Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Reklama apteki

reklama apteki

Jeśli prowadzisz aptekę, doskonale wiesz, że jej reklama jest zakazana. Takie prawo ma za zadanie chronić pacjentów, a niestosowanie się do przepisów grozi poważnymi konsekwencjami. Pomimo tego, że reklama apteki w dosłownym znaczeniu tego słowa nie jest możliwa, da się prowadzić internecie pewne działania, które pozwolą większej ilości osób dowiedzieć się o działalności Twojej firmy i jej ofercie. Dowiedz się więcej!

SEO – dopuszczalna reklama apteki!

Specjaliści z dziedziny marketingu internetowego wielokrotnie zalecają firmom zainwestowanie w SEO, zanim wydadzą zdecydowanie zbyt wiele pieniędzy na inne, nie zawsze skuteczne kampanie. Dotyczy to przedsiębiorstw reprezentujących wszystkie branże i ma zastosowanie również w przypadku aptek. Prawo farmaceutyczne zakazuje reklamy aptek, aptek internetowych i punktów aptecznych oraz ich działalności. Również reklamy leków czy suplementów diety podlegają dość surowym ograniczeniom. Można jednak informować o działalności apteki, jej lokalizacji i godzinach otwarcia. Jej strona internetowa może pełnić funkcję informacyjną czy edukacyjną. 

Nie jest zabronione tworzenie i publikowanie treści opisujących właściwości konkretnych produktów (bez sugerowania ich działania leczniczego), naturalne sposoby zwalczania i zapobiegania stanom chorobowym, dostępne rozwiązania w zakresie np. środków przeciwbólowych, na kaszel, na katar itp. Można również publikować informacje dotyczące zastosowania naturalnych suplementów, np. ziół, a także ogólne porady dotyczące zdrowego stylu życia. Wszystko to składa się na content marketing, czyli jeden z głównych typów działań wspierających pozycjonowanie. Pozycjonowanie natomiast, jako swoista reklama apteki, jest dopuszczalne. Jeśli w tekstach zamieścisz często wyszukiwane przez użytkowników frazy, poprawi to pozycję witryny w Google i pozytywnie wpłynie na jej widoczność. Tematyka zdrowotna jest bardzo szeroka, dlatego żadna apteka nie powinna mieć problemów z opracowaniem ciekawych artykułów, które zainteresują pacjentów.

Ponadto pozycjonowanie jako reklama apteki może się opierać na optymalizacji strony. To szereg działań mających na celu zwiększenie jej użyteczności, funkcjonalności i przyjazności zarówno dla użytkownika, jak i dla wyszukiwarki. Można (a nawet trzeba) zadbać o przejrzystą konstrukcję witryny, uporządkować kod źródłowy, dodać zdjęcia i teksty na każdej podstronie, a także meta tagi. Upewnić się, że strona ładuje się bez większych problemów i działa prawidłowo na różnych urządzeniach (komputerach, tabletach, smartfonach), czyli innymi słowy jest responsywna. Warto uzupełnić stronę o jak najwięcej przydatnych informacji, które nie mają charakteru reklamowego – np. takich związanych z zasadami zakupu leków przez Internet, ich odbioru lub też wysyłki. Ważne, by za wszelką cenę unikać treści, które mogą być uznawane za zachęcające do skorzystania z oferty konkretnej placówki – takie są zakazane.

Aby nie pogubić się w regulacjach i nie ryzykować sankcjami prawnymi, warto zatrudnić fachowców z SEO, którzy specjalizują się w branży farmaceutycznej. Ich doświadczenie w tej dziedzinie pozwoli się upewnić, że reklama apteki nie będzie nielegalna.

SEO dla aptek – dlaczego warto?

SEO jest polecaną metodą promocji dla wszystkich firm, jednak ma szczególne znaczenie dla aptek, ponieważ jest jedną z niewielu dopuszczalnych form „reklamy” rozumianej jako informowania o swojej działalności. Wcale nie musisz czekać, aż klienci sami Cię odkryją. Zainwestuj w SEO, a w szczególności w intensywny content marketing, by zwiększyć widoczność witryny, zyskać stałych nabywców i zapewniać odwiedzającym ciekawe, przydatne oraz rzetelne informacje o tematyce zdrowotnej. SEO to również korzystne rozwiązanie ze względu na:

  • optymalizację witryny nie tylko pod kątem wymagań wyszukiwarek, ale również w zakresie wygody odwiedzających;
  • uzupełnienie strony o ciekawe, wartościowe treści,
  • długotrwałe efekty – uzyskanie wysokiej pozycji w Google będzie każdego dnia pomagało pacjentom znaleźć Twoją aptekę,
  • możliwość budowania profesjonalnego wizerunku apteki.

Google Ads to bardzo popularne rozwiązanie pozwalające na płatną promocję witryn internetowych. Mogą oni korzystać z kampanii tekstowych, czyli linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania, z kampanii produktowych, a także kampanii graficznych na różnych portalach oraz remarketingu. Niestety płatna promocja w Google jest uznawana za reklamę, dlatego te narzędzia nie są dostępne dla właścicieli aptek. Sam gigant technologiczny pilnuje, by przepisy polskiego prawa były przestrzegane i nie zezwala na uruchamianie kampanii promujących apteki czy też leki na receptę. Możliwe jest promowanie leków bez recepty, ale tylko wtedy, gdy jego producent otrzyma certyfikat Google. Pod pewnymi warunkami da się również reklamować suplementy diety.

W praktyce nie ma więc możliwości reklamowania apteki za pomocą Google Ads, a wiec wyświetlana bannerów na różnych stronach, czy też umieszczania sponsorowanych linków w wynikach wyszukiwania. Jeśli nie zapracujesz sobie na wysoką pozycję w Google poprzez SEO, nie masz innej możliwości, by poinformować użytkowników wyszukiwarek o swojej działalności.

Facebook Ads – kolejna zakazana reklama apteki

Reklama apteki poprzez Facebook Ads również jest w większości przypadków niemożliwa, chyba że dana placówka uzyska pisemną zgodę. Tradycyjna reklama, która jasno promuje działalność apteki i namawia do skorzystania z jej usług jest zakazana, ale z ową zgodą można korzystać z płatnych reklam, które jednak nie promują leków na receptę. Bez pisemnej zgody nie wolno korzystać z żadnych płatnych narzędzi, a więc nawet z promowania postów. 

Można jednak prowadzić stronę apteki na Facebooku i wiele placówek chętnie korzysta z tego przywileju.  Na takiej stronie dozwolone są wszelkie publikacje informacyjne. Można powiadamiać o pojawieniu się nowego artykułu na blogu firmowym, ale również prezentować dostępne produkty. Nie jest również zakazane publikowanie opinii czy też ocen klientów apteki. Do treści tekstowych warto dodawać zdjęcia lub infografiki, by całość była bardziej atrakcyjna. Nic nie stoi również na przeszkodzie, by na facebookowej stronie apteki pojawiały się treści wideo – np. rozmowy z ekspertami, porady, ciekawostki itp.

Zdarza się jednak, że reklama apteki „przechodzi” przez system, natomiast musi być ona zasadzona na neutralnej treści i formie.

Reklama apteki – co jeszcze jest niedopuszczalne?

Warto zwrócić uwagę również na inne działania promocyjne, które są chętnie wykorzystywane przez firmy, ale dla aptek niedostępne ze względu na przepisy prawa. Czego w szczególności nie wolno robić?

  • Prowadzić reklamy banerowej – popularna reklama graficzna jest zakazana zarówno w przestrzeni miejskiej, jak i w tej wirtualnej. Nie ma więc możliwości korzystania z Google Display Network, ale też z plakatów czy billboardów na ulicach.
  • Oferować programów lojalnościowych – to popularna technika, dzięki której wiele firm przywiązuje do siebie klientów, oferując osobom regularnie korzystającym z oferty różnego rodzaju przywileje. Tego rodzaju działania są jednak niedostępne dla aptek – nie możesz więc proponować swoim klientom kart lojalnościowych, zbierania punktów, zniżek na kolejne zakupy itp.
  • Oferować zniżek i rabatów – cena leków refundowanych jest w Polsce ustalana z góry i nie można jej zmieniać – ani obniżać, ani podwyższać. Nie można również oferować drugiego opakowania ze zniżką przy zakupie pierwszego, ponieważ nosi to znamiona namawiania do zakupu poprzez obietnicę pewnych korzyści. Lekom nierefundowanym można obniżać cenę – jest to traktowane jako dozwolony zabieg handlowy. Nie można jednak reklamować takiej promocji poza wnętrzem apteki ani też stosować wyżej wymienionego zabiegu związanego z obietnicą dodatkowych korzyści przy zakupie.

Reklama apteki – co jest dozwolone?

Warto jednak wiedzieć, że za formę reklamy nie jest uznawane korzystanie z porównywarek cenowych. Apteka internetowa może więc bez konsekwencji funkcjonować na popularnych serwisach pozwalających na znalezienie najatrakcyjniejszych ofert cenowych. To jednocześnie dość dobra forma promocji. Klienci szukający nierefundowanych leków zwykle bowiem zdają sobie sprawę z dość dużych różnic w ich cenach u poszczególnych sprzedawców, w związku z czym chętnie korzystają z porównywarek. Jeżeli potrzebujesz pomocy, by wejść w tego typu formę promocji – napisz do nas!

Ponadto możliwe jest gromadzenie danych klientów (potrzebnych chociażby do realizacji zamówień wysyłkowych), a także wysyłanie im newslettera, oczywiście pozbawionego treści reklamowych. Jest to jednak sposób na wzmacnianie relacji z klientami i przypominanie im o istnieniu konkretnej placówki.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Google AdWords za 1500 zł – co można zrobić?
Krzysztof Masłowski

Kontynuujemy temat wpisu Google AdWords za 500 zł. Tym razem zwiększamy budżet do 1500 zł. Podstawy omówiliśmy poprzednio, teraz skupimy […]

Performance marketing – przykłady i zalety
Dominika Słomka

Performance marketing – czyli kliknięcie to nie wszystko Performance marketing ma jasno określony cel – generowanie jak największej sprzedaży. W […]

Zakupy świąteczne – klienci błagają o Twoją pomoc!
Dominika Słomka

Klienci i ich zakupy świąteczne – jak nawigują pod koniec 2018 roku? Dzisiejsi klienci używają przynajmniej 3 lub więcej kanałów […]

Działania marketingowe, które wspierają kampanie Google Ads
Wiktor Cegłowski

Masz ochotę na działania marketingowe? Oto 5 przykładów reklamy internetowej. Chcesz dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych odbiorców, dlatego sporo pieniędzy […]

VERSEO DAY – relacja z konferencji – kampanie SEM wykorzystujące machine learning
Maciej Popiołek

Kampanie SEM z wykorzystaniem machine learning Zapraszamy do obejrzenia relacji z Verseo Day – to pięć, godzinnych wykładów związanych z […]

Kampania AdWords – 80 Najważniejszych Ustawień – czy Twoja agencja to robi?
Martyna Mikołajczak

Kampania AdWords – 80 kluczowych ustawień Poniżej przedstawiamy listę 80-ciu najważniejszych ustawień kampanii Google AdWords. Lista została podzielona na kilka […]