Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Co to jest hosting?

co to jest hosting

Hosting to pojęcie dość tajemnicze – osoby niezwiązane w żaden sposób z informatyką czy prowadzeniem stron internetowych rzadko wiedzą, co oznacza. Niekiedy nawet osoby prowadzące własne witryny nie do końca rozumieją jego znaczenie czy też różnice pomiędzy różnymi hostingami. Należysz do którejś z tych grup? Dowiedz się, czym jest hosting!

Co co to jest hosting?

Niemal każdy poradnik dotyczący założenia własnych stron internetowych rozpoczyna się od zalecenia zdobycia domeny i hostingu. To dwa kluczowe elementy każdej witryny. Domena jest tożsama z adresem (nazwą) strony, natomiast hosting stanowi przestrzeń serwerową, na której się ona znajduje. Mianem hostingu określa się jednak również usługę polegającą na udostępnianiu części przestrzeni serwera w celu publikacji strony w internecie.

To dwojakie znaczenie zapewne wpływa po części na fakt, że wiele osób nie do końca rozumie, co to jest hosting. Zasadniczo w każdym przypadku chodzi jednak o to samo – korzystanie z przestrzeni serwerowej. Użytkownik korzystający z hostingu może na nim umieszczać dowolne pliki, a następnie decydować o ich publikacji. To właśnie hosting sprawia, że każdy może wejść na daną stronę internetową i skorzystać z udostępnionych zasobów. W zależności od typu i wielkości części serwera daje różne możliwości, dlatego wybór hostingu jest bardzo ważną kwestią dla każdego właściciela strony internetowej.

Czym jest serwer?

Wypadałoby jeszcze wyjaśnić, czym jest serwer, skoro hosting pozwala na wynajęcie części jego przestrzeni. Serwerem nazywa się komputer, który:

  • jest nieprzerwanie połączony z Internetem,
  • ma określone parametry w zakresie wydajności,
  • ma określoną przestrzeń,
  • spełnia konkretne wymogi bezpieczeństwa.

Właściciel (administrator) serwera może udostępniać innym miejsce na nim. Może wydzielić określoną przestrzeń i pozwolić z niej korzystać dowolnemu użytkownikowi. Nadal sprawuje jednak kontrolę nad parametrami i działaniem serwera. Może również decydować o sposobach korzystania z serwera i używanych przy tym narzędziach – najczęściej jest to dedykowany panel użytkownika. Nazywa się to właśnie usługą hostingu. Hosting zazwyczaj przeznaczony jest do obsługi stron internetowych (hosting www), ale może również obsługiwać pocztę e-mail. Należy również zauważyć, że to na administratorze spoczywa odpowiedzialność za zapewnianie prawidłowego, ciągłego  i stabilnego działania serwera, a tym samym wszelkich używanych kont hostingowych.

Istnieje również możliwość zainwestowania we własny serwer i korzystania z całej jego przestrzeni. To opcja z wieloma zaletami (więcej o nich w dalszej części tekstu), ale również z jedną poważną wadą, jaką jest wysoki koszt. Dlatego większość stron w internecie korzysta z tzw. hostingów współdzielonych, czyli właśnie wydzielonego miejsca na wspólnym serwerze.

Hosting – typy serwerów

Jeśli przymierzasz się do wyboru hostingu, warto też poznać typy serwerów, z jakich można korzystać. Każdy z nich jest przeznaczony dla nieco innego odbiorcy, dlatego wybór w tym zakresie nie powinien stanowić szczególnego problemu – nawet dla kogoś kto nie ma specjalistycznej wiedzy informatycznej. Jakie typy serwerów są dostępne i jakie możliwości oferują?

  • Hosting współdzielony

Najwięcej stron internetowych korzysta z serwerów oferujących hosting współdzielony. To opisana powyżej technologia polegająca na wydzielaniu określonej wielkości przestrzeni na danym serwerze i przydzielanie ich poszczególnym użytkownikom. Zazwyczaj w tym przypadku wszystkie konta są przypisane do tego samego IP. To sprawia, że taki hosting jest najmniej wydajny i stabilny. Nie musi to oczywiście oznaczać problemów – dobry hosting współdzielony może jedynie okresowo (w momentach wzmożonego ruchu) działać nieco mniej płynnie, powodując np. wolniejsze ładowanie stron. Często jest to jednak zauważalne w minimalnym stopniu.

Największym atutem hostingu współdzielonego na pewno jest przystępna cena. Jest to rozwiązanie najtańsze, choć oczywiście każdy właściciel serwera proponuje nieco inne ceny i plany płatności. Jest to również dobry wybór dla osób bez specjalistycznej wiedzy informatycznej. Obsługa konta i strony zwykle odbywa się bowiem za pośrednictwem intuicyjnego panelu użytkownika, a wszystkie prace związane z utrzymaniem i konserwacją serwera przeprowadza firma hostingowa. Z hostingów współdzielonych korzystają w zasadzie wszystkie mniejsze strony internetowe, w tym blogi.

  • Serwer VPS (Virtual Private Server)

Nieco lepszym w zakresie stabilności czy przepustowości rozwiązaniem jest hosting VPS, czyli umieszczony na wirtualnym prywatnym serwerze. Co to oznacza? Hosting w tym przypadku również stanowi wydzieloną część serwera, ale tworzy się z niej odrębną wirtualną maszynę. Wiąże się to z wyznaczeniem osobnego adresu IP i wyraźnie lepszym działaniem, całkowicie niezależnym od innych użytkowników. Istnieje możliwość dowolnego dostosowania i organizacji przestrzeni roboczej. Taki hosting pozwala też na zainstalowanie dowolnego oprogramowania.

Należy jednak pamiętać, że fizycznie hosting wciąż jest jedynie wydzielony z serwera, z którego korzysta wiele innych kont. Dlatego takie rozwiązanie nie jest równoznaczne z najwyższym poziomem bezpieczeństwa. Serwer VPS jest droższy od serwera współdzielonego. Zazwyczaj korzystanie z niego uprawnia również do dodatkowych usług, takich jak opieka dedykowanego konsultanta. Jest to rozwiązanie przeznaczone dla większych stron, którym zależy na stabilności i płynności działania. Korzystają z niego np. serwery gier i duże sklepy internetowe.

  • Serwer dedykowany

Serwer dedykowany można nazwać „crème de la crème” wszystkich hostingów. To opcja polegająca na stosowaniu własnego, indywidualnego serwera fizycznego. Jeden komputer obsługuje jedno konto, co daje oczywiście wiele korzyści. Po pierwsze jest to niezależność. Po drugie – stabilność, nawet w momentach wzmożonego ruchu. Po trzecie, jest to najbezpieczniejsze rozwiązanie. Odseparowanie witryny na osobnym serwerze znacząco zmniejsza ryzyko cyberataków i innych podobnych problemów. Po czwarte zaś, serwer dedykowany daje całkowitą swobodę działań, instalacji oprogramowania itd. Nietrudno się więc domyślić, że jest to rozwiązanie najdroższe – różnica w cenie w stosunku do serwera współdzielonego jest ogromna. To dlatego korzystają z niego tylko największe strony – np. serwery poczty e-mail, serwisy streamingowe czy popularne portale internetowe. Serwer dedykowany wymaga też zatrudnienia fachowców do jego obsługi.

Co wyróżnia dobry hosting?

Właściciele stron internetowych oraz podmioty dopiero planujące uruchomienie własnej witryny często szukają „dobrego hostingu”. Tylko co to tak właściwie znaczy? Hosting w znacznej mierze odpowiada za działanie strony internetowej – przede wszystkim jej płynność czy szybkość. Dlatego ważne jest, aby:

  • hosting korzystał z wysokiej jakości, stabilnego serwera,
  • praca serwera była stale monitorowana przez zespół techniczny,
  • serwer był skonfigurowany w taki sposób, aby zapewnić użytkownikom bezpieczeństwo danych, ochronę przed cyberatakami i innymi zagrożeniami w sieci,
  • połączenie serwera z Internetem było stabilne (w razie awarii łącza powinna następować jego automatyczna zmiana, tak aby nie występowały zakłócenia).

Dla wielu osób bardzo istotna będzie też obsługa serwera i hostingu. Ważne, aby nad urządzeniami czuwali specjaliści, którzy doskonale znają się na swoim fachu, a ewentualne nieprzewidziane usterki usuwane były jak najszybciej. Nie mniej istotna będzie obsługa klienta – pomoc techniczna umożliwiająca skonsultowanie się zarówno w zakresie występujących problemów, jak i konfiguracji strony na serwerze czy innych czynności.

Hosting płatny czy darmowy?

Na rynku działają zarówno hostingi płatne, jak i darmowe. Niektóre firmy oferują różne plany hostingowe, w tym taki zupełnie bezpłatny. Czy jednak warto się na niego zdecydować? Niekoniecznie, jeśli myślisz o stworzeniu funkcjonalnej strony internetowej z prawdziwego zdarzenia. Darmowy hosting internetowy może kusić, ale w wielu przypadkach się po prostu nie sprawdza. Taka usługa zwykle wyróżnia się:

  • mocno ograniczoną przestrzenią dyskową – która pozwala zbudować jedynie bardzo prostą, niedużą stronę;
  • niskim, ograniczonym transferem – przez co mogą się pojawić problemy z wyświetleniem lub ładowaniem strony;
  • obecnością reklam – często dość nachalnych i utrudniających zapoznanie się z zawartością witryny.

Ponadto wybierając takie rozwiązanie, często trzeba się liczyć z awariami i innymi podobnymi bolączkami. Nigdy nie powinno się więc korzystać z darmowych hostingów dla stron, które mają reprezentować jakąkolwiek działalność biznesową. Niesprawna, powolna czy zalana reklamami witryna wygląda bowiem wysoce nieprofesjonalnie i wpływa negatywnie na wizerunek firmy. Z darmowego hostingu można skorzystać za to np. przy wypróbowywaniu nowych funkcji lub przy nauce tworzenia, modyfikacji czy utrzymania stron internetowych.

Jak wybrać hosting?

A zatem jak wybrać hosting? Na jakie parametry zwracać uwagę? Jeśli wiesz już, jakiego typu serwera potrzebujesz, czas zacząć się przyglądać konkretnym ofertom. Zanim zdecydujesz się na konkretny hosting, koniecznie sprawdź wszystkie wymienione powyżej parametry. Hostingodawcy często kuszą promocjami i atrakcyjnymi opłatami np. za pierwszy rok, a po podpisaniu umowy okazuje się, że po upływie tego czasu koszty hostingu drastycznie wzrastają. Czasami zdarza się również, że serwer z promocji po prostu „nie domaga”. Jak uniknąć takich błędów? Kieruj się twardymi danymi. Sprawdź, czemu się przyjrzeć przed podpisaniem umowy.

  • Uptime

Uptime to dość tajemniczo brzmiący parametr, który oznacza po prostu dostępność. Określa, jak często serwer jest niedostępny ze względu na awarie czy inne problemy – czyli jak często trzeba się liczyć z niedziałającą witryną. Określa się go w procentach. Jeśli szukasz dobrego hostingu, postaw na firmę, która chwali się uptime na poziomie co najmniej 99%. Niektórzy usługodawcy zapewniają też rekompensatę, jeśli uptime spadnie poniżej określonego poziomu. To znak dbałości o klienta, a także wytężonej pracy nad stabilnością i prawidłowym działaniem serwera.

  • Transfer danych

Transfer danych to inaczej szybkość łącza. Wskazuje na to, jaka ilość danych może być przesłana w ciągu sekundy pomiędzy Twoją stroną a siecią. Od szybkości połączenia internetowego zależy to, jak szybko będzie się ładować witryna. Warto oczywiście szukać jak najwyższych wartości. Mało kto ma bowiem cierpliwość, by czekać więcej niż sekundę na wczytanie się witryny. Powolne działanie jest w stanie skutecznie zniechęcić do zapoznania się z jej treścią. Dobrze też sprawdzić, czy hosting wiąże się z jakimś limitem danych. Najlepsze są oczywiście oferty bez limitu.

  • Bezpieczeństwo 

Bezpieczeństwo to jedna z ważniejszych kwestii. Co więcej, jej znaczenie ciągle wzrasta. To do firmy hostingowej należy zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, który ochroni dane właściciela strony i jego klientów. Oczywiście hosting powinien obsługiwać będący już standardem certyfikat SSL, ale warto również sprawdzić, czy są dostępne inne usługi związane z bezpieczeństwem. Ważna jest między innymi częstotliwość wykonywania kopii bezpieczeństwa kont. Warto się również dowiedzieć, jak długo są przechowywane owe kopie.

  • Limit powierzchni dyskowej

Każda usługa hostingowi wiąże się z uzyskaniem określonego wycinka powierzchni dyskowej. W zależności od stopnia skomplikowania strony, będziesz potrzebować większej przestrzeni. Jeśli zamierzasz stworzyć tylko stronę-wizytówkę, może wystarczyć zaledwie kilkaset megabajtów. Większość stron potrzebuje jednak więcej miejsca. Pamiętaj, że każda kolejna zakładka, każde zdjęcie czy grafika będą wymagać określonej przestrzeni dyskowej. Do domeny można też podpiąć skrzynkę mailową, która zajmie kolejne megabajty. Dlatego dostosowanie limitu powierzchni do potrzeb użytkownika jest tak ważne.

Warto się również dowiedzieć, jaka jest polityka firmy w przypadku przekroczenia limitu powierzchni lub limitu transferu. Niekiedy skutkuje to bowiem zablokowaniem strony. Warto wybrać hostingodawcę, który wykazuje się większą wyrozumiałością i np. wysyła ostrzeżenia o przekroczeniu limitów, prosząc o zmodyfikowanie strony lub wykupienie wyższego pakietu usług.

  • Inne limity 

W zależności od rodzaju konta oraz firmy hostingowej można się również spotkać z innymi limitami nakładanymi na użytkowników. Najwięcej ograniczeń wiąże się oczywiście z podstawowymi, najtańszymi kontami. Niekiedy ograniczeniu może podlegać liczba baz danych, innym razem kont administratorów, domen czy subdomen. Zastanów się, co jest dla Ciebie ważne i jak chcesz prowadzić swoją stronę, zanim zdecydujesz się na zakup hostingu, szczególnie tego najtańszego.

  • Wsparcie techniczne 

Każdemu może się zdarzyć sytuacja, w której będzie potrzebował wsparcia technicznego. Problemy ze stronami i ich działaniem bywają bowiem różne. Zazwyczaj są niespodziewane, a ich szybkie usunięcie jest kluczowe. Dlatego dobry hosting proponuje swoim klientom całodobowe, łatwo dostępne i rzetelne wsparcie. Każdy powinien mieć możliwość szybkiego uzyskania odpowiedzi na swoje pytania. Warto się również upewnić, jak wygląda kwestia przekazywania komunikatów o awariach i średniego czasu potrzebnego do usunięcia problemu. Dobry hosting może nawet zaproponować rekompensaty związane z awarią, prowadzoną naprawą lub konserwacją.

  • Cena 

Cena usługi niewątpliwie jest ważna. Należy jednak brać pod uwagę nie tylko cenę promocyjną, którą często oferuje się nowym klientom (dostępne są nawet hostingi za złotówkę na cały rok), ale również, a może nawet przede wszystkim cenę za kolejny okres rozliczeniowy. Przedłużenie usługi u wielu hostingodawców kosztuje znacznie więcej niż założenie konta i korzystanie z niego w początkowym okresie. Warto więc dokładnie przeanalizować oferty, zanim zdecydujesz się na tę właściwą.

  • Opinie

W wybraniu właściwego hostingu zdecydowanie mogą pomóc opinie. W internecie znajdziesz mnóstwo miejsc zbierających opinie na temat usług hostingowych. Warto jednak pamiętać, że zamieszczane tam wpisy nie zawsze muszą być wiarygodne. To bowiem konkurencyjny rynek, a zarówno pozytywny, jak i negatywny marketing szeptany są w zasadzie na porządku dziennym. Dlatego znacznie lepszym pomysłem może być skorzystanie z doświadczenia znajomych. Można też zadać pytanie np. na zaufanej grupie facebookowej czy zamkniętym forum. Wówczas szansa na otrzymanie rzetelnych opinii jest znacznie większa.

  • Okres próbny

Jak najlepiej sprawdzić dany hosting? Oczywiście poprzez okres próbny! Nie każda firma daje taką możliwość, ale jeśli jest ona dostępna, na pewno warto skorzystać. Zwykle jest to nie więcej niż 14 dni, ale przez ten czas można sprawdzić w praktyce, jak działa serwer i jak wygodnie korzysta się z hostingu.

Hosting – niezbędny dla Twojej strony

Hosting to element niezbędny dla każdej strony internetowej. Bez niego witryna nie może trafić do innych użytkowników sieci. Istnieje wielu dostawców usług hostingowych i wiele możliwości korzystania z nich. Dlatego jeśli prowadzisz stronę lub zamierzasz ja założyć, na pewno znajdziesz właściwą opcję dla siebie.

Audyt Google Ads

Udostępnij:

0 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

To już 8 lat, od kiedy postawił pierwsze kroki w świecie marketingu - szczególnie tego związanego z treściami. Dotychczas pracował dla polityków oraz branż b2b oraz b2c. Wyjątkowy fan content marketingu w strategii digital i tego jak wpływa na nawigowanie klientów oraz budowanie reputacji marek. Od 2 lat zainteresowany również kwestią Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw i w tym upatrujący trampoliny dla rozwoju komunikacyjnego wielu firm. W Verseo odpowiedzialny za marketing. Prywatnie czyta reportaże ze świata i literaturę naukową + sci-fi. :)

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

ile zarabia specjalista ds. marketingu
Ile zarabia specjalista ds. marketingu?
Jakub Nowak

Czy wiesz, że wydatki na reklamę digital w 2019 roku przekroczyły 5 mld zł? I nie, wcale nie chodzi o […]

marketing prawniczy
Marketing prawniczy
Maciej Popiołek

Reklama nie zawsze jest tak prostym zagadnieniem, jak mogłoby się wydawać. Niekiedy podlega poważnym ograniczeniom – tak jest w przypadku […]

Google Sponsored Promotions, czyli reklama na Gmail’u
Krzysztof Masłowski

Ponad pół roku temu została uruchomiona nowa usługa Google pozwalająca na kierowanie reklam do użytkowników poczty Gmail (po betach testach […]

Marketing FMCG – jak kupujemy dobra szybkozbywalne w sieci?
Maciej Popiołek

Marketing FMCG – jak klienci podejmują decyzję? Google zapytało 1800 kupujących towary konsumpcyjne o to co ich motywuje, co przeszkadza, […]

narzędzia do tworzenia webinarów
Narzędzia do tworzenia webinarów – 10 przykładów
Magdalena Walczak

Rozwój technologii sprawił, że dziś wiele szkoleń czy prezentacji nie wymaga dojazdu, wynajmowania sal, organizowania rzutnika czy mikrofonu. Często dużo […]

Facebook Blueprint – certyfikaty Facebook i przebieg egzaminów
Paweł Skibiński

Od kilku lat Facebook udostępnia specjalistom egzaminy w ramach programu Facebook Blueprint Certification. Certyfikaty te są dedykowane specjalistom zarządzającym kampaniami […]