Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Amazon – sprzedaż w Polsce

amazon sprzedaż w Polsce

Amazon to jedna z największych marek na świecie i prawdziwy gigant e-commerce. Amerykańskie przedsiębiorstwo stale się rozrasta i podbija nowe rynki. Obecnie coraz prężniej działa również w Europie. Co prawda witryna Amazon.pl dedykowana polskim klientom jeszcze nie działa, ale mieszkańcy kraju nad Wisłą mogą zarówno kupować, jak i sprzedawać za pośrednictwem serwisu. Jak wygląda sprzedaż na Amazon w Polsce?

Czym jest Amazon?

Jeśli jeszcze nie wiesz, czym jest Amazon, masz sporo do nadrobienia. To jedna z największych globalnych platform na świecie, tuż obok chińskich serwisów Alibaba/Aliexpress. Powstała w 1994 roku i dość szybko zaczęła budować swoją pozycję. Klientów platformy obecnie liczy się w setkach milionów. Ma ona kilkadziesiąt marek własnych, pod którymi sprzedaje wiele tysięcy produktów – przysłowiowe mydło i powidło – choć zaczynała od sprzedaży książek. Tworzy też platformę dla sprzedawców, na której swoje towary może wystawiać każdy, kto zdecydują się założyć konto, zapłacić prowizję i prowadzić swój biznes zgodnie z wytycznymi marki (więcej o tym za chwilę). Amazon to również szereg usług i rewolucyjnych produktów. 

  • To właśnie to przedsiębiorstwo spopularyzowało e-booki, opracowując swój czytnik – Kindle. Do dziś jest on najpopularniejszym produktem tego typu na świecie. Co pewien czas wydawane są nowe, udoskonalone wersje. 
  • Firma sprzedaje też opracowane na swoje potrzeby inteligentne urządzenia Echo z wirtualną asystentką Alexą. 
  • Dysponuje ponadto własną platformą do streamingu wideo – Prime Video, która jest jednym z największych konkurentów Netflixa i HBO Go. To część większej usługi Amazon Prime, która obejmuje też dostęp do e-booków, muzyki i gier, a ponadto szybką, darmową dostawę, zniżki na produkty i inne atrakcyjne oferty. 
  • Jedną z najnowszych marek giganta jest Amazon Fresh. Pozwala ona na dokonywanie zakupów spożywczych przez Internet i oferuje bardzo szeroki wybór produktów oraz szybką dostawę. Działa w dużych amerykańskich miastach i kilku innych lokalizacjach na świecie.

W Amazonie pracuje na całym świecie ponad 800 tys. osób, z czego ok. pół miliona w USA, skąd wywodzi się firma i gdzie praktycznie jest monopolistą e-commerce (jej udział szacuje się na 50% całego rynku handlu online). Marka zatrudnia również kilkanaście tys. osób w Polsce – działają tu jej centra logistyczne, które pomagają zapewniać krótki czas dostawy zamawianych towarów.

Działalność Amazona w Polsce

Wkroczenie Amazona do Polski wraz z założeniem wspomnianych centrów logistycznych obudziło nadzieje wielbicieli marki. Od kilku lat mówi się o powstaniu witryny Amazon.pl, jednak wciąż nie jest ona dostępna. Pozostaje jedynie domniemywać, co opóźnia pełnoprawny start giganta e-commerce w naszym kraju. Na pewno jednak odbiłoby się to szerokim echem na rynku. Zagrożenie mogłaby poczuć szczególnie marka Allegro, która świetnie radzi sobie na rodzimym gruncie, pod pewnymi względami coraz bardziej upodabniając się do konkurencji zza oceanu.

Jak więc korzystać z serwisu w naszym kraju? Kupujący mogą zamawiać przez dowolną witrynę. Polecana jest szczególnie wersja niemiecka – Amazon.de, dostępna m.in. w polskiej wersji językowej. Większość produktów dostępnych na tej stronie może być wysłanych do Polski, dla zamówień o wartości powyżej 39 euro wysyłka jest gratis. Można też dopłacić za realizację ekspresową lub jednodniową.

Amazon – czy możliwa jest sprzedaż z Polski?

Sprzedający z Polski również mogą współpracować z serwisem, otwierając swoją działalność na całą Europę. Jak to działa? Należy się zarejestrować przez w pełni spolszczoną witrynę – o tutaj , na której można się również zapoznać z warunkami Amazona, opłatami itd. Założenie konta upoważnia do wystawiania swoich produktów w ramach współpracy z serwisem we wszystkich jego europejskich wersjach , czyli:

  • Amazon.de (niemieckiej),
  • Amazon.co.uk (brytyjskiej),
  • Amazon.fr (francuskiej),
  • Amazon.it (włoskiej),
  • Amazon.es (hiszpańskiej).

Oznacza to, że jest szansą na dotarcie do setek milionów klientów! Warto przy tym zaznaczyć, że moc Amazona w Europie rośnie. W Niemczech niedawno wyprzedził on Google w zakresie wyszukiwania informacji o produktach. Oznacza to, że niemieccy internauci, jeśli są zainteresowani jakimś towarem, statystycznie chętniej szukają go bezpośrednio przez Amazon niż przez Google. Dobrze również wiedzieć, że gigant e-commerce udostępnia swoim sprzedawcom wiele narzędzi usprawniających działalność, zapewnia bezpieczeństwo transakcji i szeroko zakrojone wsparcie. Sama obsługa serwisu jest intuicyjna i nie wymaga szczególnych umiejętności technicznych. Przyda się jednak znajomość angielskiego. Co prawda wiele funkcji przetłumaczono na język polski, ale komunikacja z obsługą witryny odbywa się po angielsku. Nie trzeba za to znać niemieckiego, hiszpańskiego czy francuskiego – możliwe jest przetłumaczenie opisów produktów na każdy z tych języków.

Sprzedaż na Amazon – jak to działa?

Rozpocząć sprzedaż na Amazonie można w dosłownie kilku krokach. Pierwszym jest założenie konta. Wymaga to podania kilku danych takich jak:

  • adres e-mail;
  • numer telefonu (podany wraz z numerem kierunkowym do Polski);
  • pełna nazwa firmy;
  • adres firmy i osoby kontaktowej – potwierdzony np. poprzez wyciąg z banku;
  • numer VAT-UE/ NIP;
  • dane i numer konta do transakcji płatniczych;
  • informacje o firmie (np. rodzaj działalności, numer rejestracyjny, data rejestracji w KRS lub CEIDG) – potrzebne będą tłumaczenia i oryginały dokumentów, w przypadku CEIDG wypis można pobrać po angielski, w przypadku KRS potrzebne jest tłumaczenie przysięgłe;
  • informacje o sprzedawcy, w tym dwustronny skan dowodu osobistego lub paszportu beneficjenta rzeczywistego czy też właściciela firmy;

Przy rejestracji musisz też utworzyć nazwę sprzedawcy, która będzie widoczna dla wszystkich klientów witryny. Warto zauważyć, że sprzedaż na Amazon jest dostępna wyłącznie dla zarejestrowanych działalności gospodarczych – to jeden z głównych warunków przystąpienia do współpracy w programie, który ma zapewniać klientom serwisu wyższą jakość usług i bezpieczeństwo.

Na tym etapie możesz również wybrać swój plan sprzedaży (abonament). Dostępny jest wariant indywidualny i profesjonalny. Jego wybór zadecyduje m.in. o kosztach, jakie poniesiesz, współpracując z Amazonem.

Plan indywidualny zakłada:

  • możliwość sprzedawania mniej niż 35 produktów miesięcznie;
  • dostęp do podstawowych narzędzi sprzedaży – dodawania produktów i korzystania z magazynów Amazona;
  • brak dostępu do zaawansowanych opcji – np. reklamowych czy API;
  • brak możliwości wystawiania produktów w niektórych kategoriach, które wymagają zgody Amazon;
  • procentową prowizję od sprzedaży plus opłatę w wysokości £0,75 za każdy sprzedany produkt.

Natomiast plan profesjonalny to:

  • możliwość sprzedawania nieograniczonej liczby produktów w ciągu miesiąca,
  • możliwość wystawiania produktów w kategoriach wymagających zgody Amazon,
  • dostęp do zaawansowanych narzędzi – reklam, promocji, raportów sprzedaży, hurtowego dodawania produktów czy integracji z API;
  • procentowa prowizja od sprzedaży plus stała opłata w wysokości £25 (bez VAT).

Jeśli myślisz o poważnej działalności w Amazon, konto profesjonalne z pewnością będzie znacznie lepszym wyborem. Przydatne okazują się przede wszystkim rozmaite profesjonalne narzędzia udostępniane przez giganta e-commerce. To m.in. możliwość oferowania promocji z darmową wysyłką czy reklamowania się na witrynie. Przydatne okazują się również raporty sprzedaży. Niektórzy korzystają również z zewnętrznego wsparcia w postaci narzędzi ułatwiających analizę rynku i popytu czy prognozowanie marży. Może się to okazać niezwykle przydatne – w końcu na Amazonie konkurencja jest ogromna.

Jeśli nie jesteś pewien, czy Amazon okaże się miejscem dla Ciebie, możesz rozpocząć działalność od planu indywidualnego, który pomoże Ci niewielkim kosztem zapoznać się z serwisem, jego specyfiką i możliwościami. Co ważne, założenie konta dowolnego typu nie wiąże się z żadnymi długotrwałymi zobowiązaniami – Amazon umożliwia rezygnację ze współpracy w dowolnym momencie.

Sprzedaż w Polsce na Amazon – dodawanie produktów

Po utworzeniu i potwierdzeniu konta można się zabrać za dodawanie produktów do tzw. listingu. Warto tutaj zauważyć, że platforma w odróżnieniu od np. popularnego na rodzimym gruncie Allegro czy też chińskiego Aliexpress grupuje wszystkie oferty sprzedaży w ramach jednej karty produktowej. Mowa tu o towarach tej samej marki i o tych samych parametrach (kolorze, rozmiarze itd.). Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu numeracji EAN, a także GTIN lub UPC. Dlatego każdy dodawany do Amazona produkt musi mieć taki kod.

Jak to wygląda w praktyce? Jeśli na platformie nie ma jeszcze produktu, który chcesz sprzedawać, możesz ustawić jego opis i pozostałe dane, które będą się wyświetlać na stronie. Jeśli jednak taki towar już widnieje w ofercie Amazona, możesz do niej dodać tylko swoją propozycję z ceną. Klient, który chce kupić daną rzecz, na stronie produktowej znajdzie jej opis, tytuł i zdjęcia ustawione przez tego, kto pierwszy dodał ją do sklepu. W tzw. BuyBox zobaczy oferty różnych sprzedawców dotyczące tego samego produktu – wymieniona jest tam tylko cena zakupu, cena wysyłki i nazwa sprzedawcy. Może w nie kliknąć i tym samym rozwinąć listę wszystkich propozycji, z których następnie może wybrać tę, która najbardziej mu odpowiada. Jeśli zaś kliknie po prostu przycisk „dodaj do koszyka” lub „kup 1 kliknięciem” umieszczony na górze strony, algorytm automatycznie wybierze najlepszą ofertę (niekoniecznie najtańszą, ale np. z darmową wysyłką lub dostawą tego samego dnia).

Warto wiedzieć, że jeśli oferta jakiegoś sprzedawcy jest tą najczęściej wybieraną spośród wszystkich wymienionych w BuyBox, może się on ubiegać o przejęcie karty produktu, a tym samym możliwość edycji np. nazwy czy opisu. Nie dzieje się to jednak automatycznie – jeśli jesteś zainteresowany takim obrotem rzeczy, musisz skontaktować się z Helpdeskiem.

Jak stworzyć kartę produktu w Amazon?

Jeśli udało Ci się zaoferować unikalny produkt, przed jego dodaniem do sklepu będziesz musiał skonstruować wygląd oferty. Karta produktowa składa się z kilku elementów. Jak je tworzyć?

  • Tytuł

Tytuł oferty jest najbardziej widoczny podczas przeglądania wyników wyszukiwania. Musi być precyzyjny, tak by użytkownik mógł od razy trafić do tego miejsca, którego poszukuje. Tytuły ofert są zwykle dość rozbudowane. Według wytycznych Amazona powinny zawierać:

  • nazwę marki,
  • nazwę modelu,
  • nazwę produktu,
  • typ,
  • liczbę,
  • kolor lub rozmiar.

Przed jego stworzeniem warto dokładnie zapoznać się z zasadami sprzedaży Amazona. Pod tytułem można również umieścić tzw. bullet points, czyli listę wypunktowaną wyróżniającą najważniejsze cechy produktu i umożliwiającą klientowi bliższe zapoznanie się z ofertą. Główny opis znajduje się na dole strony.

  • Opis produktu

Główny opis może zawierać aż 300 słów i wyróżniać wszystkie cechy produktu, które uznasz za stosowne. Jego forma i treść charakteryzują się dużą dowolnością. Warto pogrubić pewne ważne fragmenty, stosować krótkie zdania i akapity oraz wypunktowane listy, które ułatwią przyswajanie treści. Należy również nasycić tekst słowami kluczowymi – powinny się znajdować również w tytule i umieszczonych pod nim bullet points. Ważne jednak, by występowały naturalnie. Planując listę słów kluczowych do wykorzystania, możesz się posłużyć narzędziami internetowymi.

Tekst musi oczywiście zostać stworzony w języku danej wersji serwisu – tak by mógł być zrozumiany przez odwiedzających go klientów. W przypadku wystawiania tego samego towaru na różnych stronach europejskich można pokusić się o automatyczne tłumaczenie opisów, jednak znacznie lepszym rozwiązaniem jest zatrudnienie profesjonalisty. Copywritera lub tłumacza możesz znaleźć nawet przez Internet. To stosunkowo nieduży koszt, jednak znacznie lepszy efekt – profesjonalnie przygotowany tekst w danym języku na pewno pomoże zachęcić nabywców do kupna, zwłaszcza gdy jesteś nowym sprzedawcą.

  • Zdjęcia 

Ostatnim z kluczowych elementów karty produktu są zdjęcia. Można ich dodać maksymalnie 7. Najważniejsze jest zdjęcie główne, które musi spełniać wiele surowych kryteriów. Produkt musi być na nim przedstawiony na białym tle bez żadnych dodatkowych przedmiotów niewchodzących w skład oferty czy też logotypów, haseł lub innych napisów i grafik. Warto zadbać o to, by główna fotografia była wysokiej jakości i adekwatnie przedstawiała produkt. Pozostałe mogą uzupełniać wiedzę o produkcie i przedstawiać jego zalety – przydadzą się np. zbliżenia ważnych detali, które dobrze odzwierciedlają kolor czy też fakturę materiału. Wśród dodatkowych zdjęć można też umieścić np. infografikę lub ujęcia z modelami pokazujące przykładowe wykorzystanie danego towaru.

Wysyłka produktów na Amazonie

Wystawiając swoje produkty na Amazonie, należy też pomyśleć o wysyłce. Serwis proponuje różne możliwości realizowania dostaw. Można wyróżnić wśród nich trzy odrębne opcje:

  • wysyłka samodzielna przez sprzedawcę – Fulfilment by Merchant (FBM),
  • wysyłka za pośrednictwem magazynów Amazon – Fulfilment by Amazon (FBA),
  • wysyłka przez firmę zewnętrzną.

Pierwsze rozwiązanie wydaje się tym najbardziej oczywistym i jednocześnie najbardziej oszczędnym, ponieważ nie wymaga płacenia komuś za realizację wysyłek. Warto jednak pamiętać, że może generować sporo pracy, a także stresu – szczególnie że Amazon ma dość ścisłe wymagania dotyczące obsługi klienta w tym zakresie. Przynajmniej 90% zamówień musi być wysyłane nie później niż w ciągu 2 dni roboczych. W niektórych sytuacjach może to być męczące, trudne do zrealizowania lub kosztowne ze względu na konieczność zatrudnienia kogoś do pomocy.

Fulfilment by Amazon to bardzo ciekawa usługa, która niemal całkowicie zdejmuje odpowiedzialność za wysyłkę z barków sprzedawcy współpracującego z platformą. Wymaga ona wysłania wystawionych w serwisie produktów do jednego z magazynów Amazona – resztą zajmą się jego pracownicy. Po złożeniu przez klienta zamówienia błyskawicznie zapakują i dostarczą mu towar, gwarantując jednocześnie wysoką jakość obsługi, którą ceni sobie tak wielu klientów tego sklepu. Oczywiście korzystanie z usługi wiąże się z potrącaniem pewnej opłaty, jednak wielu sprzedawców ceni sobie to rozwiązanie. Jego główne atuty to wygoda (Amazon rozpatruje wówczas również zwroty i reklamacje) oraz, mimo wszystko, ograniczenie kosztów (brak konieczności wynajmu magazynu czy zatrudniania pracowników do wysyłki). Ponadto sprzedawcy korzystający z FBA mogą liczyć na pewne przywileje, np. w postaci wyższych pozycji w rankingu produktów czy możliwości „wygrania” pola BuyBox. Można wtedy również zaoferować darmową wysyłkę członkom Amazon Prime, a przez to zdobyć więcej klientów.

Ostatnią opcją jest wysyłka przez pośredników na zasadach podobnych do Fulfilment by Amazon. Towary są więc przechowywane w zewnętrznym magazynie, a po zamówieniu kompletowane i wysyłane do klienta. To rozwiązanie wybierane szczególnie przez tych sprzedawców, którzy dzielą swoją działalność pomiędzy Amazon a inne platformy zakupowe lub własny sklep. Dzięki temu jeden magazyn może obsłużyć wszystkie zamówienia, pozwalając jednocześnie obniżyć koszty.

Amazon – sprzedaż w Polsce – czy warto?

Czy zatem warto korzystać z Amazona w celu sprzedaży produktów? Czy sprzedaż na Amazon w Polsce ma sens? Serwis jest dość przystępny, a ze współpracy zawsze można się wycofać, dlatego nie wiąże się ona z dużym ryzykiem. Ciekawym rozwiązaniem może być sprzedaż na platformie unikalnych produktów, np. rzemiosła czy rękodzieła. Być może tym sposobem zdobędziesz nową klientelę i rozwiniesz swój biznes? Amazon jest też dobrym tropem, jeżeli chcesz sprawdzić przyjęcie Twoich produktów na innych rynkach niż Polska. Pamiętaj, że w reklamie na Amazon zawsze chętnie pomożemy! 🙂

Udostępnij:

0 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

To już 8 lat, od kiedy postawił pierwsze kroki w świecie marketingu - szczególnie tego związanego z treściami. Dotychczas pracował dla polityków oraz branż b2b oraz b2c. Wyjątkowy fan content marketingu w strategii digital i tego jak wpływa na nawigowanie klientów oraz budowanie reputacji marek. Od 2 lat zainteresowany również kwestią Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw i w tym upatrujący trampoliny dla rozwoju komunikacyjnego wielu firm. W Verseo odpowiedzialny za marketing. Prywatnie czyta reportaże ze świata i literaturę naukową + sci-fi. :)

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

KALENDARZ MARKETINGOWY 2020
Dominika Mączka

W Verseo kierujemy się filozofią planowania pracy, a następnie pracą nad planem! (modyfikacją, optymalizacją i analizą) 🙂 Kalendarz marketingowy na […]

Aktualizacja Opery wprowadza darmowe VPN
Jakub Szperkowski

Opera wprowadziła aktualizację, której najważniejszą nową funkcją jest darmowy VPN. Po wprowadzeniu wbudowanego AdBlocka Opera kontynuuje wzbogacanie funkcjonalności swojej przeglądarki. […]

Pomysły na newsletter – 10 wskazówek
Dominika Mączka

Pomysły na newsletter Czy wiesz, że masz zaledwie 5 sekund na to, aby zachęcić odbiorcę newslettera do kliknięcia w link […]

Influencer marketing – co to jest?
Dominika Mączka

Chcesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, wśród których znajdują się potencjalni klienci? Zainteresuj się influencer marketingiem, dzięki któremu zwiększysz sprzedaż […]

Co to jest Google Analytics i co oferuje?
Olga Badeusz

Co to jest Google Analytics i jak się za to zabrać? Google Analytics jest znanym narzędziem Google służącym do analizy […]

Marketing mix – co to jest?
Dominika Mączka

Chcąc osiągnąć konkretne cele biznesowe, każda firma powinna prowadzić odpowiednie działania marketingowe. Chociaż sposobów realizowania założeń jest wiele, wiele przedsiębiorstw […]