Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Hosting a SEO: czy wybór usługi hostingowej ma wpływ na organiczne pozycje w wyszukiwarkach?

hosting a seo

Czym jest hosting oraz jakie są rodzaje?

Hosting to usługa, która odpowiada za całodobowe utrzymanie stron internetowych w sieci. Taka usługa jest możliwa dzięki serwerom, które nieustannie pracują, a co za tym idzie, są cały czas dostępne w sieci. Oczywiście nie ma problemu by postawić stronę na własnym komputerze, ale wiąże się z tym wiele barier. Dlatego jest to rozwiązanie raczej tymczasowe, dobre dla pracy lokalnej nad projektem. Serwery muszą spełniać rygorystyczne wymagania związane z całodobową pracą. Na rynku istnieje wiele rodzajów hostingów, albo raczej sposobów utrzymania stron internetowych w sieci. Do hostingów można zaliczyć:

  • Hosting dzielony (Shared hosting) – zazwyczaj najtańszy typ hostingu. Dostajemy tylko pewną pulę (zazwyczaj nie za dużą) zasobów fizycznych serwera. W większości przypadków nie ma możliwości zaawansowanej konfiguracji serwera. Strona będzie miała tak zwanych sąsiadów, czyli stron innych osób, które też wykupiły hosting dzielony od tego samego dostawcy. Niestety często z powodu dużej ilości stron na jednym serwerze wydajność bywa słaba. Usługi tego typu są dobre dla klientów prywatnych bądź mniejszych i średnich firm, które nie mają dużego ruchu, a co za tym idzie, nie potrzebują dużych zasobów serwera. To rozwiązanie dobre dla osób, które nie znają się na technicznej konfiguracji serwera.
  • Serwer VPS (Virtual Private Server) – tak jak sama nazwa wskazuje to serwer wirtualny, a tak naprawdę wydzielona część serwera, na której uruchomiona jest maszyna wirtualna. W przypadku tego typu usług mamy pełen dostęp do wydzielonej części maszyny. Maszyna wirtualna gwarantuje nam wykupione zasoby serwera takie jak: dysk, pamięć, rdzenie procesora. Co będzie się wiązało z większą wydajnością strony. Oczywiście jako, że jest to maszyna wirtualna, w dalszym ciągu współdzielimy zasoby serwera z innymi osobami, ale jest to bezpieczniejsze. Do obsługi serwera VPS wymagana jest wiedza techniczna, aby poprawnie skonfigurować oraz monitorować usługę. Koszt takiej usługi jest zazwyczaj większy niż hostingu dzielonego, oczywiście wszystko zależy od zasobów wykupywanego serwera. Usługa dobra jest dla większych projektów, czyli raczej dla średnich i większych firm.
  • Serwer dedykowany (Dedicated server) – w tym przypadku wykupując usługę, dostajemy cały serwer. Cała maszyna fizyczna, która znajduje się w serwerowni, będzie do naszej dyspozycji. Dzięki pełnej możliwości dowolnej konfiguracji tego typu usługa daje największe możliwości. Oczywiście tak jak w przypadku serwera VPS wszystko zależy od wykupionych zasobów. Jeśli szukamy wysokiej wydajności, na tego typu usługę trzeba zwrócić uwagę. Do poprawnej konfiguracji serwera dedykowanego wymagana jest wiedza techniczna. Tego typu usługa skierowana jest do wymagających użytkowników, którzy są w stanie zapłacić dużo większe kwoty zarówno za usługę, jak i administrację. Serwer dedykowany skierowany jest dla dużych projektów z dużym ruchem. 
  • Serwer w chmurze (Cloud server) – to swego rodzaju alternatywa dla serwerów dedykowanych. Dzięki zaawansowanym możliwościom chmury możliwe jest skalowanie zasobów, które są potrzebne do obsłużenia strony internetowej. To swego rodzaju sieć serwerów dedykowanych (klaster) opartych o infrastrukturę wybranej firmy. W związku ze złożonością usługi wymagana jest jest dobra znajomość. Cena jest mocno zróżnicowana, wszystko zależy od aktualnie wykorzystywanych zasobów. W większości przypadku i tak wychodzi drożej niż hosting dzielony bądź serwer VPS. Przeznaczenie to zazwyczaj bardzo popularne i wymagające projekty.

Jakie są cechy dobrego hostingu związane z SEO?

Wszystkie wymienione cechy będę starał się dodatkowo odnieść do kontekstu związanego z SEO. Praktycznie każda cecha w pewien sposób wpływa bądź może wpłynąć na ocenę strony przez robota Google bądź innej wyszukiwarki. Do cech, które warto zaliczyć należą:

  • Wysoki czas dostępności (Uptime) – zależy nam na jak największej bezawaryjności usług. Uptime pokazuje dostępność usług w procentach, w idealnych warunkach powinno być 100%. Chcemy, aby strona internetowa działała nieprzerwanie. Do sprawdzania czasu dostępności serwera używane są zewnętrzne narzędzia monitorujące usługę.
    Kontekst SEO: Roboty sprawdzają dostępność strony. W przypadku gdy strona jest niedostępna, może zostać ona tymczasowo ukryta, a nawet usunięta z indeksu.
  • Infrastruktura – mowa tutaj zarówno o szybkości łącz, jak i samej specyfikacji urządzenia, które wpłynie na szybkość hostowanej usługi. Dobór oczywiście zależy od wymagań projektu i ruchu, który będzie musiała obsłużyć usługa.
    Kontekst SEO: Niezależnie od wielkości ruchu i złożoności projektu wszystko musi działać szybko. Wpływa to na pozytywne odczucia z korzystania ze strony internetowej, jak i na promowanie jej w darmowych wynikach wyszukiwania. 
  • Szybkie dyski –w dzisiejszych czasach warto zainwestować w najszybsze dyski SSD. Bardzo ważny jest szybki dostęp do plików, które umieszczone są na stronie. Dyski SSD nie mają głowic, które muszą szukać odpowiedniego sektora na dysku, tak jak jest to w przypadku dysków talerzowych HDD.
    Kontekst SEO: Ważne jest, aby użytkownik odwiedzający stronę nie musiał czekać na załadowanie zasobów. Wpływa to na tak zwany Page Experience, który jest ważnym elementem rankingowym w Google. 
  • Najnowsze i konfigurowalne wersje oprogramowania – warto mieć możliwość zmiany wersji oprogramowania bądź jego skonfigurowania. Mowa tutaj między innymi o wyborze wersji PHP oraz dodatków, które może wymagać projekt.
    Kontekst SEO: Szybkość oraz bezpieczeństwo strony ściśle wiążę się z podejściem, które Google wymusza na webmasterach. Strona musi być wiarygodna i bezpieczna.
  • Certyfikat SSL – mowa tutaj zarówno o konfiguracji takiego certyfikatu, jak i możliwości pozyskania go za darmo. W przypadku małych stron bądź takich, które nie przetwarzają dużo danych użytkownika, zupełnie wystarczające są darmowe certyfikaty LetsEncrypt bądź CAcert. Dane między serwerem, a komputerem odwiedzającego go użytkownika będą szyfrowane.
    Kontekst SEO: Posiadanie certyfikatu SSL jest jednym z czynników rankingowych. Związane jest to głównie z bezpieczeństwem użytkowników korzystających ze strony.
  • Dostęp do logów – to zupełnie podstawowa rzecz związana ze sprawdzaniem tego, w jaki sposób użytkownicy (także roboty) korzystają z naszej strony. Na podstawie logów błędów możemy naprawić stronę. Natomiast logi dostępu mogą posłużyć do tworzenia statystyk, które posłużą do analizy strony.
    Kontekst SEO: Nieustanna weryfikacja i analiza przepływu ruchu pomaga w naprawianiu błędów oraz ulepszaniu projektu. Wiąże się to zarówno z szybkością, czytelnością, jak i bezpieczeństwem, na które zwraca uwagę Google. 
  • Filtry antyspamowe i antywirusowe – tak jak w przypadku komputerów, serwery też powinny być chronione. Oczywiście duża część bezpieczeństwa stoi po stronie samego kodu aplikacji. Niebezpieczeństwo może też nadejść od strony źle zabezpieczonego serwera.
    Kontekst SEO: Wyszukiwarki niezwykle cenią sobie bezpieczeństwo użytkownika. Złe zabezpieczenia mogą prowadzić do podmienienia zawartości strony, co ostatecznie może skończyć się całkowitą blokadą wyświetlania strony w wyszukiwarkach.
  • Szybkie i całodobowe wsparcie – w przypadku jakikolwiek problemów bądź awarii niezwykle ważne jest, aby szybko działać.
    Kontekst SEO: Jeśli chcemy uniknąć kar bądź dużych wahań w pozycjach niezwykle ważne jest, aby szybko działać w razie problemów.
  • Kopie zapasowe – w przypadku awarii bądź włamania niezwykle ważne jest, aby strona powróciła jak najszybciej. Dzięki częstym kopiom zapasowym jest to możliwe.
    Kontekst SEO: Oprócz czasu dostępności strony od strony serwerowej ważne jest też, aby wszystko działało poprawnie od strony funkcjonalności strony, aby uniknąć kar od Google.
  • Okres próbny – dzięki możliwości przetestowaniu usług jesteśmy w stanie sprawdzić, czy usługa nam wystarczy. Warto przetestować zarówno szybkość i możliwości usług, jak i ich personalizacji.  Ważne jest też sprawdzenie wsparcia, aby w krytycznych momentach zadziałać jak najszybciej. Tak naprawdę warto przetestować wszystkie wyżej wspomniane kwestie.
    Kontekst SEO:  Wszystkie wyżej wspomniane cechy zapewnią dobry Page Experience, na który niezwykle mocno zwraca między innymi Google. 

Wyżej wymienione cechy starałem się pisać w miarę ogólnikowo. Wszystko zależy od użytych technologii oraz wymagań projektu. Do każdego projektu warto podejść osobno, aby znać dokładne wymagania.

Czy hosting ma wpływ na Podstawowe Wskaźniki Internetowe (Core Web Vitals)?

Podstawowe Wskaźniki Internetowe ściśle związane są z doświadczeniem użytkownika ze strony, która według Google jest bardzo ważna. Core Web Vitals składa się z trzech głównych filarów:

  • Largest Contentful Paint (LCP) – to czas ładowania nastawiony głównie na największy element, znajdujący się od razu na widoku, po wejściu na stronę przez użytkownika. Google dąży do tego, aby każda strona była możliwie najszybciej załadowana.  LCP nie powinno przekraczać 2.5 sekundy.
    Wpływ hostingu:
    Szybkie załadowanie strony ściśle związane jest z serwerem obsługującym stronę.
  • First Input Delay (FID) – to czas po przejściu na stronę, po którym zaczyna się proces ładowania strony. FID nie powinien być większy niż 100 milisekund.
    Wpływ hostingu:
    Czas odpowiedzi strony związany jest z infrastrukturą obsługującą stronę, jak i jej obciążenia. Wybór odpowiedniej usługi do wymagań projektu jest tutaj znaczący.
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – podczas ładowania strony nie powinny występować żadne przesunięcia elementów, które mogą wprowadzić użytkownika w błąd (np. poprzez kliknięcie w nieprawidłowy link). Wskaźnik ten nie powinien być większy niż 0.1.
    Wpływ hostingu: W tym wskaźniku w ogromnej mierze ma wpływ odpowiednie zakodowanie strony. Hosting może mieć jedynie wpływ, gdy ładowany element z jakichś powodów nie jest w stanie załadować się odpowiednio szybko. W takich przypadkach powinien występować element zastępczy (po stronie kodu), który będzie zapobiegał niechcianym przesunięciom.
Trzy filary Podstawowych Wskaźników Internetowych

Zapewnienie jakości wszystkich powyższych filarów będzie owocowało wyższą jakością strony w oczach algorytmu wyszukiwarki Google.

Czy wybór hostingu ma wpływ na optymalizację strony?

Wybór odpowiednich usług ma zdecydowanie duży wpływ na optymalizację strony. Oczywiście ostatecznie wszystko będzie zależało od osoby wdrażającej optymalizację. W niektórych przypadkach może to być prostsze przez zastosowanie na serwerze technologii, która ułatwi optymalne ustawienie optymalizacji strony internetowej. W przypadku popularnego systemu CMS – WordPress – może to być wsparcie specjalnych wtyczek optymalizujących stronę. Ważna jest możliwość uruchomienia pamięci podręcznej po stronie zarówno osoby odwiedzającej stronę, jak i samego serwera. Przyśpieszy to znacząco ładowanie strony oraz wykonywanie poleceń. Kolejną kwestią jest też możliwości skalowania zasobów w przypadku gdy ruch na stronie będzie dużo większy. 

Wtyczka cechująca LiteSpeed Cache dla WordPressa

Do czego wykorzystuje się Hosting SEO?

Szukając dobrego hostingu, można się natknąć na tak zwany Hosting SEO. Taka usługa skierowana jest głównie do klientów zajmujących się pozycjonowaniem stron internetowych. Główną różnicą między zwykłym hostingiem jest dostępność dodatkowych adresów IP. Stawianie stron na różnych adresach IP pomoże stworzyć na jednej usłudze większą bazę stron (zaplecz), które będą niejako w innej lokalizacji ze względu na inny adres serwera.

Czy inwestycja w dobry hosting wpłynie na SEO?

Dobry hosting to na pewno jeden z czynników, które pozytywnie wpłynie na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania. To tylko jedna z wielu składowych, o którą warto zadbać jeszcze przed działaniami Off-site. Usługę należy odpowiednio dobrać do realizowanego projektu. W przypadku szybkiego wzrostu ruchu trzeba szybko zareagować, aby utrzymać tendencję wzrostową.

Autorem tekstu jest Dominik Fajferek, SEO Specialist w WhitePress


Zobacz także inne artykuły eksperckie w bazie wiedzy o SEO WhitePress.

Komentarze

  1. Wolly

    Trzymając się schematu, używamy w usługach takich nazw:
    – Serwer współdzielony 🙂 (zamiast Hosting dzielony)
    – Serwer VPS
    – Serwer dedykowany
    – Serwer w chmurze

Powiązane artykuły

Festiwal SEO Katowice 2019 – relacja i wnioski
Jacek Smogur

Relacja z SEO Festiwal 2019 Festiwal SEO w Katowicach to już wydarzenie cykliczne. Po raz kolejny na sali konferencyjnej w […]

dlaczego firmy rezygnują z seo
Dlaczego klienci rezygnują z SEO?
Rafał Stefanowicz

Każda agencja stara się, by klienci współpracowali z nią jak najdłużej. W związku z tym promuje swoje usługi, podając dziesiątki […]

Content marketing krok po kroku
Maciej Popiołek

Content Marketing – co to jest? Content marketing to marketing treści. Strategia content marketingowa opiera się na dostarczaniu różnego typu […]

Kanibalizacja słów kluczowych – z czym to się je?
Jacek Smogur

Kanibalizacja słów kluczowych – oł noł! Zjadanie kolegów nie jest cool. Zwłaszcza jeśli płynie się na tym samym statku, a […]

Pozycjonowanie stron – jak to działa?
Joanna Michalska

Pozycjonowanie – co warto wiedzieć o nim? Pozycjonowanie stron to zespół działań, które  mają na celu zapewnienie stronie internetowej jak […]

White hat SEO – black hat SEO – wyjaśniamy o co w tym chodzi!
Joanna Michalska

White hat SEO – black hat SEO – kary, bany i wszystko to, o czym trzeba wiedzieć nim zabierzemy się […]