Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Reklama kontekstowa – co to jest?

reklama kontekstowa

Lubisz oglądać reklamy? Choć znajdą się pewnie tacy, którzy na to pytanie odpowiedzą „tak”, większość zareaguje energicznym kręceniem głową. Z czego wynika niechęć do komunikatów promocyjnych? Czasem z tego, że są zbyt nachalne – pamiętasz popularne jeszcze do niedawna pop-upy, które zajmowały całą stronę internetową? A czasem po prostu z tego, że… nie interesuje Cię ich treść. Co jednak dzieje się, gdy dostajesz oferty związane z tym, czego szukasz? Tak właśnie działa reklama kontekstowa!

Reklama kontekstowa: definicja

Reklama kontekstowa to komunikat promocyjny, który jest osadzony w kontekście bliskim odbiorcy. Chodzi o to, że reklama prezentuje treści, które są związane np. z:

  • zainteresowaniami jej adresata,
  • niedawno poszukiwanymi przez niego informacjami,
  • produktami, które już prawie kupił lub regularnie nabywa.

Oznacza to, że reklama kontekstowa przekazuje informacje wartościowe dla odbiorcy. Nie jest więc z góry skazana na porażkę, jak większość komunikatów, które trafiają do przypadkowych adresatów.

Można zatem powiedzieć, że ideą, która stoi za reklamą kontekstową jest to, by docierała ona do potencjalnie zainteresowanych, a nie przypadkowych odbiorców. I właśnie dlatego działa znacznie lepiej.

Pomyśl chwilę: jesteś fanem gotowania i odwiedzasz właśnie kolejny portal z przepisami. Czy istnieje prawdopodobieństwo, że gdy zobaczysz na jednym z nich baner reklamujący np. sklep z egzotycznymi produktami spożywczymi, klikniesz w niego? Stuprocentowej gwarancji na pewno nie ma – wiele zależy w końcu od tego, ile masz czasu i jak bardzo akurat masz ochotę zagłębiać się w takie informacje. Niemniej jednak, szanse są znacznie wyższe, niż gdyby w zamian pokazał Ci się baner z reklamą karmy dla zwierząt, prawda?

Jak działa reklama kontekstowa w praktyce?

Co sprawia, że wyświetlane reklamy rzeczywiście trafiają w odpowiedni kontekst? Dawniej były po prostu powiązane z tematyką portali, na których się pojawiały. Przykładowo na strony o gotowaniu trafiały banery ze sklepów z przyborami kuchennymi, restauracji i tym podobnych.

Dziś także do pewnego stopnia może to działać, jednak większość serwisów funkcjonuje w oparciu o systemy reklam – przede wszystkim o Google Ads. A tu mamy do czynienia z o wiele bardziej precyzyjnym „targetowaniem” klientów, a więc z dokładnym dobieraniem komunikatu do osoby, która odwiedza daną stronę.

Na jakiej podstawie system wyświetla takie, a nie inne reklamy?

Istnieją dwa podstawowe mechanizmy. 

Po pierwsze, odpowiedz sobie na jedno ważne pytanie: czy jesteś zalogowany na swoje konto Google? Ma je większość z nas. Jest potrzebne m.in. dlatego, że Google oferuje najpopularniejszą skrzynkę mailową. Ale to przecież nie wszystko. Nie zapominajmy o ruchu mobilnym, który w Polsce odbywa się w zdecydowanej mierze w oparciu o telefony z Androidem. A żeby korzystać z takiego smartfona, również logujesz się na konto Google.

Przy tworzeniu tego konta, podałeś zapewne swoje dane osobowe – co najmniej płeć oraz datę urodzin. Większość z nas przekazuje prawdziwe informacje – choćby dlatego, że mogą się przydać do odzyskania hasła. Już te proste dane demograficzne, w połączeniu z Twoją lokalizacją, stanowią ważny punkt odniesienia dla reklam kontekstowych

Po drugie – ciasteczka! Chodzi oczywiście o pliki cookies. To niewielkie pliki z informacjami, które są zapisywane w przeglądarce. Z jednej strony służą Twojej wygodzie – np. temu, byś nie musiał za każdym razem logować się do ulubionych serwisów i powtórnie wybierać ich ustawień. Z drugiej – są prawdziwą „kopalnią złota” dla systemów reklamy. Pokazują im, jakie serwisy oglądałeś wcześniej, co Cię interesowało, co kupujesz, jakie tematy zatrzymują Cię na dłużej… jednym słowem: pozwalają lepiej Cię poznać, a w konsekwencji – pokazać Ci reklamy, które Cię zainteresują. To takie proste!

Dlatego, gdy odwiedzasz kolejną stronę, system reklam, np. Google Ads, wysyła zapytanie do Twojej przeglądarki, a w odpowiedzi uzyskuje dostęp do ciasteczek. Od tego już prosta droga, aby algorytmy dobrały komunikaty reklamowe do tego, co naprawdę Cię interesuje, a dalej – do konwersji.

Jakie typy reklamy kontekstowej można wyróżnić?

Kontekstowa reklama to bardzo potężne narzędzie, które może realizować różne cele promocyjne. Przede wszystkim istnieją różne systemy reklam – poza Google AdSense można wskazać np. Programmatic i wiele innych.

Gdy przyjrzeć się bliżej zestawowi dostępnych narzędzi, da się zauważyć, że osoba planująca kampanię, może zdecydować się na kilka modeli reklamy kontekstowej. Ze względu na cel można je podzielić na komunikaty nastawione na:

  1. sprzedaż – ten typ reklamy jest wybierany przy realizacji krótkofalowych celów, np. różnego rodzaju akcji promocyjnych i wyprzedażowych w sklepie. Wybierają go najczęściej e-sklepy,
  2. pozyskiwanie leadów – wartościowych kontaktów, które w dłuższej perspektywie mogą zaowocować zakupem,
  3. zwiększanie ruchu na stronie – kampania ma przede wszystkim przyciągnąć uwagę do serwisu i podnieść liczbę wizyt w nim (co ma również przełożenie na efektywność pozycjonowania),
  4. budzenie świadomości marki – komunikaty kierowane do „obcych”, a więc odbiorców, którzy nigdy nie mieli do czynienia z Twoją marką, ale mogą być zainteresowani oferowanymi przez nią rozwiązaniami,
  5. budzenie zainteresowania produktami / usługami – komunikaty kierowane do osób, które wstępnie wyrażają potrzebę skorzystania z danego rozwiązania.

Gdzie pojawiają się reklamy kontekstowe?

Reklamy kontekstowe mogą się pojawiać w kilku formach. Są to:

  • klasyczne reklamy – np. bannery promocyjne na portalach internetowych czy w serwisach społecznościowych,
  • linki sponsorowane – są publikowane nad, pod lub obok organicznych wyników wyszukiwania,
  • maile sponsorowane – z tej formy promocji można korzystać w odniesieniu do użytkowników Gmaila, którzy będą otrzymywać wiadomości sponsorowane do „zwykłej” skrzynki, w powiązaniu z odwiedzonymi stronami.

Na jakiej podstawie mogą być wyświetlane kontekstowe reklamy?

Reklamy kontekstowe są kierowane do osób na różnych etapach lejka sprzedażowego. Wśród nich można wyróżnić komunikaty:

  • dopasowane tematycznie do przeglądanych przez użytkownika treści – kierowane do tych, którzy są ogólnie zainteresowani danym zagadnieniem,
  • dedykowane osobom, które wstępnie wyraziły zainteresowanie zakupem konkretnego produktu – np. tych, którzy przeglądali oferty w e-sklepach czy poszukiwali informacji o różnych wersjach towaru,
  • „remarketingowe” – kierowane do osób, które już odwiedziły konkretny sklep, najczęściej z intencją zakupu, spędziły w serwisie określony czas, może nawet wrzuciły towar do koszyka, ale… rozmyśliły się w ostatniej chwili.

To, do jakiej publiczności chcesz skierować reklamę kontekstową, można ustalić na etapie planowania i konfigurowania kampanii.

Chcesz wiedzieć, ile dokładnie będzie Cię kosztowała kontekstowa reklama oraz jak wiele możesz osiągnąć przy jej pomocy? Nie zwlekaj dłużej i skontaktuj się z nami! Wyjaśnimy Ci, jak to dokładnie działa, a Ty na spokojnie podejmiesz świadomą decyzję.

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

reklama księgarni
Reklama księgarni
Maciej Popiołek

Już od dawna mówi się o upadku czytelnictwa w Polsce. Coroczne badanie pokazują, jak niewielka część społeczeństwa regularnie sięga po […]

reklama sklepu ze zdrową żywnością
Reklama sklepu ze zdrową żywnością
Maciej Popiołek

Zdrowa żywność to więcej niż przelotny trend. To kategoria produktów, po które sięga coraz większa grupa świadomych konsumentów. Mimo to, […]

Reklamy kontaktowe na Facebooku i Instagramie: generowanie leadów z mediów społecznościowych
Artur Kwieciński

Generowanie leadów za pośrednictwem social mediów – witamy w XXI wieku! Czasy, w których panowało przekonanie, że „social media nie […]

reklama sklepu zoologicznego
Reklama sklepu zoologicznego
Dominika Słomka

Branża zoologiczna jest bardzo specyficzna, skierowana do konkretnego typu klienta. Prowadząc sklep z artykułami dla zwierząt, niekiedy trudno wyróżnić się […]

błędy social media
7 błędów w marketingu w mediach społecznościowych
Jakub Nowak

Wiele firm podejmuje mądrą decyzję i zaczyna korzystać z marketingu w mediach społecznościowych. Niestety, często dochodzą do wniosku, że takie […]

google ads za 5000
Google Ads za 5000 zł dla sklepu internetowego
Martyna Mikołajczak

Reklama w Google produktów dostępnych w sklepie internetowym to jedno z głównych źródeł pozyskiwania klientów. Jako właściciel e-sklepu na pewno […]