Spis treści
Czytasz teraz:
10 porad z zarządzania fanpage`em na Facebooku
Zamknij
Komunikacja w social mediach stała się nieodłącznym elementem komunikacji marketingowej. Nie ma się czemu dziwić. Nawet w Polsce z mediów społecznościowych korzysta 47% osób, a liczba użytkowników Facebooka na świecie grubo przekracza dwa miliardy. Potencjał, który niosą za sobą te kanały komunikacji jest niemal niewyczerpany. Trzeba go jednak umieć wykorzystać. Jak? Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci skuteczniej nawiązać relacje z grupą docelową.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Na początek wyjaśnijmy sobie jedną, kluczową rzecz. Rolą komunikacji w social mediach prowadzoną przez firmy jest przede wszystkim wsparcie działań wizerunkowych, a w drugiej kolejności – marketingowych. Chodzi o zbudowanie dobrej atmosfery komunikacji między marką a rynkiem, a zwłaszcza własną grupą docelową. To właśnie dlatego strategia promocji w portalach społecznościowych – choć powiązana ze standardową reklamą – opiera się głównie na wzbudzaniu pozytywnych emocji i angażowaniu do wchodzenia w interakcję. W tym sensie warto myśleć o zarządzaniu stroną na Facebooku jako o inwestycji długoterminowej, a nie w kategoriach performance marketingowych.
Jaką rolę pełnią social media w strategii komunikacyjnej?
Social media mogą posłużyć do:
- budowania i wzmacniania wizerunku marki – tak, aby zaistniał on w świadomości odbiorców,
- pozyskiwania leadów sprzedażowych,
- podtrzymywania więzi z członkami grupy docelowej – w tym z klientami (obecnymi i dawnymi),
- budzenia zainteresowania działaniami marki.
Istotna jest również rola SEO – materiały przygotowane przez firmę, które są udostępniane przez użytkowników (a zwłaszcza zewnętrzne linki do contentu marki) podnoszą wartość jej serwisu internetowego dla algorytmów Google, a przynajmniej wpływają na zwiększony ruch (dyskusja o tym czy sam ruch jest czynnikiem rankingowym nadal trwa). Jak więc widać – bez aktywnej obecności na portalach społecznościowych trudno przetrwać w świecie biznesu, i to bez względu na branżę w jakiej się poruszamy. Jednak sama obecność nie wystarczy. Liczy się także to, jak będziesz zarządzać swoimi profilami w mediach społecznościowych.
Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu fanpage’a?
Teoretyczne wprowadzenie za nami. Czas więc przejść do praktyki. Co zrobić, aby komunikacja z klientami w social mediach była bardziej efektywna?
- Dobierz social media do profilu działalności
Facebookowy profil to „oczywista oczywistość” – to najbardziej uniwersalny portal społecznościowy. Co jednak z pozostałymi? Czy rzeczywiście musisz być wszędzie? Niekoniecznie. Przykładowo LinkedIn to świetne narzędzie komunikacji w niszy B2B, ale firmom oferującym usługi B2C (np. lokalom gastronomicznym) niekoniecznie się przyda. Podobnie z Instagramem, który operuje obrazem. O ile np. producentowi / dystrybutorami ubrań czy kosmetyków jest potrzebny bardzo, o tyle już dla firmy z branży przemysłu ciężkiego nie jest priorytetem.
Nie porywaj się z motyką na słońce. Lepiej prowadzić jeden – dwa profile w mediach społecznościowych, ale z pełnym zaangażowaniem, publikując regularnie, niż pięć, ale byle jak.
- Przemyślana strategia publikacji to podstawa
Choć gdy przeglądasz wpisy, które pojawiają się na Facebooku czy Instagramie największych marek, może Ci się wydawać, że są bardzo spontaniczne, rzeczywistość wygląda inaczej. Ok. 90% postów, jeśli nie więcej, to efekt starannie wypracowanej strategii komunikacyjnej. Każdy z nich jest przygotowywany starannie pod względem treściowym i graficznym, a jego publikacja została zaplanowana przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem. Najczęściej jest też zsynchronizowana z wrzuceniem innych materiałów do sieci, co wymaga jeszcze dalszego wybiegania w przyszłość.
Przykładowo, firma najpierw wrzuca krótką zajawkę na Twitterze, potem obszerną relację na Facebooku i powiązany z nią zestaw zdjęć czy InstaStory na Instagrama, a do tego jakąś informację na stronę internetową. Tym samym zwiększa zasięg i intensyfikuje siłę przekazu, utrzymując jednocześnie spójność przekazu.
A jak zaplanować strategię publikacji w social mediach?
- Zdefiniuj swoją grupę docelową i persony w jej obrębie – to do nich piszesz. Musisz więc dostosować język i tematykę postów do ich potrzeb, zainteresowań ich problemów.
- Przyjrzyj się aktualnie „gorącym” tematom (pomoże np. Google Trends) i powiąż je z przedmiotem własnej działalności. Wówczas posty będą na czasie i ciekawe.
- Przygotuj treść i zdjęcia wpisów i „zakolejkuj je” do publikacji konkretnego dnia i godziny. W ten sposób upewnisz się również, że Twoje posty pojawią się z właściwą częstotliwością (taką, która nie zdyskryminuje Cię w oczach facebookowych algorytmów, które potrafią być bezlitosne).
- Zadbaj o stronę wizualną swojego fanpage’a
Media społecznościowe są raczej przeglądane pobieżnie niż czytane wnikliwie. Zastanów się, jak sam przeglądasz facebookową stronę główną – przewijasz, dopóki nie znajdziesz obrazu, który przyciągnie uwagę? No właśnie. Dlatego w mediach społecznościowych tak ważny jest aspekt wizualny. Chodzi nie tylko (ale również) o jakość grafik, które trafiają na FB, Twittera czy Insta. Istotne są również Twoje zdjęcie profilowe oraz grafika w tle. I tak:
- zdjęciem profilowym powinno być logo firmy – sformatowane tak, aby wpisywało się w wymogi proporcjonalne grafiki. Pewnym odstępstwem od reguły mogą być „profilówki” małych firm usługowych równie dobrze jest wrzuć swoje zdjęcie – jako właściciela.
- Zdjęcie w tle na FB możesz obecnie zastąpić również animacją lub filmem. Warto to zrobić, ponieważ nie jest to jeszcze bardzo popularne rozwiązanie, a ruch przyciągnie uwagę.
Pamiętaj, że grafiki, które wrzucasz na profile w mediach społecznościowych, nie mogą być przeładowane treścią. Po pierwsze dlatego, że mogą one zostać odrzucone przed administrację serwisu. Po drugie zaś, ponieważ… obraz mówi więcej niż wiele słów.
Nie zapomnij również, że treść publikowaną w social mediach – zwłaszcza na Facebook’u oraz Instagramie – możesz urozmaicić emotikonami. Nie przesadzaj jednak z ich ilością – zwłaszcza, jeśli Twoim targetem są raczej osoby 30+ niż 18+.
- Rozmawiaj ze swoimi fanami
Popularyzacja Internetu oznaczała koniec z jednostronną komunikacją. Specyfiką Sieci jest interakcja. Tu użytkownicy, a więc potencjalni klienci Twojej marki, rozmawiają ze sobą. Dlatego nie możesz sobie pozwolić np. na ignorowanie ich komentarzy czy nieodpowiadanie na wiadomości. Pamiętaj: jeśli obawiasz się, że nie będziesz w stanie odpowiadać na prywatne wiadomości na FB, możesz wyłączyć możliwość ich wysyłania.
- Grupy na Facebooku – budują zaangażowanie bardziej niż fanpage
Oddaj pole do dyskusji swoim fanom. Niech porozmawiają w grupie zainteresowanych – na grupie, którą utworzysz. Umiejętnie moderowana, grupa może służyć pozyskiwaniu nowych leadów i zacieśnianiu więzów z klientami. Fani będą wówczas udostępniać też własne treści, dlatego zadbaj o odpowiednią moderację, by utrzymać pożądany poziom dyskusji.
- InstaStory, transmisje na żywo itp.
Mimo że komunikacja w social mediach powinna być precyzyjnie zaplanowana, powinna dawać wrażenie spontaniczności. Między innymi temu służą transmisje na żywo na FB/ Twitterze. Podczas nich możesz na żywo porozmawiać z fanami i odpowiedzieć na ich pytania. To daje wrażenie realnego kontaktu.
- Publikuj regularnie
Regularność to klucz do sukcesu – zwłaszcza jeśli zależy Ci na dużym ruchu organicznym. Regularność powinna być inna na każdym z portali. Przykładowo, na Facebooku najlepiej ograniczyć się 1-2 wpisów dziennie. 2-3 wpisy tygodniowo również będą w porządku. Ale już na Twitterze czy Instagramie – im częściej, tym lepiej.
- Pokaż, kto zarządza fanpagem
Anonimowość – zwłaszcza tych, którzy odpowiadają na wiadomości użytkowników w imieniu marki – nie jest mile widziana. Absolutne minimum to więc podpisywanie wiadomości imieniem osoby, która je przygotowuje. Możesz też podać do publicznej wiadomości, kto należy do zespołu redaktorów profilu.
- Nie zapominaj o płatnej promocji
Choć organiczny ruch na fanpage’u jest tym najbardziej pożądanym, możesz się wesprzeć płatnymi kampaniami. Upewnij się, że zostaną właściwie stargetowane, a więc, że dotrą do Twoich odbiorców. O reklamie na Facebooku możesz też porozmawiać z nami. 🙂
- Analizuj wyniki Twoich postów
Zobacz, jak radzą sobie Twoje wpisy i wyciągaj wnioski – tak, aby osiągać coraz lepsze zasięgi i wyższe wskaźniki zaangażowania w interakcję z postami.
Choć komunikacja na portalach społecznościowych ma bardziej „rozrywkowy” charakter, jako marketingowiec potraktuj ją w pełni poważnie. To Twój klucz do sukcesu.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.