Spis treści
Czytasz teraz:
Wskaźniki marketingowe – jak analizować KPI, by wygrać na rynku z konkurencją?
Zamknij
Wskaźniki marketingowe – po co?
Po co w ogóle mierzyć? Odpowiedź wydaje się oczywista. Dzięki analizie kluczowych wskaźników efektywności (KPI) m.in.:- otrzymujesz mierzalne wyniki prowadzonych działań marketingowych,
- widzisz, które z opublikowanych treści zadziałały lepiej, a które gorzej,
- możesz precyzyjnie obliczyć przełożenie kosztów działań marketingowych na zyski ze sfinalizowanych transakcji,
- łatwiej jest Ci planować kolejne kampanie promocyjne – tak, aby jeszcze lepiej dopasowywać je do wymogów rynkowych.
Inne wskaźniki marketingowe dla każdego typu komunikatu
Pamiętaj, że gdy chodzi o wskaźniki ważne z punktu widzenia marketingowca, nie ma jednego, uniwersalnego zestawienia tych kluczowych. Nie ma wskaźników, które będą relewantne w każdej sytuacji. Wszystko dlatego, że interakcje z odbiorcą każdego typu treści wypuszczanej do sieci są nieco inne. Przykładowo na landing page będziesz obserwować dane związane z pozyskiwaniem leadów, ale już w działaniach organicznych w social mediach – raczej te związane z zaangażowaniem użytkowników pod Twoimi postami. Dobierz więc mierniki do każdego z rodzajów komunikatów marketingowych, które wypuszczasz w świat. Wskaźniki zależą od celu kampanii.Co mierzyć, analizując efektywność strony internetowej?
Przyglądając się ruchowi na stronie internetowej, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na:- natężenie ruchu na stronie – ważne są: liczba odsłon, liczba unikalnych użytkowników serwisu oraz procent tych powracających do serwisu,
- średni czas przebywania na stronie oraz współczynnik odrzuceń (Bounce Ratio) – to pokaże Ci, czy przygotowane treści angażują użytkowników na tyle, że chcą oni zapoznać się bliżej z informacjami, czy odrzucają ich na „dzień dobry”,
- źródła ruchu – a więc jak użytkownicy trafili na Twoją stronę: samodzielnie wpisując jej adres w przeglądarce, przez wyszukiwarkę, a może z social mediów lub dzięki innym zewnętrznym linkom? To pomoże Ci dobrze rozłożyć akcenty, gdy chodzi o promocję swojego serwisu w poszczególnych kanałach,
- współczynnik konwersji – a więc to, ile spośród odwiedzających strony podjęło oczekiwane przez Ciebie działanie. Np. na landing page jest to pozostawienie leadu;
- proporcja leadów do konwersji – a więc to, ile spośród osób, które wstępnie wyraziły zainteresowanie Twoją ofertą przeszło przez cały lejek marketingowy,
- koszt pozyskania leada / klienta – a więc proporcję między wysokością wydatków na kampanię promocyjną do uzyskanych rezultatów.
Analiza wskaźników marketingowych w social mediach
Nieco inne wskaźniki liczą się w mediach społecznościowych. To równie ważny kanał komunikacji marketingowej, który wzmacnia wizerunek marki oraz pozyskuje leady sprzedażowe. Co jednak świadczy o tym, że podejmowane przez Ciebie na fanpage’u akcje przynoszą rezultaty? Wskaźniki, które powinny zwrócić Twoją szczególną uwagę, to:- liczba wyświetleń (zasięg) – kluczowy jest oczywiście zasięg organiczny, a więc ten, który został osiągnięty bez sięgania po płatną promocję,
- liczba kliknięć w posta – pokaże, na ile przedstawiona przez Ciebie informacja na FB czy Instagramie była interesująca dla odbiorcy. Każde kliknięcie to dowód wstępnego zainteresowania komunikacją i tego, że post przyciągnął uwagę, a nie został przewinięty,
- pozyskane dzięki postom w social mediach leady – a więc np. pozostawione dane kontaktowe na landing page’u, do którego kierowały wiadomości na FB lub z reklam lead ads,
- wskaźniki zaangażowania – chodzi o liczbę: polubień/reakcji, komentarzy oraz interakcji – im więcej, tym wyższa skuteczność Twoich działań,
- user generated content – a więc posty / materiały związane z Twoim fanpagem przez użytkowników, np. te, w których Twój profil został otagowany. Taki typ ruchu można pozyskać np. współpracując z influencerami, albo organizując konkursy, w których zadaniem jest wykonanie właśnie takiej akcji.
Jak odnaleźć się w morzu danych?
Jak widzisz, wskaźników marketingowych, które mają znaczenie, nadal jest dość sporo, a te przedstawione powyżej to tylko czubek góry lodowej. Np. akcje CSR (związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu), mogą mieć zupełnie inne wskaźniki oceny skuteczności, a mimo wszystko wchodzić w obszary marketingowe (np. z kupna każdego produktu X przeznaczamy kwotę Y na organizację Z). Jeśli masz wrażenie, że trudno Ci się wśród wskaźników odnaleźć, zawsze możesz zgłosić się do specjalistów. Przyjrzą się oni wszystkim danym i wskaźnikom, które zostały wygenerowane, przeanalizują ich istotność i wyciągną wnioski. W efekcie ich pracy otrzymasz przejrzysty raport, który pokaże Ci jasno, jak Twoje działania marketingowe przełożyły się na osiągnięcie założonych celów. Będzie również źródłem wskazówek na przyszłość – dowiesz się z niego, jak usprawnić swoją pracę, aby jej rezultaty były jeszcze lepsze. Wskaźniki marketingowe – a dokładnie ich zaprojektowanie w kontekście danej akcji i celu – to jedno z ważniejszych wyzwań dla marketingowca. Poprawna architektura sprawi jednak, że będą one też niezrównanym sojusznikiem w działaniach, jak i raportowaniu.Podsumowanie
W powyższym artykule poruszone zostały tematy:
- Wyjaśniono, po co mierzyć wskaźniki marketingowe: otrzymywanie mierzalnych wyników, ocena skuteczności treści, obliczanie zwrotu z inwestycji i lepsze planowanie kampanii.
- Omówiono kluczowe wskaźniki w social mediach: zasięg organiczny, kliknięcia, leady, zaangażowanie (polubienia, komentarze), user generated content oraz koszt konwersji przy płatnej promocji.





Bądź pierwszym który napisze komentarz.