Spis treści
Czytasz teraz:
Marketing Mix 7P – co to takiego?
Zamknij
Jedną z najważniejszych koncepcji stosowanych w marketingu był jeszcze do niedawna marketing 4P, który koncentrował się na produkcie, cenie, miejscu oraz promocji. Z czasem jednak przestał być wystarczający, dlatego musiał zostać poddany ewolucji. Tak powstał 7P marketing mix, który z powodzeniem jest stosowany również w dobie internetu. Czym jest, z jakich elementów się składa i co należy wziąć pod uwagę, by przyniósł efekty w Twojej firmie?
Czym jest 7P marketing mix?
7P marketing to koncepcja stanowiąca rozwinięcie tradycyjnego modelu 4P, stworzonego przez E. Jerome’a McCarthy’ego w latach 60. XX wieku, który składał się z czterech elementów – produktu, ceny, miejsca oraz promocji. Został on rozszerzony o trzy dodatkowe aspekty, czyli ludzi, procesy oraz świadectwo materialne, które mają istotne znacznie dla niezwykle popularnego dzisiaj marketingu usług.
Koncepcja 7P stanowi więc przydatne narzędzie dla firm usługowych, w przypadku których najważniejszy jest np. bezpośredni kontakt z klientem czy sposób dostarczania oferowanych rozwiązań. Choć model 4P wciąż jest stosowany, odnosi się przede wszystkim do promowania fizycznego towaru, podczas gdy 7P pozwala na pełniejsze zrozumienie złożonych relacji i procesów w branży usługowej.
Elementy marketingu mix 7P
Jak wspomnieliśmy wcześniej, marketing mix 7P składa się z siedmiu elementów:
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
- produktu (product);
- ceny (price);
- miejsca (place);
- promocji (promotion);
- ludzi (people);
- procesów (process);
- świadectwa materialnego (physical evidence).
Chcąc zrozumieć tę koncepcję, warto bliżej omówić każdy z nich – pozwoli to wdrożyć model 7P we własnej firmie.
Produkt (Product)
O ile w przypadku marketingu 4P element ten odnosił się do różnego rodzaju towarów, o tyle w 7P dotyczy również usług oferowanych przez firmę. Należy uwzględnić ich funkcje, jakość, markę, cykl życia oraz dodatkowe elementy, jak np. serwis posprzedażowy. Oferowane rozwiązanie powinno zaspokajać potrzeby grupy docelowej i dawać konkretne korzyści, by cieszyło się zainteresowaniem potencjalnych klientów.
Cena (Price)
W marketingu 7P element ten dotyczy nie tylko samej ceny produktu lub usługi, ale również zależność między kosztami produkcji a cennikiem konkurencyjnych firm. Sama cena ma oczywiście bardzo duży wpływ na decyzje zakupowe klientów, a w strategii jej ustalania należy wziąć pod uwagę rabaty, programy lojalnościowe czy różne formy finansowania.
Miejsce (Place)
Mowa tu przede wszystkim o sposobie dystrybucji produktów i usług. Miejsce może stanowić zarówno lokalizacja fizyczna firmy (np. sklep, biuro czy salon usługowy), jak również obejmować kanały dystrybucji online (e-commerce, aplikacje mobilne itd.). W 7P kluczowe znaczenie ma również to, w jaki sposób towar trafia do klienta (np. w sposób bezpośredni czy z udziałem dystrybutorów).
Promocja (Promotion)
Promocja obejmuje wszystkie działania mające na celu informowanie klientów o produkcie oraz przekonanie ich do zakupu. Może to obejmować reklamę (telewizyjną, radiową czy internetową), marketing cyfrowy (media społecznościowe, SEO lub e-mail marketing), promocje sprzedażowe (kupony i rabaty), public relations (PR), a nawet sprzedaż osobistą.
Ludzie (People)
W 7P marketingu ludzie to nie tylko klienci, ale również pracownicy, którzy odgrywają istotną rolę zwłaszcza w sektorze usługowym. To właśnie od ich jakości pracy, kompetencji, kultury organizacyjnej czy umiejętności związanych z obsługą w dużej mierze zależą doświadczenia klienta, a także jego decyzje. To element, który nie bez powodu znalazł się w rozszerzonej koncepcji 7P – bez kadry na wysokim poziomie osiągnięcie sukcesu we współczesnym, przesyconym konkurencją świecie biznesu nie jest możliwe.
Procesy (Process)
Proces odnosi się do sposobu dostarczania usługi lub produktu klientowi. Obejmuje wszystkie kroki, procedury i działania, które firma podejmuje, aby spełnić oczekiwania konsumentów. W tym kontekście liczą się efektywność, spójność oraz przejrzystość działań. W przypadku usług proces obejmuje np. sposób zamawiania, czas realizacji, komunikację czy obsługę posprzedażową. W dobie nowych technologii kluczem do sukcesu okazuje się automatyzacja procesów, która z jednej strony pozwala zwiększyć wydajność, a z drugiej zmaksymalizować zadowolenie klientów.
Świadectwo materialne (Physical evidence)
Ten najbardziej tajemniczy element koncepcji 7P jest wbrew pozorom bardzo prosty do zrozumienia. Biorąc pod uwagę fakt, że w sektorze usług bardzo trudno jest ocenić jakość oferty przed zakupem, świadectwo materialne (albo dowody fizyczne) może być podstawą, by zachęcić klienta do współpracy oraz zbudować pozytywny wizerunek marki. Składowymi tego elementu mogą być np.: wygląd biura, strona internetowa, dokumenty, narzędzia marketingowe, a nawet ubiór pracowników.
Jak skutecznie wykorzystać marketing 7P?
Znajomość poszczególnych elementów marketingu 7P może nie wystarczyć, by wdrożyć skuteczną strategię i osiągnąć tak upragniony sukces. Konieczne jest również podjęcie konkretnych działań i zwrócenie uwagi na kilka istotnych kwestii – oddzielnie dla każdej z opisanych wyżej. Jak zrobić to skutecznie?
Dla produktu
W tym przypadku sprawa jest stosunkowo prosta – oferowane produkty i usługi muszą reprezentować odpowiednio wysoką jakość i być atrakcyjne zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i wizualnym. Twoim celem powinno być dostosowywanie oferowanych rozwiązań do indywidualnych potrzeb klientów oraz oczekiwań konkretnych grup docelowych. Wdrażając marketing 7 P, powinieneś także pamiętać o tym, by dbać o innowacyjność produktów i usług, monitorować ich skuteczność, a także zapewniać konsumentom szczegółowe informacje na ich temat.
Dla ceny
Ustalenie odpowiedniej ceny to w 7P marketingu mix absolutnie fundamentalna kwestia. Chodzi nie tyle o to, by była ona jak najniższa, ale przede wszystkim adekwatna do jakości i rzeczywistej wartości produktu. Twoja polityka powinna również obejmować różnego rodzaju rabaty, okazje last minute, programy lojalnościowe czy darmowe dostawy (np. powyżej określonej kwoty zakupu). Bądź przy tym elastyczny, dostosowując cenę do zmieniających się realiów rynkowych.
Dla miejsca
7P marketing zakłada, że podstawą sukcesu jest wybór odpowiedniego kanału dystrybucji, dzięki któremu efektywnie dotrzesz do swoich klientów. Musisz zdecydować, czy optymalna będzie sprzedaż stacjonarna, czy online (a może obie naraz?), a także zadbać o to, by zarówno sklep fizyczny, jak i internetowy zachęcał do wizyt i trafiał w gusta konsumentów. Warto przy tym rozważyć udogodnienia dla klientów, np. w postaci szybkich płatności.
Dla promocji
W dobie ogromnej konkurencji skorzystanie z odpowiednich narzędzi marketingowych to podstawa. Stosując 7P marketing, możesz używać wielu rozwiązań, dzięki którym uda Ci się dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów i zachęcić ich do zakupu. Mowa tu np. o:
- pozycjonowaniu strony internetowej;
- reklamach PPC;
- content marketingu;
- e-mail marketingu;
- influencer marketingu;
- reklamach w mediach społecznościowych.
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać kilka narzędzi jednocześnie – grunt to robić to rozważnie i z pomocą specjalistów.
Dla ludzi
Jak wspomnieliśmy wcześniej, odpowiednio wykwalifikowany personel – od pracowników z działu produkcji, do kadry zarządzającej – jest na wagę złota. W koncepcji 7P pracownicy odgrywają kluczową rolę w kontekście obsługi klientów i budowania ich pozytywnych doświadczeń. Zadbaj więc o odpowiednią rekrutację, a także szkolenia dla swojej kadry. Nie zapomnij przy tym o samym kliencie, który powinien być głównym punktem Twojego zainteresowanie – zapewnij mu najwyższy poziom obsługi i buduj z nim długofalowe relacje, które zaowocują nie tylko dobrymi wynikami sprzedażowymi, ale również większym gronem osób zainteresowanych Twoją ofertą.
Dla procesów
Optymalizacja procesów w przedsiębiorstwie to kolejny ważny aspekt na drodze do sukcesu. Automatyzuj, usprawniaj, monitoruj i analizuj, by zarówno sprzedaż, jak i obsługa klientów stały na jak najwyższym poziomie, co jest kluczem do wdrożenia efektywnego marketingu mix 7P. Przykładem dobrych praktyk jest np. zastosowanie systemu CRM albo zoptymalizowanie procesu płatności w sklepie online.
Dla świadectwa materialnego
Ten element powinien obejmować przede wszystkim kształtowanie spójnego i dobrego wizerunku marki. Zadbaj więc o logo, opakowania, ubiór pracowników, funkcjonalną stronę internetową czy zdjęcia. Nie zapomnij przy tym o referencjach oraz pozytywnych opiniach klientów, które najlepiej potwierdzają jakość Twoich produktów i usług, zachęcając jednocześnie do ich wyboru.
Marketing mix 7P – przykład
Jak wdrożyć skuteczny marketing mix 7P? Przykłady można mnożyć, jednak my posłużymy się odnoszącą od lat sukcesy marką Coca-Cola, która:
- oferuje uwielbiane na całym świecie produkty i niezmiennie dba o ich jakość i powtarzalność (produkt);
- zapewnia przystępne ceny, rabaty oraz oferuje różnego rodzaju programy lojalnościowe (cena);
- zapewnia sprzedaż swoich produktów na całym świecie, w różnego rodzaju sklepach stacjonarnych i online (miejsce);
- tworzy kreatywne i zapadające w pamięć reklamy (promocja);
- zatrudnia specjalistów zarówno do produkcji czy obsługi klientów, jak i marketingu (ludzie);
- optymalizuje firmowe procesy, korzystając z nowych technologii (procesy);
- ma spójną i unikalną identyfikację wizualną (świadectwo materialne).
Bądź pierwszym który napisze komentarz.