Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Brak komentarzy

6 istotnych elementów projektu strony przy użyciu Google Sites

Witryny Google (ang. Google Sites) to prosty kreator stron internetowych, wchodzący w skład pakietu Google Workspace. Aplikacja dostępna jest zarówno dla użytkowników prywatnych, jak i w firmowej wersji usługi. Choć narzędzie to najczęściej wykorzystywane jest do tworzenia materiałów wewnętrznych i prezentowania informacji współpracownikom, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać je do stworzenia ogólnodostępnej strony internetowej. A wówczas warto zadbać o kwestie związane z SEO.

SEO a Witryny Google

Stworzenie strony w Witrynach Google nie wymaga znajomości programowania, a samo narzędzie zostało zaprojektowane w taki sposób, aby efekty naszej pracy wyglądały równie dobrze na ekranach komputerów, jak i na urządzeniach mobilnych. Tym bardziej warto z niego korzystać – w wielu organizacjach aplikację tę wykorzystuje się do tworzenia wewnętrznych stron, za pośrednictwem których pracownicy mogą zapoznać się z potrzebnymi im informacjami. 

Witryny pomagają więc w procesie onboardingu, zwiastują firmowe wydarzenia,  czy stanowią miejsce agregowania danych na temat prowadzonego projektu. Strony tego typu są kierowane do wewnętrznego odbiorcy, a co za tym idzie – nie muszą być odpowiednio przygotowane pod kątem podniesienia ich widoczności w wyszukiwarkach internetowych. I z tego też powodu możliwości Google Sites są w tym zakresie mocno ograniczone.

Nie oznacza to jednak, że osoby, które chcą za pomocą Witryn stworzyć ogólnodostępną stronę internetową (np. wizytówkę swojej firmy), mają w kontekście SEO związane ręce. Na stronie stworzonej w Google Sites należy kierować się takimi samymi zasadami jak w przypadku każdej innej witryny. Kluczowe znaczenie mają tu zamieszczone na niej treści. 

>> Kalendarz Marketingowy 2023 <<

Optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek w Witrynach Google

Chcąc poprawić widoczność swojej witryny w wyszukiwarkach, warto wziąć pod uwagę rady, które w tym zakresie dają nam… twórcy wyszukiwarek. Co na ten temat ma do powiedzenia Google? Oto kilka podpowiedzi, które znajdziemy w centrum pomocy tej firmy:

  • Wybierz odpowiedni opis – na swoich stronach używaj tytułów, które będą adekwatne do ich treści. Jeśli oferujesz kilka produktów lub piszesz na różne tematy, dla każdego z nich stwórz osobną podstronę.
  • Bądź skrupulatny w opisie swojej oferty – roboty nie zaindeksują treści, których nie dodasz na stronie.
  • Dbaj o aktualizowanie informacji na temat produktów sezonowych – jeśli Twój asortyment różni się w zależności od pory roku, pamiętaj, aby skupiać się na tych elementach oferty, które w danym czasie są najbardziej poszukiwane przez użytkowników. 
  • Na bieżąco aktualizuj swoją stronę – pamiętaj, że Twoja witryna ma służyć przede wszystkim osobom, które ją odwiedzają. Warto więc zadbać o to, aby użytkownicy zawsze znaleźli na niej aktualne treści.
  • Używaj tekstu – prezentowanie informacji jedynie w formie obrazów czy filmów znacznie utrudnia pracę robotom indeksującym, dla których zrozumienie takiego przekazu jest trudniejsze niż interpretacja tekstu. Nawet jeśli ważne informacje przedstawiasz w formie graficznej (np. nazwy strony czy tytułów podstron), pamiętaj, aby zamieścić te dane również w formie pisemnej.
  • Zdobywaj linki z innych witryn – postaraj się zadbać o to, aby odniesienia do Twojej strony znajdowały się też w innych miejscach w Internecie.

SEO w Witrynach Google – konkretne działania

Skoro już znamy ogólne zasady optymalizowania treści stron internetowych pod kątem SEO, sprawdźmy, co jeszcze możemy zrobić, projektując stronę w Witrynach Google, aby lepiej pozycjonowała się ona dla wybranych zapytań.

1. Zmień uprawnienia widoczności

Pierwszym – można powiedzieć fundamentalnym – krokiem, jeśli chodzi o SEO w Witrynach Google, jest zmiana ustawień strony w taki sposób, aby była ona szeroko dostępna w Internecie. Jak już wspomnieliśmy, Witryny często służą w firmach do tworzenia materiałów wewnętrznych, więc ich uprawnienia dostępu domyślnie ograniczają się do członków tworzących daną organizację.

Upublicznienie strony w Internecie oznacza, że witrynę będą mogli zobaczyć zarówno użytkownicy globalnej sieci, jak i roboty indeksujące treść. Aby zmienić ustawienia w  tym zakresie, w prawym górnym rogu ekranu kliknij ikonę Udostępnij innym, a następnie w sekcji Opublikowana witryna wybierz opcję Publiczne.

2. Używaj słów kluczowych w nagłówkach

W Witrynach Google mamy do dyspozycji trzy poziomy nagłówków – H1, H2 i H3. Używanie w nich wybranych słów kluczowych jest ważne dla SEO, ponieważ wyszukiwarki analizują tagi HTML, aby lepiej zrozumieć strukturę i zawartość danej strony. Niestety w Witrynach odniesienie do tych elementów HTML nie jest bezpośrednie, a Google zdecydowało się na swoje własne nazewnictwo, które przedstawia się następująco:

New call-to-action
New call-to-action
  • H1 to Tytuł
  • H2 to Nagłówek
  • H3 to Podtytuł

Aby oznaczyć jakąś treść jako jeden z nagłówków HTML, należy w wybranym akapicie umieścić kursor, a następnie wybrać odpowiednią opcję z menu, które pojawi się powyżej.

3. Pamiętaj o odpowiednim opisie elementów graficznych

Kolejną kwestią, o której warto pamiętać, jest umieszczenie słów kluczowych w opisie elementów graficznych strony. Dotyczy to zarówno samej nazwy obrazu, jak i jego tekstu alternatywnego.

Jeśli na przykład jednym z haseł wyszukiwawczych, na które chcesz pozycjonować swoją stronę, jest letnia sukienka, pamiętaj, aby plik ze zdjęciem, na którym znajduje się ten rodzaj ubrania nazwać np. letnia-sukienka.jpg (rozdzielając od siebie myślnikiem słowa składające się na frazę). 

Kiedy już umieścisz zdjęcie w swoim projekcie, zadbaj również o to, aby ustawić dla niego tekst alternatywny. Aby zrobić to w aplikacji Witryny, kliknij interesujący Cię obraz, a kiedy na ekranie pojawi się menu, wybierz ikonę trzech kropek i opcję Dodaj tekst alternatywny. 

Tekst alternatywny służy nie tylko robotom indeksującym, ale też jest odczytywany przez narzędzia pomagające poruszać się po Internecie osobom niewidomym i niedowidzącym. Zadbaj więc o to, aby w tym miejscu opisać to, co naprawdę znajduje się na obrazie. Odnosząc się do poprzedniego przykładu – wspomniane zdjęcie można opisać słowami Zwężana w pasie, czerwona, letnia sukienka wykonana z lnu. 

>> Darmowe banki zdjęć. Lista 25 najciekawszych stron <<

4. Zoptymalizuj menu

Pod kątem SEO możesz również zoptymalizować umieszczone na stronie menu. Kiedy w Witrynach stworzysz kolejną podstronę, jej nazwa automatycznie doda się do menu. Warto jednak zadbać o to, aby adres każdej podstrony zawierał odpowiednie słowa kluczowe. Jako że te, które generują się automatycznie, najprawdopodobniej nie będą spełniać tego warunku, każdy taki adres należy zmienić ręcznie. 

Aby zoptymalizować adresy prowadzące do poszczególnych podstron, w prawym panelu bocznym wybierz zakładkę Strony, a następnie kliknij ikonę trzech kropek, która pojawi się obok nazwy podstrony, kiedy na nią najedziesz. Z menu kontekstowego wybierz opcję Właściwości.

W oknie, które pojawi się na ekranie, rozwiń opcję Zaawansowane i w polu Ścieżka niestandardowa umieść frazę SEO (oddzielając poszczególne słowa myślnikiem), która będzie adekwatna do danej podstrony. Kliknij Gotowe, aby zapisać zmianę.

5. Połącz swoją stronę z Google Search Console

Google Search Console to darmowa usługa oferowana przez Google, które pomaga właścicielom stron monitorować pozycję ich witryny w wynikach wyszukiwania. W ramach tego narzędzia możesz między innymi rozwiązywać problemy z indeksowaniem treści, wyświetlać dane o ruchu związanym z Twoją stroną czy sprawdzać, gdzie w Internecie znajdują się linki do Twojej strony. 

New call-to-action
New call-to-action

Dzięki Google Search Console możesz uzyskać mnóstwo informacji, które w przyszłości pomogą Ci podjąć lepsze decyzje dotyczących optymalizacji Twojej strony pod kątem słów kluczowych. Szczegółowe informacje na temat tego narzędzia znajdziesz w naszym artykule Google Search Console: Poradnik obsługi. Z tekstu dowiesz się też, jak podłączyć do niego swoją stronę internetową (również tę, którą wykonasz przy użyciu Google Sites). 

>> Google Search Console: Poradnik obsługi <<

6. Podepnij do witryny Google Analytics

Na koniec wspominamy  o jeszcze jednym darmowym narzędziu wspomagającym SEO w Witrynach, a mianowicie – Google Analytics. Pomaga ono lepiej zrozumieć, jak użytkownicy zachowują się na Twojej stronie i skąd na nią trafiają. Na podstawie tych danych możesz lepiej zarządzać treściami na stronie w przyszłości.

Aby podpiąć Google Analytics do swojej strony stworzonej w Witrynach, w głównym menu kliknij ikonę koła zębatego, przejdź do zakładki Statystyki  i w znajdującym się tam polu wklej swój identyfikator usługi Analytics.

Witryny a Google Workspace

Jak już wspomnieliśmy na początku, Witryny to jedno z narzędzi wchodzących w skład większego pakietu aplikacji – Google Workspace. Usługa dostępna jest w czterech planach subskrypcyjnych, których ceny zaczynają się już od 23 zł miesięcznie na użytkownika. Oprócz Witryn zyskasz m.in. pocztę we własnej domenie, narzędzia do komunikacji (Chat, Spaces, Meet), miejsce na dysku w chmurze i zestaw programów biurowych (Dokumenty, Arkusze, Prezentacje). 

Co więcej, aby lepiej zadbać o swoich klientów, Google stworzyło sieć partnerów wspierających lokalne podmioty. Na polskim rynku przykładem jest FOTC, wrocławska firma, która – oprócz zniżek na pakiety – oferuje swoim klientom wsparcie techniczne w języku polskim (dostępne w trybie 24/7), faktury w złotówkach i dłuższy czas na testowanie usługi (30 dni kontra 14 dni w Google). Pamiętaj więc, że jeśli chcesz wdrożyć Google Workspace, skorzystanie z oferty krajowego partnera Google Cloud prawdopodobnie będzie dla Ciebie korzystniejsze, niż wykupienie licencji bezpośrednio u producenta.

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Monika Zając – content marketingiem zajmuje się od ponad 10 lat. W swojej karierze tworzyła treści dla takich marek jak Santander Bank, Żabka, ISOVER, Meble FORTE czy Raben. W wolnych chwilach robi kubki, z których później pije kawę.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany