Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Brak komentarzy

Benchmark: Co to jest benchmarking w marketingu?

Benchmark - co to?

Chcesz tworzyć rozpoznawalną markę, która rozgrywa rynkowe partie z największymi graczami? Miej odwagę przysiąść się do stołu i grać na ich zasadach. Obserwuj i ucz się od najlepszych, a potem ulepszaj zasady i wcielaj je we własnej organizacji. Na tym właśnie polega benchmarking.  Dlaczego jest tak istotny w marketingu i jak może pozytywnie wpłynąć na rozwój Twojej firmy? Sprawdź.

Pandemia wymusiła na konsumentach zmiany nawyków zakupowych. W końcu zamknięte galerie nie były tożsame z zanikiem potrzeb. Zmienił się jednak sposób ich zaspokajania – zamiast wrzucać produkty do koszyków w sklepach, konsumenci zmuszeni byli przekonać się do tych wirtualnych. Polubili je na tyle, że sięgają po nie chętnie również w postpandemicznej rzeczywistości i nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie trend miał się zmienić. Dla przedsiębiorców rozwijających swoje biznesy w sieci to spore wyzwanie – konkurencja jest coraz silniejsza, a e-commerce nieustannie się rozrasta. Jak w tych wymagających okolicznościach, na przedsionku trudnych czasów rynkowych, wyprzedzić konkurencję i zwiększać sprzedaż? 

Jedną z wielu recept będzie benchmarking. Przyjrzyjmy mu się bliżej.

Benchmark – co to jest?

Cytując Mario Puzo, „przyjaciół trzymaj blisko, wrogów jeszcze bliżej”. Ta zasada sprawdzi się w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Opiera się na niej cały benchmarking.

To nic innego jak badanie otoczenia rynkowego, branie pod lupę konkurencji oraz marek, z którymi chciałbyś konkurować. Benchmark to wzorzec, punkt odniesienia, który wytycza kierunek działań, wskazuje właściwą ścieżkę na biznesowe szczyty. Jest nieocenionym wsparciem w optymalizacji procesów oraz poprawianiu ogólnej kondycji firmy. Analiza porównawcza może odnosić się do:

  • wizerunku marki
  • wyglądu Twojego e-commerce
  • sposobów pozycjonowania e-sklepu
  • akcji promocyjnych i marketingowych
  • sposobu prezentacji i opisu produktów
  • wykorzystywanych technologii i płatności
  • doboru asortymentu na wirtualnych półkach
  • formy komunikacji (zewnętrznej i wewnętrznej)
  • reagowania na sytuacje kryzysowe i zmiany
  • łańcucha dostaw, magazynowania i wysyłki.

W zależności od tego, jaki cel chcesz osiągnąć, możesz badać konkretny wycinek biznesowej rzeczywistości i porównać, jak wypadasz na tle przeciwników.

New call-to-action
New call-to-action

>> Baner cookie a spadki konwersji – rozwiązanie <<

Benchmarking – przykłady

Na potrzeby tego wpisu przyjmijmy, że prowadzisz sklep internetowy z butami. Oferta jest dość szeroka i nakierowana na określoną grupę odbiorców – proponujesz wysokiej jakości obuwie do chodzenia po górach. Działasz od paru lat, budżetowo tragedii nie ma, ale czujesz, że potencjał jest zdecydowanie większy. Wiesz, że dziś rozkręciłbyś biznes inaczej, dlatego planujesz rebranding. Chcesz, by Twój e-commerce nabrał sznytu i nowoczesnego charakteru. Od czego zacząć? Od odwiedzin e-sklepów konkurencji!

Zwróć uwagę na rozmieszczenie zakładek, formę komunikacji z odbiorcami, sposób prezentacji produktów, kolory, logo. Ważna będzie także cena, która nadal ma znaczenie. Może nie jest najważniejsza, ale w dobie zbliżającego się kryzysu ekonomicznego, gdy coraz większa grupa Polaków szuka oszczędności, może być istotnym parametrem. 

Po wzięciu na warsztat oferty konkurentów, czas przełożyć to na swoją strategię. Wiesz, kto i co robi dobrze. Czerp inspiracje, dopasowuj je do twarzy swojej marki i wzrastaj.

W toku analizy porównawczej może okazać się, że dopracowania i optymalizacji wymagają obszary, których wcześniej nie brałeś pod uwagę w procesie naprawczym. Jak działa Twoja wysyłka? Czy wykorzystujesz cross sellin i up selling? Może one również będą spragnione powiewu świeżości.

Benchmarking – rodzaje

W zależności od działań naprawczych, które zamierzasz podjąć, możesz sięgnąć po:

New call-to-action
New call-to-action
  • benchmarking strategiczny – bazujący na analizie porównawczej liderów, nawet spoza branży i ich podejścia do biznesu.
  • benchmarking procesowy – biorący pod lupę wdrażanie i realizację konkretnych procesów przez firmy, z którymi chcemy konkurować.
  • benchmarking produktowy – porównujący formę prezentacji towarów przez konkurencję.
  • benchmarking wewnętrzny – odnoszący się głównie do analizy procesów wewnątrz przedsiębiorstwa, w celu optymalizacji działań i efektów.
  • benchmarking konkurencyjny – pozwalający na dogłębne prześwietlenie firm, oferujących takie same produkty lub usługi, jak nasze.
  • benchmarking organizacyjny – dający podstawy do stworzenia mocnej bazy dla budowania firmy i funkcjonujących w niej procesów. Pozwala ustalić, co można usprwnić.
  • benchmarking funkcjonalny – odnoszący się do realizacji określonych funkcji w organizacji. Możesz porównywać długość łańcucha dostaw, działania na rzecz odpowiedzialności biznesowej, czy ekologii.

>> Marketing internetowy: SEO i Google Ads to nie wszystko <<

Benchmarking – podsumowanie

Benchmarking to sposób na niezwalnianie tempa i nieustanną pracę nad kondycją przedsiębiorstwa. Porównywanie do najlepszych pozwala nam szlifować ofertę, obsługę klienta, czy szeroko pojęte funkcjonowanie firmy. 

Pamiętaj, by czerpać inspiracje, a nie kopiować. To zabija kreatywność i sprawia, że Twoja oferta nie różni się niczym od serwowanej przez graczy, z którymi chcesz wchodzić na biznesowy ring.

By wiedzieć, jaki jest Twój benchmark, na początek musisz stworzyć listę konkurentów lub liderów spoza branży, do których poziomu chcesz dorównać. A później zacząć rozwarstwiać poszczególne fragmenty tej biznesowej układanki i brać je pod szkło powiększające. 

Proces ma charakter ciągły – konkurencja nie ustaje w swoich działaniach i podnoszeniu standardu, dlatego zawsze znajdziesz element, który (w ramach inspiracji!), możesz wziąć na warsztat i ulepszyć.

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Zaloguj się, lub wypełnij poniższe pola, aby dodać komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany