Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Live Shopping – co to jest i co oznacza dla e-commerce?

Live Shopping

LiveShopping, inaczej Social Shopping, to jedna z najdynamiczniej rozwijających się metod promocji sklepów internetowych. Jest sposobem reklamowania produktów, głównie modowych, który ma potencjał, by zrewolucjonizować rynek e-commerce, nie tylko w dobie pandemii. Na czym polegają zakupy na żywo?

Live Shopping – jak to działa?

Zakupy online zyskują coraz większą popularność od lat, a sytuacja pandemiczna tylko przyspieszyła proces przechodzenia klientów ze sklepów stacjonarnych do sieci. Jest to opcja, którą cenimy za wygodę i oszczędność czasu, jednak nie da się ukryć, że nie zapewnia ona emocji zakupowych podobnych tym, które towarzyszą nam, kiedy odwiedzamy galerię handlową. Mowa tutaj nie tylko o braku możliwości dokonania przymiarki, ale też braku profesjonalnego doradztwa, możliwości zasięgnięcia dodatkowych informacji i poczucia, że zakupy nie są mechaniczną czynnością, a pewnego rodzaju doświadczeniem.

Dlatego wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, firmy odzieżowe coraz częściej oferują nieco inne, ale dla wielu osób równie ekscytujące doświadczenie obcowania z marką, czyli właśnie Live Shopping. Jest to rodzaj eventu online, do którego zainteresowane osoby mogą dołączyć przez platformy społecznościowe, by brać czynny udział w prezentacji kolekcji. Jak to wygląda w praktyce? Marka organizuje wydarzenie, na które często zapraszani są styliści czy nawet influencerzy, którzy na żywo prezentują produkty, omawiają trendy i udzielają porad modowych. W takich spotkaniach uczestniczą też modelki, które przymierzają ubrania z kolekcji, łącząc je według porad ekspertów. Dzięki temu klienci dostają też element inspiracji, który w sklepach występuje w postaci stylizacji pokazywanych na manekinach. Podczas takiej prezentacji często dostępne są również rabaty, które można wykorzystać tylko w czasie transmisji. 

Live Shopping – moc leżąca w interakcji

Sama idea prezentowania produktów za pomocą mediów nie jest nowa. Już w latach 70. ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych pojawiły się pierwsze kanały telewizyjne specjalizujące się w sprzedaży towarów na żywo. W pokazywaniu funkcji produktów brali udział rozpoznawalni gospodarze programów, a gdy popularność show rosła, dołączały do nich również gwiazdy rozpoznawalne z innych formatów. Rola odbiorców jednak ograniczała się wyłącznie do możliwości zamówienia towaru przez telefon. Idea Live Shopping daje jednak klientom dużo więcej. Każdy z użytkowników ma tutaj realny wpływ na kształt programu: może na bieżąco zadawać pytania, komentować i prosić o porady fachowców. Dzięki temu cały proces mocniej przypomina standardowe zakupy w galerii, gdzie w każdej chwili można liczyć na pomoc ekspedienta lub ekspedientki.

Ciekawym aspektem jest możliwość wchodzenia w interakcje również z innymi osobami, które dołączają do wydarzenia online. Każdy z użytkowników może zapoznawać się z opiniami osób, które już kupiły daną rzecz, to z kolei daje tzw. social proof, czyli społeczny dowód słuszności. Potencjalni klienci nie muszą polegać wyłącznie na informacjach od osób, którym marka płaci za reklamę, lecz mają dostęp do recenzji użytkowników takich jak oni sami. Dodatkową atrakcją dla kupujących jest właśnie obecność influencerów, którzy prezentują produkty, dzielą się swoimi doświadczeniami i odpowiadają na pytania użytkowników. Dzięki temu działają dwa ważne mechanizmy: proces zakupów zamienia się w show, a użytkownik ma poczucie, że skraca się dystans między nim a gwiazdą podziwianą w telewizji lub Internecie. A któż z nas nie chciałby pójść na zakupy ze swoim idolem niczym ze starym przyjacielem?

Live Shopping a korzyści dla e-commerce

LiveShopping to jednak rozwiązanie korzystne nie tylko dla klientów, ale również – a może przede wszystkim – dla sprzedawców z branży e-commerce. Ograniczenia związane z COVID-19 tylko przyspieszyły proces, który był widoczny już dużo wcześniej – klienci coraz częściej przedkładają komfortowe zakupy przez internet nad odwiedzanie stacjonarnych sklepów. Dla marek, chcących dostosować się do wymagań współczesnych odbiorców, jeszcze na długo przed pandemią było jasne, że muszą znaleźć sposób na zaangażowanie swojej klienteli i zapewnienie jej niezwykłych wrażeń zakupowych w Internecie, niejasne było jedynie, jak to zrobić. 

Z pomocą przyszły jednak media społecznościowe. To tam coraz częściej skupia się życie towarzyskie ludzi XXI wieku i tam najczęściej szukamy obecnie rozrywki, porady i inspiracji. Jest to też naturalny sposób nawiązywania interakcji z ludźmi – nie tylko znajomymi, ale i obcymi, z którymi łączą nas podobne zainteresowania czy sytuacja życiowa. Dla marek – zwłaszcza odzieżowych – stało się więc jasne, że to jest odpowiedź na potrzeby zmieniającego się rynku. Z punktu widzenia przedsiębiorców ta forma zakupów ma kilka podstawowych zalet.

  • daje natychmiastowy feedback na temat produktów

Uczestnicy zakupów społecznościowych na żywo dzielą się komentarzami, co pozwala marce zdobyć opinie na temat swoich produktów i wyciągnąć z nich wnioski przy planowaniu kolejnych kolekcji.

  • pozwala dotrzeć do klientów, gdziekolwiek się znajdują

Centrum miasta, chatka w górach czy willa na innym kontynencie – niezależnie od tego, w jakim miejscu znajdują się potencjalni klienci, można ich zaangażować i pomóc im w dokonaniu decyzji o zakupie. Odległość od najbliższej galerii handlowej z doradcą klienta przestaje mieć znaczenie.

  • umożliwia wykorzystanie potencjału influencerów

Wydarzenia z udziałem rozpoznawalnych twarzy zawsze budzą wśród użytkowników emocje i zainteresowanie. Ich zaangażowanie zwiększa atrakcyjność produktów w oczach kupujących i może przyczyniać się do zwiększenia sprzedaży. 

  • daje możliwość nawiązania kontaktów międzyludzkich

Odpowiednio poprowadzony LiveShopping wywołuje w użytkowniku wrażenie, że robi zakupy z przyjaciółmi, nawet jeśli nie zna osób, które biorą udział w wydarzeniu. Poczucie obcowania z ludźmi jest więc dodatkowym bonusem, zwłaszcza w dobie ograniczeń pandemicznych.

  • wprowadza element show

Przymierzanie na żywo, tworzenie stylizacji, omawianie trendów i interakcje sprawiają, że zakupy w sieci stają się atrakcyjniejsze i dostarczają więcej emocji, co przekłada się na większą chęć dokonania zakupu. 

  • pozwala lepiej zaprezentować produkt

Zdjęcia nie są w stanie ukazać wszystkich detali produktu, a nawet najlepszy tekst nie zastąpi opowiadania na żywo. Dlatego streamingi dają sklepom dużo większe możliwości przedstawienia zalet produktu. 

  • pomaga przyciągnąć nowych klientów 

Atrakcyjne treści z wieloma przydatnymi informacjami na temat produktów są elementem przyciągającym dla nowych odbiorców, którzy nie mieli dotąd do czynienia z marką. 

Gdzie odbywa się Live Shopping?

LiveShopping może odbywać się za pomocą różnych aplikacji mobilnych – zarówno tych dedykowanych zakupom na żywo, jak i bardziej wszechstronnym, które wykorzystujemy na co dzień. Najbardziej znane wśród internautów są obecnie zakupy w sieci za pośrednictwem Facebooka i Instagrama. Społecznościowy gigant oferuje możliwość tworzenia tego typu wydarzeń każdemu użytkownikowi posiadającemu konto w serwisie, nawet jeśli nie jest to firmowy fanpage. Tworzenie LiveShoppingów jako sklep daje jednak dodatkowe opcje wspomagające sprzedaż – można dodawać do nich linki do omawianych towarów czy nawet wyróżnić produkty ze sklepu prowadzonego właśnie przez tę platformę społecznościową.  

Na Facebooku istnieją nawet specjalne grupy, takie jak Transmisje Live czy Transmisje Sprzedażowe, na których toczą się transmisje live różnych marek. Co to oznacza dla sprzedających? Na LiveShoppingu można zyskać, nawet jeśli nie mamy jeszcze zbudowanej wokół marki własnej społeczności. 

Oprócz Facebooka i Instagrama dostępne są również inne aplikacje, które umożliwiają prowadzenie sprzedaży online. Należą do nich między innymi:

  • ShopShops – jedna z pierwszych platform tego typu, działająca od 2015 roku. Początkowo była popularna głównie w Chinach, lecz obecnie cieszy się dużym zainteresowaniem również w innych częściach świata, między innymi w USA.
  • Buywith – aplikacja głównie dla influencerów, którzy chcą w ten sposób promować się wśród Millenialsów i pokolenia Z. 
  • Popshoplive – również aplikacja głównie dla nastolatków. Pośredniczy w płatnościach i wysyłce, więc sprawdza się w przypadku kilkunastoletnich osób, które chcą się sprawdzić na polu sprzedażowym i zaistnieć w sieci. Aplikacja tylko na iPhone’y.
  • Yeay – aplikacja także nastawiona głównie na klientelę w postaci nastolatków, ale dostępna również w Sklepie Play.
  • WEBLIVEview – platforma stworzona pod większe marki, chcące podnieść sprzedaż online. Przeznaczona przede wszystkim do sprzedaży towarów z wyższej półki. Raczej nie dla nastolatków, lecz do dojrzalszej klienteli. 
  • Livescale – aplikacja przede wszystkim dla marek, a nie początkujących influencerów. Bardziej stonowana w wydźwięku, więc może służyć do przyciągnięcia klientów z wyższych przedziałów wiekowych. 

Aplikacji do tworzenia tego typu contentu jest naturalnie dużo więcej i cały czas na rynku pojawiają się nowe. W Polsce jednak póki co mają one stosunkowo niewielką popularność, a LiveShopping zaczyna się rozwijać głównie na obecnych u nas już wcześniej platformach społecznościowych. 

Dla kogo przeznaczony jest Live Shopping?

Ten model zakupów wykorzystują dziś wszyscy – od dużych, rozpoznawalnych marek, przez niewielkie butiki, influencerów, aż po nastolatków, którzy chcą pozbyć się ze swojej szafy zbędnych ubrań. Aby rozpocząć sprzedaż w ten sposób, nie potrzeba profesjonalnego sprzętu, oświetlenia czy studia nagraniowego. Wystarczy smartfon z aplikacją do LiveShoppingu, charyzmatyczny prowadzący i podstawowa znajomość mediów społecznościowych i można dołączyć do rozpoczynającego się wyścigu o uwagę klientów kupujących na żywo. Czy ten trend naprawdę zrewolucjonizuje e-commerce? Jedno jest pewne – LiveShopping coraz głośniej daje o sobie znać i jest metodą promocji marki, którą w dzisiejszych czasach zdecydowanie warto poznać bliżej.

Audyt Google Ads

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

10 porad z zarządzania fanpage`em na Facebooku
Jakub Nowak

Komunikacja w social mediach stała się nieodłącznym elementem komunikacji marketingowej. Nie ma się czemu dziwić. Nawet w Polsce z mediów […]

reklama sklepu odzieżowego
Reklama sklepu odzieżowego
Maciej Popiołek

Branża odzieżowa należy do najbardziej konkurencyjnych. Dlatego z pewnością nie warto czekać, aż klienci sami znajdą Twój sklep w Internecie […]

Co to jest omnichannel marketing?
Maciej Popiołek

Kupujesz online czy offline? A może i tu, i tu, również w ramach jednej transakcji? Na nowoczesnym rynku coraz częściej […]

Red Price Alert – sposób na powrót klienta e-commerce
Maciej Popiołek

Jako właściciel lub zarządzający sklepem internetowym zdajesz sobie sprawę, że tylko ułamek osób, które wchodzą na Twoją stronę, dokonuje ostatecznie […]

Social media w 2017 roku
Redakcja

Social Media w 2017 – podsumowanie Koniec roku to tradycyjnie sezon rankingów, zestawień i podsumowań mijających 365 dni. Po prostu […]

reklama sklepu ogrodniczego
Reklama sklepu ogrodniczego
Maciej Popiołek

Ogrodnictwo to jedno z hobby, które w ostatnich czasach zyskuje na popularności. Polacy coraz chętniej dbają o swoje ogrody, tarasy […]