Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Brak komentarzy

Reklama kontekstowa – co to jest?

Reklama kontekstowa – co to jest? - zdjęcie nr 1

reklama kontekstowa

Lubisz oglądać reklamy? Choć znajdą się pewnie tacy, którzy na to pytanie odpowiedzą „tak”, większość zareaguje energicznym kręceniem głową. Z czego wynika niechęć do komunikatów promocyjnych? Czasem z tego, że są zbyt nachalne – pamiętasz popularne jeszcze do niedawna pop-upy, które zajmowały całą stronę internetową? A czasem po prostu z tego, że… nie interesuje Cię ich treść. Co jednak dzieje się, gdy dostajesz oferty związane z tym, czego szukasz? Tak właśnie działa reklama kontekstowa!

Reklama kontekstowa: definicja

Reklama kontekstowa to komunikat promocyjny, który jest osadzony w kontekście bliskim odbiorcy. Chodzi o to, że reklama prezentuje treści, które są związane np. z:

  • zainteresowaniami jej adresata,
  • niedawno poszukiwanymi przez niego informacjami,
  • produktami, które już prawie kupił lub regularnie nabywa.

Oznacza to, że reklama kontekstowa przekazuje informacje wartościowe dla odbiorcy. Nie jest więc z góry skazana na porażkę, jak większość komunikatów, które trafiają do przypadkowych adresatów.

Można zatem powiedzieć, że ideą, która stoi za reklamą kontekstową jest to, by docierała ona do potencjalnie zainteresowanych, a nie przypadkowych odbiorców. I właśnie dlatego działa znacznie lepiej.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Pomyśl chwilę: jesteś fanem gotowania i odwiedzasz właśnie kolejny portal z przepisami. Czy istnieje prawdopodobieństwo, że gdy zobaczysz na jednym z nich baner reklamujący np. sklep z egzotycznymi produktami spożywczymi, klikniesz w niego? Stuprocentowej gwarancji na pewno nie ma – wiele zależy w końcu od tego, ile masz czasu i jak bardzo akurat masz ochotę zagłębiać się w takie informacje. Niemniej jednak, szanse są znacznie wyższe, niż gdyby w zamian pokazał Ci się baner z reklamą karmy dla zwierząt, prawda?

Jak działa reklama kontekstowa w praktyce?

Co sprawia, że wyświetlane reklamy rzeczywiście trafiają w odpowiedni kontekst? Dawniej były po prostu powiązane z tematyką portali, na których się pojawiały. Przykładowo na strony o gotowaniu trafiały banery ze sklepów z przyborami kuchennymi, restauracji i tym podobnych.

Dziś także do pewnego stopnia może to działać, jednak większość serwisów funkcjonuje w oparciu o systemy reklam – przede wszystkim o Google Ads. A tu mamy do czynienia z o wiele bardziej precyzyjnym „targetowaniem” klientów, a więc z dokładnym dobieraniem komunikatu do osoby, która odwiedza daną stronę.

Na jakiej podstawie system wyświetla takie, a nie inne reklamy?

Istnieją dwa podstawowe mechanizmy. 

Po pierwsze, odpowiedz sobie na jedno ważne pytanie: czy jesteś zalogowany na swoje konto Google? Ma je większość z nas. Jest potrzebne m.in. dlatego, że Google oferuje najpopularniejszą skrzynkę mailową. Ale to przecież nie wszystko. Nie zapominajmy o ruchu mobilnym, który w Polsce odbywa się w zdecydowanej mierze w oparciu o telefony z Androidem. A żeby korzystać z takiego smartfona, również logujesz się na konto Google.

Przy tworzeniu tego konta, podałeś zapewne swoje dane osobowe – co najmniej płeć oraz datę urodzin. Większość z nas przekazuje prawdziwe informacje – choćby dlatego, że mogą się przydać do odzyskania hasła. Już te proste dane demograficzne, w połączeniu z Twoją lokalizacją, stanowią ważny punkt odniesienia dla reklam kontekstowych

Po drugie – ciasteczka! Chodzi oczywiście o pliki cookies. To niewielkie pliki z informacjami, które są zapisywane w przeglądarce. Z jednej strony służą Twojej wygodzie – np. temu, byś nie musiał za każdym razem logować się do ulubionych serwisów i powtórnie wybierać ich ustawień. Z drugiej – są prawdziwą „kopalnią złota” dla systemów reklamy. Pokazują im, jakie serwisy oglądałeś wcześniej, co Cię interesowało, co kupujesz, jakie tematy zatrzymują Cię na dłużej… jednym słowem: pozwalają lepiej Cię poznać, a w konsekwencji – pokazać Ci reklamy, które Cię zainteresują. To takie proste!

Dlatego, gdy odwiedzasz kolejną stronę, system reklam, np. Google Ads, wysyła zapytanie do Twojej przeglądarki, a w odpowiedzi uzyskuje dostęp do ciasteczek. Od tego już prosta droga, aby algorytmy dobrały komunikaty reklamowe do tego, co naprawdę Cię interesuje, a dalej – do konwersji.

Jakie typy reklamy kontekstowej można wyróżnić?

Kontekstowa reklama to bardzo potężne narzędzie, które może realizować różne cele promocyjne. Przede wszystkim istnieją różne systemy reklam – poza Google AdSense można wskazać np. Programmatic i wiele innych.

Gdy przyjrzeć się bliżej zestawowi dostępnych narzędzi, da się zauważyć, że osoba planująca kampanię, może zdecydować się na kilka modeli reklamy kontekstowej. Ze względu na cel można je podzielić na komunikaty nastawione na:

  1. sprzedaż – ten typ reklamy jest wybierany przy realizacji krótkofalowych celów, np. różnego rodzaju akcji promocyjnych i wyprzedażowych w sklepie. Wybierają go najczęściej e-sklepy,
  2. pozyskiwanie leadów – wartościowych kontaktów, które w dłuższej perspektywie mogą zaowocować zakupem,
  3. zwiększanie ruchu na stronie – kampania ma przede wszystkim przyciągnąć uwagę do serwisu i podnieść liczbę wizyt w nim (co ma również przełożenie na efektywność pozycjonowania),
  4. budzenie świadomości marki – komunikaty kierowane do „obcych”, a więc odbiorców, którzy nigdy nie mieli do czynienia z Twoją marką, ale mogą być zainteresowani oferowanymi przez nią rozwiązaniami,
  5. budzenie zainteresowania produktami / usługami – komunikaty kierowane do osób, które wstępnie wyrażają potrzebę skorzystania z danego rozwiązania.

Gdzie pojawiają się reklamy kontekstowe?

Reklamy kontekstowe mogą się pojawiać w kilku formach. Są to:

  • klasyczne reklamy – np. bannery promocyjne na portalach internetowych czy w serwisach społecznościowych,
  • linki sponsorowane – są publikowane nad, pod lub obok organicznych wyników wyszukiwania,
  • maile sponsorowane – z tej formy promocji można korzystać w odniesieniu do użytkowników Gmaila, którzy będą otrzymywać wiadomości sponsorowane do „zwykłej” skrzynki, w powiązaniu z odwiedzonymi stronami.

Na jakiej podstawie mogą być wyświetlane kontekstowe reklamy?

Reklamy kontekstowe są kierowane do osób na różnych etapach lejka sprzedażowego. Wśród nich można wyróżnić komunikaty:

  • dopasowane tematycznie do przeglądanych przez użytkownika treści – kierowane do tych, którzy są ogólnie zainteresowani danym zagadnieniem,
  • dedykowane osobom, które wstępnie wyraziły zainteresowanie zakupem konkretnego produktu – np. tych, którzy przeglądali oferty w e-sklepach czy poszukiwali informacji o różnych wersjach towaru,
  • „remarketingowe” – kierowane do osób, które już odwiedziły konkretny sklep, najczęściej z intencją zakupu, spędziły w serwisie określony czas, może nawet wrzuciły towar do koszyka, ale… rozmyśliły się w ostatniej chwili.

To, do jakiej publiczności chcesz skierować reklamę kontekstową, można ustalić na etapie planowania i konfigurowania kampanii.

Chcesz wiedzieć, ile dokładnie będzie Cię kosztowała kontekstowa reklama oraz jak wiele możesz osiągnąć przy jej pomocy? Nie zwlekaj dłużej i skontaktuj się z nami! Wyjaśnimy Ci, jak to dokładnie działa, a Ty na spokojnie podejmiesz świadomą decyzję.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany