Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Wyszukiwanie obrazem w Google Grafika – jak to działa?

Google Grafika znana jest większości z nas jako wyszukiwarka obrazów, w tym zdjęć, infografik czy screenshotów. Wyszukać dany obraz możemy na dwa sposoby. Pierwszy, najbardziej powszechny sposób, to wyszukanie za pomocą słów kluczowych. Wpisując daną frazę, np. “marketing internetowy” pojawią się grafiki związane właśnie z tą frazą. Na pozycjonowanie grafiki ma wpływ kilka czynników, m.in: link do danego obrazka, parametr ALT, atrybut title grafiki czy nazwa pliku ze zdjęciem. Drugi sposób to wyszukiwanie obrazem. W tym wpisie bliżej przyjrzymy się właśnie temu drugiemu.

Wyszukiwanie obrazem w Google Grafika – jak to działa?

Wyszukać obrazem w komputerze można aż na 4 sposoby! Poniżej mały instruktaż jak to zrobić.

Pierwszy i najprostszy sposób, dostępny jednak tylko dla posiadaczy Google Chrome. Wystarczy, że przeglądając daną stronę www klikniesz prawym przyciskiem myszki na wybraną grafikę i wybierzesz opcję “Szukaj obrazu w Google” (zobacz na podglądzie). Po kliknięciu zostaniesz przeniesiony do wyników.

wyszukiwanie obrazem w google grafika

Wchodząc na Google Grafika mamy dwie bardzo podobne opcje. Po pierwsze możemy przesłać obraz z naszego folderu na komputerze. W odpowiedzi dostajemy strony www i podobne zdjęcia. Dodatkowo w wynikach pojawia się informacja o rozmiarze zdjęcia oraz innych dostępnych rozmiarach, a także o grafikach podobnych wizualnie (mających np. podobne elementy, kompozycję czy kolory). Pojawia się też słowo kluczowe, po którym możemy znaleźć podobne wyszukiwanie. 

Mamy też drugą, bardzo podobną opcję do poprzedniej. Wystarczy w Google Grafika przeciągnąć wybrane zdjęcie z folderu na naszym komputerze lub też przeciągnąć obraz z dowolnego okna przeglądarki. Oba warianty przedstawione są poniżej.

wyszukiwanie obrazem w google

upuszczanie obrazu w google

Sposób czwarty to wyszukanie obrazem poprzez wklejenie adresu url, pod którym znajduje się grafika (przykład poniżej). Jeżeli więc znajdziesz grafikę zamieszczoną na stronie internetowej, wystarczy, że klikając prawym przyciskiem wybierzesz opcję “kopiuj adres linku” i wkleisz go w Google Grafika. 

wyszukiwanie obrazów po url

Co zrobić kiedy wyszukiwanie obrazem nie działa?

Jeżeli wyszukiwanie zdjęciem nie działa, przede wszystkim upewnij się, że korzystasz z wyszukiwarki Google. Następnie sprawdź czy masz opcję skorzystania z Google Chrome. To z wykorzystaniem tej przeglądarki masz najwięcej opcji wyszukiwania obrazem i to na niej powinno być to najprostsze. Tak jak wcześniej pisaliśmy, pierwsza opcja “szukaj obrazu w Google” po kliknięciu prawego przycisku jest dostępna tylko dla Googlowskiej przeglądarki. Opcję wyszukiwania obrazem mają jednak też przeglądarki Safari oraz Firefox.

Jak znaleźć podobny obraz w Google Grafika? 

Jeżeli szukasz podobnego zdjęcia do tego, które już masz, wystarczy, że wyszukasz dany obraz w Google Grafika a następnie przewiniesz w dół, by zobaczyć inne proponowane zdjęcia lub sprawdzisz z lewej strony te powiązane z wyszukiwanym hasłem. Poprzez wyszukiwanie zdjęciem, oprócz stron zawierających podobne lub te same obrazy znajdziesz propozycje zdjęć, które w pewnych aspektach są podobne do tego, które przesłałeś. 

Wyszukiwanie obrazem Google – jak wyglądają wyniki?

Wrzucając zdjęcie do Google Grafika po chwili ukażą się wyniki. Nie ważne z jakiego sposobu wyszukiwania zdjęciem skorzystasz, te wyniki będą wyglądały zawsze tak samo. Pojawią się tam linki do stron www, na których znajdziesz dane zdjęcie oraz propozycje podobnych grafik. Google podpowiada również słowo kluczowe, które jest najbardziej powiązane z przesłaną grafiką. Zdarza się jednak, że przy gorszych jakościowo zdjęciach, system nie rozpoznaje elementów i podpowiada mało korelujące ze zdjęciem słowa.

google grafika

Na co uważać ściągając grafikę wyszukaną obrazem? – O grafikach do użytku komercyjnego.

Wyszukanie podobnego obrazu może przydać się wtedy kiedy np. znajdziesz ciekawą grafikę na stronie, która do Ciebie nie należy, jednak chciałbyś podobną do niej umieścić u siebie na blogu lub stronie www. Pamiętaj jednak aby zawsze dokładnie sprawdzić skąd pochodzi dane zdjęcie i czy masz prawo do jego publikacji. Aby zobaczyć zdjęcia, które są opublikowane i mogą być wykorzystywane w celach komercyjnych, użyj filtra: wyszukiwanie zaawansowane. W tym miejscu pojawią się trzy opcje: 

  • grafiki do darmowego użytkowania lub udostępniania
  • grafiki do użytku, udostępniania lub modyfikowania
  • grafiki do użytku komercyjnego – to te, które możesz ze spokojem umieścić u siebie na blogu lub wykorzystać w publikacjach. 

Przy wyszukiwaniu grafik ważne, by pamiętać też o ich rozmiarze oraz rozdzielczości. Jeżeli masz zamiar wykorzystać grafikę na swojej stronie zadbaj o jej poprawny zapis. Nadaj jej odpowiednią nazwę i umieść w folderze na komputerze. Grafiki ściągane z Google bardzo często mają nazwy, które ograniczają się np. tylko do zbioru liczb, a to nie wpłynie pozytywnie np. na pozycjonowanie tej grafiki. Zwróć uwagę również na jakość zdjęcia i rozdzielczość. Jeżeli masz zamiar wykorzystać zdjęcie np. do publikacji na blogu czy w mediach społecznościowych sprawdź jakie wymiary sprawdzą się najlepiej.

Jak dodawane są grafiki do Google i jaki wpływ mają na pozycjonowanie stron? 

Nie ma możliwości dodania grafiki bezpośrednio do Google Grafika. Wszystkie zdjęcia lub obrazy pojawiają się tam po ich przesłaniu na stronę internetową. To, że dany obraz pojawi się wyżej lub niżej w wyszukiwaniach zależy w dużej mierze od pozycjonowania grafiki, czyli od aspektów, które opisywaliśmy powyżej. Jeżeli chcesz więc aby Twoja grafika została uwzględniona w wyszukiwaniu, zadbaj o jej jakość oraz o to, aby ją odpowiednio opisać, używając m.in tytułów, podpisów, nazw plików i dodając tekst. Na pozycjonowanie grafiki wpływać będzie również sama strona internetowa, na której ją umieścisz. Jeżeli zależy Ci na wartościowym ruchu, który płynąć będzie właśnie z tej grafiki, uwzględnij przy opisie jej dane strukturalne, czyli m.in Produkt, Film, Przepis. Często zdarza się, że wgrywamy obraz na stronę nie mając pojęcia jak duże znaczenia ma on dla naszej strony www i jak wiele pozytywnych zmian może wnieść jego jakość i odpowiedni opis. Warto więc, przed wgraniem zdjęcia zapoznać się ze wskazówkami Google!

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Ecommerce Power szkolenie online: Krzysztof Masłowski wśród prelegentów
Redakcja

Ecommerce Power to bezpłatne szkolenie dla właścicieli sklepów internetowych oraz początkujących e-przedsiębiorców. Nie może zabraknąć tu reprezentanta Verseo. 27 września […]

KALENDARZ MARKETINGOWY 2020
Dominika Mączka

W Verseo kierujemy się filozofią planowania pracy, a następnie pracą nad planem! (modyfikacją, optymalizacją i analizą) 🙂 Kalendarz marketingowy na […]

koszt założenia sklepu internetowego
Koszt założenia sklepu internetowego
Dominika Mączka

Zastanawiasz się nad założeniem sklepu internetowego? Dobry wybór – zwłaszcza, że rynek e-commerce rozwija się niemal z prędkością światła, a […]

Słowniczek pojęć marketingu internetowego
Maciej Popiołek

Chcesz zorientować się w podstawowych pojęciach marketingu internetowego? Poniżej przedstawiamy subiektywny słowniczek pojęć marketingu internetowego. Pomogą Ci one zorientować się […]

konwersja co to jest
Konwersja – co to jest?
Dominika Mączka

O konwersji mówi się przede wszystkim w kontekście sklepów internetowych. Jest to jednak pojęcie bardzo szeroko używane jednak również w […]

Prowadzenie biznesu – 15 błędów do uniknięcia
Krzysztof Masłowski

Prowadzenie biznesu – jakich błędów nie popełniać? Przedsiębiorca, który poniósł biznesowe fiasko, prędzej czy później zada sobie pytanie o przyczyny […]