Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Brak komentarzy

Analityka w ecommerce

Analityka w ecommerce - zdjęcie nr 1

analityka w ecommerce

Analityka internetowa to jeden z podstawowych elementów budowania obecności w sieci, a już w szczególności skutecznego e-commerce. Dlaczego warto analizować każdy skrawek strony? Jak się za to zabrać? Uchylamy rąbka tajemnicy!

Dlaczego analityka w ecommerce jest tak istotna?

Zbieranie i analizowanie danych pozwala na lepsze korzystanie z dostępnych zasobów oraz wybór strategii, które będą korzystnie wpływać na rozwój firmy. W biznesie liczy się instynkt, jednak podejmowanie decyzji w oparciu o własne przeczucia może nie skończyć się tak szczęśliwie, jak byśmy sobie tego życzyli. Podobnie jest z oceną naszej pracy – opieranie się na własnych przypuszczeniach lub sympatiach nie daje pełnego obrazu sytuacji. Zebranie pełnych danych pozwala na wskazanie konkretnych obszarów i działań, które potrzebują korekty. Analiza w oparciu o te dane pozwala na wytyczenie jasnej ścieżki i skuteczną realizację planów w dalszych okresach.

Analityka w ecommerce ma wiele zalet:

  1. Pozwala na podejmowanie świadomych decyzji opartych na rzeczywistych informacjach – jak wspomniano wyżej, konkretne dane pozwalają na podjęcie działań w oparciu o rzeczywiste potrzeby, a nie na subiektywnych odczuciach. 

Zebrane rekordy pozwalają na zidentyfikowanie grup odbiorców i dostosowanie sposobu komunikacji do ich potrzeb i oczekiwań. Analiza umożliwia również dopasowanie reklam i oferty do aktualnych trendów, które mają spory wpływ na to jak i co kupujemy.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

  1. Umożliwia zwiększenie dochodu – podjęcie prawidłowej komunikacji z klientem to nie tylko skuteczny sposób na przekonanie go do zakupów w naszym sklepie, ale także do powrotu w nasze wirtualne progi. Analizowanie danych i wyciąganie z nich słusznych wniosków pozwala też na rozszerzenie grupy odbiorców. Większy zasięg przekłada się bezpośrednio na większe zyski.
  2. Przybliża do lepszej wydajności operacyjnej – dane pozwalają na podejmowanie lepszych decyzji biznesowych, np. dotyczących rozdzielania budżetu na różne kanały reklamowe. Wybór kanałów, które są najskuteczniejsze i inwestowanie w nie większych środków, to szansa na większy zysk.

Jedną z podstawowych cech świata e-commerce jest jego nieustanna zmienność. Elastyczność rozwiązań pozwala na szybkie dostosowanie się do trendów, które widoczne są m.in dzięki śledzeniu zachowania użytkowników na stronach oraz na szybką reakcję na czynniki zewnętrzne. Pierwsza część roku 2020 doskonale to pokazała – ogólnoświatowy lockdown spowodował konieczność zwiększenia nakładów na internetową działalność wielu przedsiębiorstw, a w niektórych przypadkach – w ogóle do rozpoczęcia działalności w sieci. Wiele z firm przekonało się, że prowadzenie biznesu w e-commerce znacznie różni się od tego, do czego przyzwyczaiły ich sklepy stacjonarne, gdzie sprzedaż odbywa się na trochę innych zasadach. 

Jakie dane zbierać?

Analityka w ecommerce - zdjęcie nr 4

Sprzedaż w sklepach internetowych zależna jest od wielu czynników. Te najważniejsze z pewnością pokrywają się z tym, co znane jest nam ze sprzedaży stacjonarnej, np. cena oraz dostępność danego towaru. W przypadku sprzedaży internetowej w grę wchodzą jednak również bardziej techniczne aspekty dotyczące strony – np. jej prędkość, nawigacja w obrębie witryny oraz np. dostępność popularnych rozwiązań technologicznych. 

Podobnie jest również w zakresie działań marketingowych – w sklepie stacjonarnym przy kasie poleca się dodatkowe produkty, tutaj w koszyku można zachęcać do uzupełnienia zakupów o to, co kupili inni klienci. Jeśli chodzi o reklamę – stacjonarne rozwiązania opierają się na telewizji oraz banerach, które nie zawsze przyciągną oko potencjalnego klienta. W internecie reklama bywa bardziej skuteczna – np. remarketing pozwala na śledzenie niezdecydowanego klienta i przypominanie mu o sklepie i produktach, które wcześniej oglądał. 

Informacje o kliencie i możliwość śledzenia go, pojawia się wraz z implementacją rozwiązań umożliwiających analizę jego zachowania. Większość z nich bazuje na danych dostarczanych poprzez cookies – ciasteczka, które identyfikują użytkowników i ich komputery, zapisują preferencje i odgrywają ogromną rolę w uzupełnianiu statystyk aktywności internetowej.

Dane zbierane są przez odpowiednie oprogramowanie – tu zdecydowanie dominuje Google Analytics, bez którego analityka w ecommerce nie byłaby tym samym. Baza informacji może być szeroka, a rekordy bardzo szczegółowe, np. wiek i płeć użytkowników i lokalizacja oraz język. Z raportów uzyskać można również informacje o ich zainteresowaniach. Inne zebrane informacje dotyczą bardziej technicznych elementów – np. systemu operacyjnego i przeglądarek, z jakich korzystają Twoi potencjalni klienci. 

Gromadzenie wyników śledzenie oraz zestawienie ich ze sobą pozwala na uzyskanie dość szczegółowych informacji o tym, kto odwiedza nasze strony oraz:

  • z jakich stron użytkownicy trafiają na witrynę i – w szerszym kontekście – czy działania SEO odnoszą efekt,
  • jak długo czasu spędzają na czytaniu postów i które z nich cieszą się największą popularnością,
  • jakie produkty są najchętniej kupowane razem,
  • w którym miejscu klient najczęściej rezygnuje z zakupu w sklepie,
  • ile sesji potrzebuje, aby sfinalizować transakcję.

Do szczegółowej analityki strony internetowej i e-commerce warto wykorzystać również inne narzędzia, np.:
– Semstorm,
– Senuto,
– HotJar,
– Crazy Egg,
– Optimize Google.

Jak dane wykorzystać?

Zebranie danych i ich analiza to nie wszystko. Nakreślenie punktów, w których nasz biznes traci lub nie wykorzystuje swojego potencjału – to prawdziwa wartość, którą należy przekuć w konkretne działania. Analityka w ecommerce na to pozwala.

Informacje zebrane przez Google Analytics oraz inne narzędzia powinny być brane pod uwagę w wielu procesach dotyczących sklepu internetowego, m.in. w trakcie projektowania witryny. Analityka jest również niezbędna podczas procesów UX-owych, a zwłaszcza w fazie optymalizacji gotowych rozwiązań. Dane przydatne są też do planowania działań marketingowych oraz rozwiązywania problemów ze stroną.

Strona skrojona pod użytkownika

Projektowanie i sprawdzanie wdrożonych już zmian pozwala na zwiększenie dostępności witryny i ułatwienie użytkownikom poruszania się po nich. Proste ścieżki i łatwy dostęp do informacji sprawdzają się również w przypadku sklepów internetowych. Duża ilość niejasnych kategorii lub chaotycznie zaprojektowany formularz do customizacji towaru może powodować frustrację klientów i w efekcie sprawiać, że zrezygnują z zakupu. Trudności związane z finalizacją zakupu są też czasem powodem podjęcia decyzji o wyborze konkurencji – nawet jeżeli cena produktów jest u nich wyższa. Kontrola wszystkich kroków prowadzących do zakończenia procesu zakupowego pozwala wyłapać moment, w którym klient rezygnuje i zaprojektować go w sposób, który pozwoli na zmianę doświadczeń użytkownika na lepsze.

Z punktu widzenia UX oraz projektowania witryny, wartościowe będą również informacje dotyczące tego z jakich urządzeń korzystają użytkownicy witryny. W przypadku przewagi ruchu z mobile, konieczne jest zadbanie o prawidłowy projekt strony oraz odpowiedni jej rozmiar – nie tylko dopasowany do mniejszej przekątnej ekranu, ale też do słabszego połączenia sieciowego. Ważna może być również godzina, w których stronę odwiedzają Twoi klienci – część z nocnych odbiorców będzie z pewnością zachwycona możliwością korzystania z opcji dark mode.

Marketing – z analizą za pan brat

Analityka w ecommerce - zdjęcie nr 5

Google Analytics oraz pokrewne mu rozwiązania to podstawa działalności każdego marketingowca nastawionego na Internet. To stąd m.in. czerpane są informacje o użytkownikach – kim są, skąd przychodzą, co ich interesuje. Narzędzia pozwalają wyłonić treści, które najbardziej ich angażują oraz te, które nie budzą większego zainteresowania. W przypadku np. newsletterów, kody śledzenia pozwalają na kontrolę ile maili faktycznie zostało otwartych i czy ich odbiorcy podjęli decyzję o przejściu z nich na promowane w nim strony. 

Wiedza o użytkownikach, która pozwoli ich podzielić na bardziej lub mniej zaangażowane grupy jest przydatna podczas ustawiania kampanii Google Ads. Zwiększenie nakładów finansowych na daną grupę może przynieść lepsze efekty niż reklamy skierowane do wszystkich. 

Analytics pozwala na tworzenie zdarzeń i celów, co zdecydowanie ułatwia mierzenie skuteczności podjętych działań marketingowych. Dodatkowo, w przypadku Google Analytics dostępne są również raporty dedykowane e-commerce, które pozwalają na szersze spojrzenie na sprzedaż w sklepie.

Tworzenie celów jest jednym z elementów budowania skutecznej strategii marketingowej, zwłaszcza jeżeli się stworzone w SMART sposób:

  • Sprecyzowany,
  • Mierzalny,
  • Atrakcyjny,
  • Realistyczny,
  • Terminowy.

Metodologia ta pozwala na stworzenie realnych celów, których poziom spełnienia można kontrolować za pomocą Google Analytics. Cele można ustawiać zgodnie z tym, co w danym sklepie sprawdza się najlepiej. 

Podczas analizy problemów z konwersjami (czyli wykonywaniem celów) warto zadać sobie kilka pytań… a w zasadzie jedno, tylko kilka razy. “5 whys” (5 dlaczego) to metoda, który przy pomocy jednego pytania pozwala na skuteczne drążenie problemu i dojście do jego przyczyny. Odpowiadając sobie na kolejne pytania, np. najpopularniejszy produkt przestał się sprzedawać Dlaczego? Wystąpił błąd na stronie i nie można dodać go do koszyka Dlaczego? Ostatnie zmiany aktualizacyjne zostały źle zaimplementowane Dlaczego? Presja aby wprowadzić zmiany była zbyt duża i przyspieszenie działań zostało wykonane kosztem testów. Dlaczego? Nakłady na dział IT są zbyt małe, a ich brak rzutuje na jakość całego sklepu.

Analityka w ecommerce – reaguj na zmiany!

Trzymanie ręki na pulsie – chociażby w formie śledzenia w obrębie swojej strony, zdecydowanie ułatwia szybką reakcję na potencjalne problemy. Przykład? Nagły brak konwersji lub porzucanie koszyka może sugerować problemy z daną podstroną – np. jej znaczne spowolnienie lub błąd techniczny, uniemożliwiający doprowadzenie transakcji do końca. Szybkie namierzenie problemu pozwala na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy.

Analityka w ecommerce – skąd czerpać wiedzę?

Podstawową analizę własnego sklepu internetowego warto zacząć od implementacji kodu śledzenia Google Analytics. O tym jak to narzędzie działa i jak zabrać się za ustawianie własnych celów dowiecie się z oficjalnych źródeł Google:

  1. Google Analytics dla początkujących,
  2. Google Analytics dla zaawansowanych
  3. Pakiet Google Analytics 360 – pierwsze kroki
  4. Podstawy Menedżera tagów Google

Kursy składają się z kilku lekcji z filmami instruktażowymi. Niestety, materiały szkoleniowe i sam kurs prowadzone są wyłącznie w języku angielskim

  • Pierwsze kroki z Analytics przybliżyć może również ta strona. Większość treści w subdomenie support jest dostępna w języku polskim.

Jeżeli planujecie zgłębić podstawy analityki w e-commerce, a zwłaszcza zagadnienia związane z Google Analytics, zachęcamy do  korzystania z kursów – w języku polskim! – umieszczonych na naszej platformie szkoleniowej. Podstawy Analytics znajdziecie również w naszym poradniku “Podstawy Google Analitycs”.

Podstawy analityki w e-commerce

Zainwestowanie czasu w swój rozwój i rozwijanie swoich umiejętności nigdy nie jest czasem straconym. W przypadku zagadnień biznesowych, inne – bardziej analityczne – spojrzenie na świat zakupów pozwoli na wyłuskanie z nich subtelności, które pozwolą na wzrost sklepu i osiągnięcie realnych zysków!

Brak wdrożenia narzędzi analitycznych i aktywne korzystanie z nich to po prostu strata pieniędzy. NIe ryzykuj – sprawdź nasze poradniki już dziś!

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany