Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Brak komentarzy

Jak sprzedawać na Amazon?

Jak sprzedawać na Amazon? - zdjęcie nr 1

jak sprzedawać na amazon

Sprzedaż na Allegro – to temat dobrze znany polskim firmom działającym na polu e-commerce. Dziś jednak coraz większa ich grupa zastanawia się nad poszerzeniem horyzontów i dotarciu do szerszego grona klientów. Jednym z miejsc, gdzie można rozpocząć sprzedaż, jest marketplace Amazon. Dowiedz się więcej na jego temat i zobacz, w jaki sposób można tam prowadzić działalność.

Amazon, czyli co?

Marka Amazon należy do najlepiej rozpoznawalnych na świecie – co do tego nie ma najmniejszych możliwości. Narodziła się w 1994 roku. Początkowo Amazon funkcjonował jako księgarnia internetowa, lecz z czasem rozrósł się i stał się ogromną platformą sprzedażową, obecną nie tylko w USA, ale także w Europie, Azji czy w Australii. W Polsce kupowanie w Amazon nie jest jeszcze popularne – m.in. dlatego, że nie ma jeszcze stricte polskiej wersji serwisu. Dostępna jest jedynie polskojęzyczna wersja strony amazon.de, z możliwością wysyłki do Polski.

Mimo to, w naszym kraju działają 4 centra dystrybucyjne Amazon, a przedsiębiorcy działające w branży e-commerce mają możliwość dołączenia do tego marketplace i sprzedaży swoich towarów w całej Europie.

Dlaczego warto sprzedawać na Amazon?

Amazon to ogromne marketplace, a więc sklep internetowy, w którym pojawiają się oferty dostawców z różnych zakątków świata. Na podobnej zasadzie (ale na znacznie mniejszą skalę) zaczął w ostatnich latach działać również polski Empik.com – podobnie jak Amazon, jest swoistym „agregatem” ofert z różnych e-sklepów i pośrednikiem w sprzedaży.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

A dlaczego warto podjąć współpracę z Amazon?

  • To sposób na wejście na europejskie rynki

Kupowanie w Amazon jest niezwykle popularne na zachodzie Europy – np. w Niemczech, Francji, krajach skandynawskich, a także w UK. W każdym z tych krajów znajdzie się grupa odbiorców, którzy mogą być zainteresowani Twoimi produktami. Ty zaś zyskujesz możliwość dotarcia do milionów użytkowników.

  • Podejmujesz współpracę na przejrzystych warunkach

Trzeba wiedzieć, że w Amazon są one niezwykle restrykcyjne (zwłaszcza, gdy porównać je ze sprzedażą na eBay czy polskim Allegro), ale sprzedający od razu wie, na co się pisze. Z góry wiesz, jak wygląda system prowizyjny, jakich opłat się spodziewać oraz czego wymaga od Ciebie serwis.

  • Zyskujesz dostęp do wygodnych narzędzi wspierających obsługę klienta

Możesz skorzystać np. z serwisu Fulfilment Amazon, który przesuwa ciężar obsługi klienta końcowego (a dokładniej – dostawy produktów oraz obsługi ewentualnych reklamacji i zwrotów) do oddziałów tego sklepu w regionach, w których zamierzasz prowadzić sprzedaż.

Warto przy tym wiedzieć, że:

  • sprzedaż na Amazon można skoordynować z realizacją zamówień z własnego sklepu internetowego – pozwala na to większość platform e-commerce, zarówno tych działających w modelu SaaS, jak i Open Source,
  • platforma sprzedażowa Amazon jest dostępna w polskiej wersji językowej, przez co poradzisz sobie z jej obsługą, nawet jeśli nie jesteś biegłym użytkownikiem języka angielskiego.

Jak zacząć sprzedawać na Amazon?

Aby dostać się na platformę Amazon, sprzedawca musi najpierw spełnić kilka wymagań wyjściowych. Jak już wspomnieliśmy, serwis stawia kontrahentom bardzo restrykcyjne warunki podjęcia współpracy. Podstawowa rzecz, o której musisz wiedzieć, to fakt, że sprzedaży na Amazon mogą się podejmować sprzedawcy, których forma działalności gospodarczej to spółka. Nie są akceptowane ani osoby prywatne, ani też przedsiębiorcy z jednoosobową działalnością gospodarczą. Wynika to z polityki bezpieczeństwa stosowanej przez serwis – stawiającej na zagwarantowanie klientom możliwości współpracy z wiarygodnymi kontrahentami.

Każdy potencjalny kontrahent jest też bardzo dokładnie weryfikowany przez serwis. Rejestracja wiąże się z koniecznością przedstawienia szeregu dokumentów spółki, takich jak:

  • tłumaczenia i oryginały dokumentów z CEiDG lub KRS – wypis z CEiDG można pobrać w języku angielskim, natomiast te z KRS wymagają wykonania tłumaczenia przysięgłego na język angielski,
  • dwustronny skan dowodu/ paszportu właściciela firmy lub beneficjenta rzeczywistego oraz osoby kontaktowej, jeśli nie jest to właściciel,
  • potwierdzenie adresu firmy oraz osoby kontaktowej – może to być np. wyciąg z konta bankowego.

Przy rejestracji należy również podać:

  • adres e-mail,
  • nr telefonu z polskim prefiksem,
  • pełną nazwę firmy,
  • numer VAT-UE lub NIP,
  • dane karty kredytowej oraz numer konta do transakcji płatniczych – uwaga! karta kredytowa to jedyna forma płatności przyjmowana na Amazon,
  • nazwę sprzedawcy na Amazon – najlepiej, jeśli będzie to np. nazwa Twojego sklepu internetowego. To znacznie ułatwi prowadzenie działań brandingowych.

Rejestracja i co dalej?

Rejestracja na Amazon.com to dopiero pierwszy krok. Teraz czas na wprowadzenie na marketplace swoich produktów. W jaki sposób się to odbywa? Reguły serwisu są bardzo restrykcyjne. Twoim zadaniem jako sprzedawcy jest wysłanie listingu swoich produktów – a więc spisu całego asortymentu, który chcesz zaoferować klientom. Możesz je dodać ręcznie, hurtowo (np. przez szablon Amazon) lub wykorzystując do tego integrator, np. ten z Twojej platformy e-commerce.

Co ważne, jeśli produkt, który chcesz zaoferować Klientom za pośrednictwem Amazon jest już dystrybuowany przez innych dostawców, Twoja oferta nie pojawi się osobno. Zostanie zaklasyfikowana do odpowiedniej kategorii i wyświetli się z boku głównej oferty z opisem, w tzw. BuyBox, wraz z innymi, które są dostępne na Amazon. Przy BuyBox znajduje się zawsze długi opis produktu i przycisk umożliwiający zakupienie produktu u promowanego sprzedawcę – tego, który wygrał BuyBox. Oferty pozostałych są wylistowane poniżej, a klient otrzymuje informację o minimalnej cenie, którą może zapłacić za ten konkretny produkt. Ma więc możliwość podjęcia decyzji o tym, którego sprzedawcę wybierze.

Wybierz typ konta

Wystawienie produktów na sprzedaż w Amazon, jak można się domyślić, wiąże się z koniecznością odprowadzania prowizji od towarów, które trafią do klientów za pośrednictwem platformy. Jednak to nie jedyna opłata. Druga kwestia to typ konta, jakie będziesz prowadzić na marketplace. Do wyboru są:

  • bezpłatne konto podstawowe (Basic) – pozwala na sprzedaż do 40 sztuk produktów miesięcznie, przy czym za każdy sprzedany produkt należy zapłacić wówczas Amazonowi (poza prowizją!) 0,99 euro lub 0,75 funtów brytyjskich,
  • konto Pro – daje możliwość sprzedawania nieograniczonej liczby produktów i znosi opłaty od każdej sprzedanej sztuki. Ponadto pozwala dodawać produkty w zbiorczym pliku oraz tworzyć manualne listingi produktów. Jego koszt to albo 39 euro, albo 25 funtów.

Z oczywistych względów to właśnie płatne konto Pro cieszy się znacznie większą popularnością wśród wszystkich tych klientów, którzy chcą na poważne podejść do sprzedaży tym kanałem.

Wybierz sposób wysyłki produktów

Amazon stawia sprzedawcom bardzo wysokie wymogi, gdy chodzi o czas wysyłki towarów do klienta – oczekiwane jest, że dotrze on do niego w ciągu 2 dni roboczych od złożenia zamówienia. To poważne wyzwanie, zwłaszcza wówczas, gdy dopiero rozpoczynasz działalność na rynku europejskim. A to w takim terminie musisz dostarczyć minimum 90% wszystkich przesyłek. Jeżeli nie dopełnisz tego warunku, Twoje konto na Amazon może zostać zablokowane – najpierw na 17 dni, a następnie – nawet na 90.

Właśnie dlatego znacząca część firm, które korzystają z marketplace Amazon rezygnuje z prowadzenia własnych magazynów i samodzielnej wysyłki towarów (choć oczywiście korzystanie z tego modelu jest jak najbardziej możliwe). W zamian sięgają po usługę Fulfillment by Amazon. Na czym to polega? Ty, jako sprzedawca, przesyłasz swoje produkty do jednego z centrów dystrybucyjnych Amazona (do kraju, w którym chcesz przede wszystkim prowadzić sprzedaż), a to sam Amazon odpowiada za sprawną i terminową wysyłkę tych produktów do klienta lokalnego. Koncern przejmuje na siebie wówczas również zadania związane z obsługiwaniem kupującego, a także z rozpatrywaniem reklamacji i zwrotów.

Jest to oczywiście korzystne i bezpieczne rozwiązanie, które pozwala uniknąć stresu związanego z dotrzymaniem czasu wysyłki. Trzeba jednak mieć świadomość, że korzystanie z fulfillmentu w Amazon niesie za sobą kolejne koszty. Może jednak zachęcić klientów do wybierania właśnie Twojego sklepu – a to dlatego, że np. klienci Amazon Prime mogą liczyć na darmową dostawę produktów pochodzących od serwisów korzystających z fulfillmentu w amerykańskim koncernie.

Gdy chodzi o magazynowanie produktów, jest jeszcze trzecia droga, w więc postawienie na fulfillment w zewnętrznej firmie logistycznej. Może mieć ono wiele zalet, jednak trzeba wówczas bardzo uważnie wybrać kontrahenta, aby nie rozczarować się rezultatami i nie narazić się na blokadę konta.

Warto wiedzieć, że Amazon może się zająć również etykietowaniem i pakowaniem produktów oraz obsługą całego procesu logistycznego, co znacząco ułatwia zadanie – zwłaszcza przy obsłudze nowego rynku.

Korzystanie z usługi Fulfillment by Amazon daje sprzedawcy również dodatkową przewagę, w tym wyższe miejsce w rankingu produktów, możliwość wygrania BuyBoxa, a także opcję zaoferowania bezpłatnej wysyłki subskrybentom Amazon Prime.

Ile kosztuje współpraca z Amazon?

Podstawowym wydatkiem związanym ze sprzedażą na Amazon jest wspomniany wcześniej abonament za konto Pro, który wynosi ok. 25 funtów brytyjskich. To jednak nie wszystko. Opłaty na Amazon wiążą się również z:

  • korzystaniem z usługi fulfillment – są one naliczane indywidualnie, m.in. w zależności od wykorzystywanej powierzchni magazynowej i liczby zamówień,
  • realizacją zamówienia przez Amazon i jego wysyłką,
  • prowizją od sprzedaży – kształtuje się ona w granicy 8-16% i jest uzależniona m.in. od kategorii produktów, a także wolumenu sprzedaży i wartości koszyka zakupowego klienta.

Wydatki są więc spore, ale to wszystko za cenę dotarcia do bardzo szerokiego grona odbiorców.

Jak się reklamować na Amazon? Możliwości i konwersja na Amazonie

Amazon, podobnie jak inne marketplace’y dają możliwość promowania swojej oferty, a reklama na Amazonie to narzędzie, które warto przetestować. Jak to zrobić? Narzędzi, które może wykorzystać sprzedający, jest kilka. Są to m.in. banery „sponsored products”, a więc z produktami sponsorowanymi, wyświetlającymi się na górze wyników wyszukiwania (dobrze znane np. z Allegro), ale również banery „Amazon Headline Search”, w których na banerze pokazują się 3 promowane produkty sklepu, a także typowe reklamy displayowe. Można również promować zestawy produktów oraz przygotowywać materiały reklamowe w postaci video.

Chociaż na początku sprzedaż za pośrednictwem Amazon może się wydawać wyzwaniem, warto spróbować je podjąć. Być może to właśnie będzie droga Twojego sklepu internetowego na rynek międzynarodowy?

Podjęcie współpracy z Amazon, choć może się wydawać wyzwaniem, może być bardzo dobrym krokiem biznesowym – zwłaszcza jeśli towary, które chcesz sprzedawać, mają duży potencjał na rynkach zagranicznych. Jeśli odpowiednio przygotujesz ofertę na Amazon, konwersja może być naprawdę spora. Przyjrzyj się więc aktualnym trendom i oceń, czy Amazon to marketplace właśnie dla Ciebie. Kto wie? Może wkrótce zaczniesz tam realnie zarabiać? W końcu dystrybucja produktów na zachodzie Europy oznacza najczęściej wyższe niż w Polsce ceny produktów – nawet po odjęciu wszystkich prowizji Amazona.

Chcesz wejść na platformę Amazon i potrzebujesz pomocy? A może pragniesz zwiększyć konwersję na Amazonie? Skontaktuj się z naszym doradcą, a zapewnimy Ci kompleksowe wsparcie również w tym zakresie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany