Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Brak komentarzy

Benchmark: Co to jest benchmarking w marketingu?

Benchmark: Co to jest benchmarking w marketingu? - zdjęcie nr 1

Benchmark - co to?

Chcesz tworzyć rozpoznawalną markę, która rozgrywa rynkowe partie z największymi graczami? Miej odwagę przysiąść się do stołu i grać na ich zasadach. Obserwuj i ucz się od najlepszych, a potem ulepszaj zasady i wcielaj je we własnej organizacji. Na tym właśnie polega benchmarking.  Dlaczego jest tak istotny w marketingu i jak może pozytywnie wpłynąć na rozwój Twojej firmy? Sprawdź.

Pandemia wymusiła na konsumentach zmiany nawyków zakupowych. W końcu zamknięte galerie nie były tożsame z zanikiem potrzeb. Zmienił się jednak sposób ich zaspokajania – zamiast wrzucać produkty do koszyków w sklepach, konsumenci zmuszeni byli przekonać się do tych wirtualnych. Polubili je na tyle, że sięgają po nie chętnie również w postpandemicznej rzeczywistości i nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie trend miał się zmienić. Dla przedsiębiorców rozwijających swoje biznesy w sieci to spore wyzwanie – konkurencja jest coraz silniejsza, a e-commerce nieustannie się rozrasta.

Jak wynika z danych przedstawionych w raporcie „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027”, wartość rynku e-commerce w 2027 roku może wynosić 187 mld zł przy niemal dwucyfrowym wzroście rok do roku.

Jak w tych wymagających okolicznościach, na przedsionku trudnych czasów rynkowych, wyprzedzić konkurencję i zwiększać sprzedaż? 

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Jedną z wielu recept będzie benchmarking. Przyjrzyjmy mu się bliżej.

Benchmarking - porównanie liderów branży.

Benchmark – co to jest?

Cytując Mario Puzo, „przyjaciół trzymaj blisko, wrogów jeszcze bliżej”. Ta zasada sprawdzi się w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Opiera się na niej cały benchmarking.

To nic innego jak badanie otoczenia rynkowego, branie pod lupę konkurencji oraz marek, z którymi chciałbyś konkurować. Benchmark to wzorzec, punkt odniesienia, który wytycza kierunek działań, wskazuje właściwą ścieżkę na biznesowe szczyty. Jest nieocenionym wsparciem w optymalizacji procesów oraz poprawianiu ogólnej kondycji firmy. Analiza porównawcza może wpłynąć na:

  1. wizerunek marki
  2. wygląd Twojego e-commerce
  3. pozycjonowanie sklepu internetowego
  4. programy lojalnościowe
  5. działania marketingowe
  6. akcje promocyjne i marketingowe
  7. sposób prezentacji i opisu produktów
  8. wdrażanie nowych technologii i metody płatności
  9. dobór asortymentu na wirtualnych półkach
  10. komunikację wewnętrzną i zewnętrzną w Twojej firmie
  11. reagowania na sytuacje kryzysowe i zmiany
  12. łańcuch dostaw, magazynowanie i wysyłkę.

W zależności od tego, jaki cel chcesz osiągnąć, możesz badać konkretny wycinek biznesowej rzeczywistości i porównać, jak wypadasz na tle przeciwników.

Działania konkurencji - przedmiot porównania. Na czym polega benchmarking w praktyce?

Benchmarking – przykłady

Na potrzeby tego wpisu przyjmijmy, że prowadzisz sklep internetowy z butami. Oferta jest dość szeroka i nakierowana na określoną grupę odbiorców – proponujesz wysokiej jakości obuwie do chodzenia po górach. Działasz od paru lat, budżetowo tragedii nie ma, ale czujesz, że potencjał jest zdecydowanie większy. Wiesz, że dziś rozkręciłbyś biznes inaczej, dlatego planujesz rebranding. Chcesz, by Twój e-commerce nabrał sznytu i nowoczesnego charakteru. Od czego zacząć? Od odwiedzin e-sklepów konkurencji!

Zwróć uwagę na rozmieszczenie zakładek, formę komunikacji z odbiorcami, sposób prezentacji produktów, kolory, logo. Ważna będzie także cena, która nadal ma znaczenie. Może nie jest najważniejsza, ale w dobie zbliżającego się kryzysu ekonomicznego, gdy coraz większa grupa Polaków szuka oszczędności, może być istotnym parametrem. 

Po wzięciu na warsztat oferty konkurentów, czas przełożyć to na swoją strategię. Wiesz, kto i co robi dobrze. Czerp inspiracje, dopasowuj je do twarzy swojej marki i wzrastaj.

W toku analizy porównawczej może okazać się, że dopracowania i optymalizacji wymagają obszary, których wcześniej nie brałeś pod uwagę w procesie naprawczym. Jak działa Twoja wysyłka? Czy wykorzystujesz cross selling i up selling? Może one również będą spragnione powiewu świeżości.

Benchmarking – rodzaje benchmarkingu

Benchmarking to proces porównywania wydajności, jakości lub innych kluczowych wskaźników wyników jednej firmy z innymi organizacjami w branży, lub ze standardami branżowymi. Istnieją różne rodzaje benchmarkingu, z których każdy ma na celu osiągnięcie określonych celów. W zależności od działań naprawczych, które zamierzasz podjąć, możesz sięgnąć po:

Benchmarking strategiczny

Bazujący na analizie porównawczej liderów, nawet spoza branży i ich podejścia do biznesu. Benchmarking strategiczny polega na porównywaniu całej strategii organizacji z najlepszymi praktykami na rynku. Celem jest identyfikacja najlepszych praktyk i metod zarządzania, które mogą być wdrożone w naszej firmie, aby poprawić wyniki biznesowe.

Benchmarking procesowy

Biorący pod lupę wdrażanie i realizację konkretnych procesów przez firmy, z którymi chcemy konkurować. Benchmarking procesowy polega na porównywaniu procesów w organizacji z najlepszymi praktykami w branży lub standardami branżowymi. Celem jest identyfikacja idealnych praktyk procesowych i metod, które można wdrożyć w organizacji, aby poprawić wydajność i osiągnąć lepsze wyniki.

Benchmarking produktowy

Porównujący formę prezentacji towarów przez konkurencję. W ramach benchmarkingu produktowego można analizować różne aspekty produktu lub usługi, takie jak: jakość, funkcjonalność, wydajność, trwałość, design, cena, obsługa klienta itp. Celem tego benchmarkingu jest zidentyfikowanie mocnych i słabych stron towarów, które oferuje dana firma, w celu poprawy ich jakości i konkurencyjności.

Benchmarking wewnętrzny

Ten rodzaj benchmarkingu polega na porównywaniu wydajności różnych działów, procesów lub produktów w ramach tej samej organizacji. Benchmarking wewnętrzny ma na celu identyfikację najlepszych praktyk oraz metod wewnętrznych i wykorzystanie ich w całej organizacji, aby poprawić wydajność i osiągnąć lepsze wyniki.

Benchmarking konkurencyjny

Pozwalający na dogłębne prześwietlenie firm, oferujących takie same produkty lub usługi, jak nasze. Benchmarking konkurencyjny ma pomóc poprawić konkurencyjność i osiągnąć lepsze wyniki.

Benchmarking organizacyjny

Dający podstawy do stworzenia mocnej bazy dla budowania firmy i funkcjonujących w niej procesów. Pozwala ustalić, co można usprawnić w samej organizacji. Jeśli chcesz czynić rynek lepszym, zacznij od siebie 😉

Benchmarking funkcjonalny

Odnoszący się do realizacji określonych funkcji w organizacji. Możesz porównywać długość łańcucha dostaw, działania na rzecz odpowiedzialności biznesowej, czy ekologii. Benchmarking funkcjonalny polega na porównywaniu wydajności określonej funkcji lub procesu w różnych organizacjach, w celu identyfikacji dobrych praktyk w branży.

Benchmarking w digital marketingu - jak budować przewagę konkurencyjną?

Benchmarking a budowanie przewagi konkurencyjnej

Zastosowanie benchmarkingu może przyczynić się do budowania przewagi konkurencyjnej w organizacji, o ile wdrożenie będzie przebiegać w sposób przemyślany, elastyczny i dostosowany do specyfiki prowadzonego biznesu.

Kiedy warto odwoływać się do najlepszych praktyk stosowanych w naszej branży?

Poniżej kilka przykładów, kiedy analiza najlepszych wzorców może mieć znaczenie:

  • Przy wprowadzaniu nowych produktów lub usług na rynek.
  • Przy restrukturyzacji firmy.
  • Przy poprawie jakości i wydajności.
  • Przy poszukiwaniu najlepszych dostawców lub partnerów.
  • Przy redukcji kosztów.

Benchmarking — od czego zacząć?

Jeśli dopiero planujesz proces, na dobry początek zabierz się za:

  • Określenie celów — doprecyzuj, co konkretnie chcesz porównać i do czego dążysz. Może to być porównanie wyników finansowych, wydajności operacyjnej, jakości produktów lub usług.
  • Wybór benchmarków — wybierz firmy lub organizacje, z którymi chcemy porównać wyniki i praktyki. Mogą to być konkurenci z branży lub segmentu rynku, najlepsi gracze, liderzy branży.
  • Analizę wyników — po zebraniu danych, należy dokładnie przeanalizować wyniki i porównać je z naszymi celami.
  • Identyfikację najlepszych praktyk — przeanalizuj praktyki najlepszych firm i organizacji, aby zidentyfikować te, które możemy zastosować w naszej firmie.

Co dalej?

Wdrożenie zmian — na podstawie wyników analizy i identyfikacji najlepszych praktyk, należy wprowadzić zmiany w firmie, aby osiągnąć zakładane cele.

Benchmark – podsumowanie

Benchmarking to sposób na niezwalnianie tempa i nieustanną pracę nad kondycją przedsiębiorstwa. Porównywanie do najlepszych pozwala nam szlifować ofertę, obsługę klienta, czy szeroko pojęte funkcjonowanie firmy. 

Pamiętaj, by czerpać inspiracje, a nie kopiować. To zabija kreatywność i sprawia, że Twoja oferta nie różni się niczym od serwowanej przez graczy, z którymi chcesz wchodzić na biznesowy ring.

By wiedzieć, jaki jest Twój benchmark, na początek musisz stworzyć listę konkurentów lub liderów spoza branży, do których poziomu chcesz dorównać. A później zacząć rozwarstwiać poszczególne fragmenty tej biznesowej układanki i brać je pod szkło powiększające. 

Proces ma charakter ciągły – konkurencja nie ustaje w swoich działaniach i podnoszeniu standardu, dlatego zawsze znajdziesz element, który (w ramach inspiracji!), możesz wziąć na warsztat i ulepszyć. https://verseo.pl/benchmark-co-to-jest-benchmarking/”>

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany