Spis treści
Czytasz teraz:
Jak działa Amazon?
Zamknij
Amazon to obecnie globalna marka, o której mało kto nie słyszał. Jej założyciel – Jeff Bezos – jest najbogatszym człowiekiem świata i wciąż pobija kolejne rekordy związane z wysokością swojego majątku. Działający od 1994 roku sklep internetowy odniósł ogromny sukces i nie zwalnia tempa, wciąż się rozwijając i podbijając kolejne rynki. W jaki sposób działa? Jaka jest tajemnica tego sukcesu? Czy warto korzystać z platformy jako kupujący lub sprzedawca? Sprawdź!
Czym tak właściwie jest Amazon?
Amazon to współcześnie kwintesencja sukcesu w e-commerce i ogromna marka o bardzo szerokim zakresie działania. Zgodnie z pierwotnym założeniem jest to sklep internetowy, który powstał w 1994 roku – w czasach, kiedy kupowanie online było zupełną nowością i zapewne mało kto przypuszczał, że tak szybko stanie się wręcz standardem. Serwis założył Jeff Bezos – ten sam, który dziś włada majątkiem powiększającym się z sekundy na sekundę o tysiące dolarów. Początkowo Amazon miał być księgarnię internetową i właśnie w takiej formie działał przez pierwsze lata. Następnie oferta była rozbudowana o kolejne działy, aż do dziś, gdy zawiera przysłowiowe mydło i powidło (również książki, i to w kilku wersjach – papierowej, używanej, e-book czy audiobook).
Obecnie sklep łączy oferty różnych sprzedawców oraz samego Amazona. Wybierając konkretny towar, klient przekierowany jest na ujednoliconą kartę produktu, na której ma dostęp do propozycji różnych sklepów. Może przebierać w nich ręcznie lub wybrać opcję dodania do koszyka, pozwalając algorytmowi na wybranie najkorzystniejszej oferty. Współpraca z zewnętrznymi podmiotami to ważna część działalności Amazona, która po części wpływa na jego unikalność. Szczególnie że każdy ze sprzedawców musi wpisać się w ścisłe zasady obsługi klienta narzucone przez platformę. Wyróżnia ją również model działania tak odmienny od innych popularnych platform, które działają na zasadzie marketplace, czyli wolnego rynku – np. eBay, Aliexpress czy nawet polskiego Allegro.
Współcześnie Amazon to wielka korporacja, która w samych tylko Stanach Zjednoczonych zatrudnia ponad pół miliona pracowników (większy pod tym względem jest tylko Walmart). Na całym świecie dla marki pracuje obecnie ponad 800 tys. osób (w tym kilkanaście tys. w Polsce, gdzie sklep ma swoje centra logistyczne). Co więcej, ciągle się rozrasta. W samym 2019 roku dołączyło do niej aż 150 tys. nowych pracowników – to więcej niż zatrudnionych jest w całym koncernie Apple!
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Amazon to nie tylko sklep
O firmie mówi się najczęściej w kontekście sklepu internetowego, jednak w rzeczywistości Amazon to znacznie więcej. Korporacja intensywnie inwestuje we własne marki i w nowe technologie. Przykłady? To właśnie Amazon odpowiada za rozbudowę rynku e-booków i ich rozpowszechnienie wśród czytelników – wszystko za sprawą innowacyjnego czytnika Kindle, który po raz pierwszy pojawił się na rynku w 2007 roku. Dziś dostępna jest jego kolejna generacja. Kindle przez wszystkie te lata pozostał liderem segmentu (to najpopularniejszy czytnik na świecie) oraz nie przestał się rozwijać – od 2012 roku jest podświetlany (w sposób, który nie męczy wzroku), a od 2018 roku wodoodporny. Wraz z Kindle działa też usługa Direct Publishing, która umożliwia każdemu wydanie własnego e-booka i sprzedawanie go w Amazonie. W ten sposób powstał już niejeden bestseller!
Ważną część rozwoju Amazona stanowią też inteligentne głośniki z serii Echo wyposażone w wirtualną asystentkę Alexę. Integruje ona wiele usług internetowych (dostarczających m.in. wiadomości, pogodę, muzykę, artykuły i wiele innych), może zamówić pizzę lub przejazd Uberem oraz wykonać połączenie przez Skype. Ponadto pozwala na sterowanie domowymi urządzeniami typu smart poprzez obsługę głosową i wiele innych funkcji. W styczniu 2019 roku przedstawiciel Amazona wyjawił, że produkty wyposażone w system Alexa sprzedały się w ponad 100 milionach egzemplarzy. Obecnie są one dostępne w 40 krajach (również w Polsce, jednak można je obsługiwać tylko po angielsku). Mogą z nimi konkurować w zasadzie tylko urządzenia od Google.
Koncern stworzył również swoją własną platformę streamingową – Prime Video – działającą na podobnej zasadzie co Netflix czy HBO GO. Jest dostępna dla abonentów pakietu usług pod wspólną nazwą Prime, która oferuje m.in. darmową błyskawiczną dostawę zamawianych produktów, specjalne oferty promocyjne, bezpłatny dostęp do muzyki czy książek. W niektórych krajach można również wykupić sam dostęp do tej usługi, bez pozostałych przywilejów. W ramach Prime Video dostępne są zarówno popularne produkcje filmowe i serialowe, jak i te stworzone specjalnie dla platformy. Według orientacyjnych danych korzysta z niej ok. 150 milionów użytkowników.
Charakterystyczne dla Amazona jest również tworzenie własnych marek produkujących i dostarczających wszystko – od sprzętu AGD po ubrania. Przybywa ich niemal każdego dnia. Jedną z nowszych i bardziej zauważalnych marek tego typu jest Amazon Fresh – olbrzymi supermarket online służący do zakupu żywności i artykułów pierwszej potrzeby.
Co jednak ciekawe, według danych finansowych koncernu najwięcej zarabia on na platformie internetowej Amazon Web Services, która oferuje m.in. hosting, moc obliczeniową i inne podobne usługi w chmurze.
Jak działa Amazon – polityka cenowa
Bardzo charakterystyczna dla strategii działania Amazona jest jego polityka cenowa, która jednocześnie w znacznej mierze stoi za sukcesem serwisu. Dzięki temu, że korporacja ma różne źródła dochodu, może bardzo skutecznie konkurować cenami w niektórych obszarach biznesu. Przykładowo sprzedając czytniki Kindle i subskrypcje Prime, firma dosłownie traci. Jednak dzięki temu przywiązuje do siebie klientów i zdobywa nowych. Tym samym zagarnia też sporą część rynku, przez co urasta do jeszcze większej rangi (mimo że już dziś włada połową całego rynku e-commerce w Stanach Zjednoczonych).
Tworząc własne marki, Amazon często ustala ceny poniżej progu zysku, dzięki czemu skutecznie i sukcesywnie wykańcza innych sprzedawców – nawet tych, którzy działają na jego własnej platformie. Dlatego korzystanie z oferty Amazon to gwarancja najlepszej ceny w przypadku wielu produktów sprzedawanych w sieci. Zysk skutecznie „odbija” sobie w innych obszarach działalności. To długofalowa strategia, która doskonale się sprawdza. Z tego typu polityką w zasadzie nie da się bowiem konkurować – szczególnie przy ogromnych zasobach, jakimi dysponuje Amazon. Inni sprzedawcy przegrywają na starcie również dlatego, że sklep może dowolnie pozycjonować swoje produkty, rezerwując dla nich najbardziej widoczne miejsca na stronie.
Owe zasoby to nie tylko pieniądze i kontakty, ale również dane. Dzięki ogromnej skali działania Amazon może monitorować zachowania kupujących i doskonale wie, co cieszy się największym zainteresowaniem. Przez to może atakować dokładnie tam, gdzie opłaca się to najbardziej. Stworzenie własnej marki i produktu to w końcu żaden problem dla takiego giganta. Przykładem może być wciąż rozrastający się dział Amazon Basics, który sprzedaje wiele popularnych towarów produkcji własnej platformy – to zarówno baterie czy ładowarki, jak i wyposażenie kuchenne, pościel, sprzęt sportowy czy gadżety dla zwierząt domowych.
Amazon – gwarancja najwyższego standardu obsługi klienta
Jeff Bezos w jednym z wywiadów sam przyznał, że jego dbałość o pozytywne doświadczenia klientów jest wręcz obsesyjna. Sklep stawia przede wszystkim na przystępne ceny i wygodę. Stąd m.in. rozbudowana sieć dystrybucji, która pozwala w wielu obszarach zaproponować dostawę towarów nawet tego samego dnia. Tym samym Amazon przyzwyczaja swoich klientów do standardu, z którego coraz rzadziej są skłonni rezygnować. Wymaga jego dotrzymywania również wśród zewnętrznych sprzedawców, tak aby marka mogła się kojarzyć wyłącznie z niezawodnością i wspaniałą obsługą. Przez to coraz większa ilość osób pomiędzy kupowaniem online a Amazonem stawia znak równości i nie wyobraża sobie już życia bez tej wirtualnej platformy.
Podobnie jest, jeśli chodzi o politykę reklamacji i zwrotów – w Amazonie jest ona wprost bezkonkurencyjna. Wystarczy tylko poinformować sprzedawcę o jakichkolwiek uwagach co do produktu, by natychmiast otrzymać nowy egzemplarz. Co ważne – bez konieczności udowadniania nie swojej winy przy usterce czy wadzie, wysyłania dowodów fotograficznych itp. Wadliwy towar można odesłać dopiero po otrzymaniu nowego, dogodną dla siebie metodą – oczywiście mamy też od Amazona gwarancję zwrotu wszelkich kosztów. Niekiedy, jeśli np. cena wysyłki przekracza wartość produktu, jego odsyłanie jest wręcz zbędne. To właśnie w ten sposób sklep zdobywa sobie serca naprawdę wielu klientów.
Jak działa Amazon – kupowanie w serwisie
Z uwagi na wszystkie wymienione powyżej argumenty kupowanie na Amazon to w znacznej większości przypadków prawdziwa bajka. Strona jest bardzo intuicyjna i wygodna w obsłudze. Konieczne jest jedynie założenie konta. Procedura trwa kilka chwil i wymaga w zasadzie podania tylko adresu e-mail. Następnie należy uzupełnić dane do wysyłki (istnieje możliwość ustawienia i zapisania wielu adresów) oraz najlepiej – dane karty kredytowej. Dzięki temu uzyskuje się dostęp do tzw. zakupu jednym kliknięciem – błyskawicznego procesu, który nie wymaga przechodzenia przez żadne dodatkowe kroki związane z płatnością. Notabene usługa tego typu po raz pierwszy pojawiła się właśnie w Amazonie, choć dziś jest dostępna również w wielu innych serwisach. Podpięcie karty płatniczej do konta daje też możliwość korzystania z usług abonamentowych – np. Prime.
Strona Amazon.pl jeszcze nie działa, choć od dłuższego czasu w eterze krążą plotki o planach jej uruchomienia. Klientom z Polski serwis zaleca korzystanie z niemieckiej wersji witryny – Amazon.de. Warto skorzystać z tej rekomendacji z co najmniej kilku powodów. Niemiecki Amazon oferuje:
- polską wersję językową sklepu,
- krótkie terminy dostawy – 3 do 5 dni roboczych z możliwością dopłacenia za szybszą realizację zamówienia,
- możliwość dostarczenia do Polski niemal wszystkich produktów z oferty,
- możliwość skorzystania z darmowej dostawy – przy zamówieniach o wartości powyżej 39 euro,
- skierowane do polskiego klienta formy płatności za towary – m.in. za pośrednictwem serwisu Przelewy24.
Możliwe jest jednak również korzystanie z innych wersji – w tym np. brytyjskiej lub amerykańskiej, choć wówczas możliwość wysyłki towarów do Polski może być mocno ograniczona. Ceny zawsze są podane i rozliczane w walucie lokalnej, a podczas płatności polską kartą lub przelewem przeliczane na złotówki według współczynnika ustalanego przez Amazon.
Póki Amazon.pl nie działa, domena z końcówkę .de jest najlepszym miejscem na zakupy dla Polaków. Dzięki przetłumaczeniu serwisu na język polski oraz jego intuicyjnej konstrukcji dokonywanie zakupów jest bardzo wygodne. Mieszkańcy naszego kraju mogą ponadto cieszyć się charakterystyczną dla Amazona bardzo przystępną polityką zwrotów i reklamacji.
Jak działa Amazon – sprzedawanie na platformie
Polacy mogą również współpracować z Amazonem w roli sprzedawców. Dla przedsiębiorców z naszego kraju uruchomiono nawet specjalny serwis w języku polskim. Pozwala on na zapoznanie się z warunkami sprzedaży oraz założenie konta. To przepustka do aż kilkuset milionów klientów. Wszystko dlatego, że sprzedawcy z Polski mają możliwość prezentowania swoich ofert we wszystkich europejskich serwisach, czyli:
- niemieckim Amazon.de,
- brytyjskim Amazon.co.uk,
- francuskim Amazon.fr,
- włoskim Amazon.it,
- hiszpańskim Amazon.es.
Można samodzielnie zdecydować, na których stronach umieścić swoje produkty lub też wystawić je hurtowo – na wszystkich platformach jednocześnie. Platforma jest dostępna dla przedsiębiorców z założoną działalnością gospodarczą, którzy założą konto w serwisie, zobowiązując się tym samym do przestrzegania jego zasad, a także opłacą wybrany plan sprzedaży (abonament członkowski).
Dostępne są dwa abonamenty:
- indywidualny – przeznaczony do sprzedaży do 35 produktów miesięcznie,
- profesjonalny – przeznaczony do sprzedaży powyżej 35 produktów miesięcznie.
W pierwszym płacisz za każdy sprzedany produkt – stałą kwotę wynoszącą £0,75 oraz prowizję.
W drugim uiszczasz miesięczną opłatę w wysokości £25. Od każdego sprzedanego produktu pobierana jest prowizja.
Plany różnią się jednak nie tylko wysokością opłat, ale również możliwościami. Abonenci planu profesjonalnego mają możliwość wystawiania produktów w kategoriach wymagających zgody Amazon oraz uzyskują dostęp do wielu zaawansowanych narzędzi – w tym możliwości ustawiania promocji czy reklamowania się w serwisie. Platforma udostępnia wówczas również raporty sprzedażowe i inne opcje, które mogą okazać się pomocne w budowaniu biznesu i zwiększaniu sprzedaży.
Ile wynoszą wspomniane powyżej prowizje? To dość skomplikowana kwestia, ponieważ ich wysokość zależy przede wszystkim od kategorii towaru. Najwyższa prowizja (45%) obowiązuje za akcesoria do urządzeń Amazon (czyli np. etui do Kindle). Dla większości produktów obowiązuje jednak opłata w wysokości 15% liczona od ceny towaru brutto wraz z kosztami wysyłki. Najniższe prowizje (7 – 8%) obowiązują m.in. dla elektroniki, opon oraz zabawek, artykułów z działu uroda i żywności (dla kwot poniżej 10 euro).
Zasady dotyczące wysyłki i obsługi klienta
Warto wiedzieć, że sprzedawców na Amazonie obowiązują dość rygorystyczne zasady dotyczące m.in. wysyłki towarów. Każdy partner platformy zobowiązuje się do zapewnienia wysyłki w czasie 2 dni (lub krótszym) co najmniej 90% swoich produktów. Jeśli nie przestrzega tej gwarancji, Amazon może dezaktywować jego konto. Należy też dotrzymywać pewnych standardów dotyczących opakowania i oczywiście zwrotów oraz reklamacji – obsługa klienta musi być nieskazitelna. Dotrzymanie wszystkich warunków może sprawiać trudność, jednak pod tym względem Amazon odwraca się frontem nie tylko do swoich klientów, ale również do partnerów, oferując usługę Fulfilment.
Fulfilment by Amazon to bardzo ciekawa usługa, która pozwala sprzedawcom nie zajmować się bezpośrednio wysyłką produktu. Dość oczywiste i największe korzyści z takiego rozwiązania obejmują brak konieczności utrzymywania magazynu i zdecydowanie większą łatwość prowadzenia biznes. W ramach współpracy z Fulfilment by Amazon wystarczy wysłać wystawione towary do jednego z magazynów własnych giganta e-commerce. Od tej chwili nie trzeba się już o nic martwić. Pracownicy Amazona po sfinalizowaniu przez klienta zamówienia błyskawicznie je skompletują, zapakują i wyślą. Oczywiście usługa wiąże się z dodatkową prowizją dla platformy, ale zwykle korzystanie z niej okazuje się bardzo opłacalne. Przede wszystkim pomaga zaś zredukować ilość pracy i stres związany z przestrzeganiem wytycznych dla sprzedawców. Warto jednak zaznaczyć, że sklepy korzystające z usługi Fulfilment by Amazon mogą również liczyć na dodatkowe przywileje – w tym lepsze pozycjonowanie ofert. Są wówczas ponadto włączeni do programu Prime, który oferuje subskrybentom darmową wysyłkę – a to zwykle oznacza więcej zamówień.
Inwestycja w Amazona – tak czy nie?
Czy warto sprzedawać na Amazonie? Czy sprzedaż przez Amazon jest trudna? Jeśli chodzi o inwestycję w Amazona, opinie są różne. Sama obsługa serwisu jest intuicyjna i nie powinna nikomu sprawiać problemów. Rejestracja trwa dłuższą chwilę, m.in. ze względu na konieczność potwierdzenia wiarygodności sprzedającego, ale również nie jest skomplikowana. Tym, co może sprawiać trudność, jest ogromna konkurencja na platformie. W zasadzie każdy produkt oferowany jest przez wielu sprzedawców, dlatego trudno się przebić, szczególnie z czymś mało oryginalnym. Sklep może być natomiast doskonałą szansą dla producentów unikalnych towarów, w tym np. rękodzieła, otwierając ich na nowe ogromne rynki zbytu. Pewnym ułatwieniem może być też reklama na Amazonie, chociaż wymaga – podobnie jak przy Allegro Ads – rozsądnego kalkulowania.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.