Ten tekst przeczytasz w 7 minut

PrestaShop jako platforma sklepu – wady i zalety

prestashop wady i zalety

Branża e-commerce w naszym kraju wciąż się rozwija. W sieci praktycznie każdego dnia pojawiają się nowe sklepy, do przestrzeni wirtualnej wkraczają również najwięksi gracze z tradycyjnego rynku. Stwarza to duże zapotrzebowanie na narzędzia do zarządzania sklepami internetowymi. PrestaShop jest jedną z popularniejszych platform dla sklepów internetowych. Czy słusznie? Bierzemy ją pod lupę, analizując zarówno zalety, jak i wady.

Czym jest PrestaShop?

PrestaShop to, jak już mogłeś się zorientować, jedna z najpopularniejszych platform dla sklepów internetowych. Działa na całym świecie, obsługując obecnie ponad 300 tys. sklepów. To uniwersalne narzędzie typu Open Source, które umożliwia stworzenie witryny handlowej oferującej dowolny asortyment. Swoją popularność niewątpliwie zawdzięcza między innymi temu, że jest darmowe. Nie trzeba wnosić żadnych opłat, by móc korzystać z oprogramowania PrestaShop, a utworzony za jego pomocą sklep może być dowolnie modyfikowany.

Rozwiązanie oparte na otwartym kodzie zapewnia deweloperom swobodę działań w zakresie dostosowania sklepu do potrzeb sprzedawcy. Tym samym PrestaShop to swoisty szkielet, który można wykorzystać w wybrany sposób. Nie trzeba być jednak specjalistą, by samodzielnie stworzyć platformę handlową z udziałem narzędzia. Jest ono bowiem kompletne i intuicyjne, z przystępnym panelem administracyjnym.

PrestaShop to prostota i intuicyjność obsługi

Analizę platformy warto rozpocząć od zalet. Do nich zaś na pewno należy zaliczyć prostotę i intuicyjność. Aby założyć sklep, wystarczy mieć domenę i hosting, a następnie zainstalować PrestaShop. Jest to bardzo proste, podobnie jak obsługa narzędzia z pozycji administratora. Zostało ono stworzone z myślą o tych, którzy nie mają szerokiej wiedzy informatycznej, a chcą zajmować się handlem w internecie. Uruchomienie sklepu, a następnie jego prowadzenie czy rozbudowa, nie powinny więc sprawić nikomu większych problemów. Bardzo przydatne są też opcje dotyczące np. tworzenia ofert promocyjnych – wystarczy parę kliknięć, by zaproponować swoim klientom zniżkę lub np. darmową wysyłkę. 

Bardzo przystępny interfejs i opisane prostym językiem funkcje ułatwiają wykonanie wszelkich niezbędnych operacji. Platforma udostępnia też tutoriale i innego rodzaju materiały ułatwiające zapoznanie się z jej działaniem i obsługą. W razie problemów można ponadto liczyć na wsparcie ekspertów PrestaShop, którzy są gotowi odpowiedzieć na każde pytanie oraz rozwiązać problemy techniczne.

PrestaShop to wysoka funkcjonalność

Mimo prostoty obsługi, PrestaShop to rozbudowane narzędzie, które daje szerokie możliwości zastosowania. Jest odpowiednie do handlu zarówno na małą, jak i na bardzo dużą skalę. Potwierdzenie tej tezy mogą stanowić znane marki, które korzystają właśnie z PrestaShop. Ogrom opcji w pierwszej chwili może przytłaczać, ale jednocześnie sprawia, że jest to kompleksowa platforma do handlowania w internecie. Obfitość funkcjonalności zdecydowanie wyróżnia PrestaShop spośród innych popularnych narzędzi tego typu. 

Istnieje możliwość rozszerzenia możliwości sklepu poprzez dodatkowe moduły, a jeśli żaden z nich nie spełnia oczekiwań, możesz przygotować własny (oczywiście z pomocą specjalisty, jeśli sam nie jesteś developerem). Właściciele sklepów mogą też stosować szablony wpływające na rozkład i wygląd witryny. Dostępne są zarówno darmowe, jak i płatne moduły oraz szablony. Stwarzają one ogromne możliwości w zakresie budowania oryginalnego, funkcjonalnego sklepu, który doskonale eksponuje znajdujące się w nim produkty.

PrestaShop to uniwersalność

Jak już wspomniano, PrestaShop pozwala na stworzenie platformy handlowej o dowolnej tematyce i asortymencie. Nie jest to jedyna rzecz, która świadczy o uniwersalności platformy. Jej ogromną zaletą jest wielojęzyczność. Skrypt został przetłumaczony na kilkadziesiąt języków, co sprowadza automatyczne tworzenie różnych wersji językowych tego samego sklepu do zaledwie kilku kliknięć. To samo dotyczy walut – przy wyborze języka ceny produktów mogą być automatycznie przeliczane na walutę danego kraju. To zaś oznacza łatwość w dotarciu do klientów międzynarodowych. Może to być wielki atut – szczególnie, że coraz więcej internautów chętnie robi zakupy poza krajem swojego zamieszkania. Stworzenie kilku wersji językowych sklepu może więc znacząco zwiększyć sprzedaż – szczególnie, jeśli oferujesz unikalne produkty.

Uniwersalność sklepów zbudowanych na bazie PrestaShop polega też na pełnej responsywności, czyli przystosowaniu do obsługi na różnych urządzeniach – nie tylko komputerach, ale też tabletach czy smartfonach. Liczba mobilnych użytkowników platform handlowych stale wzrasta, dlatego jest to bardzo ważny aspekt, którego nie wypada pomijać. Wybierając PrestaShop, możesz łatwością zoptymalizować swój sklep do potrzeb każdego urządzenia i każdemu odwiedzającemu zapewnić wygodę zakupów. 

PrestaShop jest przyjazny dla SEO i marketingu.

Skoro już mowa o optymalizacji, nie wolno pominąć tematu SEO, czyli pozycjonowania. Jak sprawić, by Twój sklep pokazywał się użytkownikom wpisującym w wyszukiwarkę określone hasła? Potrzebna jest odpowiednia konstrukcja witryny. PrestaShop udostępnia wiele narzędzi, które ułatwiają optymalizację zgodnie z SEO, pomagając sklepom zwiększyć swoją widoczność w wyszukiwarkach. Platforma jest zsynchronizowana z Google Analytics, dzięki czemu masz łatwy dostęp do wszelkich danych wejść na stronę i związanych z nią zachowań internautów. To z kolei dostarcza wielu ważnych informacji dla prowadzenia efektywniejszych działań marketingowych i SEO.

Wśród dodatkowych modułów PrestaShop znajduje się również wiele narzędzi ułatwiających działania marketingowe: począwszy od prowadzenia mailingów, a skończywszy na łatwym ustalaniu promocji czy organizowaniu wyprzedaży. Ich umiejętne użycie może prowadzić do znacznego podniesienia konwersji (ilości dokonanych zakupów w stosunku do wizyt w sklepie), dlatego ich obecność na pewno należy uznać za zaletę.

PrestaShop nie jest pozbawiony wad

Oczywiście idealny system dla sklepów internetowych nie istnieje i również PrestaShop ma swoje wady. Warto jednak zauważyć, że wiele z nich jest niejednoznacznych, ponieważ nie każdy oczekuje od swojego sklepu internetowego tego samego.

Sama obecność różnorodnych modułów pozwalających na rozbudowanie funkcjonalności sklepu jest oczywiście zaletą. Jednak odpowiadają one również za kilka, jak mogłoby się wydawać, podstawowych funkcji, których brakuje w podstawowej wersji sklepu. To na przykład funkcja bloga pozwalającego na budowanie zaufania do marki i zwiększenie ruchu w sklepie, czy też funkcja płatności za pobraniem, której często oczekują klienci. Niektórzy użytkownicy narzekają też na ceny modułów – większość z nich jest bowiem płatna i nieco burzy obietnicę darmowego sklepu internetowego, jaką składa PrestaShop. Koszty wdrożenia systemu mogą się zaś okazać jeszcze większe, jeśli zdecydujesz się na pomoc profesjonalistów w zakresie budowy, obsługi czy rozwoju sklepu.

Mnogość modułów może też wpływać na szybkość działania witryny. Dlatego powinno się zawsze korzystać z nich z rozwagą. Zbyt wiele rozbudowanych funkcji znacząco wydłuża czas ładowania się strony, a tym samym zniechęca odwiedzających do zakupów. To dlatego niektórzy użytkownicy narzekają na wydajność sklepów bazowanych na PrestaShop i konieczność stosowania naprawdę wytrzymałego hostingu. Nie oznacza to jednak, że skrypt sam w sobie jest niewydajny. Stosowany umiejętnie nie powinien sprawiać żadnych trudności w tym zakresie. Obniżenie sprawności z reguły jest wynikiem stosowania złych praktyk developerskich i administracyjnych.

Za wadę można też uznać częste aktualizacje systemu, ponieważ nie są one instalowane automatycznie. Skrypt jest stale udoskonalany, co zapewnia jego użytkownikom przede wszystkim bezpieczeństwo, ale konieczność ciągłych aktualizacji może irytować i utrudniać rozwój sklepu. Trudność może również stanowić korzystanie z niektórych funkcji. Ogólnie rzecz biorąc, panel administratora jest intuicyjny, ale w pewnych miejscach niestety zawodzi. W czujność powinni się uzbroić również wielbiciele rozlicznych szablonów dla sklepów – ich edycja wymaga bowiem znajomości języka Smarty.

Podsumowanie – wady i zalety PrestaShop

Zestawmy ze sobą wszystkie zaobserwowane zalety i wady PrestaShop, by ułatwić ocenę platformy. Do jej pozytywnych cech z pewnością można zaliczyć:

  • bezpłatną instalację i korzystanie ze skryptu,
  • szerokie możliwości personalizacji i rozbudowy funkcji,
  • dostępność wielu przydatnych modułów i atrakcyjnych szablonów,
  • kod Open Source, który może być dowolnie modyfikowany,
  • intuicyjną obsługę panelu administratora,
  • dostępność wbudowanych narzędzi do tworzenia różnych wersji językowych sklepu,
  • wsparcie dla działań SEO i rozbudowane narzędzia dla marketingu,
  • wsparcie dla urządzeń mobilnych – możliwość stworzenia w pełni responsywnego sklepu, 
  • dobra wydajność,
  • bezpieczeństwo,
  • stały rozwój i udoskonalanie platformy,
  • dostępność i użyteczność dla każdego sklepu niezależnie od skali działania,
  • możliwość skorzystania ze wsparcia ekspertów lub rozbudowanej społeczności PrestaShop.

Za wady skryptu można zaś uznać:

  • brak niektórych ważnych funkcji w podstawowej wersji i konieczność dokupienia dodatkowych modułów,
  • mała dostępność darmowych modułów i dość wysokie ceny tych płatnych,
  • konieczność ręcznej instalacji częstych aktualizacji,
  • łatwość spowolnienia działania sklepu poprzez mnogość rozbudowanych funkcji i zbyt skomplikowaną budowę,
  • utrudniona edycja szablonów.

Łatwo zauważyć, że skrypt ma więcej zalet niż wad – szczególnie, że te drugie są znacznie drobniejsze i z reguły mniej znaczące. PrestaShop z pewnością jest ciekawym i godnym uwagi narzędziem, które może się doskonale sprawdzić do budowy sklepu internetowego. Jego dużą zaletą jest przystępność – dzięki niemu w zasadzie każdy może założyć własną platformę handlową, nawet bez specjalistycznej wiedzy informatycznej.

Czy PrestaShop jest dla Ciebie?

Podkreślmy jeszcze raz, że PrestaShop jest skryptem uniwersalnym, który ma szansę sprawdzić się w naprawdę wielu zastosowaniach. Z całą pewnością nie zadowoli on jednak każdego. To rozwiązanie przede wszystkim dla:

  • małych i średnich sklepów – bardzo rozbudowana oferta może wymagać wdrożenia dedykowanej platformy;
  • początkujących i średniozaawansowanych – stosunkowo łatwa obsługa i szerokie możliwości sprawiają, że niemal każdy może stworzyć profesjonalny sklep;
  • osób poszukujących elastyczności – dodatkowe moduły funkcjonalne i możliwość stałej rozbudowy sklepu pozwalają na pełną swobodę.

Ze względu na możliwość darmowego korzystania z podstawowej wersji PrestaShop, jest to świetna platforma na początek dla wszystkich tych, którzy dopiero rozpoczynają działalność i nie chcą inwestować zbyt wiele w samą stronę internetową. Docenią ją również Ci, którzy wcześniej korzystali z rozwiązań typu SaaS (Software as a Service) i byli niezadowoleni ze względu na ograniczenia, jakie się z nimi wiążą.

Warto zaznaczyć, że PrestaShop jak najbardziej nadaje się do zastosowań profesjonalnych. Jest to jednak platforma stworzona z myślą o sprzedaży produktów, które mają konkretne ceny i są różnicowane ze względu na takie cechy jak kolor, rozmiar itp. – czyli np. odzieży, rękodzieła, artykułów codziennego użytku, sprzętu elektronicznego. Sprawdza się w przypadku asortymentu nieprzekraczającego kilkuset tysięcy produktów. W przypadku personalizacji towarów czy też skomplikowanej wyceny opartej o różne parametry można zastosować dodatkowe moduły. W niektórych przypadkach warto jednak od razu zainwestować w dedykowaną platformę, która będzie idealnie dopasowana do Twoich potrzeb.

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

0 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

To już 8 lat, od kiedy postawił pierwsze kroki w świecie marketingu - szczególnie tego związanego z treściami. Dotychczas pracował dla polityków oraz branż b2b oraz b2c. Wyjątkowy fan content marketingu w strategii digital i tego jak wpływa na nawigowanie klientów oraz budowanie reputacji marek. Od 2 lat zainteresowany również kwestią Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw i w tym upatrujący trampoliny dla rozwoju komunikacyjnego wielu firm. W Verseo odpowiedzialny za marketing. Prywatnie czyta reportaże ze świata i literaturę naukową + sci-fi. :)

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Live Shopping
Live Shopping – co to jest i co oznacza dla e-commerce?
Magdalena Walczak

LiveShopping, inaczej Social Shopping, to jedna z najdynamiczniej rozwijających się metod promocji sklepów internetowych. Jest sposobem reklamowania produktów, głównie modowych, […]

Black Friday, Google Ads i mobile – trójkąt doskonały!
Maciej Popiołek

Black Friday, Google Ads i mobile – triumwirat gigantów Black Friday – święto handlu i pustych portfeli w tym roku […]

Jak tworzyć raporty niestandardowe w Google Analytics?
Wiktor Cegłowski

Raporty z kampanii są szczególnie oczekiwane przez klientów. Doskonałym rozwiązaniem są raporty niestandardowe, które pozwalają na wyselekcjonowanie najbardziej interesujących dla […]

amazon sprzedaż w Polsce
Amazon – sprzedaż w Polsce
Maciej Popiołek

Amazon to jedna z największych marek na świecie i prawdziwy gigant e-commerce. Amerykańskie przedsiębiorstwo stale się rozrasta i podbija nowe […]

kampania linkedin
Kampania reklamowa LinkedIn – Case Study
Adrianna Roszak

Kampania reklamowa na LinkedIn – przykład kampanii leadowej Kampanie nastawione na generowanie potencjalnych klientów to jeden z coraz częściej wybieranych […]

Co oni śpiewają? Google Ci podpowie
Barbara Oleszek

„Ta piosenka… Co oni tam śpiewają?” – ile razy zadawaliście sobie to pytanie, pospiesznie wpisując tytuł zasłyszanej melodii (albo też […]