Spis treści
W związku z tym, że zaledwie 3 tygodnie temu powitaliśmy Nowy Rok, dla wielu z nas jest to okres zmian, tworzenia postanowień i weryfikacji zeszłorocznych planów oraz działań. Najpopularniejsze postanowienia, jakie tworzymy w tym przełomowym momencie, to najczęściej te związane ze stylem życia, np. przejście na dietę, uprawianie sportu, rzucanie palenia lub nauka języka obcego albo innej nowej umiejętności.
Podsumowanie poprzedniego roku, planowanie i wdrażanie zmian na kolejne 365 dni to dobre posunięcie, gdyż pozwala ono na zastanowienie się jak wykorzystaliśmy nasz czas i możliwości, czy idziemy w dobrym kierunku oraz co trzeba zmienić, aby żyło nam się jeszcze lepiej. Dlatego też dzisiaj proponujemy Wam, abyście takie podsumowanie i planowanie przeprowadzili nie tylko na prywatnym lub rodzinnym polu, ale również w obrębie działań marketingowych, a zwłaszcza kampanii Google Ads.
Poniżej przedstawiamy listę rzeczy, które warto skontrolować podczas dorocznego przeglądu konta reklamowego Google, a zaraz potem listę zmian, nad których wprowadzeniem warto się zastanowić.
Lista kontrolna najważniejszych ustawień Google Ads:
- Sprawdź wynik optymalizacji konta oraz wynik jakości (wraz z jego elementami składowymi)
- Zweryfikuj cele, jakie założyłeś w zeszłym roku – jeżeli planowałeś uzyskać określoną liczbę kliknięć, wyświetleń, konwersji lub oszacowałeś minimalną liczbę zamówień, albo maksymalny koszt konwersji sprawdź, czy udało Ci się zrealizować plan
- Przejrzyj statystyki kampanii dzieląc je wg miesięcy lub sezonów – zobacz jak został rozłożony budżet i jak zmieniały się wyniki kampanii w oparciu o różne okresy w roku. Przeanalizuj ruch i efekty w szczególnych dla Twojej branży momentach, tj. w okresie Walentynek, Wielkanocy, wakacji, Black Friday, Bożego Narodzenia. Zastanów się, czy efekty tych akcji były dla Ciebie satysfakcjonujące względem wydatków oraz ilości pracy poniesionych na te okazje
- Zobacz jak zmieniał się udział w wyświetleniach reklam oraz CTR (stosunek kliknięć do wyświetleń) w zależności od miesiąca/sezonu – pozwoli Ci to lepiej rozłożyć budżet na kolejny rok i wcześniej zaplanować odpowiednie działania, które będą miały szansę przynieść lepsze efekty
- Zastanów się jak w ciągu ostatniego roku zmieniła się Twoja oferta – być może dodałeś nowe produkty, usługi lub zmieniłeś na stronie coś, o czym warto poinformować aktualnych oraz potencjalnych klientów. Sprawdź, czy na Twojej stronie znajdują się aktualne treści – zweryfikuj cennik, zobacz, czy godziny urzędowania nadal się zgadzają. Być może warto zmienić w reklamach docelowy URL (ponieważ niedawno dodana podstrona lepiej opisuje Twoje usługi) lub dodać nowe rozszerzenia reklam
- Jeżeli dokonywałeś zmian w ofercie, koniecznie przejrzyj listę słów kluczowych oraz listę wykluczeń – sprawdź, czy są one aktualne i nie marnujesz budżetu na hasła, na które nie powinieneś się pojawiać ze swoimi reklamami
- Sprawdź, czy dostosowałeś stawki za kliknięcie w oparciu o urządzenia, harmonogram oraz lokalizacje. Zweryfikuj CPC, jakie płacisz w poszczególnych przypadkach i rozważ ewentualne zmiany – w ciągu roku wiele się mogło zmienić i być może koszt konwersji z reklam na urządzeniach mobilnych znacznie wzrósł względem roku wstecz
- Przeanalizuj listy remarektingowe wykorzystywane w ramach RLSA (remarketingu w wyszukiwarce) – sprawdź ruch oraz liczbę, wartość i koszt konwersji w skali roku (o ile to możliwe, porównaj z poprzednim rokiem), zobacz jak wyglądało to w każdym z miesięcy/sezonów i zastanów się, czy dostosowanie stawek nie wymaga jakichś zmian
- Koniecznie zajrzyj do zakładki “Rekomendacje” w panelu Google Ads i sprawdź jakie zmiany proponuje Ci system. Nie wprowadzaj wszystkich na raz, ani bez głębszego zastanowienia, rozważ natomiast te opcje, które wydają się racjonalne
- Zajrzyj do supportu Google, a zwłaszcza na podstronę Nowe funkcje i ogłoszenia – i poczytaj o ostatnich zmianach/ulepszeniach, które zostały wprowadzone. Być może w minionym roku pojawił się jakiś nowy typ kampanii, albo nowe metody kierowania reklam. Zawsze warto być na bieżąco z tym, co można zrobić w ramach kampanii Google Ads, ale doskonale wiemy, że w natłoku prac i obowiązków nie zawsze jest na to czas. Dlatego wykorzystaj ten szczególny okres noworoczny i dokładnie sprawdź, co nowego możesz zastosować w swojej kampanii
- Nie zapomnij o analizie konta Google Analytics – to doskonałe narzędzie wspomagające Twoją pracę z kampanią. Koniecznie sprawdź średnią długość sesji, współczynnik odrzuceń oraz stosunek ruchu płatnego względem pozostałych kanałów. Zobacz, czy nie zaszły tam żadne znaczące zmiany w ciągu ostatniego roku
- Robiąc doroczny przegląd konta reklamowego, sprawdź przy okazji jak wygląda Twoja konkurencja. Zorientuj się, czy w wyszukiwarce nadal wyświetlają się reklamy tych samych firm, wybierz kilka najważniejszych dla siebie fraz i zobacz, czy w odpowiedzi na nie zaczął pojawiać się ktoś nowy. Zerknij też na stronę www konkurencji i sprawdź co nowego ona proponuje.
Lista noworocznych zmian, które warto rozważyć, po analizie konta:
- Dostosuj wydatki i stawki do obecnych realiów. Pamiętaj, że stawki w kampaniach Google Ads mogą od czasu do czasu rosnąć tak samo, jak cena masła, paliwa i innych rzeczy na rynku. Po wcześniejszym przeglądzie kampanii – o ile niepokoją Cię np. coraz mniejsze liczby kliknięć lub coraz niższe CTR – lub po analizie przychodów z poprzedniego roku rozważ zmianę budżetu (również w oparciu o nowe cele)
- Koniecznie wyklucz niepotrzebne słowa kluczowe – nawet jeżeli jest ich niewiele, a koszty, które generują w skali miesiąca są niskie. Pamiętaj, że gdyby zsumować po kilka złotych z każdego miesiąca, po całym roku może z tego wyjść całkiem niezła suma. Rozważ również wykluczenie haseł, które generują wysokie koszty, a nie przyniosły w ostatnim roku żadnych konwersji
- Odśwież treści reklam oraz banery graficzne – zwłaszcza, jeżeli reprezentujesz branżę, w której nie ma wielu zmian sezonowych i w ciągu roku nie edytujesz treści reklam ze względu na Święta, wyprzedaże i inne akcje. Pamiętaj, że sprzedajesz produkty lub oferujesz usługi regularnego użytku, te same osoby mogą czytać Twoje treści reklamowe i dlatego co jakiś czas warto im zaserwować nowe informacje
- Przygotuj sobie nawet najprostszy plan na cały najbliższy rok. Zanotuj ważne – z marketingowego punktu widzenia – daty, np. Dzień Dziecka (jeżeli sprzedajesz zabawki) i ustaw przypomnienie po to, aby odpowiednio wcześnie się do tego przygotować i nie wymyślać chwytliwych treści reklam na ostatnią chwilę. Przy okazji tworzenia planu marketingowego, możesz przygotować sobie np. comiesięczny plan przeglądu i optymalizacji kampanii
- Zrób porządek na koncie reklamowym – po wszystkich zmianach wprowadzonych w poprzednim roku sprawdź, czy którejś grupy reklam nie warto rozbić na mniejsze jednostki i rozdzielić wstawionych do niej słów kluczowych. Zastanów się, czy nie warto stworzyć nowej kampanii lub podzielić obecnej, gdyż pojawiło się w niej zbyt dużo różnych produktów. Zobacz, czy po wcześniejszym wstrzymaniu słów kluczowych nie zostały Ci jakieś puste grupy reklam. Pamiętaj, że przejrzysta struktura konta ułatwia zarządzanie i optymalizację kampanii
- Zobacz, czy w Twoje ofercie oraz kampanii nie znajduje się coś, czym klienci nie są w ogóle zainteresowani – może warto z tego zrezygnować i przeznaczyć budżet na inne produkty/usługi, które sprzedają się zdecydowanie lepiej i to w nie warto inwestować. Jednocześnie przejrzyj listę wyszukiwanych haseł i zobacz, czego najchętniej szukają osoby, które klikają w Twoje reklamy – to może pomóc Ci skupić się na właściwych elementach oferty
- Jeżeli Twój biznes rozwinął się na tyle, że ledwie starcza Ci czasu na prowadzenie kampanii lub jeżeli nie do końca radzisz sobie z jej optymalizacją, rozważ skorzystanie z zewnętrznej agencji. Nie bój się dodatkowych kosztów – często okazuje się, że prowadzona przez specjalistów kampania generuje przychody, które wyrównają ten wydatek.
Pamiętaj, że doroczny przegląd konta reklamowego, to bardzo ważna rzecz. Mimo regularnie prowadzonych cotygodniowych lub comiesięcznych kontroli, w tak krótkim okresie czasu nie zawsze jesteś w stanie wszystko zobaczyć. 365 dni to wystarczająco długi czas, który pozwoli Ci wyciągnąć więcej wniosków, zauważyć pewne prawidłowości i dokonać głębszej analizy. Dzięki temu Twoja kampania będzie jeszcze skuteczniejsza.
A jeżeli potrzebujesz więcej wskazówek, zapraszamy do jednego z naszych starszych postów: Checklista optymalizacji Google Ads, w którym znajduje się aż 31 punktów kontrolnych (które przydadzą Ci się przy okazji optymalizacji konta Google Ads).
biznesport
12 lut 2020, 21:27
Właśnie zleciłem tworzenie aplikacji internetowych i zamierzam ją wypromować. Na pewno google ads mi się do tego przydadzą.