Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Brak komentarzy

Reklama księgarni

reklama księgarni

Już od dawna mówi się o upadku czytelnictwa w Polsce. Coroczne badanie pokazują, jak niewielka część społeczeństwa regularnie sięga po książki. Ma to więc oczywiście wpływ na całą branżę wydawniczą oraz na zmniejszone obroty księgarń. Z drugiej strony wiele wydawnictw powstaje lub łączy się i oferuje coraz ciekawsze tytuły swoim fanom. Oznacza to, że księgarnie nadal mogą działać z powodzeniem, o ile towarzyszy tej działalności pewna refleksja. Wiele przybytków tego typu już jakiś czas temu przeniosło swoją działalność do Internetu, by móc dotrzeć do większej liczby klientów i budować swój – przynajmniej na poziomie lokalnym – brand. Sama obecność w sieci jednak nie wystarczy. Należy również prowadzić przemyślane działania marketingowe. Dowiedz się, jak powinna wyglądać reklama księgarni internetowej.

SEO – reklama księgarni przez pozycjonowanie

Spora konkurencja i mały popyt – tak niestety wygląda rzeczywistość wielu księgarzy w Polsce. Jak sobie z tym radzić? Jednym ze sposobów będzie pozycjonowanie strony. To najlepszy sposób na to, by się wyróżnić i trafić do większego grona czytelników. Pozycjonowanie wpływa bowiem na widoczność witryny w wyszukiwarkach.

Czego szukają w internecie Twoi potencjalni klienci? To jedno z najważniejszych pytań, na jakie trzeba sobie odpowiedzieć przed przystąpieniem do pozycjonowania. Oczywiście tego typu danych nie trzeba brać „z powietrza” – istnieje bowiem wiele narzędzi (np. Google Trends, Senuto, Answer The Public) ułatwiających sprawdzenie, co interesuje internautów i jakie słowa kluczowe są najczęściej wpisywane w Google. Na tej podstawie wyznacza się „pulę” fraz, która będzie wykorzystywana do pozycjonowania. 

Listę tę powinno się cały czas uzupełniać i aktualizować zgodnie z nowymi trendami, popularnymi autorami, tytułami i seriami. Szczególną uwagę warto zwrócić za szczegółowe słowa kluczowe zwane long tail. Samo pozycjonowanie firmy na słowa „księgarnia internetowa” czy „książki” na niewiele się zda, szczególnie że wielu potencjalnych klientów wpisuje w Google konkretne tytuły, autorów czy też gatunki. Dlatego reklama księgarni w wyszukiwarce powinna być prowadzona w oparciu o frazy takie jak „remigiusz mróz chyłka”, „stephen king książki”, „lektury szkolne liceum”, „kryminały skandynawskie książki” itp. To właśnie pozycjonowanie na tego typu zapytania sprawdza się najlepiej. W ten sposób możesz dotrzeć do klientów, którzy poszukują konkretnych produktów, a więc zapewne są zdecydowani na zakup. Tym samym powoli zwiększa się ruch na stronie oraz konwersja.

Jak odbywa się pozycjonowanie? Najlepiej rozpocząć od optymalizacji witryny. Musi ona być funkcjonalna i responsywna. Bardzo ważne, by szybko się wczytywała. Należy usunąć wszelkie zbędne fragmenty kodu, dopisać meta tytuły i opisy tam, gdzie ich brakuje, uzupełnić treści, tak by na każdej podstronie znajdowało się jak najwięcej wartościowego tekstu. Ponadto w przypadku tak rozbudowanych sklepów jak księgarnia internetowa należy koniecznie wprowadzić klarowny podział na kategorie i podkategorie. Znacząco zwiększy to funkcjonalność witryny w ocenie Google, ale również z punktu widzenia użytkownika. Warto przy tym pamiętać, że optymalizacja jest procesem ciągłym. W księgarni internetowej bardzo często przybywa produktów, dlatego łatwo zaburzyć uzyskany raz ład. Stała optymalizacja pomoże zapanować nad chaosem i sprawi, że witryna będzie przyjemna w użytkowaniu.

Kolejnym ważnym elementem w układance SEO jest content marketing, czyli marketing treści. Blog firmowy to najlepsza reklama księgarni internetowej, jaką można sobie wyobrazić, a jednocześnie element, który idealnie pasuje do tematyki witryny. Powinno się na nim zamieszczać artykuły wykorzystujące wybrane słowa kluczowe i w ciekawy sposób opisujące dany temat. W ten sposób można przyciągnąć na stronę naprawdę wielu klientów zainteresowanych konkretną kwestią. 

O czym pisać na blogu? Mogą to być oczywiście recenzje, zapowiedzi, polecenia oraz różnego rodzaju zestawienia – np. „5 najlepszych kryminałów skandynawskich na długie zimowe wieczory”. Blog to ogromna pomoc w pozycjonowaniu, a przy tym możliwość przedstawienia czytelnikom wielu ciekawych produktów z oferty, po które bez odpowiedniej zachęty być może by nie sięgnęli. Frazy we wpisach blogowych należy umieszczać naturalnie i nie więcej niż kilka razy na tekst. Warto je też uwzględnić w tytule i śródtytułach. Ponadto każdy tekst powinien być łatwy i przyjemny w odbiorze – m.in. napisany przystępnym językiem. Należy również pamiętać o dzieleniu tekstu na mniejsze akapity, stosowanie wypunktowań i wyliczeń. Taki artykuł znacznie lepiej się prezentuje i zachęca do lektury. Warto również postawić na ciekawy content przy opisach poszczególnych produktów. Krótki, ale autorski i ciekawy opis książki będzie zachęcający dla klienta, a jednocześnie pozytywnie wpłynie na SEO.

New call-to-action
New call-to-action

SEO dla księgarni internetowej – dlaczego warto?

Reklama księgarni internetowej poprzez pozycjonowanie może być bardzo skuteczna. Efekty pojawiają się stopniowo i raczej powoli, ale za to są długotrwałe. Dobrze wypozycjonowana witryna zapewnia stały napływ nowych klientów do sklepu. Ponadto SEO pozwala na:

  • kształtowanie profesjonalnego wizerunku firmy,
  • trafienie do klientów poszukujących konkretnych produktów,
  • zapewnianie użytkownikom dostępu do wartościowych, ciekawych treści,
  • usprawnienie strony internetowej,
  • wyróżnienie się wśród konkurencji.

Pozycjonowanie warto zlecać fachowcom – to oni zadbają o to, by witryna dobrze się prezentowała i dobrze działała, a ponadto była dopasowana zarówno do wymogów robotów Google, jak i potrzeb użytkowników. SEO to dość delikatna sztuka, która wymaga wiedzy i uważnego postępowania – laicy często popełniają proste błędy, które mogą ich słono kosztować.

Pozycjonowanie to podstawa, ale jeśli zależy Ci na szybszej formie reklamowej powinieneś skupić się na Google Ads. Płatne reklamy w Google stosują nawet najbardziej znane światowe firmy, które wydają się zupełnie ich nie potrzebować. Kampanie Google Ads nie muszą być drogie, za to mogą zaskakiwać skutecznością. Do wyboru jest kilka narzędzi, a wszystkie z nich mogą się sprawdzić w roli reklamy księgarni internetowej.

Najczęściej stosowana jest reklama tekstowa. Decydując się na taką kampanię, możesz umieścić sponsorowane odnośniki do swojej witryny na samym szczycie listy wyników wyszukiwania. Takie linki są oznaczone jako reklama, jednak wizualnie niespecjalnie odróżniają się od tych organicznych. Nie są też traktowane z niechęcią przez użytkowników. Dlatego mogą się okazać bardzo skuteczne. Cena takiej kampanii zależy od konkurencyjności słowa kluczowego, a rozliczenie odbywa się w korzystnym modelu PPC (Pay Per Click – płatność za kliknięcie), jak zresztą w przypadku wszystkich form reklamy Google Ads.

Dla sklepów internetowych – a takim w rzeczywistości jest księgarnia internetowa – lepsza od reklamy tekstowej może się okazać reklama produktowa. Wówczas na samej górze strony z wynikami wyszukiwania pojawia się oferta z twojego sklepu zawierająca nazwę, zdjęcie i cenę produktu. Tego typu kampanie warto stosować np. w przypadku popularnych tytułów i serii. Ich ceny również zależą od konkurencyjności słowa kluczowego.

Jeśli wolisz mniej konkretną promocję księgarni, ale chcesz, by więcej osób dowiedziało się o jej istnieniu, sprawdzić się może reklama graficzna (banerowa). Dzięki niej banner Twojego sklepu może się wyświetlać na różnych witrynach zgodnych z kryteriami określonymi w kampanii. Dzięki starannemu dobraniu parametrów z łatwością trafisz do swojej grupy docelowej.

Bardzo przydatnym rozwiązaniem jest też kampania remarketingowa. Polega ona na pokazywaniu reklam graficznych internautom, którzy wcześniej odwiedzili Twoją księgarnię. Możesz „wycelować” reklamę w tych, którzy dokonali zakupu lub nie, a także w tych, którzy skompletowali koszyk, ale nie sfinalizowali transakcji. Takie przypomnienie o ofercie sklepu potrafi być bardzo skuteczne, szczególnie jeśli zastosuje się tzw. baner dynamiczny. Jego treść jest dostosowana do konkretnego użytkownika – a więc pokazuje produkty, które oglądał w sklepie. To polecane rozwiązanie szczególnie w przypadku sklepów o dużym i zróżnicowanym asortymencie.

New call-to-action
New call-to-action

Reklama księgarni za pośrednictwem Google Ads – dlaczego warto?

Google Ads to szerokie możliwości, relatywnie niskie koszty i natychmiastowe efekty. To uniwersalne narzędzie reklamy, które umożliwia działanie zarówno na niewielką, lokalną skalę, jak i w całym kraju czy na świecie. Ponadto Google Ads to:

  • kilka typów reklamy – możliwość realizacji wybranych celów,
  • korzystna forma rozliczenia – PPC,
  • możliwość dotarcia do klientów poszukujących określonych produktów – zwiększenie szans na konwersję,
  • możliwość prowadzenia kampanii wizerunkowej i zwiększania świadomości marki.

Dzięki Google Ads dotrzesz tam, gdzie chcesz – wprost do swojej grupy docelowej. To narzędzie, które sprawia, że możliwa jest skuteczna reklama księgarni oraz każdego innego rozbudowanego sklepu z dużym asortymentem, polecane dla każdej firmy.

Facebook Ads – reklama księgarni na Facebooku

Każda firma powinna mieć swoją stronę na Facebooku – to dodatkowy kanał komunikacji, który pozwala dotrzeć wprost do Twoich klientów, a dzięki płatnym reklamom również do innych osób, które mogą być zainteresowane ofertą. Dzięki niemu skuteczna reklama księgarni jest jeszcze łatwiejsza. Regularne posty pomogą Ci podtrzymać więź z użytkownikami portalu, a także poznać ich opinie i sugestie. To cenne źródło informacji, dzięki któremu możesz np. dopracować asortyment oraz prowadzić jeszcze skuteczniejsze kampanie reklamowe.

Płatne reklamy Facebooka (Facebook Ads) to kilka narzędzi pomagających osiągać różne cele. Możesz dzięki nim kierować użytkowników portalu na stronę księgarni lub też zyskiwać nowych obserwatorów swojego profilu. Możliwe jest również promowanie Facebookowych postów, by trafiły do większego grona odbiorców zgodnie z kryteriami targetującymi. Portal udostępnia też reklamodawcom analizy i statystyki, które pozwalają kontrolować, w jaki sposób realizowane są cele kampanii.

Facebook Ads dla księgarni internetowej – dlaczego warto?

Reklama księgarni na Facebooku to bardzo dobry pomysł. Portal ma w Polsce aż 16 mln użytkowników, dlatego zapewnia dostęp do naprawdę szerokiej publiczności. To świetne miejsce na reklamę sezonową – latem podręczników szkolnych, zimą prezentów pod choinkę, wiosną czytadeł na wakacje itd. Ponadto na korzyść reklam Facebook Ads przemawiają:

  • niskie koszty realizacji kampanii,
  • możliwość dokładnego ustalenia targetu reklamy,
  • dostęp do analiz pozwalających kontrolować realizację celów,
  • różne rodzaje kampanii reklamowych.

Działalność na Facebooku pozwoli ci się również zbliżyć do klientów oraz wytworzyć społeczność związaną z księgarnią. To świetne narzędzie, które pozwala również wzmocnić efekty uzyskane dzięki pozycjonowaniu czy reklamom Google.

W kontekście Facebooka warto również zwrócić uwagę, że dobrym pomysłem będzie reklamowanie książek w specyficznych grupach na FB, czy współpraca z mniejszymi influencerami. W tym ostatnim kontekście warto również rozważyć współpracę z twórami na Instagramie czy na Youtubie.

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany