Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Marketing internetowy definicja

Marketing internetowy definicja

Marketing internetowy to stosunkowa nowa forma marketingu, używająca jako medium internetu. Służy do pozyskiwania nowych klientów oraz do przesyłania informacji marketingowych. Dobrym przykładem marketingu internetowego są różnorakie reklamy multimedialne, banery, reklamy na serwisach społecznościowych, interstitale oraz e-maile reklamowe. Historia marketingu internetowego sięga 1994 roku kiedy to HotWire sprzedał pierwszy baner reklamowy. Marketing internetowy definicja: jest to rodzaj działań marketingowych prowadzonych z użyciem stron internetowych, social mediów, poczty internetowej oraz innych szeroko pojętych internetowych środków.

Rodzaje marketingu internetowego

Reklama graficzna

  • Baner – to najstarsza i najpopularniejsza forma reklamy internetowej. Ma formę np. prostokąta, który wyświetla się podczas przeglądania strony internetowej. Jego zaletą jest niska inwazyjność i małe obciążenie zasobów komputera
  • Billboard (megabaner, superbaner) jest obecnie najpopularniejszą formą reklamy internetowej. Wyświetlany jest najczęściej w najlepszej, górnej części strony internetowej
  • Skyscraper jest reklamą wyświetlaną z boku strony, zazwyczaj zajmuje dużą powierzchnię
  • Box śródtekstowy to baner graficzny umieszczany pomiędzy akapitami tekstu. Jego zaletą jest możliwość reklamy produktu, który jest opisywany w tekście
  • Button (przycisk) to po prostu niewielki baner graficzny, umieszczany w okolicach panelu nawigacyjnego strony internetowej

E-mail marketing jest drugim (po reklamie graficznej) najpopularniejszym sposobem reklamy internetowej. Marketing e-mail jest formą reklamy przesyłanej konsumentom na ich konta e-mail. Reklama wysyłana w ten sposób często przybiera formę spamu. Inną formą reklamy wysyłanej przez e-mail jest newsletter, który jest bardziej skuteczny i reklamuje produkty, które są potrzebne konsumentowi, ponieważ konsument musi wyrazić chęć otrzymywania newslettera. Z tego samego powodu zasięg tej reklamy jest mniejszy niż klasycznego spamu e-mail.

Marketing partnerski jest formą reklamy internetowej polegającej na tym, że reklamodawca umieszcza reklamy na stronie internetowej swojego partnera. Reklamodawca w ten sposób sam wybiera współpracowników i strony, które przeglądają ludzie, którzy mogą być zainteresowani jego produktem. Z kolei właściciel strony ma zysk od każdego kliknięcia w reklamę, bądź od każdego zakupionego produktu dzięki reklamie zamieszczonej na jego stronie.

Remarketing to sposób reklamy polegającej na dostosowywaniu reklam do użytkownika. Dla przykładu: jeśli użytkownik szuka informacji na temat komputerów oraz ich podzespołów to wyświetlają my się reklamy takich części. Jeżeli odwiedził sklep internetowy z rowerami, to przez jakiś czas może on otrzymywać reklamy, które będą zachęcać do powrotu na stronę lub nawet na podstronę z konkretnym produktem.

Reklama semantyczna to rodzaj reklamy polegającej na semantycznej analizie stron internetowych. Proces ten prowadzi do wypełnienia powierzchni reklamowej targetowanymi reklamami, które mają maksymalną szansę na zaabsorbowanie uwagi konsumenta. Przykładem takich reklam kontekstowych jest Google AdWords. Ten typ reklamy jest obecnie dominujący.

Video marketing. Dzięki tej formie marketingu można zareklamować produkt o wiele skuteczniej i udzielić potencjalnemu konsumentowi więcej informacji. Świetnym środowiskiem do video marketingu jest serwis Youtube. Przykładowe rodzaje video marketingu: video-blogi, video-poradniki video-recenzje.

Marketing internetowy – modele biznesowe

Modele biznesowe marketingu internetowego można podzielić na trzy grupy: sprzedaż na podstawie liczby odsłon, sprzedaż na podstawie rozliczeń za konkretne działania konsumenta oraz model łączący oba te sposoby. Najbardziej powszechne sposoby za pomocą których reklamy internetowe są kupowanie to:

  • CPM (cost per mile) jest najbardziej popularną metodą modelu biznesowego. Reklamodawca płaci za wyświetlenie reklamy określonej ilości czytelników. Najczęściej jest to tysiąc, stąd też nazwa tej metody
  • CPV (cost per visitor) występuje kiedy reklamodawca płaci za przekierowywanie użytkowników na swoją stronę
  • CPV (cost per view) występuje, kiedy reklamodawca płaci za każdorazowe wyświetlenie reklamy.
  • CPC (cost per click) występuje, kiedy reklamodawca płaci za klikanie w jego reklamę. CPC różni się od CPV tym, że reklamodawca płaci za każde kliknięcie niezależnie od tego, czy użytkownik dotrze do docelowej strony
  • CPA (cost per action) jest szczególnie przydatne w marketingu partnerskim. Całą odpowiedzialność za skuteczność reklam bierze na siebie właściciel strony internetowej. Reklamodawca płaci tylko za działanie klienta spowodowane reklamą, np. zakup reklamowanego produktu lub wypełnienie ankiety
  • Cost per convertion opisuje koszt pozyskania pojedynczego klienta poprzez zastosowanie prostego działania: koszt kampanii reklamowej dzielony jest przez ilość pozyskanych klientów
  • CPD (cost per day) to metoda stosowana w przypadku długiej i owocnej współpracy z właścicielem witryny internetowej. Jest to po prostu umowa, na podstawie której reklamodawca płaci określoną kwotę za każdy dzień wyświetlania reklamy na stronie

Marketing internetowy w liczbach

Przewaga marketingu internetowego nad swoim klasycznym odpowiednikiem to szybkość publikowania treści. Taka reklama jest też zdecydowanie tańsza od konwencjonalnej.  Kolejną zaletą reklam internetowych jest możliwość ich dopasowania do preferencji konsumenta (patrz: Google Adwords). Największym dostawcą reklam jest Google, które kontroluje ok. 70% rynku reklamy internetowej. Innymi dużymi dostawcami są: Yahoo! (362 miliony widzów reklam rocznie) MSN (309 milinów) AOL (156 milinów) Adbrite (73 miliony).

Marketing internetowy to zagadnienie, którego definicja jest bardzo szeroka i niesprecyzowana. Warto jednak korzystać z jego dobrodziejstw, ponieważ jest przyszłościowym rozwiązaniem, które wypiera standardowy marketing i przewyższa go w mierzalności efektów.

Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź nasz podręcznik 21 sposobów marketingu w sieci – Verseo AdBook 2018! 

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Mikromomenty – wykorzystaj je w biznesie!
Maciej Popiołek

Poczekalnia – czyli mikromomenty w służbie Twojego biznesu! Być może nie pamiętasz tego strasznego czasu, kiedy w poczekalniach do lekarzy […]

Darmowy poradnik – TOP 24 narzędzia Google dla biznesu!
Maciej Popiołek

Poznaj najlepsze narzędzia Google na biznesu! Mamy to! Długo wyczekiwany poradnik opisujący funkcjonalności najlepszych – 24 narzędzi Google dla biznesu. […]

Jak przygotować sklep internetowy na święta?
Jakub Nowak

Jak przygotować sklep internetowy na święta? Ostatni kwartał roku stanowi najgorętszy okres sprzedażowy dla wielu firm. Wedle statystyk, niektóre sklepy […]

Email marketing – 8 zalet
Dominika Słomka

Email marketing – stary ale jary Maile są już z nami ponad 30 lat. Przez ten czas wiele się zmieniło […]

jak działa amazon
Jak działa Amazon?
Jakub Perkowski

Amazon to obecnie globalna marka, o której mało kto nie słyszał. Jej założyciel – Jeff Bezos – jest najbogatszym człowiekiem […]

user generated content
User Generated Content dla żółtodziobów
Maciej Popiołek

Dawniej w świecie marketingu było tak, że mówił nadawca reklamy, a odbiorcy słuchali. Dziś relacje na linii sprzedający-kupujący zmieniły się […]