprawdę duże przełożenie na ocenę efektów działań marketingowych. Omawiamy więc te najważniejsze.

Inne wskaźniki marketingowe dla każdego typu komunikatu

Pamiętaj, że gdy chodzi o wskaźniki ważne z punktu widzenia marketingowca, nie ma jednego, uniwersalnego zestawienia tych kluczowych. Nie ma wskaźników, które będą relewantne w każdej sytuacji. Wszystko dlatego, że interakcje z odbiorcą każdego typu treści wypuszczanej do sieci są nieco inne. Przykładowo na landing page będziesz obserwować dane związane z pozyskiwaniem leadów, ale już w działaniach organicznych w social mediach – raczej te związane z zaangażowaniem użytkowników pod Twoimi postami.

Dobierz więc mierniki do każdego z rodzajów komunikatów marketingowych, które wypuszczasz w świat. Wskaźniki zależą od celu kampanii.

Co mierzyć, analizując efektywność strony internetowej?

Przyglądając się ruchowi na stronie internetowej, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na:

  • natężenie ruchu na stronie – ważne są: liczba odsłon, liczba unikalnych użytkowników serwisu oraz procent tych powracających do serwisu,
  • średni czas przebywania na stronie oraz współczynnik odrzuceń (Bounce Ratio) – to pokaże Ci, czy przygotowane treści angażują użytkowników na tyle, że chcą oni zapoznać się bliżej z informacjami, czy odrzucają ich na „dzień dobry”,
  • źródła ruchu – a więc jak użytkownicy trafili na Twoją stronę: samodzielnie wpisując jej adres w przeglądarce, przez wyszukiwarkę, a może z social mediów lub dzięki innym zewnętrznym linkom? To pomoże Ci dobrze rozłożyć akcenty, gdy chodzi o promocję swojego serwisu w poszczególnych kanałach,
  • współczynnik konwersji – a więc to, ile spośród odwiedzających strony podjęło oczekiwane przez Ciebie działanie. Np. na landing page jest to pozostawienie leadu;
  • proporcja leadów do konwersji – a więc to, ile spośród osób, które wstępnie wyraziły zainteresowanie Twoją ofertą przeszło przez cały lejek marketingowy,
  • koszt pozyskania leada / klienta – a więc proporcję między wysokością wydatków na kampanię promocyjną do uzyskanych rezultatów.

Warto też wykonać „mapę ciepła”, a więc sprawdzić, które obszary strony internetowej cieszyły się szczególnym zainteresowaniem czytających – tak, aby wprowadzić ewentualne poprawki do layoutu i podnieść zasięgi oraz stopień konwersji.

Analiza wskaźników marketingowych w social mediach

Nieco inne wskaźniki liczą się w mediach społecznościowych. To równie ważny kanał komunikacji marketingowej, który wzmacnia wizerunek marki oraz pozyskuje leady sprzedażowe. Co jednak świadczy o tym, że podejmowane przez Ciebie na fanpage’u akcje przynoszą rezultaty? Wskaźniki, które powinny zwrócić Twoją szczególną uwagę, to:

  • liczba wyświetleń (zasięg) – kluczowy jest oczywiście zasięg organiczny, a więc ten, który został osiągnięty bez sięgania po płatną promocję,
  • liczba kliknięć w posta – pokaże, na ile przedstawiona przez Ciebie informacja na FB czy Instagramie była interesująca dla odbiorcy. Każde kliknięcie to dowód wstępnego zainteresowania komunikacją i tego, że post przyciągnął uwagę, a nie został przewinięty,
  • pozyskane dzięki postom w social mediach leady – a więc np. pozostawione dane kontaktowe na landing page’u, do którego kierowały wiadomości na FB lub z reklam lead ads,
  • wskaźniki zaangażowania – chodzi o liczbę: polubień/reakcji, komentarzy oraz interakcji – im więcej, tym wyższa skuteczność Twoich działań,
  • user generated content – a więc posty / materiały związane z Twoim fanpagem przez użytkowników, np. te, w których Twój profil został otagowany. Taki typ ruchu można pozyskać np. współpracując z influencerami, albo organizując konkursy, w których zadaniem jest wykonanie właśnie takiej akcji.

Jeśli sięgasz po płatne narzędzia promocji – istotne są również wskaźniki konwersji, a więc koszt pojedynczego wyświetlenia posta, kliknięcia w niego i konwersji.

A co ze wskaźnikami powiązanymi ze sprzedażą? W przypadku analizy działań w social mediach najczęściej trudno jest uzyskać jednoznaczne i bezbłędne dane. Koszt prowadzonych tu działań warto jednak włączyć, obliczając ROI, a więc ogólny zwrot z inwestycji w promocję w porównaniu do poczynionych nakładów.

Jak odnaleźć się w morzu danych?

Jak widzisz, wskaźników marketingowych, które mają znaczenie, nadal jest dość sporo, a te przedstawione powyżej to tylko czubek góry lodowej. Np. akcje CSR (związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu), mogą mieć zupełnie inne wskaźniki oceny skuteczności, a mimo wszystko wchodzić w obszary marketingowe (np. z kupna każdego produktu X przeznaczamy kwotę Y na organizację Z).

Jeśli masz wrażenie, że trudno Ci się wśród wskaźników odnaleźć, zawsze możesz zgłosić się do specjalistów. Przyjrzą się oni wszystkim danym i wskaźnikom, które zostały wygenerowane, przeanalizują ich istotność i wyciągną wnioski. W efekcie ich pracy otrzymasz przejrzysty raport, który pokaże Ci jasno, jak Twoje działania marketingowe przełożyły się na osiągnięcie założonych celów. Będzie również źródłem wskazówek na przyszłość – dowiesz się z niego, jak usprawnić swoją pracę, aby jej rezultaty były jeszcze lepsze. Wskaźniki marketingowe – a dokładnie ich zaprojektowanie w kontekście danej akcji i celu – to jedno z ważniejszych wyzwań dla marketingowca. Poprawna architektura sprawi jednak, że będą one też niezrównanym sojusznikiem w działaniach, jak i raportowaniu.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany