Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Kreator stron www WebWave

Kreator stron www WebWave

Profesjonalna strona www to niezbędny element każdego biznesu. W dobie pandemii koronawirusa jej posiadanie nabiera szczególnego znaczenia. Lockdown zmusza potencjalnych klientów do pozostania w domu i ogranicza działalność przedsiębiorstw. Dlatego wiele aktywności biznesowych przeniosło się do Internetu. Dzisiaj to właśnie globalna sieć jest miejscem, gdzie najłatwiej znaleźć potencjalnych klientów. 

Według raportu firmy Divante, w pierwszym kwartale 2020 roku wartość rynku e-commerce wzrosła o ponad 30%. Ta liczba doskonale pokazuje znaczenie aktywności biznesów online. 

Dla wielu przedsiębiorców posiadanie dobrej strony www to wręcz warunek przetrwania na rynku. Nie chodzi tu tylko o osoby zajmujące się sprzedażą w internecie. Kryzys spowodowany koronawirusem dotknął praktycznie wszystkich branż powodując drastyczny spadek dochodów. 

Czy w trudnej sytuacji finansowej można pozwolić sobie na inwestycję w wizerunek w sieci? Czy dobra strona www musi kosztować kilkanaście tysięcy złotych? Czy da się stworzyć ją samemu, nawet bez doświadczenia w kodowaniu czy projektowaniu graficznym? Na wszystkie te pytania można odpowiedzieć „tak”. Wystarczy, że do stworzenia witryny wykorzystamy kreator stron www. 

Czym są kreatory stron www?

Do niedawna praktycznie wszystkie strony internetowe powstawały poprzez kodowanie. Istniały wprawdzie proste programy do tworzenia stron z użyciem interfejsu graficznego, jednak ich jakość pozostawiała wiele do życzenia. Projekty wykonane za ich pomocą wyglądały nieprofesjonalnie. Poza tym funkcjonalność tych narzędzi była ograniczona.

Przełom w projektowaniu stron nastąpił wraz z pojawieniem się systemów CMS, przede wszystkim najpopularniejszego dzisiaj WordPressa. Szacuje się, że przy pomocy tego rozwiązania powstało nawet 40% stron internetowych! Nie jest to jednak rozwiązanie idealne. Systemy CMS powstały z myślą o łatwej edycji gotowych witryn, a nie tworzeniu ich od podstaw. 

Dlatego nie są pozbawione wad. Po pierwsze, stworzenie w nich naprawdę oryginalnej i profesjonalnej strony wciąż wymaga kodowania. Po drugie, konieczne jest stosowanie wielu, często płatnych, wtyczek. Spowalniają one stronę i mogą negatywnie wpływać na bezpieczeństwo witryny. 

W celu rozwiązania tych problemów powstały kreatory stron internetowych. To narzędzia, które zostały stworzone z myślą o projektowaniu witryn bez konieczności kodowania. Korzystają z nich zarówno profesjonalni web designerzy, jak i osoby tworzące strony dla siebie. 

Ta pierwsza grupa ceni je za elastyczność i skrócenie czasu pracy. Dzięki kreatorom nie trzeba już tworzyć makiet, które są ręcznie kodowane przez web developera. Projekt jest tu jednocześnie działającą stroną, którą można opublikować w internecie jednym kliknięciem. 

Dla amatorów liczy się przede wszystkim przyjazny interfejs użytkownika. W przypadku większości kreatorów przypomina on rozwiązania znane z programów graficznych. Nauka korzystania z tego typu narzędzi jest więc intuicyjna. 

Jednym z tego typu kreatorów stron www jest stworzony w Warszawie WebWave. To narzędzie wybrało ponad 320 000 użytkowników. WebWave jest więc największym polskim narzędziem tego typu. 

Buduj strony jak z klocków, czyli praca w kreatorze WebWave

Aby rozpocząć pracę w WebWave, wystarczy zarejestrować się na stronie podając adres e-mail i tworząc hasło. Program, jak i stworzone w nim strony, dostępny jest w chmurze. Nie ma konieczności instalacji go na dysku. 

Po rejestracji możemy wybrać, czy chcemy skorzystać z szablonu, czy stworzyć projekt od podstaw. Szablony w WebWave są podzielone na kategorie tematyczne. Można je łatwo edytować i dostosować do indywidualnych preferencji. Każdy element da się przesunąć, powielić czy usunąć. Można też edytować jego wygląd. 

Jak już wspomnieliśmy, z punktu widzenia użytkownika, większość kreatorów stron przypomina programy graficzne. Nie inaczej jest w przypadku WebWave. Kiedy uruchomimy kreator, na środku ekranu zobaczymy pole projektu. 

Po lewej stronie znajduje się lista elementów. Możemy tu wybierać spośród takich komponentów, jak pole tekstowe, menu, obrazy, galerie i inne. Po prawej stronie widzimy  panel ustawień, który służy do zmiany parametrów elementów oraz strony. Mamy też do dyspozycji panel warstw. Dzięki niemu możemy ułożyć elementy na różnych poziomach, co zapobiega ich scalaniu i pozwala na łatwiejszą edycję poszczególnych elementów.

Niezależnie od tego, czy skorzystamy z szablonu, czy stworzymy stronę od podstaw, praca w oknie projektu wygląda podobnie. Różnica polega na tym, że w przypadku gotowych wzorów nie musimy samodzielnie projektować układu strony. Wystarczy zmodyfikować istniejące elementy, na przykład podmienić ilustracje i teksty lub zmienić kolorystykę, czy układ elementów. 

Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych

Ponad 50% ruchu w internecie pochodzi z urządzeń mobilnych. Google już od jakiegoś czasu przy indeksowaniu stron bierze pod uwagę przede wszystkim doświadczenie ich użytkowników. Dlatego dostosowanie strony do małych ekranów telefonów i tabletów to konieczność. 

WebWave ułatwia to zadanie. Dzięki funkcji automatycznego RWD program sam dostosowuje wielkość i układ elementów strony do wielkości ekranu, na jakim będzie wyświetlana. Istnieje też możliwość ręcznej zmiany wyglądu witryny w trybach mobilnych.

Publikacja strony w internecie

Aby umożliwić dostęp do strony użytkownikom internetu, wystarczy kliknąć przycisk „publikuj”, który znajduje się w górnym menu kreatora. 

Strona zostanie opublikowana pod losowo wygenerowanym adresem. Można go łatwo zmienić podłączając do strony własną domenę. 

Hosting i podłączenie domeny

Hosting, czyli usługa polegająca na przechowywaniu strony na serwerze, jest w WebWave darmowy. Jeśli stworzyliśmy stronę w kreatorze, już znajduje się ona na serwerach. 

Podłączenie domeny w kreatorze WebWave nie jest trudne. W tym celu wystarczy wejść do Panelu Webmastera, który jest dostępny po zalogowaniu się na swoje konto i wybrać z menu odpowiednią opcję. Można też połączyć stronę stworzoną w WebWave z już istniejącą domeną, którą wykupiliśmy od zewnętrznego dostawcy. 

SEO

Kreator WebWave to również narzędzie do pozycjonowania strony. Możemy tu między innymi dodać dane strukturalne, opisy rozszerzone oraz pliki Robots.txt. Osoby, które nie mają dużego doświadczenia w pozycjonowaniu mogą skorzystać z analizera SEO. Podpowiada on, co zrobić, aby poszczególne podstrony znalazły się możliwe najwyżej na liście wyników wyszukiwania. Dzięki temu nawet osoby, które wcześniej nie miały styczności z SEO, mogą zacząć przygodę z pozycjonowaniem. Należy jednak pamiętać, że w przypadku kreatorów stron, nie jest możliwa pełna optymalizacja strony – np. poprzez brak pełnego dostępu do kodu strony. Pierwszorzędną rolę będzie zatem grała optymalizacja treści, jak i tworzenie odpowiedniego profilu linków. Należy również pamiętać, że wykupiony samodzielnie hosting może być w pełni dopasowany do naszych potrzeb. Na parametry hostingu zintegrowanego z WebWave, nie mamy natomiast większego wpływu.

Analityka

Badanie ruchu na stronie pomaga w zoptymalizowaniu jej treści i funkcji. Najczęściej w celu analizy korzysta się z Google Analytics. To wszechstronne narzędzie, które daje mnóstwo informacji na temat zachowań użytkowników. Strony stworzone w WebWave można w prosty sposób zintegrować z tym programem. 

Rozszerzenia i dodatki

Google Analytics to nie jedyne narzędzie, które można połączyć ze stroną zbudowaną w kreatorze WebWave. 

integracje webwave

Do wyboru mamy kilkadziesiąt różnych aplikacji. Znajdziemy tu między innymi systemy mailingowe, mapy Google czy systemy do pobierania płatności bezpośrednio na stronie. 

Dodawanie własnego kodu

Chociaż praca z WebWave nie wymaga znajomości języka HTML czy CSS, w kreatorze bez problemu można dodać własny fragment kodu. Pozwala to na zwiększenie możliwości strony i nadanie jej dodatkowych funkcjonalności. 

Praca na zlecenie

WebWave ma kilka funkcji przeznaczonych do pracy z klientem. Są to między innymi możliwość dodawania komentarzy do projektu strony, automatyczne wysyłanie rachunków do klientów, czy udostępnianie panelu CMS. 

Zalety kreatora WebWave

webwave zalety
  • Strona bez kodowania

Tworzenie stron w WebWave nie wymaga pisania ani jednej linijki kodu. Witrynę mogą stworzyć nawet osoby początkujące.

  • Stworzysz projekt z dokładnością do jednego piksela

Każdy element strony można umieścić w dowolnym miejscu. 

  • Wszystko w jednym

WebWave umożliwia nie tylko zbudowanie strony, ale też publikacje jej w internecie, podłączenie domeny czy pozycjonowanie.

Ograniczenia WebWave

Chociaż WebWave to dość uniwersalne narzędzie, nie sprawdzi się w każdym przypadku. Jak każde rozwiązanie ma swoje ograniczenia. 

  • Brak systemu CRM

Brak funkcji zarządzania relacjami z klientami może okazać się problematyczny dla użytkowników, którzy chcą stworzyć rozbudowany sklep internetowy z dużą bazą użytkowników.

  • Konieczność nauki interfejsu użytkownika

Chociaż tworzenie stron w WebWave nie jest bardzo skomplikowane, nauka interfejsu użytkownika może zająć dłuższą chwilę. 

  • Brak możliwości stworzenia forum

W WebWave brakuje funkcji tworzenia forum dyskusyjnego dla użytkowników strony. Pewną rekompensatą jest możliwość dodania zewnętrznego systemu komentarzy. 

  • Brak możliwości realizacji skomplikowanych projektów

WebWave sprawdzi się przede wszystkim w tworzeniu wizytówek firm, portfolio, blogów, stron sprzedażowych czy prostych sklepów internetowych. Nie da się tu stworzyć rozbudowanych platform sprzedażowych, portali społecznościowych czy stron z grami online. 

Ile to kosztuje?

Stworzenie profesjonalnej strony internetowej przez agencję lub freelancera to wydatek przynajmniej kilku tysięcy złotych. Tyle zapłacimy za prostą internetową wizytówkę firmy. Bardziej rozbudowane projekty, na przykład sklepy internetowe, będą odpowiednio droższe. 

Cena zależy też od wielu innych czynników. Należą do nich między innymi doświadczenie i renoma wykonawcy zlecenia oraz termin jego realizacji. 

Do tego trzeba doliczyć opłaty za domenę i hosting, które wynoszą przynajmniej kilkaset złotych rocznie. Nie można też zapomnieć o opłatach za aktualizację strony. 

Kreatory stron www pozwalają na znaczne obniżenie kosztów. W przypadku WebWave stworzenie działającej strony oraz hosting są bezpłatne. Pakiet Premium, który umożliwia podłączenie do strony własnej domeny i skuteczne pozycjonowanie, kosztuje 30 zł netto za miesiąc. Do tego dochodzi koszt domeny. Jeśli wybierzemy rozszerzenie .pl, przez pierwszy rok jest ona darmowa. Potem zapłacimy za nią 99 zł za rok z gwarancją stałej ceny w przyszłości. 

Podsumowanie

strona główna webwave

WebWave to alternatywa dla kodowania stron i dość trudnego w obsłudze systemu WordPress. Praca w tym kreatorze nie wymaga doświadczenia, a wszystkie funkcje związane bezpośrednio z projektowaniem stron www dostępne są bez ograniczeń za darmo.

Jan Chmielowski

Autorem wpisu jest Jan Chmielowski Content Designer w WebWave. Interesuje się designem i nowymi technologiami. Poza marketingiem pasjonuje go muzyka i gotowanie. 

Audyt Google Ads

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

wymiary grafik fb, yt, google ads, tik tok
Wymiary grafik FB, YT, LinkedIn, Twitter, Instagram, TikTok i Google Ads
Adam Kubaszewski

Rozkwit mediów społecznościowych oraz platform takich jak Google Ads całkowicie zmienił marketing w sieci. Google, Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn […]

chatboty co to jest
Chatbot – co to jest i jak wspierają biznesy?
Dominika Słomka

Jeszcze lata temu nowymi trendami w marketingu internetowym były infografiki oraz treści video. Jednak w ostatnim czasie na rynku pojawił […]

poradnik rodo ecommerce
Poradnik RODO w e-commerce
Dominika Słomka

Pierwszy na rynku kompletny poradnik o polityce prywatności oraz polityce cookies. Dedykowany właścicielom sklepów internetowych (i nie tylko), którzy chcą […]

ile kosztuje reklama na billboardzie
Ile kosztuje reklama na billboardzie?
Izabela Pirańska

Reklama zewnętrzna to jedna z popularniejszych form promocji. Za szczególnie skuteczne uważane są billboardy, które potrafią dotrzeć z przekazem do […]

marketing internetowy narzędzia
Marketing internetowy – najlepsze narzędzia
Maciej Popiołek

Znaczenie marketingu ciągle wzrasta. Nasycone rynki i ogromna konkurencja wymuszają na przedsiębiorstwach podejmowanie szeroko zakrojonych działań związanych z promowaniem swojego […]

kurs marketingu
Kurs marketingu – jak zdobyć wartościową wiedzę na ten temat?
Maciej Popiołek

Dobry marketing coraz częściej okazuje się tym, co stoi za sukcesem danej marki. Jednocześnie jest to jedna z najbardziej dynamicznie […]