Pozycjonowanie jest procesem, którego powodzenie zależy od różnych czynników – jakości strony, bazy linków, ilości i formatowania tekstów, wielkości i siły konkurencji i wielu innych. Dlatego samodzielne działania w zakresie SEO rzadko się sprawdzają. Właściciele sklepów internetowych nie mogą sobie pozwolić na poświęcanie czasu, by zgłębiać tajniki pozycjonowania i wprowadzać niezbędne poprawki. Z drugiej strony jednak towarzyszy im niepewność, czy oddanie witryny w ręce zewnętrznej agencji jest dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza jeśli potrzebne są opisy produktów specjalistycznych, o których osoby spoza branży mają nikłe pojęcie. To jednak zupełnie niepotrzebne obawy. Można skutecznie pozycjonować stronę o każdej tematyce. Posłużmy się przykładem naszego klienta sprzedającego osprzęt elektryczny.
Wyniki przed pozycjonowaniem
Omawiany klient prowadzi sklep internetowy, w którym sprzedaje gniazdka, włączniki, kable, przewody, przedłużacze, puszki instalacyjne, taśmy izolacyjne i inne produkty wykorzystywane przy pracach elektrycznych. Podpisał z nami umowę na pozycjonowanie w czerwcu 2019 roku, decydując się na budżet w wysokości 1400 złotych netto miesięcznie. Kiedy zaczynaliśmy działania SEO, strona klienta pojawiała się na 18 fraz w TOP3 i 145 fraz w TOP10, w TOP50 znajdowało się zaś niecałe 1000 fraz. Nie można więc powiedzieć, że zaczynaliśmy od zera – strona była widoczna w wyszukiwarce i miała również ruch organiczny. Audyt jednak pokazał nam, że witryna ma potencjał, by generować jeszcze więcej wejść z wyszukiwarki i zdobywać lepsze miejsca na branżowe frazy.
Pierwszy rok współpracy
Podczas audytu zauważyliśmy, że strona internetowa klienta jest dostępna pod dwoma adresami, co byłoby sporym utrudnieniem podczas pozycjonowania, między innymi z powodu duplikacji treści. Na początku współpracy zostały więc wprowadzone stałe przekierowania na jeden z adresów, dzięki którym szybko udało się usunąć problem i otworzyć drogę do nowych działań.
W kolejnym etapie skupiliśmy się na kwestii najpilniejszej, czyli zoptymalizowaniu stron najważniejszych kategorii produktów poprzez dodanie wyczerpujących opisów. Wybraliśmy najlepsze z punktu widzenia frazy kluczowe dla każdej z nich i umieściliśmy je w tekstach, by zwiększyć prawdopodobieństwo, że strona znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania na te właśnie hasła. Ustaliliśmy też optymalne nagłówki H1 i metatytuły oraz zadbaliśmy o odpowiednią długość tekstu dla każdej podstrony. Przyniosło to pierwsze oznaki wzrostu widoczności, które pokazywały, że obrana strategia pozycjonowania się sprawdza. Strona pojawiała się na 38 fraz w TOP3, 387 fraz TOP10 i 1795 fraz w TOP50.
Drugi rok współpracy
Po roku współpracy klient postanowił przedłużyć umowę na SEO i dodatkowo zwiększyć budżet do 1800 zł netto miesięcznie. Jako że najpilniejsze zmiany zostały już wdrożone, skupiliśmy się na zwiększeniu ruchu na stronie dzięki artykułom blogowym. Postawiliśmy na rozbudowane, wartościowe teksty zawierające frazy luźniej powiązane z działalnością klienta, których nie mogliśmy wdrożyć w opisach kategorii. Przyniosło to znaczny wzrost liczby fraz na topowych pozycjach, a tym samym wzrost widoczności strony klienta, który przełożył się na większą rozpoznawalność marki. Klient zgodził się również na rozbudowę strony o kategorie szczegółowe, które zostały zoptymalizowane pod frazy z długiego ogona (long tail). Dzięki temu mogliśmy walczyć z konkurencją na jeszcze więcej słów kluczowych istotnych w branży.
Strategia oparta na rozszerzaniu strony o teksty wysokiej jakości przyniosła szczególnie zauważalne efekty w maju tego roku, kiedy to nastąpiła aktualizacja algorytmu Google. Z naszych obserwacji wynika, że w jej rezultacie strony, na których znajduje się duża ilość unikalnej treści, zanotowały wzrosty, a spadły w rankingu witryny mające niewiele tekstu albo zduplikowany content (np. opisy produktów zaczerpnięte ze stron producentów). Zmiana ta potwierdziła nasze przewidywania dotyczące przyszłości pozycjonowania i choć nie odbiła się w branży szerokim echem, to miała znaczny wpływ na dużą liczbę stron, przede wszystkim zaś właśnie na sklepy internetowe. Pokazują to wyniki osiągnięte przez naszego klienta:
- TOP3 – 218 fraz
- TOP10 – 1099 fraz
- TOP50 – 4656 fraz
Jaki z tego wniosek? Pozycjonowanie wymaga nie tylko wiedzy i doświadczenia, ale też śledzenia trendów, by aktualizacje algorytmów, zamiast niweczyć efekty pracy, pomagały wspinać się na coraz wyższe pozycje.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.